Nekromanti ~Necronomicon~

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
jag hörde att det fanns en svensk version av just necronomicon här.. men den åter fanns alldrig efter en brand ..
nu undrar jag om detta är sant ..
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Den fanns på ett bibliotek i Uppsala, men den smälte när prof. Johan Lundbeck skulle försöka kopiera den.
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Det finns även en senare upplaga med mycket snyggare layout - jag tror att den heter Stora Necronomicon och har även ett annat urval av novellerna.

Mitt stadsbibliotek har den (Malmö)...hoppas att ditt har den med (inom lås och bom).
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Fan....

men jag läste i stora necronomicon att det finns en i london också...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vaba?

"Jag som trodde Necronomicon bara fanns i "Evil Dead"..? Kan någon berätta?"

Necronomicon "uppfanns" av Howard Phillips Lovecraft för hans Cthulhu-mythos. När detta mythos slogs an så skapades ett antal olika fejkade Necronomicon som trycktes och gavs ut. Boken sägs vara skriven av en galen arab på 700-talet ekr, och har översatts hit och dit. Det är från den grekiska översättningen som namnet kommer.

Hela grejen med Necronomicon tyckte Sam Raimi var så ball så han snodde den som bas för sina Evil Dead-filmer.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Fyller I

Necronomicon är så uttjatad. Efter att Lovecraft skapade cthulu-mythoset och necronomicon så har det varit så här:

<font face="Comic Sans MS">
Ickekreativ person: Ok, jag behöver en magisk bok med ond magi.
Ok, det blir necronomicon igen för 52 gången</font face=comic>
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,651
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Svenska Necronomicon~

Som redan påpekats är Necronomicon påhittad av HP Lovecraft. Boken är fejkaqd, men finns i ett antal versioner som mer eller mindre anknyter till Lovecrafts cthulhu-berättelser.
Den svenska necronomicon omnämns i Lundwalls novellsamling necronomicon (förmodligen oxå i den efterfäljande 'stora necronomicon'). Den har också omnämnts i det svenska skräcknovell-magasinet 'Minotauren'.
Om boken finns på något bibliotek är det på universitetsbiblioteket i Arkham, en stad som förekommer i HPL's berättelser och som är lika fiktiv som boken.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Vaba?

Hela grejen med Necronomicon tyckte Sam Raimi var så ball så han snodde den som bas för sina Evil Dead-filmer.

Sen kan det tydligen aldrig påpekas för ofta, men han snodde även "Klatuu Barada Nictu", som är lika lite Evil Dead som Necronomicon. Frasen kommer ursprungligen från 50-talsfilmen 'The Day the Earth Stood Still' och har varit en välkänd catch phrase inom SF-fandom ända sedan dess.

--
Åke
 

Palpatine

Veteran
Joined
25 Jun 2000
Messages
65
Location
Olofström, Olofströms kommun, Blekinge, Sverige.
Håller med

Själv tycker jag ju att det finns andra böcker som är bra mycket roligare och intressanta än Necronomicon. Ta till exempel Ludwig Prinns mästerverk De Vermis Mysteriis. Ett sjuhundra sidor långt uppslagsverk i allt som är motbjudande och vedervärdigt. Underbart...

-Jonny

PS Citatet från en amerikansk general var en riktig höjdare. /images/icons/grin.gif
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Re: Håller med

men nu är det ju så att Necronomicon är i sig ett mysterium...
jag menar, i dag,hur många skullöe tro på att det skulle stå något intressant i Necronomicon .. med tanke på hur många som känner till den, förutom oss rollspelare!!
 

Palpatine

Veteran
Joined
25 Jun 2000
Messages
65
Location
Olofström, Olofströms kommun, Blekinge, Sverige.
Ganska många?

Själv tror jag att ganska många skulle tro att det finns intressant information i den med tanke på hur ofta frågan dyker upp. Jag menar frågan, finns Necronomicon på riktigt?, dyker ju upp med jämna mellanrum. Så nog finns det folk som tror att exempelvis The Simon Necronomicon är ett verk baserat på sanning på samma sätt som att folk tror att Elvis fortfarande lever och att utomjordingar kraschade i Roswell och Brasilien.

-Jonny
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Re: Vaba?

Nånstans läste jag en förklaring där Alister Crawly (stavas han så??) fick äran att ha uppfunnit necronomicon. Det var satans långsökt och gick mest ut på att han träffade Lovecrafts fru vad hon nu hette och att hon gifte sig med HP innan han skrev novellen där Necronomicon nämns för första gången. Men det käns som om Crowly och han den där andra nissen La vey (?) är jävligt bra på att ta åt sig ära båda två...
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: Vaba?

Tja, det är nog snarare så att folk är benägna att ge dem ära för mycket. Har själv gått igenom "jag-är-en-individualistisk-satanist-som dyrkar-lavey"-stadiet. Mitt användarnamn borde ge vissa aningar om det. (Nu är det så att jag har använt 'Szandor' fruktat länge på nätet och känner ingen som helst lust att byta bara för att jag inte är någon die-hard satanist längre. Därför kommer jag att fortsätta använda det.)

Vad gäller Crowley's kopplingar till N så har jag hört talas om dem, men jag har hört varianter som säger att han fick tag på en kopia av den riktiga N eller till och med originalet. Jag har inte hört några rykten om detta kring Dr. LaVey dock...

/staffan
(Det är ju JAG som har skrivit Necronomicon! Jag är jättegammal och styr egentligen världen! Så ta bort den här fåniga tröjan, jag kan ju inte röra armarna. Hade jag bara kunnat röra armarna hade jag förtrollat bort er, ni vitklädda demoner!)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Re: Vaba? [ot]

Glöm inte att Lavey bland annat tog åt sig äran för att ha startat Marilyn Monroes skådespelar kariär. :gremsmile:
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Håller med

Sant... Men å andra sidan. Varför inte skaffa äkta böcker istället... som Liber Iuratus eller Grimoirium Verum?
 

Palpatine

Veteran
Joined
25 Jun 2000
Messages
65
Location
Olofström, Olofströms kommun, Blekinge, Sverige.
Äkta böcker

Visst är de riktiga böckerna roligare än att bara sitta och fundera över de "påhittade" men problemet är: var hittar man dem. Antikvariat är ju ett självklart svar och jag har hittat mycket roligt på sådana. Men just hyllan med förbannad och livsfarlig litteratur brukar vanligtvis vara tom./images/icons/smile.gif

-Jonny som för ett par veckor sedan fick tag på den snygga lilla boken Grammatica Latina från 1807
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Äkta böcker

..."Men just hyllan med förbannad och livsfarlig litteratur brukar vanligtvis vara tom."

Jag brukar faktiskt hitta ganska många exemplar på den hyllan - det är tråkigt att det är samma bok, dåligt skriven är den också. Den är skriven av de galna (jmfr Necronomicon) Diddi och Björn - den hanldar om någon påhittad armé./images/icons/laugh.gif
 
Top