Nekromanti Narnia

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Upptäckte idag (jag är sen, ja :p ) att de håller på att göra en film för tre av CS Lewis' böcker (the witch, the lion och the wardrobe), kan nog bli intressant (BBC-serien var ju rätt bra, iaf... när jag var åtta). Hittade även ett "behind the scenes"/"sneak preview"-klipp:
http://www.narniaweb.com/news.asp?id=157&dl=1677545
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Morr!!!... (OT)

Jag var med i walk for capitalism förra året, men varför i h-vite kan de inte låta ens kära gamla barndomsminnen vara ifred???!
Vem har kommit på en sådan hädelse???!

Q#*£I!!!
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
:D

"de håller på att göra en film för tre av CS Lewis' böcker"

Vad menar du med en film för tre böcker? Jag ser inget som tyder på annat än att den är baserad på en bok ("The lion, the witch and the wardrobe").

Men i alla fall... YAY! Jag vill se den :gremsmile:
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Re: :D

ack! vad illa av mig (förutom att använda versaler i början av meningar, då) att glömma bort det... det är ju EN bok. Tsssk. Jag får ta och skylla på att det var elva år sen jag läste böckerna :gremwink:

men jag tror faktiskt att det är första filmen av tre, eller nåt sånt (har inte orkat läsa mig till mycket av det, faktiskt).
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: :D

Enligt FAQ:en på sidan du länkade till så verkar de vilja göra film av alla sju böckerna, ifall de går tillräckligt bra.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Re: :D

hmm, var det inte en av böckerna som var någorlunda rasistisk? Har för mig att en annan av dem var anti-muslim, också, men jag kommer inte ihåg vidare mycket av dem, som sagt. Får nog ta och läsa om dem.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,915
Re: Morr!!!... (OT)

Sitt i båten. Varför hetsa upp sig? Vill du inte se böckerna filmatiserade (varför man nu inte skulle vilja det om man tycker om böckerna) så är det väl bara att låta bli?

- Vulf
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: :D

hmm, var det inte en av böckerna som var någorlunda rasistisk?
Jo, i flera av böckerna framgår det rätt ogenerat att människorna tänks ha en särställning gentemot möss och åsnor, t ex.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Re: :D

nu menade jag det inte på det viset, men tack :gremsmile:

som sagt, får ta och läsa om böckerna... nån gång.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: :D

hmm, var det inte en av böckerna som var någorlunda rasistisk? Har för mig att en annan av dem var anti-muslim, också, men jag kommer inte ihåg vidare mycket av dem, som sagt. Får nog ta och läsa om dem.
Tja, jo, calormenerna (?), som framställs som fientliga i åtminstone två av böckerna är otvivelaktigt ett arabliknande folk, men deras religion har väl inte särskilt mycket med islam att göra? Om jag inte minns fel (det var flera år sedan jag läste böckerna också) dyrkar de någotslags fågeldemonliknande varelse (Tash? Jag kan ha fel). Så om man inte automatiskt utgår från att araber=muslimer är framställningen väl inte direkt anti-muslimsk.

Jag medger att det är fullt möjligt att C.S. Lewis själv inte gjorde någon skillnad mellan araber och muslimer, och att det är troligt att filmmakarna inte kommer att göra det, men en hel del av det vi kan uppfatta som antimulimskt beror nog också på att hela grejen med att använda ett arabliknande folk som de godas motståndare* ger helt andra associationer i dag än det gjorde på 50-talet. Jag borde förstås kolla om Lewis säger något om islam i sina religiösa skrifter innan jag uttalar mig, men jag tror inte att böckerna är tänkta att vara mot islam.

*Man bör också notera att calormenerna inte egentligen framställs som "onda" – i Hästen och hans pojke är de (eller åtminstone en rätt liten grupp av dem) ett militärt hot snarare än ett ideologiskt, och en av huvudpersonerna (tjejen, vad hon sen heter) är också calormen, och i Den sista striden kommer en del av calormenerna (eller åtminstone en. Fast jag har en känsla av att det var symboliskt på något sätt) in den nyplatoniska himlen på slutet, medan en del av narnierna stannar utanför. Där kompliceras dessutom saken av att de verkligt skyldiga är de – på båda sidor – som utnyttjar religionen för sina egna syften. Fast det gör sig kanske inte så bra på film...
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Kickin' ass, takin' names [OT/2]

Om jag inte minns fel (det var flera år sedan jag läste böckerna också) dyrkar de någotslags fågeldemonliknande varelse (Tash? Jag kan ha fel)
Stämmer bra det.


(tjejen, vad hon sen heter)
Aravis. Tänk Tre Musketörerna :gremsmile:


Man bör också notera att calormenerna inte egentligen framställs som "onda"
Hm. I och för sig har du rätt om det där med att de uppfattas som ett militärt hot på det hela taget, men å andra sidan är det nog värt att påpeka att alla calormenska individer i Hästen och hans pojke framställs som rätt svårt usla människor. Till och med Aravis, som ju ändå är en good guy så att säga, är distinkt dryg under en stor del av boken. Vilket väl i och för sig inte heller har något med islam att göra per se utan snarare är arabbashing, som sagt - men alldeles enkelt är det alltså inte.


/Feliath - tycker bäst om just Hästen och hans pojke
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Re: Jänkare och islam

Det sade jag inget om, dock. Förmodligen kommer de inte framhäva de sidorna ändå, vi lever ju i ett moder... äh, glöm det.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Kickin' ass, takin' names [OT/2]

Hm. I och för sig har du rätt om det där med att de uppfattas som ett militärt hot på det hela taget, men å andra sidan är det nog värt att påpeka att alla calormenska individer i Hästen och hans pojke framställs som rätt svårt usla människor. Till och med Aravis, som ju ändå är en good guy så att säga, är distinkt dryg under en stor del av boken. Vilket väl i och för sig inte heller har något med islam att göra per se utan snarare är arabbashing, som sagt - men alldeles enkelt är det alltså inte.
När jag tittar i boken så kommer jag fram till att, the good duy som du säger är i första hand pojken, han är låt och säga som en tjänare, och alla kan spotta på en tjänare typ.

Sen är det Calormenska folket inte onda, titta i sista striden där är alla både narnier och Calormerna lite smått elaka. Dom goda kommer sen till paradiset (typ), ditt kommer framför allt en modig yngling som är Calmorer. Alltså nej Calmorerna är bara militärt intreserade av Narnia.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Hästen och hans pojke...

... Tycker också att det är den bästa boken. Har läst den säkert tre gånger, och jag läser nästan aldrig om böcker. Det var många år sedan nu dock. Den hade en härlig stämning.

Angående slutet och folk som kommer till himlen och så... Det har jag inget minne av, börjar tvivla på att jag läst den boken. Måste göras i sådana fall. Jävla klantigt av mig.

/Balderk
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
En fråga till er insatta

Gen. Otman (Minotaur, Head of the White Witch's Forces)
Kommer inte riktigt ihåg honom, men väl den där vargvarelsen som var chef över den hemliga polisen. Hade inte han en mycket större roll än minotauren? Och förresten, ska Lucy verkligen bara vara nio år gammal och Peter 17? Var det verkligen så stor åldersskillnad mellan barnen?
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: En fråga till er insatta

Varg gestappo snubben hade mycket större roll (har jag för mig i alla fall).

Jo det är en väldigt stor åldersskillnad mellan dom alla.
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Re: En fråga till er insatta

Varg gestappo snubben hade mycket större roll (har jag för mig i alla fall).
Lite konstigt då att han inte ens stod med i rollistan, tycker man.
 
Top