Nekromanti Nekromatik Riddare?

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
Jag har tänkt mig med om det skulle fungera att spela som riddare som har en egen förläning och syssla på nekromatik på hemlighet.
 

Vehener

Veteran
Joined
12 May 2003
Messages
94
Location
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Och vad är problemet?

Låter som en intressant utgångspunkt. Torde ge din SL något att ständigt spinna vidare på. De problem (och problem är i sammanhanget inte nödväntigtvis något dåligt) som kan uppstå varierar beroende på varifrån du kommer och hur långtgående dina nekromatiska studier är. Formar du karaktären längs linjerna av ett i huvudsak teoretiskt intresse för vad som väntar oss på den andra sidan så kanske problemet i huvudsak kommer att vara att gömma/förklara varför du har sju exemplar av av boken 'Geometriska symboler och deras värden' (och att dessa endast är pärmar i själva verket inneslutandes en komplett utgåva av Q´uarcs Ars Daemonica ). Sysslar du å andra sidan med konstruerandet av en vandöd här i källaren så tillkommer broblemet att få tag på tjänstefolk du kan lita på (vilket det lär vara svårt att få tag på) o.s.v.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Och vad är problemet?

Sysslar du å andra sidan med konstruerandet av en vandöd här i källaren så tillkommer broblemet att få tag på tjänstefolk du kan lita på (vilket det lär vara svårt att få tag på) o.s.v.

Eh... det är ju tjänstefolk den gode riddarn tillverkar i källarn ju... :gremsmirk:
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Och vad är problemet?

Då kan man inte bjuda in folk på slottet...

"Min gode herre, månne får man fråga varför eder tjänare har en likblek lyster i skinnet och ett bandage för ögonen?"

"Men min gode herr riddare, det är väl självklart! Jag har gjort honom till en ytterst tjänstevillig homunculus!"
 

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
Re: Och vad är problemet?

Då kan man inte bjuda in folk på slottet...

"Min gode herre, månne får man fråga varför eder tjänare har en likblek lyster i skinnet och ett bandage för ögonen?"

"Men min gode herr riddare, det är väl självklart! Jag har gjort honom till en ytterst tjänstevillig homunculus!"
Så sant... Men man kan väl inte skapa en zombie som bevara sin mänskliga uttsende men den special förmågan. Men alla fall tänkte jag om man inte kan skapa arme av ultar och dödväktare när man har god inkomst från sin förläning men ochså alla av dom ska vara klädda i helrustning med visirhjälm så att man inte riktig märker att dom är vandöda frånsett deras döda lukt...
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Och vad är problemet?

Man har en gäst del på huset.... sen när man börjar göra stora arméer kan men attackera och erövra en bit av landet och uropa sig till härskare. Man kan ju samarbeta med andra nekromatiker och deras lärlingar. Din rp kan ju vara med i en kult utav något slag han/hon står för pengar och plats de andra gör vandöda.


Midars Riddar rp hatar vandöda.
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Re: Och vad är problemet?

JAG skulle i varje fall ana onda ugglor i mossen om betjänten serverar min mat iklädd helrustning... :gremgrin:
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Re: Och vad är problemet?

sen när man börjar göra stora arméer kan men attackera och erövra en bit av landet och uropa sig till härskare.

Ehh...att göra stora armeer tar sin lilla tid..åtminstonde en tillräckligt stor för att erövra landet :gremcool:
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Re: Och vad är problemet?

JAG skulle i varje fall ana onda ugglor i mossen om betjänten serverar min mat iklädd helrustning...

Just det...farlig mat eller? :gremlaugh:
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
"syssla på nekromatik på hemlighet."

I hemlighet är det inget problem, men skulle någon råka få för sig att det springer omkring lik i ditt/din slott/förläning.. så beror det på vart du bor, för jag tror att du inte skulle bli så god vän med Daak-riddare om du inkräktar på Herr Jargus mark.
Så i hemlighet kan inte jag se något problem med det... men misslyckade alkemiska experiment som exploderar högljutt och/eller vandöda som går bärsärk tror jag folk lägger märke till..

Fast sedan beror det ju på nekromantikern, är han Malefikator så tror jag det kommer märkas förr eller senare då över hälften av befolkningen varken talar, äter eller sover...
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Re: Och vad är problemet?

Sysslar du å andra sidan med konstruerandet av en vandöd här i källaren så tillkommer broblemet att få tag på tjänstefolk du kan lita på (vilket det lär vara svårt att få tag på) o.s.v.
Eller så håller man det så hemligt att inte heller tjänstefolket får veta något.
 

Caldaras

Veteran
Joined
25 Sep 2000
Messages
82
Location
Borås
Vad för nekromanti skall han syssla med? Är det bara teoretiskt så går det lätt att hålla hemligt, även om det sker praktiskt borde det inte vara så svårt ifall det sker i mycket liten skala. Sedan beror det också på hur avlägsen hans förläning är.
Den där greven i det mörka slottet, ja han vars betjänt heter Igor, som bor vid civilisationens utkanter. Han kan arbeta ganska ostört.

/Johan
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Och vad är problemet?

Tänk bara om den stakcars gästen skulle råka röra Dödsv.. err Betjänten. Giftiga rustningar och så ni vet...
 

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
Re: Och vad är problemet?

Tänk bara om den stakcars gästen skulle råka röra Dödsv.. err Betjänten. Giftiga rustningar och så ni vet...
Äsh... Jag tar inte fram den typen av min betjänten förutom om det skulle råka duker upp gäster som jag inte gilla. Då kalla fram denne tjänare och beordra den att skaka hand med dom...

Men allafall jag tänker jag inte använda vandöda som betjäner istället använder jag bara dom som soldater. Och jag har tänkt mig att skapa en riddare som kommer ifrån Soldarn. Jag undra inte om jag skulle kommar få problem med Zorianorden...
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Och vad är problemet?

Jag undra inte om jag skulle kommar få problem med Zorianorden

Nää, vad menar du?? Nu fattar jag inte, är inte Zorianordern positiv till Vandöda?? Det är allafall det jag har trott.

Midar är Ironisk.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Re: Och vad är problemet?

Jag undra inte om jag skulle kommar få problem med Zorianorden...

Med största sannolikhet :gremlaugh:
Desto mer nöje för dig och framföallt din SL.
 

Taskkarr

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
22
Location
Stockholm
Re: Och vad är problemet?

Tja, som soldater funkar ju vandöda alldeles utmärkt OM man ger dem bra order och/eller de är tillräckligt intelligenta. Ett problem är dock om dina soldater ska vara någon annanstans än i ditt slott så måste de kunna tala med befolkningen. Säg att Tiraker anfaller en av byarna i din förläning. Ska du då:
1. Rycka ut med din vandöda truppstyrka och spanka tirakerna.
2.Låta det vara
3:Något annat smart och diaboliskt.
Om du rycker ut och slåss med tirakerna och räddar eventuella tillfångatagna bybor kan man tänka sig att de blir glada och känslosamma och kanske får för sig att tala med och eller krama en av soldaterna...
Du får nog inget problem med Zorianorden OM de inte får veta något...
En annan sak om du inte sköter ditt hushåll och dess räkenskaper själv eller fullständigt litar på personen som gör det så tänk på att vandöda inte äter och därför kräver ringa uppehåll.
Cool ide för övrigt! Gillar den, måste nästan använda den i ett äventyr...
 

Vehener

Veteran
Joined
12 May 2003
Messages
94
Location
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
Soldarisk läntagare/reanimatör

Som sagt var. Som Soldarisk adelsman med vissa socialt svårligen acceptabla tendenser (läs: svårigheter med att i tid och otid låta bli att gräva upp och reanimera folk - det är fortfarande omdebatterat om förkärlek för nekromanti är en sjukdom/tecken på Daaks ovilja eller en exempel på att den fria viljan kan användas på ett sätt som ej är Daak behagligt) så torde Zorianorden vara ditt första problem. Så länge som du håller din verksamhet hemlig så är du mer eller mindre säker från dessa entusiastiska lirare men detta är kanske inte det enklaste. Ett par problem som det inte skadar att tänka ut strategier för att möta är följande:

Möten på godset: Låg som hög kommer att förvänta sig att då och då träffa sin godsherre, sin granne sin vasall. Är det så lämpligt att bara ha vandöda tjänare? Går det att lita på att mänskliga tjänare inte talar eller utnyttjar sin kunskap om sin herres moraliskt tvivelaktiga beteende? Går det att helt och hållet undvika att ta emot folk på själva godset eller kan man hålla till på annan plats då man håller hov?

Rykten och skvaller: Alltför stumma eller lösmynta tjänare kommer att antyda att något inte är som brukligt är. Ljud på gravgårdar kommer någon gång att höras av den lille nyfikne pojken vars föräldrar inte har vett nog att hålla honom inne efter att solen börjat gå ner. Ibland går saker och ting helt enkelt snett. Har du ständigt förberedda förklaringar för allt eller skall du hoppas på att byskvallret dör ut av sig sj... kommer naturligtvis aldrig att hända.

Adelns plikter: Vilka är dina feodala skyldigheter och kommer dina experiment att kollidera med dessa. Som adelsman har du en skyldighet att bistå med råd och dåd när din furste så behagar. Här varierar de eventuella problemen med din specifika situation. Du kanske bara ställs inför problemen med att kombinera arbetet med en tidsödande (och suspekt) hobby. Du kanske har en skyldighet att bygga upp eller försvara en bro, väg, by invid rövartät skog o.s.v. Försöker du göra detta med hjälp av vandöda så måste du ta mått och steg för att förhindra att detta kommer till allmän kännedom. Använder du mänskliga trupper och dessa är inkvarterade i ditt gods så ökar risken för upptäckt. Använder du dessa men inte har dem vaktandes/ boendes i godset så ökar risken för att rykten kommer att spridas.

Grundläggande problem med att hålla magianvändande hemligt: Detta är en aningen delikat fråga och jag vill inte på något sätt förarga någon av de magiska konsternas konnässörer men ibland så uppstår (host, host, skrapande med foten) fummel av ganska spektakulär art. Hur har du tänkt dölja detta? Hur förklarar man bort det. Här har den renodlade alkemisten (nekromantikern) det både enklare och svårare. Du kan helt undvika den direkta användningen av magi inför andra människor men samtidigt så kan ditt arbetsrum plötsligt explodera eller i det renodlade reanimeringsfallet plötsligt slita sig från arbetsbänken och vandra iväg med sönderslitna kroppar i sitt kölvatten. Hur förklarar man fummelresultatet där ens ansikte delvis förrutnar.

Under samma rubrik så kan problemet med att förklara varför man behöver vissa alkemiska preparat (för att inte nämna nyligen döda kroppar). Det gäller att beställa i hemlighet, ta emot varorna på ett sätt som inte väcker misstankar, ha tillgång till lämpliga förvaringsutrymmen o.s.v.

Alla dessa problem är problem i ordets bästa bemärkelse, det vill säga saker som tvingar än att vända och vrida på sin tillvaro för att få den att fungera. Det känns överhuvudtaget som ett skönt koncept och såväl du som din omvärld för att inte nämna din spelledare kommer antagligen att få ut mycket av det.

Slutligen en gnagande känsla i mörkret mitt personliga favoritproblem. Låt oss för ett ögonblick anta att din karaktär inte är den ädlaste av människor. Låt oss till och med gå så långt som att säga att han ibland agerar med sitt eget bästa för ögonen, kanske till och med har unika aspirationer som sätter honom vid sidan av och över andra människor som är nöjda med sina futtiga liv. Efterhand så är det då inte otänkbart att du börjar snegla mot det som en del kallar "avgrunden". Däri ligger lösningen på så många problem för att inte tala om möjligheter som annars vore dig förvägrade. Jag har ingen varning att komma med, erfarenheten säger mig att de som söker sig dithän gör det oavsett alla välmenande ord. Vart och ett av de ovanstående problemen riskerar att mångfalldigas i samma ögonblick som du uttalar den sista stavelsen i samband med frammanandet av ditt första demoniska väsen. Tänk inte på farornas storlek och de okunnigas tal om pris som måste betalas. Tänk istället på det pris som står att vinna och den makt som kan komma att hamna i dina värdiga händer. Tänk dig att ett oformligt mörker så svart att det skadar dina ögon breder ut sig framför dig och från dess dolda kärna ett dussin tentakler som liksom flyter i luften, nej inte flyter, det är mer som om verkligheten skyr och stöter den ifrån sig. Plötsligt stannar tiden upp och utan att kunna göra någonting åt det ser du ett antal tentakler flyta emot dig genom luften. Den blekgrå köttiga massan passerar genom dina sigill och glypher som om de inte var där. Tentakler som stäcks fram till dig och ömsom greppar, ömsom passerar genom dig. En röst hörs i ditt inre (se nedan).
 

Vampirehunter J

Veteran
Joined
22 Mar 2003
Messages
140
Location
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Jag har tänkt mig med om det skulle fungera att spela som riddare som har en egen förläning och syssla på nekromatik på hemlighet.
En mycket kul ide :gremcool:, men det kan bli lite problematiskt t.ex. för att nekromati är olaglit i nästan alla länder, och att hålla praktiskt utövning av nekromati hemligt lär vara svårt, om du där emot bara sysslar med teoretisk utövning är det lite lättare att dölja.
 
Top