Neuromancer blir tv-serie!

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Det verkar som att världens mest kända cyberpunkroman blir tv-serie på AppleTV!! De har ju tidigare producerat en hel del annat bra som dessutom ser riktigt snyggt ut så jag hoppas att detta kan leverera! Vad är era tankar?

 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Den kan nog bli väldigt bra!

(OT: Jag visste inte att det gjorts en TV-serie av Tony Hillermans The Dark Wind. Den måste jag leta upp och titta på. Boken är en av de bästa jag läst i genren.)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Då blir frågan om den ska utspela sig i framtiden baserad på idag eller framtiden baserad på år 1984?

(Och tio avsnitt låter mycket. Handlingen i boken borde räcka till ungefär fyra timmar.)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Det låter ju lovande, synd på plattformen, så jag kommer nog inte se den förrän den finns tillgänglig någon annanstans.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Då blir frågan om den ska utspela sig i framtiden baserad på idag eller framtiden baserad på år 1984?
Jag håller tummarna på det senare. Vanligtvis gillar jag uppdaterad cyberpunk men just i detta fall tror jag att retro vore det bästa.

(Och tio avsnitt låter mycket. Handlingen i boken borde räcka till ungefär fyra timmar.)
Jag hoppas att den blir riktigt långsam vad gäller tempo, på gränsen till seg. Jag älskar miljöerna i cyberpunk och vill vistas där länge.

Sen hoppas jag att detta blir såpass bra att stresningtjänster vill filmatisera fler cyberpunkböcker. Skulle så gärna vilja ha en serie baserad på Jack Womacks verk! Eller en miniserie baserad på Vurt! Hur härligt gonzo hade inte det blivit!!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Sen hoppas jag att detta blir såpass bra att stresningtjänster vill filmatisera fler cyberpunkböcker. Skulle så gärna vilja ha en serie baserad på Jack Womacks verk! Eller en miniserie baserad på Vurt! Hur härligt gonzo hade inte det blivit!!
Jag vill se Snow Crash!

(Eller egentligen vill jag se originalmanus och inte tv-serier eller filmer baserade på böcker, men om jag ska välja en cyberpunkbok jag vill se så är det den.)
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Oj oj oj! Jag skulle ju svälja en Neuromancer-serie med hull och hår, men min stora skräck är ju att det blir såpopera som så mycket annat på TV, så jag förhåller mig försiktigt optimistisk.


(Fortsatt OT)
(OT: Jag visste inte att det gjorts en TV-serie av Tony Hillermans The Dark Wind. Den måste jag leta upp och titta på. Boken är en av de bästa jag läst i genren.)
Kan för övrigt intyga att Darks Winds-serien är grym! Jag brukar rekommendera den till likasinnade som inte blev jätteimponerade av TD: Night Country men ändå vill ha en kriminalserie med övernaturliga undertoner.
(Slut med OT)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Förbereder mig på fullskaligt nördkrig om ifall himlen har rätt färg i första scenen eller inte.
Jag är färgblind så jag kommer hålla med alla sidor i denna fråga 😂
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Handlingen i boken borde räcka till ungefär fyra timmar
Ja, och bokens stora styrka är, tycker jag i varje fall, det febriga tempot, estetiken och miljöerna snarare än handlingen och karaktärerna. Borde funka utmärkt som serie eller film, så länge man inte försöker göra det till något det inte är.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,073
Apple är det nya HBO, så det här har en chans att bli bra.

Jag såg Dark Winds av samma skapare, och det var helt OK förutom litet risiga produktionsvärden (grottan var hur ful som helst).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Apple är det nya HBO, så det här har en chans att bli bra.
Jag tänkte precis skriva detta. Finns många bra högkvalitativa serier där. Severance bör alla som har sci-fi-intresse se. Nä, alla bör ge serien ett försök. Tänkvärd som få.

Det hade varit perfekt om HBO och Apple kunde samlas under en och samma tjänst.

Tyvärr har båda spelarna sina småirriterande egenheter.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,073
Jag gillar förresten att den kommer att vara individuellt avslutad men (antar jag) öppna för att man filmar nästa bok om det går hem.

Till skillnad från standardpraktiken (ja, jag tittar på dig, The Peripheral!) att bryta mitt i boken i en cliffhanger och sedan inte göra säsong 2...
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Till skillnad från standardpraktiken (ja, jag tittar på dig, The Peripheral!) att bryta mitt i boken i en cliffhanger och sedan inte göra säsong 2...
Ja jäklar vad surt det var att de sket i säsong 2 av The Peripheral! Hoppas på en säsong här som kan ses som avslutad, men där man kan fortsätta adaptera andra Gibson-böcker till andra säsonger om man vill.
 
Top