Nekromanti Neogames Webbsidor uppdaterade!

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Re: Historieförfalskning

<I>Angående din kommentar om att nazister hyllar förintelsen:</I>

VA?

Snälla nån. Du är då inte sen att övertolka och lägga ord i andras munnar. I mitt inlägg *nämnde* jag *överhuvudtaget* inte "nazister" och "nynazister". Jag sa "för att vara pro-hitleristisk". En revisionistisk nynazist som säger sig vara pro-hitleristisk trots att han misskrediterar eller försöker förneka förintelsen, kan väl knappast sägas vara pro-hitleristisk på riktigt. Får en människa en egenskap bara för att han påstår sig ha den?

<I>Du har din tolkning, jag har min. Och jag tror inte vi lär komma närmare än så här.</I>

Rätt. vi har olika tolkningar. Jag har svårt att tänka mig att "Han" tolkade det hela som nazistisk propaganda ("Han" var den som lade in "skämtet", minns du?). Jag har även svårt att tänka mig att Skrattnet såg det hela som nazipropaganda (då dom med största sannolikhet har någon form av medveten urvalsprocess då de lägger upp sina skämt). Vad "skämtets" upphovsman hade för tolkning går naturligtvis inte att säga. Du säger att nazister har lagt upp det på hemsidor med nazistiska budskap som varandes nazipropaganda, något som var mig obekant. Du kanske skulle ha nämnt det i början av debatten, så hade vi nog haft en aning större förståelse för din ståndpunkt.

Men till syvende og sist har du rätt i det du säger; vi har olika ståndpunkter, och kan nog inte föra den här diskussionen längre. Vi bör nog avrunda någonstans kring nu.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Historieförfalskning

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Varför ett meddelande, när man i det använder sig av precis samma uttryck som användes i dagspressen eller i tal från nazistiska ledare under kriget, inte kan vara kritik mot den kultur som misskrediterar ledare på grund av deras "levnadssätt" istället för på grund av politisk inkompetens. Vad annars?

Därför att man delvis använder sig av sanningen i F.D.R. och W.C.s fall (vissa överdrifter om alkoholvanor låter jag vara osagt), medan man i det sista fallet inte håller sig till sanningen.
Jag hade inte reagerat om man skrivit att Hitler var djurvän och verbalt skicklig eller dyl., då detta bevisligen varit sant.
Man har bemödat sig att gräva fram skit om F.D.R. och W.C., men man har inte bemödat sig att bry sig om sanningen när det gäller A.H.<p><hr></blockquote><p>Milrik VAKNA VAKNA Ingen här har förnekat att A.H. dödade miljoner orsakade krig genom hela europa och var en rasist nazist coh almänt psykopatisk person..
MEN vad folk i skämtet försöker säga är att OM man dömmer A.H. efter sättet han levde så kan man bli chockad över att han var ett sådant monster. ( A.H. var = nästan en nykterist inga direkta otrohets skandaler och åt hälsosamt vegitarisk föda )
Lektionen som vi alla utom tydligen DU har klarat av att lära oss ÄR att man ska inte dömma en mäniska efter HUR han lever utan efter VAD han GÖR

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>När det gäller dagstidningar har dessa även regler att rätta sig efter, även om det kanske inte ser ut så.<p><hr></blockquote><p>Jo vist säg det till Princessa Diana hur bra dagstidningar är på att rätta sig efter regler..
Eller varför inte säg i tid till hänt i Veckan som varja dag rapporterar att ufon har landat eller att kronprincessan har gift sig med ******** och gjort ******* som ****** håvet..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Det är väl precis det du har gjort. Hela den diskussion du dragit igång baserar sig på två huvudteser:
1. "Skämtet" innehåller lögner
2: "Skämtet" är nazistisk propaganda.

Den första punkten kan jag inte argumentera emot, åtminstone inte förrän jag fått mig till livs mer fakta i
ämnet, och sanningen att säga rör den mig inte i ryggen. Det är den andra punkten jag irriterar mig på.


Du kan se svaret på ditt andra inlägg. Orkar inte dra om det igen...<p><hr></blockquote><p>Nej men allt jag säger är Vakna läs VAD dom HAR skrivit inte vad DU tror dom har skrivit

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Om du inte kommenterar min "okunniga kommentar" så kommer ditt påhopp inte att vara mer värt än vilket personangrepp som helst. Personligen är jag av den åsikten att politik hör mycket väl hemma på ett rollspelsforum, varför jag gärna ser att du upplyser mig i den fråga, som jag tydligen är så illa insatt i.



Angående din kommentar om att nazister hyllar förintelsen:
Kortfattat, och förhållandevis grovt generaliserande kan man säga att nynazisterna idag på alla de sätt de kan försöker misskreditera förintelsen av de som Hitler och hans underlydnanden såg som undermänniskor.<p><hr></blockquote><p>Så om jag använder ditt sätt att tolka texter så skulle jag i detta fall TRO att du var NyNazist Men ser du det gör jag inte på grund av att JAG har lyckats läsa vad du har menat.
Ingen här har förnekat att A.H har dödat folk i förintelse läger INGEN den enda som har gått omkring och påstått något sådant ÄR DU genom dina förolämpande påstånden att ANDRA har gjort det..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Denna rörelse kallas för revionism.
Vissa påstår att förintelsen aldrig ägt rum, medan andra försöker minska ner dess betydelse och effekt.

Förstås är denna rörelse, som de flesta fanatiska rörelser full av motsägelser från huvudaktörer, som t.ex.
Ahmed Rahmi i Sverige, som samtidigt som de vill utplåna judendomen påstår att förintelsen aldrig skett, eller iaf inte skett i den omfattningen.

Grovt sett kan man säga att de mer organiserade, och publika nazistiska/anti-semtiska grupperna i olika grad är revisoionister.
Det finns grader i helvetet...

Sen finns de grupper som är totalt ointresserade av dessa spörsmål, och i princip vältrar sig i allt som har att göra med förinelsen.

Personligen ser jag reviosionismen som en potentialt farlig rörelse, som redan börjat fått visst genomslagskraft.
De är ofta verbalt skickliga, pålästa och mycket svåra att debattera med.

Varför, ja, troligen därför att folk drar sig för att stödja en rörelse som låg bakom miljoner människors död.
Men, nog om detta. :)



Är skämtet mindre roligt, eller budskapet mindre viktigt, bara för att informationen är felaktig? Vårt kära "skämt" har aldrig avsetts att användas till forskning eller undervisning, varför det är fullständigt oväsentligt huruvida det är sant eller inte.
Är alla Bellmanhistorier usla bara för att Bellman aldrig var med om de där sakerna på riktigt?


Smaken är som baken när det gäller vad som är roligt. Min åsikt, och den vidhåller jag, att "skämtet" inte var roligt, det var plumpt, felaktigt och dess syfte kan starkt ifrågasättas.<p><hr></blockquote><p>Dess syfte var för oss som kunde läsa den uppenbar den lär oss att även den mest till utseendet prydliga människa kan vara en skitstövel i förklädnad...
Hitlers privat liv och sätt att leva var mycket mera hälsosamt och civilicerat än exempel W.C. och F.D.R som båda rökte som skorstenar och i W.C fall drack som ett svin.
Att sen både W.C. och F.D.R. var hjältar som som jag och många andra beundrar de räddade värden från en mordisk galning vid namn Hitler..
Poängen är MAN SKA INTE DÖMMA EN PERSON UTIFRÅN HAN/HENNES UTSEENDE...
och vist är det ironisk att en av århundrades värsta mördare levde ett sådan "rent" hälsosamt liv..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Du har din tolkning, jag har min. Och jag tror inte vi lär komma närmare än så här.

Milrik av Remos
<p><hr></blockquote><p>
Ingen är så blind som den som inte vill se..
Underskatta aldrig en människas förmåga till aktiv dumhet..

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Re: Historieförfalskning

Jag har då inte stött på någon som inte varit pro-hitleristisk och inte varit nazist, eller iaf inte haft starka sympatier för nazismen. Faktiskt aldrig stött på termen, men det spelar mindre roll. :)

Men som sagt, den nazistiska rörelsen är full av motsägelser...

Nej, det är klart Han inte hade någon baktanke med detta skämt, och det är inte Han i sig jag blev irriterad på.
Men nog tjafsat om det. :)

Jag har dessutom i ett par av svaren i denna debatt flertalet gånger påpekat att skämtet använts just av ljusskygga personer, då det är extremt lätt att tolka det lite som man själv vill.
Och att det kanske inte alls är så harmlöst som det ser ut.

Vilket den här debatten är ett lysand exempel på. ;)

Däremot är det alltid trevligt att avsluta en debatt som vänner... :)
*skaka tass och tackar för god match*

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Historieförfalskning

<I>"Och vi andra tycker att du låter som Didi och Björns oäkte son - för som du kanske märkt är det ingen annan som håller med dig..."
Och nu börjar smutskastningen. Intressant att när argumenten tryter - då börjar man veva...</I>

Intressant att när argumenten tryter - då börjar man slå ifrån sig. Har man läst Piff&Puffs vevanden så ser ditt sätt att resonera i den här tråden faktiskt <B>väldigt</B> välbekant ut - efter den inledande upprörda grova anklagelsen, lite guilt by association ("samma språk och stil som användes i nazityskland") och sliranden om att säga sig angripa något annat än det du angriper (nominellt historiska sakfel, egentligen anklagelser om nazipropaganda), så ser jag att du efter mitt första inlägg också har hunnit fram till den insinuerade dolda agendan ("'skämtets' syfte kan starkt ifrågasättas").

Och att ingen annan håller med dig är bara ett kallt konstaterande av fakta.

<I>Att demonisera folk, vilket btw du gör, är något som är typiskt för totalitära system.</I>

Projektion, ett annat gammalt Piff&Puffskt trademark. Exakt när, var, hur och hurdå har <I>jag</I> demoniserat någon..?

--
Åke
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Historieförfalskning

"Jag har dessutom i ett par av svaren i denna debatt flertalet gånger påpekat att skämtet använts just av ljusskygga personer, då det är extremt lätt att tolka det lite som man själv vill.
Och att det kanske inte alls är så harmlöst som det ser ut."

Är det så hemskt att låta folk tolka lite som de vill då? Själv börjar jag bli trött på ledande påståenden med moralkaka väntandes på att slå en i ansiktet. Och kanske är det lite det som är uppsåtet med skämtet, att man inte bara får moral som slutkläm utan tvingas fundera lite över sin syn på saker och ting. Allvarligt talat så tror jag att skämtet saknar slagkraft som propaganda.


weatherman - en fin kille, egentligen
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
pro-hitlerism

Pro-hitlerism var faktiskt ett ord jag själv komponerade ihop. Du behöver alltså inte skämmas för att du inte hört det förr.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Åh j-vlar! *förvånad*

Jag antog att det skulle vara nån som skulle påpeka nån felaktighet (så brukar det alltid vara), men detta! *ler*

Meningen med inlägget (org. e-mailet) var att man inte skulle döma person efter deras bakgrund och leverne. De kan vara en god/ond människa ändå. Humor är ett av de främsta medlen för att bearbeta någonting. Du frågade/sade om skämt om judar och afrikaner, gärna för mig (bara för att ev. uppröra dig om än mer).

För en sak har jag alltid undrat. Varför drar sig judarna till Ghasabanken?
1

Vad är det som är gult hänger och dinglar från palmen?
*kraftig skånska*: Kan det vara en neger?
Ulf Elwing ställde den frågan i ett radioprogram och skrattade så mkt att han slängde på en låt. (Antagligen är det felciterat men jag har bara hört det berättas för mig).
2

/[color:green]Han</font color=green> som tycker man kan sluta med denna diskussion. Det som har sagts har sagts och kommenterats (fast den verkar ändå ebba ut. BRA!)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Zzzz

Inte om Hitler iaf, som jag visade i mitt direkta svar (och dessa kan du själv kontrollera i Bullocks Hitler, Shirers - Tredje rikets uppgång och fall o.s.v.) är det inte fakta. Det är lögner och åter lögner...

Det var mest hårklyverier vad jag såg... och att du klagade på att en del skit om hitler utelämnats på ett missvisande sätt. Det var nära sanningen nog att kunna vara rena missförstånd och slarvigt uttrycksätt. Det är inte en lögn om det inte avser att vilseleda. Man kan ha fel utan att för den skull vara en lögnare.

En hypotetisk fråga som är totalt omöjlig att besvara, det är dock säkerligen inte helt omöjligt. Men det är ovidkommande vad som skulle skett om, eller hur.

Jag finner att hypotetiska resonemang kan vara både intressanta och värdefulla ibland...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Historieförfalskning

Vad den egentliga avsikten eller budskapet vet varken du eller jag, eller känner du han som kom på "skämtet"?

Tror du att det är avsett som nazistpropaganda? Jag hade för mig att du sade motsatsen <a href="http://forum.rollspel.nu/showthreaded.php?Cat=&Board=rollspel&Number=94085&page=0&view=expanded&sb=5#Post94085">nyss</a>...

När man dels använder samma retorik och samma språk om de övriga två herrarna som användes i Nazityskland tycker jag iaf att det rör sig om nazipropaganda.

samma språk och retorik? Vad fasen pratar du om? Tror du att Hitler skulle vilja cirkulera ett skämt som handlar om hur mycket mindre lämpad han är för att leda världen än hans två huvudrivaler och att man inte skall låta sig förledas av att han råkar t.ex råkar vara en renlevnadsmänniska när de andra har alkoholproblem?

Men om man nu vill framhäva hans "goda" egenskaper, så kan man iaf försöka hålla sig till sanningen - vilken var min huvudpunkt.

Det var tillräckligt nära sanningen för de krav man kan ställa på ett skämt... eller tror du att norrmän verkligen kan bli stående i timtal i rulltrappor om strömmen skulle fallera?

Skärp dig. "Han" är inte nazist-propagör. Skämtet är inte nazistpropaganda. Du överreagerar bortom varje rimlig gräns. Värre än Piff&puff.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
upp till bevis

Speciellt när man då betänker det faktum att ordvalen i princip är hämtade från nazipropaganda riktad mot dessa herrar.

Det faktum att skämtets poäng hänger på denna propagandas missledande natur går dig tydligen förbi om och om igen... Det är inte orimligt att en genomsnittlig människa är litet tåligare mot den typen av propaganda _efter_ att ha läst detta skämt än före.

Dessuom har "skämtet" cirkulerat på en rad andra sidor, inlagda av nazister, eller med klara nazistiska sympatier.

Jag vill gärna ha referenser/länkar/dokumentation eller andra bevis för detta lösa påstående.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Historieförfalskning my ass!

Dessutom rör det sig om direkta felaktigheter i bilden som målas upp av Hitler, då han bevisligen varken var tyskmedborgare under kriget, eller saknade skandaler.

Är det någon som hävdat motsatsen? Naturligtvis är bilden missvisande. det är hela poängen.

(jag upprepar mig, jag vet, men förr eller senare borde det gå in..)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Re: Åh j-vlar! *förvånad*

Hur avskräckt från att lägga in fler skämt har du blivit nu [color:green]/Han</font color=green>?/images/icons/smile.gif Hehe, ärligt talat trodde jag Milrik skämtade när han påstod skämtet vara nazistpropaganda, men det gjorde han inte och jag får respektera hans åsikt där, även om jag tycker han är i känsligaste laget.

Vad är det som är gult hänger och dinglar från palmen?
*kraftig skånska*: Kan det vara en neger?
Ulf Elwing ställde den frågan i ett radioprogram och skrattade så mkt att han slängde på en låt. (Antagligen är det felciterat men jag har bara hört det berättas för mig).


Gult? Jag har för mig frågan var "Vad är det som är brunt (kokosnöt givetvis) och hänger och dinglar från palmen?"
Mycket riktigt var det en skåning som svarade "Kan det vara en neger?" vilket borde vara det knäppaste svaret någonsin på en fråga i ett radioprogram!

//[color:red]Feuflux
"Kärleken är som ozonlagret, man saknar den inte förrän den är borta"</font color=red>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Mitt inlägg.

Om jag får lov att medla lite:
Jag vill inte lägga ord i någon annans mun -definitivt inte- men gärna se om jag kan få folk att se saker från andras vinkel och förstå bättre.

Såhär då va om jag fattat det rätt..

Milriks kritik var riktad mot sakfelen, han blev helt enkelt förbannad/sur av att se nazistiskt inflytande i formuleringen av skämtet
(Jag kallar det hellre tankeställare än skämt. Så kul var det inte, men väl tankeställande..)

Detta tog dom andra forumbesökarna åt sig, och blev sura dom med.


Har jag rätt?
(Nu kanske detta var ett helt onödigt inlägg, men om man pekar på missförstånden och dom igentliga avsikterna så kan man ofta reda ut saker bättre, och bli sams.)

"Retorik till sanning och visdom, inte prestige"
-Ett litet motto of mine..
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Re: Åh j-vlar! *förvånad*

"<EM>...trodde jag Milrik skämtade /---/ men det gjorde han inte och jag får respektera hans åsikt där</EM>"
Böjd att hålla med..

"<EM>Gult? Jag har för mig frågan var...</EM>"
Ah, tyckte själv det var lite konstigt när jag skrev den. Fick nog gul (banan) från en annan grej som fick Elwing att skratta så mkt att han slängde på en låt.

[Också inte riktigt som orginalet]
En unge skulle räkna upp tre frukter som började på 'B'..
Han sade banan och en frukt till men sedan fastnade han. Äpple kom som förslag men Elwing sade "Näe, det börjar inte på 'B'". Efter mkt om och men så skrev ungen "B<EM>apelsin</EM> då, gubbjävel!" och slängde på luren.

/[color:green]Han</font color=green> som gärna vill ha namnet på radioprogrammet
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Åh j-vlar! *förvånad*

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Han som gärna vill ha namnet på radioprogrammet<p><hr></blockquote><p>
"Upp till 13" skulle jag misstänka.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Mitt inlägg.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Om jag får lov att medla lite:
Jag vill inte lägga ord i någon annans mun -definitivt inte- men gärna se om jag kan få folk att se saker från andras vinkel och förstå bättre.<p><hr></blockquote><p>Kanske men men....
Okej du får medla men bara lite..
Varsugod medla på allt du vill..
Givet viss vill vi att du kommer och hjälper oss som neutral så behövs du...
*ler* skämtar lite givet viss får du medla allt du vill. Men roligt att du ber om tillstånd väldigt artigt...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Såhär då va om jag fattat det rätt..
Milriks kritik var riktad mot sakfelen, han blev helt enkelt förbannad/sur av att se nazistiskt inflytande i formuleringen av skämtet (Jag kallar det hellre tankeställare än skämt. Så kul var det inte, men väl tankeställande..)<p><hr></blockquote><p>Han första sak han gjorde var att anklaga folk för att vara nazister och försöka sprida propaganda.

Postad av Milrik
Jag vet inte varifrån du fått dessa uppgifter, men de stämmer verkligen inte. Och jag misstänker att de kommer från ganska ljusskygga personer. Det gör mig dessutom EXTREMT illa berörd som historiker att sitta och läsa sådan här revisonism.


Sedan började han att blanda in sak fel och anklaga folk för lögn och att vara Nazister eller ny nazister.
Nu är det väldigt deppande och elakt av Milrik att göra..
Faktum är att A.H. VAR en vegitarian ( Kanske därför jag ogillar Militanta Veganer *ler* ) En Katolik och han hade få skandaler bakom sig och under sitt äktenskap. ( I alla fall om man jämför med hans engelska och Amerikanska motståndare )

Sedan uppvisar även milrik en missleliknande oförmåga att förstå Ironi eller så vägrar han bara gemedsig.

Även om det nu är menat som "harmlöst" anser jag iaf inte att är det.
Dels för att den används av nazister och andra löss för att på något sätt berättiga sin ledares politik och
smäda andra.
Dels för att den är full av felaktigheter.
Vilket retar mig mest...
Och, det kan faktiskt finnas folk som kan ta jävligt illa upp av sånt här. Folk som drabbats av den "gode"
ledarens politik...
Milrik av Remos


Fylld av fel ? Hittler var kanske inte tysk medborgare då han fick sin medalj men han var senare en tysk medborgare och därmed HADE han fått en medalj ifrån SITT hemland..
Poängen med skämtet går Milrik rakt över huvudet den ironiserar på hur fel man kan dömma en mäniskas moral genom att bara inspektera hur han lever.
För att klara av att inspektera en mäniskas moral måste man även inspektera VAD HAN GÖR..

sedan kommer Milrik med påstånde om att "Ni använder samma utryck som nazti tyskland gjorde i sina tidningar"
skämtet var kanske inte värdens roligaste men den har en poäng..
Att kalla skämtet en tankeställare funkar bra det med. Skämtpoängen ligger just i att Hitler som annars var ett "monster" levde ett i förhållande till W.C. och F.R.W. ett ganska renlevnad liv.
Ungefär som att låta folk se att monstret i filmen Alien igentligen är en agresiv gräsätare...

Milrik vägrar att förklara sina synvinklar och påstånde han har givet viss inte anklagat "han" och andra att ÖPPET vara nazist men Milrik har kommit med många antydningar om det och bara är förolämpande.
Milrik förmåga att ta saker ur deras samanhang och vägra förstå ironi skämt eller ens de mest tydliga förklaring gör att "Rosen" på pekande att Milrik låter som Diddi & Björns oäkta son låter trovärdig i mina öron..
Eller kanske Milrik ÄR Piff och Puff i förklädnad.. *ler*
Han använder i alla fall deras metoder att ta saker ur deras samanhang projecera felaktiga åsikter hos motståndare samt vägra svara på besvärliga frågor och verka anse att dom som inte är med mig är emot mig..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Detta tog dom andra forumbesökarna åt sig, och blev sura dom med.
Har jag rätt?
(Nu kanske detta var ett helt onödigt inlägg, men om man pekar på missförstånden och dom igentliga
avsikterna så kan man ofta reda ut saker bättre, och bli sams.)
<p><hr></blockquote><p>Allt jag kan säga efter att ha läst tråden är att Milrik är ett av de största Troll jag har sett på något forum och då brukar jag OFTA hänga till i <A HREF="http://Spacebattles.com/" target="_new">http://Spacebattles.com/</A> Det som är irriterande för mig är inte att Milrik skriver dumma saker om andra och mig utan det faktum att Milrik uppvissar vissa funktioner i huvudkontorer men verkar aktivt unvika att använda dom.
Och jag Föraktar "Aktiv dumhet"..

Aktiv dumhet = Att inte använda sin hjärna...
Passiv dumhet = Att vara född med låg/ingen IQ
TROLL = Person som irriterar folk genom att vägra gemedsig då han argument inte är bärande eller välgenomtänkte utan bara är förolämpande...

Jag anklagar Milrik för AKTIV DUMHET och att vara ett TROLL i denna diskution inte något annat..

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Re: Mitt inlägg.

Ok, Hatten du anklagar mig för att läsa dåligt. Men själv läser du som fan läser bibeln.


Sedan började han att blanda in sak fel och anklaga folk för lögn och att vara Nazister eller ny nazister.
Nu är det väldigt deppande och elakt av Milrik att göra..
Faktum är att A.H. VAR en vegitarian ( Kanske därför jag ogillar Militanta Veganer *ler* ) En Katolik och han hade få skandaler bakom sig och under sitt äktenskap. ( I alla fall om man jämför med hans engelska och Amerikanska motståndare )


När har jag påstått att någon här är nazist? Jag vill gärna se det citatet...
Att Hitler saknade giftemåls skandaler är ganska förståligt, då han gifte sig med sin älskarinna Eva Braun dagen innan de begick självmord.


sedan kommer Milrik med påstånde om att "Ni använder samma utryck som nazti tyskland gjorde i sina tidningar"


Återigen något jag aldrig sagt, jag har sagt att skämtet använder sig av liknade omdömen om dessa personer som återfanns i propagandan. Men nog tjatat om detta...


Milrik vägrar att förklara sina synvinklar och påstånde han har givet viss inte anklagat "han" och andra att ÖPPET vara nazist men Milrik har kommit med många antydningar om det och bara är förolämpande.


Du, Hatten lägg ner. Jag har aldrig påstått att Han är nazist, eller någon annan här på forumet. Du får gärna visa det citatet tack, när jag påstår att Han är nazist.

Och återigen, det skulle vara trevligt att ha en debatt utan en massa pajkastning från folk. Däremot verkar andra personer här ha väldigt svårt för att hålla en seriös debattnivå, utan den ska genast spåra ur till någon pre-pubertal sandlådenivå.

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Mitt inlägg.

När har jag påstått att någon här är nazist? Jag vill gärna se det citatet...

Inte exakt i de orden men det har slängts en massa smutsiga insinuationer som:
"Jag vet inte varifrån du fått dessa uppgifter, men de stämmer verkligen inte. Och jag misstänker att de kommer från ganska ljusskygga personer.
Det gör mig dessutom EXTREMT illa berörd som historiker att sitta och läsa sådan här revisonism." (<a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...=0&view=expanded&sb=5&vc=1#Post94011">här</a>)
Vilket insinuerar att Han skulle umgår med ljusskygga personer och ägna sig åt {nazistisk} revisionism.

eller varför inte:
"Du glömde dessutom i din smädelse av de personer som såg till att du slapp leva i ett totalitärt samhälle tillägga följande:" (samma inlägg)

...trots att Hans inläg knappast var avsett som något nedsättande om FDR elle WC.

Det finns äver ett flertal platser där du anklagar folk för att ägna sig åt nazistisk retorik, t.ex <a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...ew=expanded&sb=5&vc=1#Post94189">här</a>. Du har slängt ur dig lösa påståenden som:
"Dels för att den {skämtet} används av nazister och andra löss för att på något sätt berättiga sin ledares politik och smäda andra." (<a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...=0&view=expanded&sb=5&vc=1#Post94085">här</a>)


btw: Hur går det med den där dokumentationen om att:
"Dessuom har "skämtet" cirkulerat på en rad andra sidor, inlagda av nazister, eller med klara nazistiska sympatier."
(som du påstod <a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...=0&view=expanded&sb=5&vc=1#Post94236">här</a>)

Har du sådan eller är det bara en gissning/hörsägen?

Och återigen, det skulle vara trevligt att ha en debatt utan en massa pajkastning från folk. Däremot verkar andra personer här ha väldigt svårt för att hålla en seriös debattnivå, utan den ska genast spåra ur till någon pre-pubertal sandlådenivå.

Det krävs två för att dansa tango som de säger :)
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Mitt inlägg.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Ok, Hatten du anklagar mig för att läsa dåligt. Men själv läser du som fan läser bibeln.
<p><hr></blockquote><p>*hmm* Oookej hur menar du ?...
Det faktum att jag drar fram bevis ur bibeln som gör den ond..
Eller försöker du påstå att jag omtolkar saker så att det passar mina förutbestämda åsikter ?
för isådana fall så gör åter igen samma misktag du projecerar DINA fel på andra... *suck*..


<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Sedan började han att blanda in sak fel och anklaga folk för lögn och att vara Nazister eller ny nazister.
Nu är det väldigt deppande och elakt av Milrik att göra..
Faktum är att A.H. VAR en vegitarian ( Kanske därför jag ogillar Militanta Veganer *ler* ) En Katolik och han hade få skandaler bakom sig och under sitt äktenskap. ( I alla fall om man jämför med hans engelska och Amerikanska motståndare )

När har jag påstått att någon här är nazist? Jag vill gärna se det citatet...
Att Hitler saknade giftemåls skandaler är ganska förståligt, då han gifte sig med sin älskarinna Eva Braun dagen innan de begick självmord.
<p><hr></blockquote><p>
OM du hade läs dina tidigare inläg så kommer flera antydningar några är ganska direkta och rak på sak jag citerar men tyvär så IDS jag inte ta med allt...
"Jag vet inte varifrån du fått dessa uppgifter, men de stämmer verkligen inte. Och jag misstänker att de kommer
från ganska ljusskygga personer."

Detta var från din första inlägg i denna debbat där du MER eller mindre anklagade "HAN" att ha tagit skämtet från "ljusskygga personer" och då du pratar om att skämtet är nazistiskt är det inte svårt att tolka VAD du tror "Han" skämt kommer ifrån..

Sedan från ditt andra inlägg i denna diskution säger du sist men inte minst...
Nazistsmörja (vilket jag räknar det här som) har absolut ingenting på forumet att göra.

Då du anklagar folk som försöker förklara skämtet för dig att hålla på med "Nazistsmörja" ditt sätt att utrycka dig för mig att tro att du trots ditt avsky av nazister inte ens VET vad en nazist ÄR..

Sen i din tredje inlägg anklagar du folk för att ha satt in nazist propaganda ( skämtet )
Dels för att den används av nazister och andra löss för att på något sätt berättiga sin ledares politik och smäda andra.
*suck* om något skämt används av Nazister så är det knappast det skämt "Han" använde sig av..

Ditt fjärde inlägg fick mig att Häpna uppenbargligen gick skämtet poäng totalt över ditt huvud vilket är chockande då skälva poängen med skämtet är att man inte ska dömma ut folk för deras vanor..

Men visst får man driva med Churchill, Stalin, Lenin, Hitler o.s.v., men då ska man helst göra det på ett något bättre sätt istället för detta plumpa och barnsliga sätt.


Persoligen finner jag inte "Han" skämt plumpt eller barnsligt utan tankeväckande VI kan kolla det igen så vi kan se det frärcht okej.. Jag citerar
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Ämne: Välj president!!!
Du är en utav ett fåtal utvalda som ska välja en världsledare, en president som ska styra över vår jords alla länder och frambringa fred och välmående bland människor såväl som djur.
Du har tre kandidater att välja emellan. Men först vill vi att du svarar påföljande fråga:
Om du kände en kvinna som var gravid och hade åtta barn redan, varav tre utav dem är döva, två är blinda, en är efterbliven och kvinnan själv har syfilis.
Skulle du rekommendera henne en abort?"

Så vidare till de tre kandidaterna där du ska välja en:
Kandidat 1: Han samarbetar med mutade politiker, konsulterar astrologer och har två älskarinnor vid sidan om. Dessutom kedjeröker han och dricker ett tiotal glas Martini varje dag.
Kandidat 2: Har fått sparken från två arbetsplatser, sover alltidtill klockan tolv på dagen, rökte opium under sin ungdomstid på universitet, och dricker en hel flaska whiskey varje dag!
Kandidat 3: Har fått en hjälteutmärkelse av sitt land. Är vegetarian, röker inte, dricker inte och har inga skandaler bakom sig. Vilken av dessa kandidater skulle du välja?

Svara innan du scrollar ned...
1. heter Franklin D. Roosevelt
2. heter Winston Churchill
3. heter Adolf Hitler
Man ska således inte döma folk efter deras vanor...

Jo, en sak till. . . Angående aborten - svarade du Ja, har du just dödat Beethoven!
<p><hr></blockquote><p>

Markerade de viktiga poängen i skämtet.. *hmm* har du lärt dig.. Som jag ser det finns inte en DROPPA nazist propagande i skämtet bara en läxa att man inte ska dömma en person efter deras vanor.


Sen rakt vidare till ditt femte inlägg. Där du åter kommer med antydan att skämtet var nazist propaganda.

Visst det kan vara roligt med skämt bilder o.s.v. Men när skämtet hämtat sin inspiration direkt från propaganda frå Nazi tyskland tycker jag iaf inte det är roligt. snarare tvärt om...
Dessutom rör det sig om direkta felaktigheter i bilden som målas upp av Hitler, då han bevisligen varken var tyskmedborgare under kriget, eller saknade skandaler.

Milrik av Remos som hellre är torrare än naiv

Personligen uppvisar du förmågan att inte bara vara torris utan även otroligt naiv utan försålse för Ironi är du säker att du INTE är en Missla ?

I ditt Sjätte inlägg åter igen anklagan om att använda utryck som härstammar från Nazister...

Inte när man använder sig av precis samma uttryck som användes i dagspressen eller i tal från nazistiska ledare under kriget. Och än idag är den allmäna bilden av dessa herrar inom denna krets.
ÄR det bara jag eller låter det klart att DU anklagar genom att använda antydningar folk för att vara Nazister eller ha nazistiska åsikter !!!
Några antydningar är i mitt tycke glasklara..

Men vi går vidare till din Sjunde inlägg..

När man dels använder samma retorik och samma språk om de övriga två herrarna som användes i Nazityskland tycker jag iaf att det rör sig om nazipropaganda.
Men om man nu vill framhäva hans "goda" egenskaper, så kan man iaf försöka hålla sig till sanningen - vilken var min huvudpunkt.

Okej så det var DIN ståndpunkt vi kollar första inlägget.. Där anklagar du "Han" för att ha fått skämtet från "ljuskygga individer. och drar fram det idiotiska "Han var inte tysk medborgare när han fick medaljen så det var inte hans hemland" Tja detaljer senare i livet NÄR han var tyskmedborgare kunde han stolt säga att han fick medaljen FRÅN sitt hemland..
Du har rätt du försökta på ett förolämpade sätt klaga på att skämtet problemet är att ingen utom du ser det skämtet som Nazi propaganda vilket gör att du står i ett glashus och kastar sten...


Till det åttonde inlägget där du aktivt UNDVIKER att svara på "Dnalors fråga" jag kommer inte poste det på grund av längden..
Men nu levde han inte ett gott liv, som jag redan visat är hälften av dessa påstående falsarium.
Att man dessutom, på toppen av detta, använder sig av samma ordval som Hitlers propaganda mot dessa båda herrar gör att jag iaf frågar mig vem som skrivit det och varför...

Då är du, som Krille säger, torrare än hans chef, som jag förvisso aldrig träffat, men vars torrhet jag ändå är övertygad om då jag tror på Krilles vittnesbörd i frågan.


Och du har aldrig träffat mig. Att dra sådana patetiska slutsatser är under en värdig debatt och visar bara på vissa personers mentala förmåga att föra en saklig debatt.


Ska vi analysera ! Du säger "på toppen av detta, använder sig av samma ordval som Hitlers propaganda mot dessa båda herrar gör att jag iaf frågar mig vem som skrivit det och varför..." är det bara jag som får en paranoid X-file känsla här eller fylld av antydningar om varför skämtet kom in och varför..Plus ditt påstånde om att det samma ordval som A.H. pr snubbar sa.. *hmm* tvivlar alvarligt talat på att de skulla ha använt sig av sådant skämt.

Sist kan man bara sägat vi må hända inte ha träffat dig men från vad du har skrivit och din förmåga att förstå skämt kan vi förstå att den inte kan vara stor...

Till det Nionde.. Nä vi hoppar över den då Rosen disikerade det utalnadet bättre än jag skulle göra och då det nionde faktist var din respons på vad han sa och jag håller med de debaterar som Diddi och björn gör..

Det Tionde är roligt här är du på defensiven då flera har lyckats motbevisa dig men du ger dig inte uj vad du kämpar i träsket av verbal kvicksand..

Det är mycket möjligt att det är skrivit i ren okunskap, även om jag har faktiskt har hemskt svårt att tro på det. Däremot vet jag att inlägget inte lades ut på rollspel.nu som någon form av propaganda, där rör det sig helt enkelt om okunnighet.

Men nu till bevisen.
Bevis:
Hur som helst tycker jag det finns vissa tecken på att det KAN finnas en baktanke bakom detta "skämt". Speciellt när man då betänker det faktum att ordvalen i princip är hämtade från nazipropaganda riktad mot dessa herrar.
Samt det faktum att delar av påståendena runt Hitler är falsarium.
Dessuom har "skämtet" cirkulerat på en rad andra sidor, inlagda av nazister, eller med klara nazistiska sympatier.

Därför ansåg jag det iaf värt att ifrågasätta syftet med detta "skämt", vilket vi tyvärr aldrig lär få reda på då bidragsgivaren till Skrattnet är anonym.

Behöver jag kommentera dina antydningar och påstånden eller ? OM det inte vore så sorgligt skulle jag skratta "ser inte skogen för alla träd tycker jag låter passande"

Nr 11..
ÄR för lång för att jag ska idas och där har du faktist lyckats med att göra dina antydningar så långa och krångliga att jag INTE ids kopiera dom... men den är fylld med antydningar och onödiga förklaringar som inte har något med den diskution vi för att göra..

Nr 12

Jag har dessutom i ett par av svaren i denna debatt flertalet gånger påpekat att skämtet använts just av ljusskygga personer, då det är extremt lätt att tolka det lite som man själv vill.
Och att det kanske inte alls är så harmlöst som det ser ut.

Vilket den här debatten är ett lysand exempel på. ;)

Däremot är det alltid trevligt att avsluta en debatt som vänner... :)
*skaka tass och tackar för god match*

Så härmed ytterligare antydningar om hur "farlig" skämet är coh hur lätt vi feltolkar det och därmed börjar försvara nazister..
Sen då du inte vill eller vågar prata något mer då du troligen är rädd för att förlora så vill du bara att vi ska sluta och skaka hand efter dina inlägg har varit fyllda med antydan om de andras politiska åsikter..
"Den som gett sig in i leken får leken tåla" och vi är inte klara var god att förklara dig..





<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Mitt inlägg.

<I>Inte exakt i de orden men det har slängts en massa smutsiga insinuationer som:</I>

För att återanknyta till mina tidigare inlägg - ett av Björn Sjöstedts gamla standardknep är att insinuera saker, och när folk påpekar <I>vad</I> det är han insinuerar, ilsket svara "Det har jag aldrig sagt!", vanligen följt av lite indignerade utlägg om hur fruktansvärt lågt debattnivån har sjunkit när folk lägger ord i hans mun. (-:

Men då är vi av ämnet lite.

--
Åke
 
Top