DoD Nekromanti - ny magiskola för DoD23 i Fenix 4/23.

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Den såg helt klart bra ut, var en sak jag reagerade på och en sak jag saknade.

En av besvärjelserna är väldigt lik en som finns i grundreglerna, men kändes sämre på många sätt.

Sen saknade jag information om vilka färdigheter en Nektomantiker får välja mellan, dvs om man vill skapa en magiker som har Nekromanti som sin första magiskola.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Den såg helt klart bra ut, var en sak jag reagerade på och en sak jag saknade.

En av besvärjelserna är väldigt lik en som finns i grundreglerna, men kändes sämre på många sätt.

Sen saknade jag information om vilka färdigheter en Nektomantiker får välja mellan, dvs om man vill skapa en magiker som har Nekromanti som sin första magiskola.
Tack för feedback!

1. Jag ville vara försiktig och inte göra något för mäktigt. Om du säger vilken så kan vi bolla den i tråden!
2. Ja, det var en miss från min sida. Jag ska skriva ihop en sån, hade missat att numret kommit ut. :)
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Har inte testat den i faktiskt spel, men efter genomläsning kändes den över lag som ett bra supplement till grundreglernas magiskolor.

Vad det gäller punk 1 är det Fördriva odöd som är väldigt likt anismist besvärjelsen Fördriva, fast mindre skada och har ingrediens som man måste skaffa.

Som reglerna är skriva tolkar jag det som att Animera skelett kan göras permanent, personligen tycker jag det är trevligt när det nämns i besvärjelser i still med Animera skelett för att påminna spelarna om att det går, inte en stor grej dock.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Vad det gäller punk 1 är det Fördriva odöd som är väldigt likt anismist besvärjelsen Fördriva, fast mindre skada och har ingrediens som man måste skaffa.
Ah, den ja.

Den är baserad på Fördriva, eftersom jag tänker att nekromantiker också måste ha en sådan, men begränsad till odöda då.

Jag modellerade den också på Turn undead, från D&D. :)

Jag valde att minska skadan för att balansera effekten att magikern kan knuffa odöda från sig, vilket är en rätt bra grej att kunna göra i en strid, särskilt om det är en vampyr man slåss mot ... som inte finns som monster slår det mig. Effekten är också en sfär, vilket gör att den kan påverka flera odöda samtidigt, vilket också gör att den kan vara nog så mäktig när åtta skelett anfaller! 🙃
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Tycker helt klart den passar in för Nekromantikern.

Vill bara nämna att även Animism varianten har räckvidd sfär.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Tycker helt klart den passar in för Nekromantikern.

Vill bara nämna att även Animism varianten har räckvidd sfär.
Det är ändrat i version 1.2 till att inte vara sfär. Lite knepigt med de små skillnaderna. :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Jag läste i den fysiska regelboken och där står det 10 meter (sfär), men som du säger så är det endast 10 meter i 1.2 PDFn
Det kommer nog vara så att många har den tryckta som främsta källa. Jag kanske ska börja skriva i artiklarna vilken version jag utgår från.
 

Erebus

Veteran
Joined
7 Oct 2006
Messages
174
Det kommer nog vara så att många har den tryckta som främsta källa. Jag kanske ska börja skriva i artiklarna vilken version jag utgår från.
Tror också det, iaf när det kommer till dom som inte spelar online. Med tanke på att det redan finns skillnader mellan den tryckta och PDFn vore det smart av Fria Ligan att släppa en errata som utgår från den tryckta produkten och sen anger vilken version erratan motsvarar (tex errata 1.2 innehåller ändringarna mellan den tryckta boken upp till version 1.2 av PDFn)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,891
Location
Marjura
Tack för feedback!

1. Jag ville vara försiktig och inte göra något för mäktigt. Om du säger vilken så kan vi bolla den i tråden!
2. Ja, det var en miss från min sida. Jag ska skriva ihop en sån, hade missat att numret kommit ut. :)
Läge för en uppföljande artikel till nästa nummer, något om nekromanter (visst kallas de så nu?) som skurkar, kompletterat med ett litet passande scenario ? Kanske fråga Xoth om lov att DoD:ifiera hans trevliga scenario Necromancer's Knife?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Läge för en uppföljande artikel till nästa nummer, något om nekromanter (visst kallas de så nu?) som skurkar, kompletterat med ett litet passande scenario ? Kanske fråga Xoth om lov att DoD:ifiera hans trevliga scenario Necromancer's Knife?
Spännande idé! Ska se vad jag kan få ihop. Det är lite tajt för mig just nu, men det vore ju perfekt med en kort grej, särskilt när nästa tema är "ondska".
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Förslag på nekromantens färdighetslista.

Färdigheter Nekromant: Nekromanti, Bestiologi, Främmande språk, Läkekonst, Myter & Legender, Undvika, Upptäcka fara, Övertala
  • Nekromanti för att det är magiskolan.
  • Bestiologi för att de är väldigt intresserade av monster av alla de slag, inte bara odöda. Möjligtvis att jag skulle hitta på en färdighet som heter Kunskap om odöda, eftersom det är ett specialområde.
  • Främmande språk för att de läser en massa böcker på främmande språk för att hitta läskiga ritiualer.
  • Läkekonst för att de är superintresserade av levande varelsers fysik och vad som gör att man lever.
  • Myter & Legender för att de forskar i gamla hemligheter från den äldsta tiden för att hitta kunskap om odöda.
  • Undvika för att de ofta måste springa från sina skapelser.
  • Upptäcka fara för att de ofta utsätter sig själva för fara och borde kunna utveckla ett sjätte sinne för det.
  • Övertala för att de måste övertala spöken och andra typer av odöda andra och själar och sånt att antingen underställa sig nekromanten eller att ge hen information.
Känns det som att det funkar?
 
Top