DoD Nekromanti - ny magiskola för DoD23 i Fenix 4/23.

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Inte vad jag vet.

@Dante Har du någon lista över ändringarna som du utgick från när du gjorde justeringarna?
Det finns en tråd om det på Ligans forum:

I princip detta (enligt Fenhorn):
REGELBOK 1.2
Sidan 43: Förtydligande att monster får frislag om man misslyckas med att förflytta sig bort från dom och att dom då utför ett monsteranfall som kan drabba andra karaktärer.
Sidan 63: Rättelse utav räckvidden på besvärjelsen Fördriva så att den nu är 10m (och ingen sfär).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
På skoj skrev jag en till besvärjelse till Gestalt-Martin på Facebook.

Blodisande skratt
✦ Nivå: 1
✦ Krav: Nekromanti
✦ Rekvisit: Ord, gest
✦ Tidsåtgång: Handling
✦ Räckvidd: 10 meter (sfär)
✦ Varaktighet: Omedelbar
Du höjer din armar i luften och ger ifrån dig ett triumferande och blodisande skratt. Alla inom räckvidden utsätts för en skräckattack. För varje extra effektgrad utökar du räckvidden med 10 meter.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Förslag på nekromantens färdighetslista.


  • Nekromanti för att det är magiskolan.
  • Bestiologi för att de är väldigt intresserade av monster av alla de slag, inte bara odöda. Möjligtvis att jag skulle hitta på en färdighet som heter Kunskap om odöda, eftersom det är ett specialområde.
  • Främmande språk för att de läser en massa böcker på främmande språk för att hitta läskiga ritiualer.
  • Läkekonst för att de är superintresserade av levande varelsers fysik och vad som gör att man lever.
  • Myter & Legender för att de forskar i gamla hemligheter från den äldsta tiden för att hitta kunskap om odöda.
  • Undvika för att de ofta måste springa från sina skapelser.
  • Upptäcka fara för att de ofta utsätter sig själva för fara och borde kunna utveckla ett sjätte sinne för det.
  • Övertala för att de måste övertala spöken och andra typer av odöda andra och själar och sånt att antingen underställa sig nekromanten eller att ge hen information.
Känns det som att det funkar?
undrar om inte slagsmål borde vara en då flera besvärjelser kräver ett sån slag för att kunna utföra?
annars verkar det bra.
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
101
Jätteintressant! Köpte Fenix just för den artikeln. Några tankar: Det är svårt att jämföra olika magiskolor, men rent spontant känns det som att det den nekromantiska banan är svårare i början eftersom många av de tidiga besvärjelserna kräver beröring eller har en fördröjd effekt. Att animera fram odöda medhjälpare är en bra bit längre fram på vägen. Sen hade jag personligen gillat ifall VÄCKA DEN DÖDA kommit med lite bieffekter för den återupplivade, likt ÅTERUPPVÄCKA i grundreglerna, typ KAR-avdrag eller att man är bunden till nekromanten på nåt sätt. Men som jag förstår det så måste det ske omgående efter att rollpersonen dragit sin sista suck.
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
101
Tack för feedback! Jag var verkligen orolig över att göra besvärjelserna för mäktiga, så det är fullt möjligt att jag dämpade dem något för mycket.
Alltså, jag tycker ju personligen att de lägre besvärjelserna ofta är för snabba och mäktiga (framför allt inom elementarmagin). Samtidigt blir det mer genomtänkt och roligt när det krävs mer varierad rekvisit för att lägga dem, och inte bara ord och handgester.
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
VÄCKA DEN DÖDA kan återuppliva en nyligen avliden rollperson.
Hur lång tid faller under "nyligen"? Och hur kommer det sig att den bara fungerar på rollpersoner och inte andra personer?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
VÄCKA DEN DÖDA kan återuppliva en nyligen avliden rollperson.
Hur lång tid faller under "nyligen"? Och hur kommer det sig att den bara fungerar på rollpersoner och inte andra personer?
1. Hmmm ... inom en kvart skulle jag säga. Bra fångat, borde tagit med det.
2. Ligan skriver oftast att saker påverkar rollpersoner, det är en "stil" de har som man ser i monsterattackerna också t.ex. Personer funkar också, så det ska utläsas "rollpersonern och andra personer". Men framöver ska jag vara tydligare med det.

Tack för feedback!
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Kollade på Nekromanti igen då en spelare ville spela nekromantiker i kampanjen som snart ska dras igång.
En sak jag blev fundersam på är hur besvärjelserna förhåller sig mot monster.
Som exempel Förlama, är det tänkt att den inte ska fungera mot monster, den gör skada mot monster men inte förlamar dom, fungerar mot monster som det är skrivit?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Kollade på Nekromanti igen då en spelare ville spela nekromantiker i kampanjen som snart ska dras igång.
En sak jag blev fundersam på är hur besvärjelserna förhåller sig mot monster.
Som exempel Förlama, är det tänkt att den inte ska fungera mot monster, den gör skada mot monster men inte förlamar dom, fungerar mot monster som det är skrivit?
Ska kolla på den! Återkommer!

/M
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Nu när jag med mer kunskap om systemet och dess fallgropar. Därför skulle jag nu vara tydligare med hur den påverkar monster, och jag tror att nedanstående justering skulle balansera den avsevärt.

Förlama
  • Nivå: 1
  • Krav: Nekromanti
  • Rekvisit: Ord
  • Tidsåtgång: Handling
  • Räckvidd: 10 meter
  • Varaktighet: Kvart
Med ett kraftord hämtat från de dödas bok förlamar du ett offer AV STORLEK NORMAL ELLER MINDRE inom 10 meter. Den olycklige tar T6 i skada per effektgrad (rustning skyddar ej) och måste slå mot UNDVIKA (ej handling) vid sin kommande tur för att kunna agera. Om slaget misslyckas får offret ett nytt försök vid sin nästa tur.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,879
Location
Marjura
Kan man tänka sig att det även går att höja storleken (dvs det funkar även mot större "monster") med effektgrader, men att varje höjning ger en extra nackdel?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Kan man tänka sig att det även går att höja storleken (dvs det funkar även mot större "monster") med effektgrader, men att varje höjning ger en extra nackdel?
Det funderade jag lite på men blev lite "rädd" för balansen. Plötsligt såg jag framför mig en rollperson som förlamar en drake! :D

Så jag måste nog fundera lite generellt på hur sådana här besvärjelser ska hanteras gentemot monster.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Nu när jag med mer kunskap om systemet och dess fallgropar. Därför skulle jag nu vara tydligare med hur den påverkar monster, och jag tror att nedanstående justering skulle balansera den avsevärt.

Förlama
  • Nivå: 1
  • Krav: Nekromanti
  • Rekvisit: Ord
  • Tidsåtgång: Handling
  • Räckvidd: 10 meter
  • Varaktighet: Kvart
Med ett kraftord hämtat från de dödas bok förlamar du ett offer AV STORLEK NORMAL ELLER MINDRE inom 10 meter. Den olycklige tar T6 i skada per effektgrad (rustning skyddar ej) och måste slå mot UNDVIKA (ej handling) vid sin kommande tur för att kunna agera. Om slaget misslyckas får offret ett nytt försök vid sin nästa tur.
Med monsterboken finns det möjlighet att spela en rollperson som har storleken "Stor" (Rese) vilket medför att besvärjelsen kanske inte funkar på alla rollpersoner.
Kanske rent generellt är bättre att skilja mellan monster och slp:er? Dvs fungerar inte på monster, endast mot karaktärer och slp:er (Har inte kollat hur balans osv påverkas av det).
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,879
Location
Marjura
Jo, fattar problematiken. De flesta formler säger även människostorlek. Därav någon form av nackdelstrappa, men det kanske inte räcker... stegen är ju liten, normal (människa), stor och enorm (drake). 2 nackdelar är nog för lite, och kan väl negeras bort med Tonkonst och annat.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,006
Tycker inte man ska nerfa nekromantiker på det sättet. Tänker att förlama besvärjelsen kom till när man var tvungen att förlama sina ”patienter” under sessioner då man vill veta i exakt vilken inälva själen bor. Drakar och monster kan oxå förlamas men storväxta varelser påverkas i mindre grad och oftast bara en lem eller kroppsdel i taget.
Om man ändrar räckvidden till beröring så är det också en annan femma.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Finns Nekromanti-skolan tillgänglig någonstans utanför Fenix?
 
Top