Nekromanti Nekromantiker, magivärldens upphöjda herrar.

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Re: Eller inte?

Hur många kockar vet du som har en dold önskan att bli helstekt oxfilé bara för att de går in för sitt yrke?

Alla Nekromantiker vill kanske inte bli Lischer, alla kanske inte ens känner till dem, alla som gör det kanske gillar de "+" som de får men fruktar alla "minus", Om man blir Lisch så har man självklar gjort något fruktansvärd då mandömt, är det 9 själar till mörker, men en del av Nekromantikerna (malifikatorerna) har nog gjort värre saker än så, om en Nekromantiker använder sig av vandöda som "slavar" eller stidiemedel så kanske man inte vill bli en rutten gammal lisch, det finns alltid motgångar och annat jobbigt med sådanna här saker, en idrottsman som vill bli "bäst" måste offra många timmar för att bli fysikt "perfekt" han måste äta rätt, o.s.v. Men att jämföra "bli-lischandet" med kocken och oxfilen är väll att förvirra och överdriva ordentligt.

För en malefikatro måste det vara som att bli upphöjd, och inte som att bli "vandödad".

VH Jens.L "Märker att det finns många synsätt på hela grejen"
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Eller inte?

Hihi. Visst är det att driva saker till sin spets, men jag tycker ändå att den liknelsen är bättre än idrottsmannen.

Kolla på vad som sägs om Mundanas magiker i allmänhet och vad de sägs syssla med. Att de kan besvärjelser och har förmågan att skapa skojiga effekter, varelser och artefakter är inte det primära. Det primära är att de är vetenskapsmän som vältrar sig i magiteoretiska diskussioner och experiment för att försöka förstå sig på både magi och verkligheten i allmänhet. Om det primära för magiker är studerandet och förståelsen, så är t ex vandöda inte mer än intressanta studieobjekt och arbetsredskap för dem. Därmed blir kockliknelsen betydligt mer relevant än idrottsmannen, om man ska se till gemene magiker. De som har andra mål med magin, som t ex att bli en lisch, hör till undantagen och inte regeln.

Ett annat perspektiv - hur många vetenskapsmän experimenterar på sig själva med irreversibla processer (vilket att bli en lisch kvalificerar som) och hur betraktas dessa av andra vetenskapsmän?

Mvh / Phelan
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re:Re:Re: flumm

Hydrors? Deras blod har samma egenskaper och effekter som högra drakars... Men det kanske är något speciellt, magiskt och gudomligt över högre drakars blod, men jag tvivlar.

-Hjalle, älskar drakar.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Eller inte?

"Det känns som om du mest är envis nu och inte betänker alla möjliga argument i ämnet. Jag tror att alla nekromantiker som vet någontiong om lischer kanske drömmer lite om det då och då, de kanske inte tänker "åh, jag skulle väldigt gärna vilja offra tolv människor till avgrunden" utan snarare "hmmm, det skulle vara väldigt roligt att vara en av Mundanas mäktigaste vandöda".
Sedan behöver ju inte det betyda att alla, eller ens en majoritet av nekromantikerna, skulle offra tolv själar, ta självmord och sedan besätta sin egen kropp när det kommer till kritan, men det är fortfarande något som de flesta drömmer om."


Okej. Så länge vi är överens om att det du anför är ett känsloargument har jag inga invändningar.

"Dessutom tillskriver inte Vandöda & Nekromanti nekromantikerna en såpass morbid livsåskådning som du tycks vilja göra gällande att de gör,"

"Tvärt om så har de flesta en morbid fascination för döden och lik."
--Vandöda & Nekromanti, sid 42

Dessutom kan det nämnas att det var "Gylf draken" som faktiskt hävdade att de flesta nekromantiker ville bli lischer.

"inte nog för att göra sig till en Lisch, iallafall (en poäng hos dig), detta säger jag utifrån det stycke jag kommer ihåg där det står att de flesta nekromantiker inte ens reanimerar unika vandöda, då de tycker att det är ondskefullt att syssla med besjälade offer till avgrunden."

"Alla påtryckningar och allt hat som riktas mot honom brukar slutligen leda till att han blir en blir en kallhjärtad individ som inte finner att världen har något att erbjuda honom. Han söker istället svaren bortom livet, efter vägar som få har vågat vandra. [..] Ofta börjar nekromantiker att intressera sig mer och mer för demonologi allt efter att deras kunskap växer. [..] Huvudfaktorerna för en tjänare till en nekromantiker är att man skall ha en annan syn på etik och moral och gärna en lusta efter makt."
--Vandöda och Nekromanti, sid 42 och 43

Det är korrekt att det i texten står att Unik reanimation inte praktiseras av majoriteten. Detta är en av textens inkonsekvenser, då det enkelt kan utläsas ovan att nekromantikerna i bokens världsbild liksom av naturen tenderar att blir knäppgökar med nekrofetischer och växande tillgivenhet till traditionell "ondska". Blä.

"Sammanfattningsvis så anser jag att det kanske finns en del nekromantiker som skulle kunna tänka sig att bli lischer, många fler som drömmer om det, men aldrig försöker göra något konkret åt det, och att nekromantiker i grund och botten är ganska vanliga människor som dock fått en liten snedvriden syn på världen på grund av att de måste mygla med vad de anser vara deras kall."

Vilket... wait for it... är precis det jag argumenterat för från början, och det som inte direkt understöds av den bild av nekromantikern som boken faktiskt ger.

"Sedan behöver faktiskt inte lischer se annorlunda ut än vanliga människor, förutom om de blir förbannade eller alstrar nekrotropi (då de får röda ögon, för er som inte har läst hela vandöda och nekromanti). Ligger man på den nivån att man faktiskt kan göra sig själv till Lisch så anser jag det vara fullt möjligt att man någon gång hört talas om två små fina processer vid namn "Dödsrikets stasis" och den där processen som gör att vandöda får kroppsvärme, kommer inte ihåg vad den heter."

Fullt möjligt, iofs. Men du kommer i vilket fall att vara död, vilket gör att de vanliga nöjen som man i dagens läge tar för givet blir ouppnåeliga. Såsom alla normala kroppsfunktioner.

Ärligt talat... vilken normal människa väljer bort sin sexualitet utan vidare?

Visstja. "...inte finner att världen har något att erbjuda honom." Gotcha.

--Björn
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Re: Eller inte?

Alla katolska präster, munkar, nunnor, osv osv osv osv.. finns gott om folk som avstår från sin sexualitet.. och som lish så känner man juh inte suget efter det så det blir ännu lättare att gå ifrån det.. man kanske minns, men allt eftersom årtiondena, eller århundradena kommer och går så glömmer man hur det var att vara dödlig, o känna hunger, sexuell lust osv..
 

Se Valine Anar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
79
Location
Stockholm
Re: Eller inte?

en sån där nekro typ...fascination för de döda utveckla lite kunskaper inom anatomi..

läkar filur-biotropio i ryggsäcken

in the rl hänger dom där rätt väl ihop,som typ bröder. skulle säga samma sak om det i eon om inte nekrotropi o biotropi är lite motsträviga, och för en aning balanseringssyfte inte bör mixtras ihop

det kan va en aningen svårt att jämföra vår tid med eon.
och nekrotopi är lite over powha, ett enkelt argument för det-den enda aspekt med egen modul:s

lishen lisen skulle nog vara glad om hon fick vara ifred, för jag har en känsla av att det finns färre lincher än tånaglar på din högra fot

däremot är jag övertygad att det skulle passa bättre med nått annat där, spöken tex:p som är lite mer vanliga *tittar skeptiskt mot demoner shaman modulen*

eon är till för de aldra flesta åldersgrupper
de som vill ha 18 i alla attribut spela en vapenmästarSchamanNekromantiker-linch till en halt tiggare på en bakgata i camard som värdesätter sin pipa mer än allt guld i kejsarens älskarinnas börs

det fina biten med det hela är att alla har rätt för om ni tittar på sidan x i tha grande module ser ni att ni får faktiskt göra om er värld till er alldeles egen som ni kan ta med era vänner i

alla är vi kanske lika, men ingen e densamma lik

slutsats:fina ord funkar inte som gödsel på en farm :tekopp:
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Förlåt?

Jag är hemskt ledsen, alltså. Vanligtvis brukar jag (numera) undvika att klaga på folks språk, men jag förstår ärligt talat inte vad det är du vill ha sagt i ditt inlägg. Kan du omformulera dig, snälla?

Mvh / Phelan
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Re: Eller inte?

Jag tror att vi kan sluta re:a nu vad vi har kommit fram till är att Lischer inte är det som alla Nekromantiker siktar på, utan mer som en Ybergrej för melefikatorer som bäst spelas i ta-över-väldern-äventyr och så vidare, det är noga ganska få som verkligen vill bli Lischer då få känner till dem, och de som gör det kanske fruktar att bli en hårlös rutten döing, många Nekromantiker ser vandöda som studie objekt och slavar i sin forskning och överväger då knapast att bli en själv, vad jag tänkte med den här tråden från början vad att det skulle finnas andra mål, för andra aspekter som liknar Lischen ett mål som itne alla känner till, som fruktas av måga som gör det och som endast vissa tar steget att bli, men det såg inte ut att bli så mycket disskusseon om det.

VH Jens.L "Vad menas med inlägget nedan? puttsade glasögonen både en och två gånger"
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Alternativa mål (spoiler mina spelare, L&H-spoil)

Nej, det blev väl inte så mycket diskussion om mål för andra, kanske för att du tog lischen som exempel och verkade vilja ha motsvarande heffaklumpar för de andra aspekterna.

Men visst finns det målsättningar för magiker i allmänhet som är intressanta. Magiker sysslar ju med att försöka förstå sig på hur världen är uppbyggd. När världen, som i Eon, är en dröm och det finns en hel del mäktiga krafter som inte vill att människor m fl ska veta för mycket om världens uppbyggnad, så är det ju både ett intressant och potentiellt livsfarligt yrke att ägna sig åt.

De vinster magiker gör av att vara framgångsrika i sin forskning är kanske inte så mycket att de får superkrafter, däremot vinner de berömmelse och inflytande genom att vara främst i sitt gebit. Och dessutom får de känna att de är smartast! Är inte dessa fördelar belöning nog?

Mvh / Phelan
 

lyml

Veteran
Joined
23 Apr 2005
Messages
1
inte svårt att bli lich?

Det är inte så löjligt svårt att bli lisch, om jag inte minns fel så är det -ob6t6 för jätte labbet, man kan således göra löjligt bra vandöda till en icke ouppnålig summa. ob12-ob6 är ob6, svårt men överkommligt, vet inte om man kan dubbla tidsåtgången och få obt6 lättare eller nåt, lite osäker på hur det funkar, men det går säkert få ner det till 5! men vare sig 5 eller 6 så är det svårt, men helt klart uppnåligt. Då är man plötsligt mundanas mäktigaste vandöd... eller nej det är man ändå inte.
Om vi försöker tillverka en rp, speciellt gjord för att bli en lich:

Ta reda på sitt sanna namn som lich: 12 magnituder
Ritualen för att få kraft blablabla: 13 magnituder (13+12=25)
Nekrotopisk reanimation: 12 magnituder (25+12=37)
Men ingen fara vi har tur så vi fick max på magnitud slaget vi saknar då bara: 37-((6+12)+(6+6))=7 sju magnituder vi kan säga att vi behöver nekrotropisk reanimation med ytterligare 7.

Vi vill ju ha så stor chans som möjligt så vi satsar lite enheter såhär:

Alkemi (20) 57 enheter
Alstra nekrotropi (15) 17 enheter
alstra nekrotropi behövs ej om vi använder kongulat men ska vi vara licher så är det ingen poäng med att inte kunna använda dödsmagi

Alstra semotropi (15) 17 enheter
Alstra ikonotropi (15) 17 enheter
Alstra ataxatropi (15) 17 enheter
Andeförnimmelse (15) 17 enheter

Besvärjelse (15) 7 enheter
Transformering (15) 7 enheter
Varken besvärjelse och transformering behövs men vi är ju trots allt licher

Ritual (15) 17 enheter
Skrift (15) 17 enheter
om vi någonsin ska lära oss de magnituder vi saknar

Så vi ligger egentligen 20 enheter över normalt men våran rp kan vara lite äldre än andra: ökar åldern till 50 (precis +20 enheter) 15 slag på åldringstabellen.


Nu kommer det knepiga vi kan med lite marginal klara av ob4T6 mot 20 (genomsnitt: 15) så vi behöver då ett 'mega super extremt stort lab' (-ob8T6 i svårighet), trodde du ja! proccessen tar 144 timmar så vi kommer inte klara det utan att få omkring 100 miljoner obT6 i extra svårighet, så vi utför lite minskning på tiden. Vi halverar det 3 gånger så vi tar det på 18 timmar.

Total svårighet ob15T6, men nu får vi inte glömma att vi behöver en massa labassistenter, även om vi hittar tillräkligt många skickliga asstistenter så är det troligt (ca 1/3 om vi har ob2T6 i svårighet) att en utav dem fumlar (och vid ett eventuellt fummel så kommer rp:n få 12 filament nekrotropi inmatade i honom, inte skoj ob12T6 i smärta och ob12T6 i trauma och -12 i qadosh) , vi eliminerar chansen genom att göra det till ob1T6 svårighet.

ob14T6 minskning motsvarar ett lab av rang 14 (räkna kittel som rang 0). Ett sådant lab kostar 125*4^14 silver dvs 33 554 432 000 (trettiotremiljarderfemhundrafemtiofyramiljonerfyrahundratrettiotvåtusen) silver. Dessutom behöver vi tolv assistenter med runt 10 i alkemi skicklighet. För att inte glömma de tolv besjälade offrena och att vi behöver höja reanimation från fem till tolv.

Efter att vi är klara och allting fungerade lyckligtvis precis som planerat så rusar två rp rakt in i rummet, de är frakktrukher med binderakh hammare, de var bara några sekunder försenade och lichen är nu färdig i all sin ståtlighet. Vad ska rp göra?

Vad sägs om att döda lichen? Vi säger att assistenterna flyr undan medans lichen står där och hånskrattar åt dem. Lichen har naturligtvis följt sin goda tur och haft en underbar fysik när han levde (sty 18, tål 18) lichen får därefter sty 18+6T6 tål 18+3T6 rör 10+3T6 givetvis slår han max på sina slag och slutar med: Sty 54 Tål 36 Rör 28, tyvärr kan lichen inget om strid och trots att de nekrotropiska energierna gör hans slag hårda som sten parerar de skickliga tirakerna de få anfall han skulle träffa med och slår väldigt hårt tillbaka på lichen. Lichen kan inte heller några offensiva magier han kan lägga på dem och är därför dödsdömd.
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Re:Re: flumm

Nu är det ju så att själva processen att skapa sig till Lisch inte är den svåraste biten, utan att ta reda på hur man tar reda på sitt sanna namn, ta reda på sitt sanna namn och framför allt ta reda på ritualen som gör att man kan omvandla sig till Lisch.
besvärjelsen såklart! :gremsmile:
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Re: flumm

men vad är då skillnaden mellan besvärjelserna,
identifiera och sant namn? :gremconfused:
 
Top