Nekromanti Nackdelar - en ny variant

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Precis. Men i de spel jag brukar spela så finns typ bara sådana egenskaper (bananer) och ett misslyckande ska alltid få konsekvenser. Men om de här egenskaperna finns utöver färdigheter/attribut/magier/whatevvah så tror jag inte att de kommer tillföra särskilt eftersom nackdelarna alltid blir valbara.

Det här gillar jag:

Rollformulär
Namn: Roffe Rulle af Däck
Koncept: Bilmekaniker
Egenskaper: Girig 2
----------- Hämndlysten 3
----------- Flirtig 1
Slut på rollformulär
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,881
Location
Göteborg
rjonas said:
Ps. Jag måste sluta belöna mina barn. Ds.
Haha, jag tror att vad vetenskapen säger är att ekonomisk belöning (godis, pengar) för något barnet redan tycker om (rita) kan vara en dålig idé. Om belöningen är social (beröm) eller aktiviteten otrevlig (städa sitt rum) så är det en annan sak.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Recca said:
Säg att personen är girig och vill stjäla något. Okay, spelaren vill stjäla diamantstaven och får +1 tärning. Konsekvenserna här är ju rätt så severe förstås, eller hur? Diamantstaven är ju en fet klenod vaktad av magiska fällor och shit. +1 tärning är rätt bra. Å andra sidan kanske spelaren tänker: Oh shit, det här kommer inte gå, men spelledaren aktiverar Girig och säger, "nä, alltså, du måste ju göra nåt med den där staven".

Om spelaren istället skulle aktivera girig i värdshuset så får hen +1 tärning på att lura till sig lite småslantar.
Jag tänker mig istället att du kan aktivera din nackdel för att förstärka situationen. Ditt ögonblick ovan är ett utmärkt tillfälle att spela ut din girighet. Förhoppningsvis leder det till att scenen blir underhållande och att övriga spelare serveras bevis på att du är girig. SL slår dolt och presenterar resultatet i handlingen. Din belöning är att alla ögon vilar på dig nu, du är huvudperson en stund för du satte just allt på ett kort. Något kommer att hända dig som är betydligt viktigare än +1 på en check. Det kommer inte avgöra spelgruppens krig med likhärskaren men det kommer påverka din rollperson.

1-3: Diamantstaven är en förfalskning.
4-6: Diamantstaven är förfalskning, men det lägger du inte märke till.

På värdshuset:
1-3: Värdshusvärden ämnar kasta ut avskum som du. Slagsmål!
4-6: Värdshusvärden uppskattar din driftighet. Quest!
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,983
Location
Örebro
Genesis said:
rjonas said:
Ps. Jag måste sluta belöna mina barn. Ds.
Haha, jag tror att vad vetenskapen säger är att ekonomisk belöning (godis, pengar) för något barnet redan tycker om (rita) kan vara en dålig idé. Om belöningen är social (beröm) eller aktiviteten otrevlig (städa sitt rum) så är det en annan sak.
Liten avstickare från ämnet, men jo det stämmer beröm och bekräftelse är två starka drivmedel för att få en person att fortsätta med en sysselsättning. Det är även ett drivande element för att få människor att fortsätta med olika ting de förtar sig. Men så att säga en liten sidonotering.

Annars så gillade jag rollformuläret som Mucus lade fram, inte för formen utan för leken med nackdelar som skapade en del bilder av hur saker kan gå fel för att skapa spänning i berättelsen. Personligen tror jag som redan nämnts i tråden att belöningssystem i sig själva inte ger speciellt mycket till spelet eller berättelsen då jag som spelare eller spelledare hellre ser att berättelsen drivs på att spelare uppmuntras och bekräftas då de vågar äventyra något som kan medföra en stark nackdel i situationen. Risk är alltid intressantare en det motsatta även om människan i regel söker att minimera risker enligt riskteorin.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Genesis said:
Recca said:
Men menar du att det inte skulle kunna gå att spela på ett sånt sätt att man kan aktivera sina nackdelar och få poäng för det? Är det inte möjligt att komma på en mekanik som faktiskt uppmuntrar sånt?
Jo, det är det nog. Men belöningssystem är knepiga och kan lätt få motsatt effekt. Båda spelen jag nämnde fungerar på principen att om jag erbjuder dig en belöning för något så kommer du att bli mindre benägen att göra det. Det är en verklig tendens som observerats i många studier, som den som konstaterade att kommuner är mindre villiga att låta landet förvara kärnbränsle på deras mark om de blir ekonomiskt kompenserade. Motivationen förändras och nu ser man det som en ekonomisk fråga. Samma sak kan hända i rollspel. Istället för att jag gör något för att det är coolt och passar så gör jag det för att få en poäng. Då blir det en ekonomisk fråga, vilket i rollspel innebär minmaxning. Är det jag får ut av det (poängen) värt det jag måste betala (aktiverandet av nackdelen)? Det naturliga blir då att söka minimera kostnaden eller maximera vinsten.

En annan studie som är relevant är en där man lät barn måla och den ena gruppen blev belönade när de målade en bild. De som inte blev belönade tyckte mer om att måla och fortsatte oftare att måla av egen vilja när studien var slut. De som blev belönade hade inte lika kul och de slutade oftast måla när de inte längre blev belönade. Det är därför fanmail och "poäng för gott rollspelande" är så farliga. Folk slutar att göra det de belönas för för att de gillar det och börjar göra det för belöningen.

Okej, lång raljering om belöningssystem. Ursäkta OT.
Jag är inte säker på att jag tror på dig. Hehe. Jag kan tänka mig flera sätt på vilka de där studierna kan ha failat. :gremtongue:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Mucus said:
Precis. Men i de spel jag brukar spela så finns typ bara sådana egenskaper (bananer) och ett misslyckande ska alltid få konsekvenser. Men om de här egenskaperna finns utöver färdigheter/attribut/magier/whatevvah så tror jag inte att de kommer tillföra särskilt eftersom nackdelarna alltid blir valbara.

Det här gillar jag:

Rollformulär
Namn: Roffe Rulle af Däck
Koncept: Bilmekaniker
Egenskaper: Girig 2
----------- Hämndlysten 3
----------- Flirtig 1
Slut på rollformulär
Okay så basically diskuterar vi olika spel och kan lägga ner diskussionen där. *Rullar med ögonen.*
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
rjonas said:
Recca said:
Säg att personen är girig och vill stjäla något. Okay, spelaren vill stjäla diamantstaven och får +1 tärning. Konsekvenserna här är ju rätt så severe förstås, eller hur? Diamantstaven är ju en fet klenod vaktad av magiska fällor och shit. +1 tärning är rätt bra. Å andra sidan kanske spelaren tänker: Oh shit, det här kommer inte gå, men spelledaren aktiverar Girig och säger, "nä, alltså, du måste ju göra nåt med den där staven".

Om spelaren istället skulle aktivera girig i värdshuset så får hen +1 tärning på att lura till sig lite småslantar.
Jag tänker mig istället att du kan aktivera din nackdel för att förstärka situationen. Ditt ögonblick ovan är ett utmärkt tillfälle att spela ut din girighet. Förhoppningsvis leder det till att scenen blir underhållande och att övriga spelare serveras bevis på att du är girig. SL slår dolt och presenterar resultatet i handlingen. Din belöning är att alla ögon vilar på dig nu, du är huvudperson en stund för du satte just allt på ett kort. Något kommer att hända dig som är betydligt viktigare än +1 på en check. Det kommer inte avgöra spelgruppens krig med likhärskaren men det kommer påverka din rollperson.

1-3: Diamantstaven är en förfalskning.
4-6: Diamantstaven är förfalskning, men det lägger du inte märke till.

På värdshuset:
1-3: Värdshusvärden ämnar kasta ut avskum som du. Slagsmål!
4-6: Värdshusvärden uppskattar din driftighet. Quest!
Ålrajt. Jag är frälst! :gremsmile:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,881
Location
Göteborg
Recca said:
Jag är inte säker på att jag tror på dig. Hehe. Jag kan tänka mig flera sätt på vilka de där studierna kan ha failat. :gremtongue:
Jag också, men jag brukar anta att om jag kommer på en invändning mot studien på fem minuter så har antagligen forskarna som är proffs och som spenderade månader med att planera den redan tänkt på den. Men visst, teorin är lite kontroversiell, om än väl underbyggd av studier. Här finns en wikipediasida om fenomenet: http://en.wikipedia.org/wiki/Overjustification_effect
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Recca said:
Ålrajt. Jag är frälst! :gremsmile:
Du är allt för vänlig. Jag skriver med nästa läsare i åtanke och uppskattar under tiden när någon ids opponera lite. Det är ingen mission utan en önskan att få dela med sig av idéer i utbyte mot kaka.
Tack för att du lyssnade.
 
Top