Namnkonventioner för värdshus (och andra verksamheter, men mest i fantasy)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Så, det här är antagligen inte några nyheter för de flesta av er. Om ens någon av er. Men jag kom till lite personliga insikter som jag tänkte skriva lite om.

Jag upptäckte att jag fått med Daggerfall (gammalt dataspel) gratis när jag införskaffade ett par andra gammla spel jag tycke det var dags att jag köpte lagligt på GOG. Och när jag bootat upp den upphottade unity-versionen av det och utforskade utbudet av värdshus och tavernor så slogs jag av att det går att formalisera namnkonventionerna ganska ordentligt:

den [verb] [substantiv] (Exempel: Den skrattande gåsen, Den skummande bägaren)

den [adjektiv] [substantiv] (Exempel: Den gyllene grisen, Den röde riddaren)

[substantiv] och [substantiv] (Exempel: Hunden och Katten, Spiran och Svärdet)

[possessivt substantiv*] [substantiv] (Exempel: Biskopens spira, Jägarens vila)

*"Possessivt substantiv" verkar inte vara en faktiskt term, jag tyckte dock att det i det här fallet gjorde det tydligare vad jag menade.


Ingen av de här är revolutionerande, jag har bara aldrig tänkt på den bakomliggande strukturen förut, bara utgått från färdiga exempel och sen bytt ut orden. Men för mig gör det namnpåhittandet otroligt mycket lättare om jag sett kugghjulen bakom.

Det gör också att jag nu ser att jag kan lätt generera namn på värdshus med hjälpa av bara tre listor på ord: en lista för substantiv, en för adjektiv och en för verb. Även om resultat som "den skummande grisen" vid första anblick låter lite märkligt. Å andra sidan behöver kanske märkliga namn på värdhus inte vara något dåligt, utan snarare en nyckel till ställets bakgrund.

Vad tror ni? Är det här till någon hjälp? Har jag missat någon "formel" för hur namn kan vara uppbyggda? Andra tankar som poppar upp när ni läser det här?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
*"Possessivt substantiv" verkar inte vara en faktiskt term, jag tyckte dock att det i det här fallet gjorde det tydligare vad jag menade.
”Genitiv” är väl den gängse termen, men jag tror att ”possessiv” används inom modern satslära.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
När jag kör Ravenloft använder jag alltid den andra versionen och sedan sakta sakta så ändrar jag adjektiven och substantiven till värre och värre saker desto djupare gruppen kommer in i världen av fasor. Så det går typ,

Den gula grisen.

Den gråtande modern.

Den skrikande prästen.

Den blodiga kniven.

Den ruttnande sonen.

Den stympade dansaren.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Min tumregel är att namnet ska gå att göra i bildform på ett förståeligt vis (så t.ex. "Med hjälp av grillen" går bort för min del) om det ska vara någon medeltidish setting med låg läskunnighet.

Jag brukar använda precis de fyra varianterna från startinlägget, men utan att ha reflekterat så värst mycket över det.
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Med ett fåtal undantag (värdshuset Tre Svirvlande Apor, och värdshuset Värdshuset), så har nog värdshusen i våra kampanjer hållt sig till temat. Även om man inte formaliserat det, så känner man igen "typiska värdshusnamn".
Funkar inte något sådant här:
Ah, du menar kockens huvud?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Med ett fåtal undantag (värdshuset Tre Svirvlande Apor, och värdshuset Värdshuset), så har nog värdshusen i våra kampanjer hållt sig till temat.
Ah, ja man kan ju blanda in plural också! Det hade jag inte tänkt på =) Dels pluralformer i ovanstående formler, men även på temat [1T6] [substantiv].

Good one!
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Ah, ja man kan ju blanda in plural också! Det hade jag inte tänkt på =) Dels pluralformer i ovanstående formler, men även på temat [1T6] [substantiv].

Good one!
Jag tänkte säga att det borde vara 1T6+1, för singular blir märkligt, men sen kom jag på Värdshuset En Stol. Låter som ett trevligt, om än lite litet ställe (de har nog några bänkar också, men fortfarande, typ ett långbord)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag tänkte säga att det borde vara 1T6+1, för singular blir märkligt, men sen kom jag på Värdshuset En Stol. Låter som ett trevligt, om än lite litet ställe (de har nog några bänkar också, men fortfarande, typ ett långbord)
Hmm... det är ändå inte en dum idé. "Sju" ligger rätt bra i munnen för sånna här namn, medan "åtta" känns lite mycket. Och även om det finns ett ställe som heter En Stol, så känns det som att dessa torde vara något ganska ovanligt.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Med ett fåtal undantag (värdshuset Tre Svirvlande Apor, och värdshuset Värdshuset), så har nog värdshusen i våra kampanjer hållt sig till temat. Även om man inte formaliserat det, så känner man igen "typiska värdshusnamn".

Ah, du menar kockens huvud?
Ja, håller man sig till mer historisk fantasy så tror jag att värdshuset "Värdshuset" borde vara det absolut vanligaste, varför ha någon annat namn på det om det bara finns ett inom dagsfärds avstånd? I vart fall för lokalinvånarna. Själv gillar jag taken på att man kallar det för ett person-namn som att det var nån som började med att servera saker hemma eller något som blivit en informell pub "Vi går till Håkans".

Men nu ska jag gömma mig igen så ni grammatiknördar får köra vidare innan det blir off-topic.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Ja, håller man sig till mer historisk fantasy så tror jag att värdshuset "Värdshuset" borde vara det absolut vanligaste, varför ha någon annat namn på det om det bara finns ett inom dagsfärds avstånd?
Åh, det ska vara en ytterst ynklig by i mina värdar om det "bara" finns ett enda värdshus ;)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag hörde att det blev ett ganska stort bråk där förra veckan när halv-orch kocken försökte tillaga halvlingen som jobbade som såsmästare.
Insiderinformation ger vid handen att bråket rörde halvorchens val av kryddor. Halvlingen insisterade på att ljust kött kräver muskotnöt och mejram, medan halvorchen insisterade på vitlök och rosmarin.
 
Top