Neuromancer blir tv-serie!

Jag gillade att de tydligt försöker frångå Blade Runner estetiken som kopierats av all Cyberpunk sedan dess. Skall genrens centralverk tillslut visualiseras vore det dötrist om det fastnade 40 år gamla konventioner.

Jag läste ut Neuromancer för andra gången för några veckor sedan. Boken är fortfarande nyskapande, skulle den släppts idag skulle den fortfarande vara före sin tid. Den har åldrats extremt väl. Det vore att göra den en stor otjänst att skapa någon sorts 80-tals doftande nostalgibete-filmatisering bara för att det är så vi vant oss att Cyberpunk skall se ut.

Det jag gillade mindre var att den psykiskt nedbrutne pundaren, loosern och trashanken Case ser snygg och cool ut.

Last edited:
skulle den släppts idag skulle den fortfarande vara före sin tid

Nog för att Neuromancer fortfarande håller (kanske "extremt väl" till och med). Men hur menar du här? Vad är det Neuromancer gör som dagens (epigoniska, kanske) cyberpunk inte gör?

Åh fan. Jag trodde du skulle tycka att Gibsons stilistik var det som stod ut fortfarande. Men ok.

Undrar om de kommer gå retro-tek med att ha att de använder telefonkiosker och inga mobiler som i boken, eller om de kommer anpassa teknologin till vad vi har nu.

Jag tyckte att Silo gick ett snäpp upp i säsong 2, för övrigt. S03 är antingen igång eller har just blivit färdig.

När jag läser sådant blir jag för ett ögonblick sugen igen. Men säsong 1 var så infernaliskt dålig att jag ragequiita mot mitten så troligen lär jag aldrig plocka upp den igen

Back