Nekromanti Nektromantiker måste vara bra bryggare

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Hej alla eoniter x) kommer upp med ett litet roligt ämne ,angående om att nektromantiker skulle vara bra bryggare.
Tanken slog mig när jag diskuterade med några vänner om att man använde ruttna frukter för att få fram Alkohål för att starka drycker ska ju jäsa.
Kom och tänka på att en nektromantiker kunde få saker att jäsa..
Har man då även lite termotropi & pnemotropi (För att få kolsyra) på den nekromantikern så är ju som saken drucken. x)
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Ja även de gamla grekerna pratade ju om danarths rika urval av snapssorter!
 

Sirian

Veteran
Joined
2 Sep 2005
Messages
38
Location
Örebro
Föruttnelse är egentligen flera olika processer, dessa kan involvera jästsvampar men involverar ochså insekter, bakterier m.m.
Man använder inte ruttnande frukt (eller säd) till att producera alkoholhaltiga drycker, produkterna från förrutnelsen skulle göra drycken osmaklig. Vissa typer av jästsvampar producerar också osmakliga biprodukter, vilket är ett av skälen till att man oftast använder kontrollerade kulturer vid produktionen av alkoholhaltiga drycker.

Den process (jäsning eller fermentation) som producerar alkohol kräver att mängden syre som finns tillgänglig i musten eller malten till en början är realtivt begränsad och att tillförseln av ytterliggare syre under fermenteringen är begränsad.

Koldioxid produceras naturligt av fermentationen, om ytterliggare jäsning sker i buteljen (eller tunnan) så blir drycken naturligt karboniserad.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Intressant fråga.

Alkoholproduktionen kommer sig av att jästsvamparna om de har för lite syre omvandlar sockerarter till etanol (vanlig alkohol) istället för att bryta ned dem till syre och vatten som alla "normala" varelser (i människans motsvarande process uppstår istället mjölksyra, som vid stor fysisk belastning).

Om vi förutsätter att Mundana i allt utom magi fungerar som vår värld, och att nekrotropi framför allt behandlar området "nedbrytning" (vilket är vad jag förordar; "död" är ett abstrakt, människoskapat begrepp som är svårt att definiera. Eventuella diskussioner om det här tas i annan tråd.) så... tja, inte omöjligt.

Om det är så att magikern även kan bestämma nedbrytningsvägen (stank-effekten och antyder ju det) borde man med en speciell effekt kunna bryta ned rätt sorts material till etanol istället för något annat.

Om vi förutsätter att det inte är för komplicerat och att någon i Mundana har lyckats komma på den här idén och lyckats förverkliga den - att länka det till aspekten nekrotropi är väl inte det uppenbara valet för alla :gremwink:

Och pneumotropisk kolsyra förutsätter att magikern kan kontrollera specifika gaser :gremwink:
 

Sirian

Veteran
Joined
2 Sep 2005
Messages
38
Location
Örebro
Fast om du länkar nekrotopi till nedbrytning så måste du även kunna alstra nekrotropi från en levande person. Då den nedbrytning som sker vid jäsningsprocessen (dvs den del av nedbrytningsprocessen som direkt kan kopplas till jästsvamparna) sker på grund av att jästsvamparna bryter ned sockret i musten/malten för att kunna leva.

Snarare skulle processen vara biotropisk, då det handlar om att förmå jästsvamparna att bryta ned sockret till alkohol och koldioxid. Och inte vatten och koldioxid (jag tror att det är restprodukterna då syre finns tillgängligt i tillräcklig mängd). Detta skulle då innebära en förändring i en levande organism.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Fast om du länkar nekrotopi till nedbrytning så måste du även kunna alstra nekrotropi från en levande person
Det går ju; kroppslig alstring finns det regler för. Problemet är att den "naturliga" nedbrytningen inte är bra nog för alstring, så man använder lite avancerade semimagiska tekniker för att bryta ned existerande vävnad.

Snarare skulle processen vara biotropisk, då det handlar om att förmå jästsvamparna att bryta ned sockret till alkohol och koldioxid. Och inte vatten och koldioxid (jag tror att det är restprodukterna då syre finns tillgängligt i tillräcklig mängd). Detta skulle då innebära en förändring i en levande organism
Det är fortfarande en nedbrytningsprocess, bara med andra slutprodukter. Och dessutom innebär tankar, rörelser, nedbrytning, osmos, enzymkatalys och tiotusen andra processer "förändringar" i en levande organism. Det finns i varje fall inga biotropiska processer som kontrollerar levande varelser, jästsvampar eller inte.

Biotropi hanterar enligt mig tillväxten av levande vävnad, inte kemiska processer (i den mån det går att kategorisera aspekterna enligt "verklig" vetenskap).

Eller så kan det vara så att vi har missförstått varandra: Den nekrotropiska effekten skulle köra den kemiska nedbrytningen socker -> alkohol + koldioxid utan inverkan från levande organismer. Och troligen vara extremt komplicerad rent teoretiskt.
 

Sirian

Veteran
Joined
2 Sep 2005
Messages
38
Location
Örebro
Ett missförstånd, då vi talade om en jäsningsprocess så trodde jag att du menade att man med hjälp av magi skulle kontrollera svamparna, och därigenom kontrollera processen.

Det är sant att då effekten föruttna är nekrotropisk så finns det visst stöd för att hävda att en en magisk process för att framställa alkohol ur must/malt bör vara nekrotropisk.
Jag skulle defenitivt vilja ha med hydrotropi och kanske också pneumotropi för att kontrollera bildandet av vattnet och koldioxiden.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag skulle defenitivt vilja ha med hydrotropi och kanske också pneumotropi för att kontrollera bildandet av vattnet och koldioxiden.
Alkoholjäsning ger inte vatten som produkt, bara etanol och koldioxid, men det är detaljer.

De aspekterna kontrollerar väl bara fysikaliska aspekter av luft/vatten, och inte det kemiska bildandet? (undrar förresten om alla gaser/vätskor har egna aspekter eller om det bestäms av tillståndet...)

Organisk materia kommer att ge upphov till koldioxid och vatten i någon mängd oavsett hur det bryts ned (möjligen med några sällsynta undantag), så vad som helst som orsakar nedbrytning borde väl ge upphov till dem oavsett?
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Alkotropi? En kombination av hydro, pneumo och nekrotropi?

Om jäsningar är en form av nedbrytning, kan man då alstra nekrotropi ur en surdeg förutsatt att den är stor nog? Frågan står fortfarande om det skulle vara biotropi.

Förutom detta får jag en vidare intressant tanke:
Hydrotropi, är det vätskor eller bara vatten? Kan man med någon modifikation, typ en svår eller mycket svår transformering eller en multifilamenteffekt kontrollera övriga vätskor? Tanken går vidare på gaser och olika bergarter. Kan pneumotropi förändra andra saker än "random luft"? Kan geotropi kontrollera specifika mineraler? Kan man urvinna rena metaller ur en ådra med geotropiska medel?
 

Sirian

Veteran
Joined
2 Sep 2005
Messages
38
Location
Örebro
De aspekterna kontrollerar väl bara fysikaliska aspekter av luft/vatten, och inte det kemiska bildandet? (undrar förresten om alla gaser/vätskor har egna aspekter eller om det bestäms av tillståndet...)
Om jästen ha tillgång till tillräckligt mycket syre så bildas inte någon alkohol, utan istället koldioxid och vatten. Min ide var att man med hjälp av apekterna skulle kunna kontrollera vilken slutprodukt som bildades.
Man skulle i det här fallet använda hydrotropi för att föhindra jästen från att bilda vatten, vilket skulle ha tvingat det att bilda alkohol.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Alkotropi? En kombination av hydro, pneumo och nekrotropi?
PNEUMOTROPI HAR INGET DÄR ATT GÖRA!!! LÄS INLÄGGEN!!! :gremwink:

Alkotropi skulle vara alkoholers/etanolens svar på hydrotropi, och inga andra dumheter! (resp. eventuellt dess svar på pneumotropi, om den är i gasform). Den har inget att göra med tillverkning.

Förresten kan man ju kondensera vatten med hydrotropi, vilket innebär att man påverkar en gas (vattenånga). Effekterna borde därmed vara beroende av ämne och inte tillstånd. Typ.


Förutom detta får jag en vidare intressant tanke:
Hydrotropi, är det vätskor eller bara vatten? Kan man med någon modifikation, typ en svår eller mycket svår transformering eller en multifilamenteffekt kontrollera övriga vätskor? Tanken går vidare på gaser och olika bergarter. Kan pneumotropi förändra andra saker än "random luft"? Kan geotropi kontrollera specifika mineraler? Kan man urvinna rena metaller ur en ådra med geotropiska medel?
Du rippar mina frågor... men det är en väldigt bra fråga, och generellt skulle jag säga att det är +Ob1T6 för att med pneumo/hydro påverka gaser/vätskor med mycket annorlunda komposition än den normala luftblandningen/rent vatten, eventuellt +Ob2T6 för att påverka rena vätskor/gaser av helt annan typ (säg, ren bensen som vätska), beroende på om man tror att man behöver bry sig :gremwink:

Geotropi påverkar mineraler (och därmed salter) och rena metaller, och kan göra allt som aspekten tillåter. "Rena metall" skulle jag låta vara en mycket besvärlig effekt (hög magnitud/litet verkansområde) som man använder för att bli en magisk überelitsupermegasmed som i extremt långa, jobbiga och hemliga processer tillverkar magiska supervapen (+Ob1T6!) till fenomenalt ohemula priser.

Det är ju faktiskt ännu coolare än alkemi, tack för idén! :gremsmile:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Om jästen ha tillgång till tillräckligt mycket syre så bildas inte någon alkohol, utan istället koldioxid och vatten. Min ide var att man med hjälp av apekterna skulle kunna kontrollera vilken slutprodukt som bildades.
Man skulle i det här fallet använda hydrotropi för att föhindra jästen från att bilda vatten, vilket skulle ha tvingat det att bilda alkohol.
Ser vi till aspekter kontrollerar hydrotropi enbart fysikaliska vattenfenomen och borde inte ha något att göra kemiska reaktioner; speciellt inte som det i princip måste påverkar reaktionen innan vattnet har hunnit bildas (att reagera "bakåt" skulle kräva enorma mängder tillsatt energi).

Snarare skulle jag använda pneumotropi och manuellt ta bort syret från vattenytan. Och sedan sätta på en kork, som gör arbetet utan någon vidare ansträngning från min sida :gremwink:
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Regmolar said:
PNEUMOTROPI HAR INGET DÄR ATT GÖRA!!! LÄS INLÄGGEN!!! :gremwink:

Du rippar mina frågor...
Sorry, svarshets gjorde att jag inte läste igenom allt nogrannt.

Regmolar said:
Geotropi påverkar mineraler (och därmed salter) och rena metaller, och kan göra allt som aspekten tillåter. "Rena metall" skulle jag låta vara en mycket besvärlig effekt (hög magnitud/litet verkansområde) som man använder för att bli en magisk überelitsupermegasmed som i extremt långa, jobbiga och hemliga processer tillverkar magiska supervapen (+Ob1T6!) till fenomenalt ohemula priser.
Jag kommer att tänka på drakeffekten kontrollera element. Den sägera att man kan kontrollera, vad är det, typ 10 kilo jord per filament. Minns inte exakt. Jag spekulerade att man med den effekten kunde kontrollera andra former av jord med viss modifikation.

100 kilo mycket lös jord (sand)
10 kilo lös jord
1 kilo solid jord (randomsten och grus)
1 hekto mineral (specifik bergart)
10 gram ren metall

Jag kan ha fel på hur mycket "lös jord" man kunde kontrollera med effekten kontrollera element, men om det skulle vara 100 istället för 10 kilo är det bara att skjuta efter skalan. Vad tros?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag minns listan, och har mest problem med den ursprungliga effekten, som jag placerar i samma liga som Förvandla (även om drakeffekten inte på långa vägar har lika bisarra effekter).

Men listan är en bra idé, och tack för inspirationen till "supersmeden" :gremwink:
 
Joined
8 Apr 2010
Messages
16
När ni\vi ändå är inte på nekromanti och metaller så undra om jag vill föra in en själ i ett död objekt som typ en stol är det nekromanti jag ska använda mig av då eller blir det nått annan typ av magi????
 
Top