Nekromanti Nekromantiker, magivärldens upphöjda herrar.

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Efter boken Vandöda och Nekromanti växter självklart makten hos de Nekromantiker vi spelade, en Vandöd är relativt enkel att skapa (till skilnad från Elementarvarelser)
De håller tiden ut och tar nästan ingen skada vid slag.
förutom det så kan man med magier slå ens motståndaren ned i graven.
Men en nekromantikers makt stannar inte där, Dibuk nekromantiekr får en hel massa Quadosh samt målet Dödsgast.
Slutar det där? nej en nekromantiker kan upphöja sig till Lisch en mäktig varelse, svårt att "bli" men oerhört mäktig.

Borde vi inte skapa lite extra regler och mål för resterande Aspekter?

En Kronomantiker borde kunna upphöja sig till "Tempus"
(Latin för tids epok/ tid.....tror jag)
Denna tempus skall med sit eviga liv kunna korsa mellan tiderna, kanske för att förändra, eller uppleva, förändringarna skall då vara svåra och leda till di verse bekymmer för alla inblandade men jag tror ni fattar.

Drömaspekten skall kunna bidra till upphöjandet av (R/p) till
Mihcol (Drömryttare) som genom att vandra mellan folksdrömmar påverkar dem, och börjer dem efter sin vilja, kankse tillochmed göra drömmar sanna och släppa lös dem på det fysiska planet.

Lika så Ikonotropikern som skapar målningar som han/hon sedan försvinner in i, med finger färg skapas målas en dörr up som Han/hon sedan smiter ut genom.

Ja ni fattar, hjälp mig höja de andra aspekterna i höjd med Nekromantin.

VH Jens.L "Semotropi = Den tatuerade änkan"
 

Caesar

Veteran
Joined
17 Nov 2004
Messages
80
Location
Linköping
Rolig idé, men jag tycker nog att vi ska hålla oss borta från att resa tillbaka i tiden och ändra på saker och ting, det leder till väldigt många existensiella (sp?) frågor som måste besvaras och om alla i gruppen tycker det är roligare än rollspelandet så måste man väl nästan ifrågasätta varför man håller på med rollspel... :gremwink:

Evigt liv däremot har jag antagit varit målet för många kronotropiker eller kanske det är biotropikerna som har det som mål?
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Eller inte?

...inte för att vara en killjoy här, men som jag ser det var V&N i detta avseende ett stort misstag. Jag fattar inte varför man ska uppmuntra till power creep. Bara för att det smugit sig in i en modul, måste vi odla och befästa det?

Liksom, någon... jag tror det var Krille... nämnde en gång att Nekromantiker i Eons grundtappning mestadels experimenterade med en enstaka vandöd för att det var ball att se om det gick, typ. Det kan jag också tro, då resten av Eons tydliga prägel av grisodling var i linje med det. Magiska varelser av rang 3 eller 4 var något man i stort sett inte vågade sig på, av rädsla antingen för att misslyckas med sitt uppsåt... eller lyckas.

Nu är Zombier något man massproducerar. Istället för det intelligenta användande av resurser och små medel för att åstadkomma magiska effekter som Eon i övrigt andades, vankas det nu vandöda arméer och släggans taktik.

Det är sorgligt, IMHO, och jag ropar inte efter mer av den varan.

--Björn, tonar ned vandöda
 

Se Valine Anar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
79
Location
Stockholm
word o brother..

instämmer
vi har bannlyst nekromatiker schamaner o vapenmästare i våra rollspel
tycker inte riktigt om vissa magier eller
menar tex 1 filament ökar med en nolla åt gången avståndet för teleportering..med lite kongelerade filament i ryggsäcken kan man resa jorden runt på 8 dagar:s
hm..
förstå innebörden bara:p
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Re: Eller inte?

Jaa, på vissa punkter håller jag med dig, en Vandöd är inte något man skapar på typ rang 5 varje gång man kommer över en kropp, det är något svårt, men det är bättre än att skapa elementarvarelser då dessa blir starka och så men inte permanenta och de fungerar inte riktigt på samma sätt (typ med Nekrotropiska förmågor och så).

Det är också svårt för att inte säga omöjligt för en vanlig Nekromantiker att bli Lisch eller liknande hög vandöd,
men målet finns, man kan bli Vampyr, Dödsgast, Lisch, allt detta är mål, mål som säkerligen de flesta Nekromantiker trävar efter.

Borde vi inte, bara för skoj skull skapa ett par andra "mål" för resterande aspekter, kanske inte för att R/p ska kunna bli något av dem, men för att de ska kunna läsa om dem i skriffter och drömma sig bort, eller nästan uppnå dem genom ritualer, eller träffa på dessa Aspektens förmän i äventyr, jag tvivlar på att det kommer och komm aut en bok som heter:
"Gammlingar och tidsluckor" och som handlar om Kronotropin, men vore det inte läckert med några mål där också?....

Tänkte bara säga att vi också i min grupp haft en del "bråk" om yrket Vapenmästare, de andra i min grupp finner bara striderna och en del annat som roligt medans jag är mer lagd åt "every-day-playing" alltås mer vardagshändelser och så.
jag menar varför skulle en man/kvinna, träna hela livet, växa upp på en stridsskola undervisa andr a och uppsöka mästare för att bli bättre för att plötsligt en dag dra iväg med en Tirak en magiker och en alv?..

VH Jens.L
"Grisodling med Nekromantiker fläsklägg...re vandöda"
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
flumm

Det är inte så löjligt svårt att bli lisch, om jag inte minns fel så är det -ob6t6 för jätte labbet, man kan således göra löjligt bra vandöda till en icke ouppnålig summa. ob12-ob6 är ob6, svårt men överkommligt, vet inte om man kan dubbla tidsåtgången och få obt6 lättare eller nåt, lite osäker på hur det funkar, men det går säkert få ner det till 5! men vare sig 5 eller 6 så är det svårt, men helt klart uppnåligt. Då är man plötsligt mundanas mäktigaste vandöd... eller nej det är man ändå inte,

*spoiler nu*
Det finns fortfarande hgastar som tar allt! förutom dem mäktigare drakarna som har mer inflytande på mundana än gudarna. Men en helmgastar slår ner tiodubbla tunga kavallerister, herr Ivian och världens vapenmästare står också tomhänta för hgastarna som slåss lika bra som dem. (hm?)
Visst är det roligt med varelser som är mäktiga, men jag vill ändå se att spelarna ska ha en chans, om man nu någon gång har lust o introducera en Hgast. Hur ska man kunna rädda Thalamur om L´meas har 20 sådana under sitt komando.. det är ju befängt!

Men trots allt dem är skapade av en gud, ändock tråkigt med sånna elit saker som tar dem vandödas vandöda; Lischer!
Det borde vara balans mellan magikerna, jag menar det är tråkigt att vara magiker och inte kunna känna sig åtminstonde förhållandevis jämlik med sin utövande kusiner. Att ge andra magiker mer utrymme och möjligheter låter som en klok idé.
Tempusen låter dock ganska mäktig i avseendet att ändra det som varit, men det vore nog kul om det fanns sådana. Att få evigt liv är inte alls mäktigt jag menar, det får lischen, "+" Allt annat.
 

Jabub

Veteran
Joined
12 Apr 2005
Messages
47
Re: word o brother..

inte för att jag är särkilt insat i nekrotropi och sånt men är det inte jäkligt jobbigt att alstra nekrotropi hela tiden läste just om det man måste döda ett djur mini 5 kg eller en växt men då blir det 1 nivå svårare eller ett kadaver mini 50 kg och då har jag för mig att två nivåer svårare ockslutligen alstra från kroppen som gör jävligt ont så är inte det jävligt jobbigt eller har jag fattat fel nånstans?
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Re: word o brother..

Dy har rätt.
Det är svårare att alstra Nekrotropi eftersom man behöver lik, de får inte vara levande människor för att dessa bara "utstrålar" Biotropi och Psykotropi, och de får inte vara döda för länge för att de då "utstrålar" Geotropi.

Men eld och Kyla är också ganksa svårt.

VH Jens.L
"Min rollspels grupp är hjärndöda hela bunten, kan jag alstra från dem?"
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Re: word o brother..

Drunoks drängar är trevliggt men nu vill vi alla ha mer material

citat från drunoks drängar
"Ymirs husregler för magi i Eon Del ett av femtielva"
vi vill se fortsättningen

Lijat- upskattar dendär sidan.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: word o brother..

Kommer, kommer... :gremsmirk: Som sagt, håll ögonen öppna.

-Hjalle, välinformerad hjälpreda.
 

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
Jag tror nog att hela idén om att bli en lisch känns ganska avlägsen, eftersom man behöver ritualbeskrivningar mm. för att lära sig hela den komplicerade process (ritual) som krävs för att bli en. Det finns ju endast ett fåtal böcker om ämnet (som troligtvis bara innehåller vissa delar av ritualen) och alla dessa böcker finns med största sannolikhet i andra nekromantikers ägo eller i något valv för förvarande av kätterska föremål hos den jargiska inkvisitionen. Jag tror inte att någon av dessa parter är allt för ivriga att ge ifrån sig böckerna.

Jag skulle däremot vilja säga att jag gillar din idé om liknande "avlägsna mål" för andra typer av magiker. Det är alltid kul att ha någonting att drömma om på trista stunder.


/Carnin - gillar att ha något avlägset att drömma om
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: flumm

Det är inte så löjligt svårt att bli lisch, om jag inte minns fel så är det -ob6t6 för jätte labbet, man kan således göra löjligt bra vandöda till en icke ouppnålig summa. ob12-ob6 är ob6, svårt men överkommligt, vet inte om man kan dubbla tidsåtgången och få obt6 lättare eller nåt, lite osäker på hur det funkar, men det går säkert få ner det till 5! men vare sig 5 eller 6 så är det svårt, men helt klart uppnåligt. Då är man plötsligt mundanas mäktigaste vandöd... eller nej det är man ändå inte,
Nu är det ju så att själva processen att skapa sig till Lisch inte är den svåraste biten, utan att ta reda på hur man tar reda på sitt sanna namn, ta reda på sitt sanna namn och framför allt ta reda på ritualen som gör att man kan omvandla sig till Lisch. Sedan måste ju diverse offer också göras. (dessutom har jag för mig att man måste ha tag i Drakblod, men det är jag inte säker på)
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: flumm

Det är inte så löjligt svårt att bli lisch, om jag inte minns fel så är det -ob6t6 för jätte labbet, man kan således göra löjligt bra vandöda till en icke ouppnålig summa.

Sedan kostar bara detta labb 512 000 silverdaler, en liten nätt struntsumma som varenda rollperson går omkring och bär i sin penningpung :gremwink:.

Hur ska man kunna rädda Thalamur om L´meas har 20 sådana under sitt komando.. det är ju befängt!

Med magikraternas resurser, magisk kunnande och vanlig världslig makt så har de ändå en chans. Tänkt vilka mängder kongelat som finns i deras ägo, styrkan på magin de kan åstadkomma med dessa är hemsk. Sedan har de residerat ganska länge i deras citadell så den lär vara smockfull med magiska fällor, försvar, vakter, artefakter och allt annat man kan tänka sig, dessutom har de nog en del demoner under sin kontroll. Så länge de håller sig till citadellet är de förmodligen i säkerhet och kan där lungt ordna med de åtgärder som behövs för att stoppa helmgastarna.

Men trots allt dem är skapade av en gud, ändock tråkigt med sånna elit saker som tar dem vandödas vandöda; Lischer!

En lisch kan nog visa sig vara ganska hårt motstånd för en helmgast. Allt är inte bara styrka och vapenfärdigheter. Lischen med sina vandöda underhuggare, sin magi och sina nekrotropiska förmågor är inte att leka med. Dessutom är de inte precis svaga (dock inte lika starka som helmgastar) och de tål mer stryk än vad helmgastar gör.

Det borde vara balans mellan magikerna, jag menar det är tråkigt att vara magiker och inte kunna känna sig åtminstonde förhållandevis jämlik med sin utövande kusiner. Att ge andra magiker mer utrymme och möjligheter låter som en klok idé.

Hm nu var det inte det här du frågade efter men leker man med det här kan de andra magikerna bli ganska mäktiga de också.

/Jaggernaut på magikraternas sida.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Eller inte?

"Jaa, på vissa punkter håller jag med dig, en Vandöd är inte något man skapar på typ rang 5 varje gång man kommer över en kropp, det är något svårt, men det är bättre än att skapa elementarvarelser då dessa blir starka och så men inte permanenta och de fungerar inte riktigt på samma sätt (typ med Nekrotropiska förmågor och så)."

Och framför allt är det mycket svårare att skapa permanenta elementarvarelser av sådan magnitud. Addera därtill risken för att misslyckas med den (permanenta) kontrollerande formeln, och det blir inte jämförbart ens om man tvingar in analogin med skohorn och en tunna vaselin.

"Det är också svårt för att inte säga omöjligt för en vanlig Nekromantiker att bli Lisch eller liknande hög vandöd, men målet finns, man kan bli Vampyr, Dödsgast, Lisch, allt detta är mål, mål som säkerligen de flesta Nekromantiker trävar efter."

Varför?

Varför i hela friden måste typnekromantikern vara någon som valt sitt kall för att hans fetischflora består av lika delar maktbegär och ohöljd nekrofili? Jag må ha missat något, men jag tvivlar på att den typiska anledningen att en normalt funtad människa spenderar sitt liv framför gamla luntor och i laboratorier är att han vill ta över världen, eller att han för den delen har avsikt att förvandla sig till ett ostoppbart vandött monstrum. Han lär ju inte vinna evig ungdom på det, direkt - den formeln finns redan och är inte nekrotropisk till sin natur.

Det kanske bara är jag, iofs. Jag kanske bara har missat den logiska kopplingen mellan "vara morbid" och "min makt är allt, och världen kan brinna".

"Borde vi inte, bara för skoj skull skapa ett par andra "mål" för resterande aspekter, kanske inte för att R/p ska kunna bli något av dem, men för att de ska kunna läsa om dem i skriffter och drömma sig bort, eller nästan uppnå dem genom ritualer, eller träffa på dessa Aspektens förmän i äventyr, jag tvivlar på att det kommer och komm aut en bok som heter:
"Gammlingar och tidsluckor" och som handlar om Kronotropin, men vore det inte läckert med några mål där också?...."


Missförstå mig rätt. Jag säger inte att möjligheten att bli lisch - även om namnet triggar mitt D&D-sinne - är direkt av ondo. Jag säger att inflationen på vandöda gjort att magin med dem på det stora hela redan försvunnit.

Eller för att ta det i klarspråk: det finns redan mål för magiker. Ta flätalstring, ta oneirotropi, ta antiaspekter (hur illa de än rimmar med det existerande systemet), ta den kronotropiska monoliten, etc. Dessa element kanske behöver utvecklas, men nog finns de där. De har bara inte ryckts ned på en nivå där varenda förstaårsstudent med baksmälla kan behärska dem, till skillnad från vandöda.

"Tänkte bara säga att vi också i min grupp haft en del "bråk" om yrket Vapenmästare, de andra i min grupp finner bara striderna och en del annat som roligt medans jag är mer lagd åt "every-day-playing" alltås mer vardagshändelser och så.
jag menar varför skulle en man/kvinna, träna hela livet, växa upp på en stridsskola undervisa andr a och uppsöka mästare för att bli bättre för att plötsligt en dag dra iväg med en Tirak en magiker och en alv?.."


Se inte problemet; se möjligheterna. Bygger du en ståry som besvarar just den frågan, då lär spelarna bli rätt taggade, samtidigt som de kan få sitt lystmäte i våldssynpunkt.

--Björn, hävdar vilt
 

Se Valine Anar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
79
Location
Stockholm
hm...flum?

Nu är det ju så att själva processen att skapa sig till Lisch inte är den svåraste biten
5-6 tg inte svårt? fummel är alltid kul annars *blink blink*

utan att ta reda på hur man tar reda på sitt sanna namn, ta reda på sitt sanna namn och
*host präst host*

framför allt ta reda på ritualen som gör att man kan omvandla sig till Lisch.
där har vi en riktig utmaning och famför allt hitta en bok med alla sidor!

Sedan måste ju diverse offer också göras.
köttmarknaden alias slummen

(dessutom har jag för mig att man måste ha tag i Drakblod, men det är jag inte säker på
ett kavrts pund drakblod kan du köpa i närmaste pressbyrå för 200 silver :s

sen att nån vet vad du gör och uppmuntrar dig med divese "bränn den jäveln på bål" är alltid moraliskt höjande
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Re: flumm

Sedan kostar bara detta labb 512 000 silverdaler, en liten nätt struntsumma som varenda rollperson går omkring och bär i sin penningpung .
Skulle det vara svårt att få tag i om man kan skapa sina egna "odödliga" rövare? Spelar man korten rätt så kommer man nog komma lagom upp i dem summorna samtidigt som man införskaffat sig ett högt värde i alkemi och nekromanti.

En lisch kan nog visa sig vara ganska hårt motstånd för en helmgast. Allt är inte bara styrka och vapenfärdigheter. Lischen med sina vandöda underhuggare, sin magi och sina nekrotropiska förmågor är inte att leka med. Dessutom är de inte precis svaga (dock inte lika starka som helmgastar) och de tål mer stryk än vad helmgastar gör.
Om en lisch är likvärdig helmgasten, borde dem inte ha samma rang då??
Vet inte om det har undgått dig men 18 och 12 är ganska stor skillnad.

Sidan verkade intressant tack så mycket, ska smyga igenom den! :gremsmile:
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Re: flumm

Nu är det ju så att själva processen att skapa sig till Lisch inte är den svåraste biten, utan att ta reda på hur man tar reda på sitt sanna namn, ta reda på sitt sanna namn och framför allt ta reda på ritualen som gör att man kan omvandla sig till Lisch. Sedan måste ju diverse offer också göras. (dessutom har jag för mig att man måste ha tag i Drakblod, men det är jag inte säker på)
Helt sant,
man behöver drakblod och ta reda på sitt sanna namn, men drakblod är inte oöverkommerligt, Heavédrakarna borde väl inte vara så svåra att ta ett par liter från? 400 silver står det att det kostar, om priset är så ringa så är det nog ganska överkommligt att få tag i det.

offrerna består av 9 besjälade varelser, tror du att det är svårt att få tag i?

Dessutom behövs några kongalat, men det är inte heller omöjligt, speciellt inte om du brukar alkemi.
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Re: Eller inte?

Varför i hela friden måste typnekromantikern vara någon som valt sitt kall för att hans fetischflora består av lika delar maktbegär och ohöljd nekrofili? Jag må ha missat något, men jag tvivlar på att den typiska anledningen att en normalt funtad människa spenderar sitt liv framför gamla luntor och i laboratorier är att han vill ta över världen, eller att han för den delen har avsikt att förvandla sig till ett ostoppbart vandött monstrum. Han lär ju inte vinna evig ungdom på det, direkt - den formeln finns redan och är inte nekrotropisk till sin natur.
Jag ser hur du kan missförstå.
En Lisch behöver inte vara ond, elak och sprida död om sig, den kan bara vara en person som genom livslånga studuer lurat döden. Om man är Nekromantiker är döden ständigt runt en, man blir altså ständigt påmind om sin egen och andras bräklighet. Om man kan bli Lisch så blir det lättare med skapandet av vandöda, och man behöver inte oroa sig för ålders krämpor och likande. det chockar mig att du ser på det så då du beskrev mitt Vapenmästar inlägg så grant....

Tänkte bara säga att vi också i min grupp haft en del "bråk" om yrket Vapenmästare, de andra i min grupp finner bara striderna och en del annat som roligt medans jag är mer lagd åt "every-day-playing" alltås mer vardagshändelser och så.
jag menar varför skulle en man/kvinna, träna hela livet, växa upp på en stridsskola undervisa andr a och uppsöka mästare för att bli bättre för att plötsligt en dag dra iväg med en Tirak en magiker och en alv?.."

Se inte problemet; se möjligheterna. Bygger du en ståry som besvarar just den frågan, då lär spelarna bli rätt taggade, samtidigt som de kan få sitt lystmäte i våldssynpunkt.
Bråket rör inte mig, själv skulle jag skriva en bra bakgrundshistoria det är de andra, du vata alla utom jag, dom andra. som finner striderna de enda riktigt intressanta :gremwink:.

VH Jens.L
"Vapenmästarn bär på en skinande sköld, Lischen på en var-böld"
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re:Re:Re: flumm

Åh hoppsan då, tänkte inte på att man kan ta vilket drakblod som helst. jag tänkte på de högre drakarna, lagom roligt att skaffa ett par liter mortuachblod :gremwink:
 
Top