Nekromanti Neggoröster

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,785
Location
Göteborg
Är det bara jag som tycker att det har skett en inflation i röda röster på forumen? Eller har det alltid varit så? Generellt sett så verkar de flesta trådar efter ett tag få en ful "100% neggo" på sig, vartefter folk hoppar in och grönröstar för att få bort det. Jamenar, det dyker till och med upp en massa neggoröster på krönikeforumet (här och här, till exempel)! Det känns udda för mig att rösta negativt på en kröniketråd.

Jag får nästan känslan av att det finns någon som bara går in och slentrianneggar trådar. Är det bara jag som tycker att det här har ökat på sistone?

//Genesis kommer snart att börja rösta grönt på alla sina trådstarter för att försäkra sig.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Jag har också tänkt på det, eftersom förvånansvärt många trådar med riktigt vettigt innehåll blivit rödröstade eller legat precis över 50 %-spärren. Vad är det för gnällpellar som roar sig med att ge negativa röster till fullt legitima diskussionstrådar?

/tobias
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag har bestämt mig. Mitt nya krig, efter OT-forumet och politiktrådarna, skall vara mot betygssystemet. Det kommer sluta med att alla skriver att man kan ignorera betygen, och att det därför inte är någon mening med att bry sig. Jag kommer att svara att de skapar dålig stämning och drar ned hela forumet.

Ned med betygssystemet!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Min tanke om röstning

Jag ignorerar betygen, det är inte någon mening att bry sig om dem.

/M
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Kan man rösta?!? (ANT)

Fram tills den här tråden hade jag helt missat att det fanns betyg, så för mig har det gått alldeles utmärkt att ignorera betygen.

/Bjorn
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Åtminstone en tråd påstår att jag har röstat ned den, fast jag inte har något minne av att ha röstat, och i så fall inte skulle ha neggat den. Jag vet inte om det är en bugg eller om jag har kommit åt knappen av misstag. Är det en bugg kanske den har hänt vid fler tillfällen. Annars är väl folk bara neggon.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,513
Location
Helsingborg
I början gillade jag att man sänkt visningsgränsen för betygen till tre röster eftersom det blev mycket mer röstningar då. Nu på senare tid så har jag fått väldigt många negativa röster i mina trådar (och sett andras trådar få det helt omotiverat). Eftersom det inte ligger någon tyngd bakom betygen utan någon motivering så ignorerar jag betygen.

Fast det värsta är ändå när nya personer får 100 % negativt betyg. Jag tänker främst på denna tråd men också på vissa av återkommande användare som inte postar så mycket, som Tomas HV Mörkrid.

/Han som på senare tid har röstat mest för att balansera upp de negativa betygen

PS. Det kan vara någon grisodlare som ger betyg för att stiga i graderna. DS.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hurra för neggoröster!

Jag tycker att det är bra att det kommer in neggoröster - Min erfarenhet är snarare att man slentrianröstar positivt, så med neggorösterna så betyder faktiskt de positiva något.

Dock så kan man fråga sig varför de röstas negativt, det är ju en lite obekvämare fråga. Kanske finns det en missnöjd minoritet som inte tycker om den riktning forumet tar och protesterar i det tysta med betygsystemet. Det är ju inte en ideal situation egentligen, eftersom ingen egentligen blir gladare av den. :)

Fast att någon röstar ner en kröniketråd (Vilket jag till och med kommenterade) får mig att tro att vissa neggo på trådar de inte är intresserade av att läsa, helt enkelt.

Inte det sättet jag använder betyget på, men jag skulle säga att det är också ett fullt legitimt sätt att använda det på.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,785
Location
Göteborg
Re: Hurra för neggoröster!

Jag tycker att det är bra att det kommer in neggoröster - Min erfarenhet är snarare att man slentrianröstar positivt, så med neggorösterna så betyder faktiskt de positiva något.
Vafan, du som pluggar psykologi borde väl veta att det inte funkar så. Det krävs tolv positiva kommentarer för att väga upp en negativ, eller nå't sån't. Att tro att man inte blir glad av en 100% grön röst på sin tråd bara för att andra också får det är lika fel som att tro att man inte blir ledsen när ens tråd neggoröstas för att de andra trådarna också blir det. Om det inte verkligen är 100% på alla trådar som det gäller.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, det är väll inte nått som jag dirket tänkt på faktsitk. För min del så kollar jag mer på vad ämnet handlar om än om det är en neggoröst eller ej.

/ Johan K, som inte avnänt sig av röstsystemet på LÄNGE
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag kan bara instämma... och det tråkigast är att jag ibland får känslan att det finns de som i system neggar utvalda användare som det inte tycker om oavsett vad de skriver.

-Gunnar (som inte själv brukar rösta, men sett hur det blivit rödare på forumet)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,785
Location
Göteborg
Re: En neggoröstares bekännelser

Vad skall vi ha ett röstningssystem till om folk inte får vara negativa. Jag brukar rösta nu och då antingen för att jag gillar de som skrivits eller ibland när en tråd spårat ur, markera att den inte är värd att slösa tid på, oftast är det visas beteende i tråden som gör att jag ger den rött, inte trådens ämne.
Fullt legitimt och bra röstbeteende. Jag har också röstat negativt då och då. Vad jag reagerade på var en massa neggoröster på trådar som jag inte för mitt liv kunde fatta varför. Som kröniketrådar, till exempel (om de nu inte spårar ur).
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: En neggoröstares bekännelser

Andra röstar knepigt helt enkelt. Det är därför urvalskriterier bör vara personliga och anpassade.

Jag jobbar på ett system för det, men det är en aning bökigt att genomföra, så det finns bara i teorin än så länge.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: En neggoröstares bekännelser

Självklart, det ingår. =]

Dvs, tanken är att du bara ska se sånt du tycker är intressant. Eller som sånt som vissa andra tycker är intressant som du valt att också vilja se. Kanske med lite random trådar inblandat. Och bara enligt vissa urvalstaggar, satta av communityn.
 
Top