Nekromanti Necronomicon..

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
tips.. [lite OT]

Eller så kan man läsa antalogierna "Lilla" respektive "stora Necronomicon" som är antalogier med HPL noveller översatta till svenska, som kanske eller kanske inte är sammanställda av Sam J Lundwall.

Dessa rekomenderas för de som vill ha en grundkurs i HPL & hans mythos.

Men detta är som sagt bara en antalogi och har eg inte så mycket med diskussionen att göra
 

Mr Gadsby

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
84
Location
Stockholm
Hur kom Lovecraft på Necronomicon? Jo, hans goda fru hade träffat Aleister Crowley, det sägs att innehållet i hans böcker är väldigt likt det som Lovecraft påstår att Necronomicon innehåller.

Äh, han läste ju Chambers' The King in Yellow och snodde idén av honom. Det har han ju näst intill sagt själv.
Och att Necronomicon skulle funnits på riktigt är ju bara nåt som Pale People in Black har lurat i sig själva (och vissa andra) för att tycka att världen är lite mer mystisk än vad den egentligen är.

The speaker of great truths
/Mr Gadsby
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Re: tips.. [lite OT]

Jo, dessa är ju bra, det tycker jag, och de tar ju upp de bitar ur Necronomicon som näms i Lovecrafts och Derleths böcker...

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
>>Den bok som HP Lovecraft i sina berättelser kallar Necronomicon kan ha funnits. Alla "experter" är dock överrens om att alla kända(?) exemplar försvann vid tiden för andra världskriget.

Skärp dig. Necronomicon är bara båg från början till slut (men ett underhållande påhitt). Om du ska försöka övertyga mig om motsatsen får du nog komma med lite källhänvisningar.

Gamle H P själv tyckte det var oerhört jobbigt när han fick fanbrev från folk som undrade var man kunde få tag på den riktiga Necronomicon...I de korta biografier somf inns brukar H P själv beskrivas som en notorisk skeptiker som inte trodde ett skavtt på det ockulta, och som var besvärad över att en del kansiga människor tod elementen i hans noveller på allvar.

Så det så.
Örnie
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Nu har jag använt dåliga formuleringar i inlägget jag skrev, men vad jag menade var att boken som inspirerat till Necronomicon KAN ha FUNNITS. Jag sade INTE att det helt säkert fanns en bok som heter Necronomicon.

Jag försöker inte övertyga dig om något, jag kan liksom inte övertyga dig när jag själv inte är säker på sanningen och inte heller har fakta att backa upp med (vilket jag skrev i mitt inlägg också). En sida med en hel del information finns/fanns på:

http://mystae.fireplug.net/subscribe.html men den informationen måste man nu betala för, den var gratis tidgare.

//Slask, som tyvärr inte har läst så många HP Lovecraft-biografier

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Lovecraft själv sade att han hittat på boken... den ska inte existera...

/Robin - som läst en j***a massa Lovecraft biografier...

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Ja, jag vet att han sade det, men han var inspirerad av vissa källor som kan ha haft tillgång till en bok som liknar den bok han har skrivit om.

//Slask, som börjar känna att han upprepar sig =)

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Ok, om du var otydlig ska jag försöka vara tydlig:
Om du säger att det KAN ha funnits en bok som Necronomicon, så säger jag alltså att det INTE KAN ha funnits en sådan bok. Det finns inga som helst bevis för att en sådan bok, eller liknande bok, ska ha funnits, och gott om bevis för motsatsen.

Nu tycker jag vi alla gemensamt slår alla tankar på en existerande förlaga till Necronomicon ur vår håg.

mvh
Örnie
börjar också känna att han upprepar sig
 
Top