Jag hoppades att Nördhelg skulle bli bra, men den den blev långt mycket bättre än vad jag någonsin kunnat hoppas på! Jag är helt slut i huvudet och i kroppen, men så ska det väl vara om man har ordnat konvent en hel helg

Även om vi är några som haft huvudansvaret, har det varit många som hjälpt till för att göra helgen möjlig. Ett tag på lördagen kändes det som att det var fler funktionärer än besökare (kanske för att de gröna tröjorna syntes på en kilometers avstånd

). Men sedan kom det igång på allvar. Ungefär 150 unika besökare under helgen, i alla åldrar.
Ett särskilt stort tack till de spelledare härifrån som ställde upp och spelledde en hel massa pass, plus våra lokala spelledare så klart! <3 Utan er hade det blivit tufft att få till så många pass av (utan inbördes ordning): Call of Cthulhu Sverige, Dekaeder, Fängelsehåla, Shadowdark, Daggerheart, Drakar och Demoner, Mutant 2089, Nordiska väsen, Frukost och Barkhäxan (hoppas jag inte glömt något). Vilken bredd, va!

Våra fantastiska spelledare inspirerade till att prova rollspel man aldrig testat förut, lockade till att själva börja spelleda, skrämde skiten ur spelarna (Barkhäxan) och lockade fram så många skratt och leenden att glädjemätaren slog i taket hela tiden.
Utöver rollspel bjöd helgen även på K-pop-dansuppvisning och -workshop, Cosplay Walk-on, Warhammer 40K-turnering, pusseltävling, massor av nördigt pyssel, framträdande av Roslagen Percussion Group, karaoke, besök och boksignering av Pelle Nilsson (Barkhäxan, Mörk Borg, Ut mot skären), Blood Bowl, Magic the Gathering, och en hel massa brädspel.
Lokalerna fungerade suveränt bra! På fredagen var det bara på Aktivitetshuset Magasinet, på lördagen både där och i centralhallen på Rodengymnasiet, och på söndagen bara i centralhallen. Magasinet känns väldigt mycket som ett stort vardagsrum, och med behaglig jazzmusik i högtalarna skapades det en fin stämning. Centralhallen var så suverän att vi bestämt oss för att undersöka med kommunens lokalbokning om vi kan flytta de ordinarie nördhängen dit. Idag hyr vi en konferenslokal som visserligen fungerar, men som blir rätt högljudd de gånger det är fler än ett 30-tal besökare, vilket numera är nästan varje gång. På Rodengymnasiet går det att hålla bra avstånd, och hindra ljud från att sprida sig alltför långt, utan att förlora samhörigheten. Plus att det finns massor av bord och sittgrupper.
Något Nördhäng Norrtälje arbetat mycket med är att bli en trygg och välkomnande mötesplats för alla nördar. Det är absolut nolltolerans för alla typer av nedtryckande eller diskriminerande beteende. Det har också gjort att många barn och ungdomar som kanske haft svårt att hitta ett sammanhang på andra ställen, har funnit en gemenskap hos oss. Samarbetet med Aktivitetshuset Magasinet kändes därför mycket naturligt, eftersom de också arbetar inkluderande. Bland ungdomarna är det en stor överlappning. Jag tycker att föreningens härliga gemenskap genomsyrade Nördhelg, även när det var fyra-fem gånger så många besökare som det brukar vara på Nördhängen.
En bonus med konventet var att vi fick sju nya medlemmar och passerade 100-strecket!