Nekromanti Namnhjälp

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Bland böcker och bestar

Annars tycker jag att Saxifrages, "Bortom Ä" var ett bra namn.

- Zire
 

liftarn

Veteran
Joined
28 Dec 2004
Messages
61
Location
Stockholm
Pappersväggar

Om det inte var taget av en novellsamling av John Ajvide Lindqvist skulle kanske "Pappersväggar" vara et bra namn.
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Synd att rollspelet inte var på engelska, för då skulle jag haft ett perfekt namn.

- Shelf Life
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Re: Sista (?)

Jag gillar också "Epilog", liksom "Alexandria" (det känns ganska så rätt med planeten döpt till Alexandria Nova, eller liknande). Annars kan du kolla upp möjligheten att få tryckningen sponsrad av Bokus, Bokia, Adlibris eller liknande. :gremgrin:


/Dimfrost
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Hänsyftningar

"Jag gillar också "Epilog", liksom "Alexandria" (det känns ganska så rätt med planeten döpt till Alexandria Nova, eller liknande)."

Enda nackdelen med "Alexandria" är att det är en hänsyftning till ett fenomen på Jorden. Eftersom världen inte har särskilt mycket gemensamt med Jorden över huvud taget (typ, ingenting alls) så är det namnet tyvärr helt out. Dessutom så tycker jag snarare att namnet har allt för egyptiska vibbar snarare än bibliofila - jag tänker lika lätt på Cleopatra eller Carlsberg som på bibliotek, om man säger så.

Det är ungefär samma skäl till att "Biblioteket i Babel" stryks - jag vill inte ha hänsyftningar till andras litterära verk heller, i alla fall inte i titeln. Det skulle ju antyda att det är "The Biblioteket i Babel RPG", och det är det inte.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Favoriter

Efter en hård sållning av de tänkbara alternativen så slutade det med följande tolv favoriter, i kronologisk oordning:

<ul type="square">[*]Ex Libris
[*]Epilog
[*]Bortom Ä
[*]Mäster Egads märkliga expeditioner
[*]Biblioteket
[*]Kunskapslabyrinten
[*]Det oändliga biblioteket
[*]Tystnaden
[*]Lyceum
[*]Böckernas folk
[*]Från A till Ö
[*]Lexikon[/list]

De står inte i rangordning, annat än att av de 62 "giltiga" förslagen (jag strök Alexandria, och kan ha missat nåt annat) så är det ovanstående 12 som jag tyckte var intressanta nog att jobba vidare med.

Ska jag nu rangordna ytterligare så ligger Biblioteket, Mäster Egads märkliga expeditioner, Bortom Ä och Böckernas folk aningen bättre till.

Jag har en bild i mitt huvud av en logga där en labyrint av bokhyllor, med små gubbar i korridorerna, utgör bokstäverna i ordet "Biblioteket". En enklare version av den skulle bara ha labyrintbiten och endast i svart och vitt, till skillnad från den fullständiga loggan som gärna skulle vara målad (typ). Namnet säger rätt så tydligt vad det rör sig om, om än inte lika tydligt som "biblioteksvärlden", men tillräckligt.

Personnamnet "Egad" skulle förmodligen bli något annat, men tillsammans med en framsidesbild på ett äventyrargäng i biblioteket så skulle "Mäster Egads märkliga expeditioner" kunna tala om exakt vad spelet handlar om, så den här har ärkepotential. Däremot är namnet som helhet för långt och kommer garanterat förkortas, om inte annat så av dem som spelar det.

"Bortom Ä" är helt enkelt kort och snärtigt nog för att kunna utgöra en bra titel. Dessutom borde den få upp ett visst mått av nyfikenhet hos den som tittar på framsidan. "vaddå 'bortom Ä'? Ö eller?" Börjar man tänka på det sättet så har man i alla fall börjat att fundera på vad det är för ett spel.

"Böckernas folk" är det mest okonventionella namnet bland favoriterna, och däri ligger faktiskt dess styrka. Samtidigt är det enkelt nog att hantera i dagligt tal. Det ska dock inte förnekas att det faktiskt är rätt trist, även om det är relativt deskriptivt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Re: Favoriter

Vid närmare eftertanke måste jag ansluta mig till de som hävdar att "Biblioteket" är bäst. Av uppenbara orsaker. :gremgrin:


/Dimfrost
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Omröstning

Jag lade upp en omröstning om favorittitlarna på foxtail.nu. Om ni bara vill slänga en röst, utan att motivera varför, så kan ni gå dit och rösta, så lovar jag att strunta i resultatet.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Re: Pärmbärarna?

Jag vill förresten spela "Conan the Librarian!"
Du menar så du kan gå loss med svärd på folk som lämnar in böcker för sent eller intimidata dem för att de inte kan hur kartoteket fungerar? :gremtongue:

/Ulfgeir
 

Lorindor

Veteran
Joined
27 Jun 2005
Messages
119
Mina favoriter av dina favoriter

För det första: vilket intressant projekt! Ska bli mycket spännande att läsa och spela. :gremtongue: Och så mina åsikter om namnet:

"Biblioteket" (eller "Det Oändliga Biblioteket") är väl funktionella namn. De förklarar ju enkelt vad allt handlar om, men de är förbaskat tråkiga (jämfört med andra förslag).

"Epilog", "Lexikon" eller "Tystnaden" passar bra med spelmiljön. Man associerar lätt med böcker, bibliotek eller liknande, och med "Epilog" får man även anspelningar till den gamla civilisationen.

"Mäster Egads märkliga expeditioner" (eller liknande) tycker jag låter mer som namnet på ett äventyr än namnet till själva rollspelet. På samma sätt tycker jag att det är med "Böckernas folk"; det skulle kunna vara en modul som fördjupar sig i olika folk och kulturer eller nått. Men det är kanske jag som inte kan tänka utanför ramarna. :gremconfused:

Men "Bortom Ä" gillar jag skarpt. :gremsmile: Det är, som du skriver, ett riktigt smart namn som får en att fundera och bli nyfiken på vad det hela handlar om.

- Lorindor, som älskar lite udda fantasykoncept som biblioteksvärlden eller Skymningshem. :gremsmirk:

PS. Några frågor: kommer spelet att säljas i butik, eller blir det fritt nedladdningsbart på foxtail.nu? Blir det bara en bok med regelkärna och fakta om världen och sånt, eller kommer lite annat fördjupande extramaterial också? Alltså: hur stort är projektet egentligen? DS.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
När, var och hur?

"Några frågor: kommer spelet att säljas i butik, eller blir det fritt nedladdningsbart på foxtail.nu? Blir det bara en bok med regelkärna och fakta om världen och sånt, eller kommer lite annat fördjupande extramaterial också? Alltså: hur stort är projektet egentligen?"

För närvarande är alla produktdetaljer i princip okända. Jag vet inte om det kommer att tryckas eller om det blir en PDF, och jag har ingen aning om vad framtiden har i sitt sköte.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Re: Favoriter

"'Bortom Ä' är helt enkelt kort och snärtigt nog för att kunna utgöra en bra titel. Dessutom borde den få upp ett visst mått av nyfikenhet..."
/Han trodde att det var en blinkning med antoning på att det kunde betyda "Bortom Äventyrsspel", eftersom Biblioteksvärlden är såpass annorlunda än standardfantasy
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Favoriter

"Det var min uppfattning också. Vilket kändes nostalgiskt tröttsamt."

Säg som det är: du blev putt på att ditt förslag inte kom bland topp fyra. :gremgrin:

(extra emfas: jag är inte seriös med det här inlägget)
 
Top