Namnkonventioner för värdshus (och andra verksamheter, men mest i fantasy)

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Är inte detta också gångbart:

[Ägarens namn]s (Lesters)
[Ägarens namn] och [andra ägarens namn]s (Börje och Helgas)

Kanske blir mer modernt, per automatik... Men personen måste ju inte heta Lester.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Såhär ser Abulafias tavernanamngenerator ut:

;+
1, and

;main
10,The [Name]
5,The Sign of the [Name]
2,[Name] [Establishment] [Person]
1,[Establishment] of the [Name]
2,{{Po|[Fantasy Names.MaleFirstName]}} [Establishment]
2,{{Po|[Fantasy Names.FemFirstName]}} [Establishment]

;Name
35,[Adjective] [Creature]
35,[Adjective] [Item]
35,[Adjective] [Person]
20,{{Po|[Person]}} [Establishment]
15,{{Po|[Person]}} [Item]
13,[Creature]
6,[Creature][+][Creature]
6,[Creature][+][Item]
6,[Creature][+][Person]
6,{{Po|[Creature]}} [Establishment]
6,[Item][+][Creature]
6,[Item][+][Item]
6,[Item][+][Person]
6,[Person][+][Creature]
6,[Person][+][Item]
6,[Person][+][Person]
6,[Item]
6,[Number] [Creature]s
6,[Number] [Item]s
6,[Number] [Person]s
6,[Person]
6,{{Po|[Person]}} Arms
5,[Adjective] {{Po|[Person]}} [Establishment]
5,[Location]
4,{{Po|[Person]}} [Creature]
2,{{Po|[Creature]}} Head
2,Old [Location]
Man kan få reda på vad ägaren heter, vad de serverar och vilka andra tjänster de erbjuder, också.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Min tumregel är att namnet ska gå att göra i bildform på ett förståeligt vis (så t.ex. "Med hjälp av grillen" går bort för min del) om det ska vara någon medeltidish setting med låg läskunnighet.

Jag brukar använda precis de fyra varianterna från startinlägget, men utan att ha reflekterat så värst mycket över det.
Det är så jag också tänker. Värdshuset har namn efter sin skylt, som är gjord för att "läsas" av folk som inte kan läsa. Alternativt vet alla vem som har värdshuset, så man kallar det bara "NN:s krog" eller liknande.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Svenska wikipedia har en riktigt bra genomgång över Stockholmskrogarnas historia https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_historiska_krogar,_värdshus_och_restauranger där referens 19 nog också kan studeras särskilt för den riktigt nördiga. Men de första "officiella" värdshusen 1605 var i alla fall, "Solen", "Månen", "Gripen", "Förgyllda lejonet", "Blå Örn" och "Tre Kronor", men de listar också massa namn på kända 1600-tals krogar, men verkar ha varit svårt att hitta tidigare källor.

Mönstret verkar vara [substantiv] eller [adjektiv] [substantiv] och ibland mer specifikt [antal][substantiv].
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Helgonnamnen är en intressant bit som sällan förekommer i fantasymiljöer, och kan vara kul ur culture gaming-synpunkt. De visar också på människors bildliteracitet: man behöver inte kunna läsa för att veta att en tant med ett hjul är Sankta Katarina och att en gubbe med en snäcka är Sankt Jakob, så de funkar bra som skyltar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det slår mig efter att ha gluttat lite på de där listorna att det inte är helt ovanligt att namne krogen efter lokalen den är inhys i, så som operakällaren och kvarnhuskällaren.

Helgonnamnen är en intressant bit som sällan förekommer i fantasymiljöer, och kan vara kul ur culture gaming-synpunkt.
Hade jag kunnat hade jag gillat ditt inlägg flera gånger om =) Det där är en fantastisk idé!
 
Top