Nekromanti Necrons Armée bygge

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Tja, sådär värst billiga är inte SM heller...
sen så har ju man en 3+ save, vilket ju tillsammans med wbb på 4+ gör necrons ganska sega att ta kål på om man inte har power weapons eller dubbel strengh... (eller något annat som nullifiar save)

warriors är inte så säkrskillt dyra, Destroyers kanske lite, det är ju trots allt 50pt...
Men jag kan nog lite hålla med om att poängen ibland är konstiga... Säg pariahs, som sänker enheters ld i närheten till 7, skrämmer bort psykers, ignorerar alla saves i närstrid och dessutom har ganska hyfsad strengh och ws
36 pt!

Och Monolith kostar bara 235! billigare än en Land raider!
Men jag tror nog gw vet ganska bra vad de sysslar med ändå, dessutom tycker jag om att skaffa poängmässigt dyra trupper, för då slipper man köpa så många vilket blir dyrt (kontant). Sen så gör det skillnad mot den Vampire Counts armé jag har i fb, där de alltid blir många många modeller
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Dvärgar och alver i 40k?

Tror t.o.m. att det står space elves nånstans på 40k-sidan.
Men det är helt klart så att eldars representerar alver, och dark eldars är följdaktligen mörkeralver...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
ja0

Eldar var en rip off på alver, squats var dvärgar. Inte bara utseendemässigt utan även attityd och stil.

Ja, alltså, även om Eldar inte stammar från WHFB:s alver så är dom ju alver. På det sätt att dom tar samma roll som alverna alltid har i spelmiljöer. Man ska nog inte haka upp sig för mycket på namn, samma sak gäller ju tvärtom: Jag ska kunna göra håriga små saker som blixtsnabbt klättrar i träd och kunna kalla dom "alver" utan att någon säger "Meh! Det där är ju inte alver!"

Nu säger jag ju visserligen emot mig själv, men min poäng är att man ska skilja på namn och roll. :gremwink: Eldars har samma roll som traditionella "alver". Dom små håriga sakerna har samma namn som "alver". Då kan dom bägge kallas alver. (Fast ifall Eldar har samma roll som traditionella "alver" är ju förstås subjektivt.)
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Fast 40k har liknelsen till FB

Alltså, det handlar ju som du säger till stor del om vilken roll de har, det håller jag fullkomligt med om. Där kan du även relatera dark eldar, vilket bara är motsvarigheten till dark elves. Allts, jämför high elves med eldar så har du ju myntet med två sidor. Alverna uppdelade i två "lag". Även utseendemässigt kan du dra parraleller mellan eldar och alver, respektive dark eldar och mörkeralver.
Se på de höga hjälmarna t.ex. och hur dark eldar/elves har liknande rustning fast mer "spestig/taggig"

Den observante han nog till och med se att på bilder (vet inte hur det är med modellerna nu dock) så har eldar faktiskt spetsiga öron, vilket ju brukar karaktärisera alver generellt.
 

warmoose

Warrior
Joined
13 Sep 2002
Messages
266
Location
kristianstad/skåne
nej att ha en arme med mycket poits är bara jobbigt... jag hatar när man ska spela med 2000 poits och man får ta fram en liten grupp gubbar=(
 

warmoose

Warrior
Joined
13 Sep 2002
Messages
266
Location
kristianstad/skåne
Re: Dvärgar och alver i 40k?

jaha det var roliga nyheter för jag har kollat runt lite när det gäller det... och mycket säger att det är fel... men jag litar på dig :gremgrin:
 

warmoose

Warrior
Joined
13 Sep 2002
Messages
266
Location
kristianstad/skåne
Re: Fast 40k har liknelsen till FB

det är en annar sak som gör gw dåligt.. alla raser/lag har en nästan samma lag fast onda/goda tex elar & dark eldar, dwarfs & black dwarfs, space marines & chaos, high elvs & dark elvs mm..
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Fast 40k har liknelsen till FB

black dwarfs? dem har jag aldrig hört talas om... möjligen chaos dwarfs, om det nu kanske är samma sak.
High elves/Darkelves tycker jag är helt okej, liksom chaos...
däremot så har du en liten poäng...
jag tycker faktiskt man kunde skippa dark eldars, eftersom det egentligen inte behövdes en motsvarighet till dark elves i 40k. Fast det är absolut inte så illa som du får det att låt..
det finns många lag som inte har en ond/god motsvarighet, några exempel
Lizardmen
Skaven
Necrons :gremwink:
Khemri
Tyranids
Brettonia
Imperial guard
Vampire counts
Orks and goblins (space orks med)
osv...

så de har inte en motsvarighet till varje, utan snarare till just de exempel du nämner..
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Fast 40k har liknelsen till FB

Vampire counts
Människor?

Men skaven, lizardmen och orcher har ingen motsvarighet, det är sant..
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,580
Re: Dvärgar och alver i 40k?

jaha det var roliga nyheter för jag har kollat runt lite när det gäller det... och mycket säger att det är fel...
I det här fallet så är jag tvärsäker. Tänk dock på att jag talar om den edition som gällde för 15 år sedan eller något i den stilen.

men jag litar på dig
Det föds en varje minut!
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Fast 40k har liknelsen till FB

jag har en halv sakven armé hemma som skall målas när jag orkar
ajg brann riktigt för det ett tag men sedan insåg jag hur många gubbar man måste måla i en hordarmé, tsk tsk

så nu skall jag när jag har pengar, aldrig då verkar det som i nu läget, bygga en beriden Chaos Marine armé
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Dvärgar och alver i 40k?

i nuvarande fluffbiblen så står det något om att det itne är så att de är samma, de kommer ju från olika planeter gotdammit, men men

till sättet är de iaf lika
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nytt ämne: Skavens och Wood Elves relationer?

Japp, kanske wood elves är skavens motsvarighet?
Dom har båda en slags "djurisk" sida, en slags anammande av naturens drifter.. Iallafall om jag har tolkat wood elves rätt. Dom ska ju tydligen inte vara direkt onda, men kanske lite "skrämmande". Skavens är ju förstås det mest "korrumperade" gänget efter chaos, men det kanske är en sådan skala man kan göra? Motsatser måste ju ha en likhet..

Däremot så har ju inte skaven någon direkt likhet i bakgrund eller utseende eller så.. Men dom har ändå ett intressant förhållande tycker jag. Vi spelade en allians mellan skaven och wood elves i en belägringsomgång. (och det var för övrigt en höjdare, poison wind globadiers klättrade uppför murar och kastade gas som värsta infiltratörerna, och en treeman slog sönder en mur..)

Vad säger ni om förhållandet wood elves-skaven? Trovärdigt? På vilka villkor?
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
mest korruptuin

skavens är ju förstås det mest "korrumperade" gänget efter chaos,

det är faktiskt skaven som är ondare än vad chaos är, skaven är inte bara ondast de är de är jätte ondast
 
Top