Nekromanti Necronomicon..

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Finns necronomicon i bokform? Isåfall vart kan man fixa den? Är den ngt att ha? Please help..

//kalcidis

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Al Azif & Necronomicon..

Al Azif är enl CoC 5th ed den ursprungliga (arabiska) titeln på den galne arabens bok. Necronomicon är titeln på den grekiska översättningen. Krille har dock rätt i att boken bara är nå't som HPL hittade på.
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Tillåt mig bara att tipsa om Rickard Berghorns redogörelse för Necronomicon i Sverige. Den står att läsa i senaste numret av "Minotauren".

/Jakob
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
"Ja. Men den är helt påhittad."

- Legenden om en dylik bok har florerat betydligt längre, även om Lovecrafts ide om boken är mest (?) känd idag.
Ang. HPL's Necromonicon så finns den i X antal olika motstridiga upplagor på internet, om man ids hitta dem. Det är många som anknyter till satanistiska hemsidor (<-- tips för den som vill hitta "boken"..).

//MiDNiGHT.


 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Det är lite kul läsning och en del snygga bilder. Försök inte mana fram några geggiga monster bara, det lär inte funka. (Och om det funkar tror jag ändå att det är en dålig idé.)

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Finns necronomicon i bokform? Isåfall vart kan man fixa den?</I>

Jag minner mig en gammal FAQ från en newsgroup om just Necronomicon; den listade upp åtminstone 5-6 olika bokverk med titeln 'Necronomicon' som har publicerats vid olika tillfällen genom åren. Den kanske roligaste av dem bestod helt av "magickal incantations" som enligt vissa källor egentligen var gamla sångtexter på sumeriska, eller nåt (det var iaf 24 sidor text, som upprepades 7-8 gånger boken igenom). FAQ-författarens omdöme: "No validity, no readability, makes a great conversation piece." (-:

--
Åke
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Jag tror du pratar om Necronomicon som är en samling med HP Lovecrafts noveller, som är släppt i nutid dvs efter hans död.

Den bok som HP Lovecraft i sina berättelser kallar Necronomicon kan ha funnits. Alla "experter" är dock överrens om att alla kända(?) exemplar försvann vid tiden för andra världskriget.

Al Azif och Necronomicon, som HP Lovecraft tänkte iaf, är samma bok. Al Azif är originalet på arabiska och Necronomicon är den grekiska översättningen.

Abd Al-Azred heter han enligt appendixet i slutet av CoC. Men HP Lovecraft sade alltid att han hette Abdul Al-Hazred, vilket är inkorrekt grammatiskt enligt appendixet.

Necronomicon är också inkorrekt grammatik, vilket har lett till flera olika tolkningar/översättningar. Necronomicon kan betyda (tror jag, kan inget om grekiska): Kunskap/Bok om de dödas namn/seder.

Trivia: Snorre Sturlasson (eller vad han nu heter) hade ett exemplar av Necronomicon när han skrev Eddan. Det låter som skitsnack i mina öron eftersom han var kristen.

Hur kom Lovecraft på Necronomicon? Jo, hans goda fru hade träffat Aleister Crowley, det sägs att innehållet i hans böcker är väldigt likt det som Lovecraft påstår att Necronomicon innehåller.

Jag kan nog inte backa upp allt det här med bevis, så ta det med en nypa salt. (Jag tror inte själv på allt jag har skrivit här).

//Slask, som har forskat om ämnet, men inte blev han klokare för det =)

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Knedel

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
17
"Den bok som HP Lovecraft i sina berättelser kallar Necronomicon kan ha funnits"

Ja, fast nej........det har funnits satanistiska bokverk kallade "Necronomicon", även om de var fyllda med satanistiskt skitsnack, den Necronomicon som HPL beskriver är dock påhittad men ska tydligen vara baserad på en riktig bok....
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Den är släppt nån gång på 70-talet, även känd som Simon's Necronomicon, och en liten bok med kompletterande "besvärjelser" har kommit ut på senare år. www.hplovecraft.com gör en bra djupdykning i ämnet Necronomicon, finns även en hel del festliga fakta i Sam J Lundwalls andra utgåva av Necronomicon (några noveller + lite fakta om NEcronomicon).

weatherman - en fin kille
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Jepp, kallas för "The Simon Necronomicon" och är bara skräp.

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
en liten fånig svart pocketbok
Håller fullständigt med, riktig skräpbok, fattar inte varför jag köpte den... Om man ska ha något som man kan ha användning för i sitt rollspelande så ska man köpa den utmärkta antologin "The Necronomicon" från Chaosium, den innehåller två stycken necronomicon som är både mer trogna Lovecraft och dessutom roligare...

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Re: Al Azif & Necronomicon..

När vi ändå är inne på detta ämne, är det någon som vet om Unnausprechligen Kulten, De vermis mysteriis, Chaat Aqvadingen eller någon annan av dessa apokryfiska böcker finns att köpa?

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 

Ofeig

Warrior
Joined
4 Jun 2000
Messages
373
Location
Solna
Är det den där konstiga artiklen som försöker att placera allt ont i världen till Skövde?

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!
 
Top