Nekromanti Några frågor

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Fråga 1 Hur många finns det som är intresserade av en ny värld till DoD?

Världen skulle i så fall vara en alternativ värld till vilket som helst av de olika DoD upplagorna. Alltså en sjävständig värld som inte är bunden till någon specifik upplaga av DoD. Vidare skulle denna värld med fördel utformas så att spelledaren kan finslipa den efter eget huvud.

Fråga 2 Är det någon eller några som är intresserade av att vara med och utarbeta en sådan värld?

Fråga 3 Vad skulle ni önska av en ny värld?

Om nu chansen finns att önska något av en värld så finns nu chansen att påverka genom idéer och åsikter.

Fråga 4 Hur stort är intresset av att det dyker upp en hemsida innehållande en ny värld?

Fråga 5 Finns det andra önskemål om vad en renodlad DoD hemsida ska innehålla?

Äventyr / Scenarion / Kampanjer
Husregler
Varelser
Relioner
Magi / besvärjelser mm ...
Övrigt, krönikor, slps ....

Varför undrar jag?
Vi är några halvgamla DoD fantaster som har börjat arbeta med en hemsida, och skulle behöva lite tips, idéer och tankegångar för att få en uppfattning av vad som är eftertraktat. För tillfället är sidan under konstruktion men vi siktar på att få upp sidan i maj.

Vision med sidan
Min vision som grundare är att sidans material skall ge spelledare stora möjligheter att använda materialet på sidan som en utbyggbar och justerbar stomme till vad som kan bli en egen variant av världen och det övriga material som kommer att publiceras på sidan.

Vidare är sidan tänkt att bli värd för en kampanj som för tillfället ligger på 20 delar. Denna kampanj är också tänkt att enkelt kunna modifieras för att spelas på olika sätt och med olika typer av rollpersoner.

Alla åsikter och funderingar, eller idéer och förslag tas emot med tacksam hand.

MVH

Ryng
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Lycka till säger jag bara - liknande projekt har ju ofta visats sig vara dödfödda. Det gäller ju att några riktiga eldsjälar håller i projektet och motiverar de andra. Sunkiga rollspelssidor finns det ju redan gott om, så det gäller ju att eran sida blir unik på något sätt.

Vad jag skulle vilja se är en fantasyvärld som inte binder sig till just DoD utan är systemlös - eller då alternativt har speldata till flera regelsystem.

Vad gäller världen så är i alla fall jag ganska trött på klichéfantasy i stil med Tolkien och Jordan - något nytt behövs för att liva upp en döende genre!


...dags att sova
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Lycka till säger jag bara - liknande projekt har ju ofta visats sig vara dödfödda. Det gäller ju att några riktiga eldsjälar håller i projektet och motiverar de andra. Sunkiga rollspelssidor finns det ju redan gott om, så det gäller ju att eran sida blir unik på något sätt.

Ett lycka till lär säkerligen behövas! Att det finns gott om sidor som kanske inte håller så hög standard är jag mycket väl medveten om. Att de flesta sidor dessutom inte är updaterade på år och dagar är också ett allt för vanligt fenomen.

Varför skulle vi lyckas?
Givetvis finns det inga garantier att vi lyckas med något som många tidigare misslyckas med. Men jag har ägnat flera år åt att skapa en värld som kanske inte är helt unik, men som förhoppningsvis skall kunna bjuda på några nya perspektiv och vinklingar.

Vidare så har jag haft ett fast förhållande (med flickvän) och fast jobb, båda sedan 2 år tillbaka, under denna tid har världen fortsatt växa, trots mina förmodade antaganden om att rollspel skulle dö ut för egen del.

Dessutom så är en av mina bästa vänner snart utbildad web-designer (eller vad det nu heter, en sån som gör hemsidor i alla fall). Jag inklusive två av mina andra riktigt gamla och goda vänner är dessutom riktigt hyffsade på att teckna (även om min polare är bättre en mig), och bilder är ju enligt mig extremt viktigt. Dessa kompisar är även ovärderliga bollplank med egen smak.... esteter ... ja jag säger och det.

Vad jag skulle vilja se är en fantasyvärld som inte binder sig till just DoD utan är systemlös - eller då alternativt har speldata till flera regelsystem.

Eftersom jag som det står i inlägget är inne på att främst skapa en värld och det utan att binda den så hårt till något befintligt regelsystem, så borde det inte vara så svårt att använda den till vilket regelsystem man vill.

Vidare kommer det att finnas mycket stora möjligheter till att justera och finslipa världen till att passa sin egen person. Detta tycker jag personligen är ett måste ... dvs att få sätta sin egen prägel på vad man vill HA!

Vad gäller världen så är i alla fall jag ganska trött på klichéfantasy i stil med Tolkien och Jordan - något nytt behövs för att liva upp en döende genre!

Om jag skall vara riktigt ärlig har jag faktiskt nästan inte läst någon som hels fantasylitteratur. Jag har läst Magins färg för hundra år sedan och Bilbo för tusen år sedan ... så risken att jag skulle vara inspirerad av denna typ av litteratur är ganska minimal ...

Och dessutom så får du gärna precisera lite mer exakt vad det är du INTE vill ha, klichéfantasy säger mig inte så mycket faktiskt ...

Är det typ där alver och dvärgar alltid hatar varandra och onda magiker alltid, alltid, alltid bor i torn?

MVH

Ryng
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Fjantasy

"Är det typ där alver och dvärgar alltid hatar varandra och onda magiker alltid, alltid, alltid bor i torn?"

Och orcher är onda, och alver är alltid snobbiga högdragna typer eller små spetsörade skogsninjor (eller båda), och dvärgar har skägg, yxor och öl, och man måste slå ihjäl en drake för att komma åt Dödsrubinen som används för att låsa upp ett magiskt fält så att man kan få tag på Domedagssvärdet som är det enda vapnet som kan döda den onde magikerhärskaren...

...tja, du vet.
 

Jorge

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
139
Location
Umeå
Beror ju på!
Det kan vara svårt att komma på något helt nytt utan att sno något!
Mörk fantasy är ett måste för det är mycket roligare än ljus tralalala fantasy!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mörk fantasy?

"Mörk fantasy är ett måste för det är mycket roligare än ljus tralalala fantasy!"

Hmm... den här deltråden borde kanske tas på rollspelsforumet - den gäller ju trots allt inte bara DoD.

Vad är "mörk fantasy"? Vad är "ljus fantasy"? Och varför är mörk fantasy roligare än ljus fantasy?
 

Gummimuffin

Veteran
Joined
16 Dec 2001
Messages
71
Re: Fjantasy

Jupp... Det mest klichéartade (enligt mig) är nog ändå det klassiska scenariot där man skall bekämpa en ensam, übermäktig ärkeond person/varelse/gud genom att kringgå alla hans fällor/horder/hantlangare för att komma till en speciell plats där man endera skall finna en otroligt mäktigt sak/person eller förstöra den... Inte för att det alltid är fel att köra den sortens rollspel :)

Gillar förresten ditt nya citat Krille ;P
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Worst of both worlds

Det här skulle jag egentligen foga in längre ned i tråden men nånstans i mitten fick det eget liv så jag lägger det här uppe istället.


Okay, Med åtanke på vadsom sagts om fjantasy, mörk fantasy blålila fantasy medprickar på bla bla..

Allt är en fråga om smak, visst finns det folk som fullkommligen Ääälskar att rädda prinsessor ur torn, dänga drakar och bulta elaka magiker.
Sen finns det dom som tycker att världen ska vara så mörk att du behöver ljusförstärkare för att se din nästip, där vad du än gör så är du hopplöst förlorad. Där varje familjefar är en potentiell psykotisk mördare. Där man kan ha en orgie i blod, klet och gegga.

Börjar inte den här avgrundsfantasyn bli lika mycket jäkla klyscha som fjantasyn?

Låt oss knata tillbaka till fjantasyn. Jo, alver är högdragna bla. bla. Ninja bla. bla. vilka kommer inte ihåg skogsalverna från D&D -91 eller högalverna?
Drowelf´s från Ad&D brukar också kopieras och kallas mörkeralver eller så.
Folk verkar anta att så fort någon bor ute i en skitig skog så bygger han/hon sig ett hus av finaste virke som är så utsmyckat att (fyll i vad ni vill) och enbart äter grönsaker osv. när det egentligen borde bli mer i stil med små kojjor, kamp för överlevnad, och inget gnäll med maten!
Hur man lyckas utveckla en högdragenhet ur detta har jag svårt att se, eftersom alverna ALLTID i alla fantasylir är människan totalt underlägsna till antal, uppfinningsrikedom och anpassningsförmåga. Om JAG bodde i en skog/stad med mina hundra artfränder omgiven av ett tiotusental tjommar som kanske inte var lika bra på att slåss som vi (där har vi en till grej! VARFÖR verkar det som om alver inte gör annat än dänger varandra med svärd dagarna i ända?) så skulle jag ändå hålla käft och inte dra på mig en grinig mobb!

Sen har vi dvärgar, För det första, vad händer med fiskar som lever i underjordiska grottor? DE BLIR BLINDA!
Vidare, varför har de spaltmeter med skägg i trånga gruvgångar, det där skägget måste vara rent livsfarligt för en smed!
Vidare, dvärgarna verka kunna drikka hektoliter med öl som de framställer ur... VAD? Bor man i ett berg får man hålla sig till godo med maskar och lavar eller liknande.
Att låta dvärgar slåss med tvåhandssvärd, dricka vin och älska smörig poesi gör det hela bara idiotiskt. så missförstå mig inte här..
Apprpå svärd och yxor. ärligt talat, om ni såg en elak agitator komma rullande i en trång grottgång, skulle ni vilja ha en yxa, ett svärd eller ett spjut?
Jag hade tagit spjutet! det kan jag sticka fanskapetmed, i andra hand skulle jag ta svärdet eftersom jag kan sticka med det oxå. en yxa kräver svängrum vilket det kanske kan vara lite ont om i det värsta tumultet (okay, svärd och spjut behöver oxå svängrum men betänk hur den typiska dvärgiska yxdängarkonsten ser ut så...)

Sen har vi Orcher, för det första, jag vet inte var orcherna kom ifrån, ursprungligen. Eftersom man ser den i var och varenda rollspel som finns men att Balrogen lyser med sin frånvaro säger mig att Totte kanske inte var först.
VArför varför VARFÖR verkar orcher tycka att ränna runt och dunka saker skulle vara den största njutningen i livet?
VARFÖR skulle inte den lokale storpampen förinta närmaste orchläger med några välriktade ryttarchocker under ddagen? Varför är alltid orchkvinnor frånvarande på slagfältet? En sådan krigisk kultur borde väl inte låsa in halva befolkningen i köket?
Vidare så har vi orchernas sanitära problem, fulhet bla bla bla. För det första så bore väl orcherna hålla rent bättre, hur jäkla bra immunförsvar man än har så vill ingen leva upp till knäna i skit. Vidare, varför är oorcher ALLTID stora och grova med gulnade betar och inpressade pannben?

Listan bhöver inte sluta här, vi har vätta (gobblins, men alla svenska rollspel som använder den betäckningen för vättar brukar jag glatt radera från disken) halvlängdsmän (HOBER!) troll, drakar (tack khelataar) osv i all oändlighet.
Att krossa Fjantasyn och Avgrundsfantasyn är ingen lätt grej. Skillnaden mellan att vara nyskapande och att suga svårt är en balansgång på ett rakblad.

Vill du vara nyskapande så skulle du kanske göra ett rollspel med indisk eller grekisk fantasy, utan tomtar och troll o älvor o jox. DET hade varit nyskapande.
Snälla, undvik bara allt vad galna kejsare, fula orcher, mörker, knark, sprättiga adelsmän i pudrade peruker vid sidan av skäggiga barbareri, skithäftiga krigare som bara är sååå jävla genomhårda. Man KAN få för mycket av det goda,
och då är det som med sprit. Det är kul i början med efter ett tag vill man bara spy!
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Beror ju på!
Det kan vara svårt att komma på något helt nytt utan att sno något!
Mörk fantasy är ett måste för det är mycket roligare än ljus tralalala fantasy!


Att det skulle vara något helt nytt är uteslutet, det är i det närmaste totalt omöjligt att skapa något som är just "helt nytt".

Jag vet inte om jag så gärna vill klassa den fantasy (fjantasy?) som genomsyrar de tankegångar som ligger till grund för världsidéen. Men om jag måste göra ett försök så skulle det bli "olika sätt att se på saker-fjantasy".
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Re: Worst of both worlds

Det där var ett långt inlägg måste jag säga. Och jag tror att jag nu har förstått vad du inte vill ha men vad vill du ha då?
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: Worst of both worlds

Om man vet vad han inte vill ha, är det väl ganska enkelt att göra något som han vill ha. Är ni helt säkra att ni är redo för ett sådant projekt?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
vet man?

Om man vet vad han inte vill ha, är det väl ganska enkelt att göra något som han vill ha.

Vet man? Det är väl knappast så att det bara finns två sätt att göra en grej på, "om man inte vill göra på sätt ett tar man sätt två".
Varelser som lever i grottor och är smeder bör kanske inte ha tre meter skägg. Behöver det innebära att alla är slätrakade?
Om det var jag som skulle skapa en ny värld skulle jag vara mycket mer glad över kreativa ideér än en lista med "gör inte så här". Fast det är svårt att vara kreativ med att skapa en helt ny värld om man är helt inkörd på en gammal (som jag med Ereb Altor).

Är ni helt säkra att ni är redo för ett sådant projekt?

Tja, dom verkar vara redo att försöka iaf. Sedan är det ju alltid lätt att leka kritiker och säga att dom tar sig vatten över huvudet. Jag tror jag säger "lycka till" istället. Det gäller att hålla motivationen uppe.
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: vet man?

Man tar det man har. En gör-inte-såhär-lista är mycket bättre än ingenting.

Varelser som lever i grottor och är smeder bör kanske inte ha tre meter skägg. Behöver det innebära att alla är slätrakade?


Förväntar du dig att jag ska svara på detta?

För övrigt är det sista något du verkligen inte kan svara på, om du nu inte är en av dom. Meningen var att dom skulle tänka över projektet.

Och jag avslutar med att säga som krille har sagt, bygg världen för DIG och inte för någon annan. Det hjälper er att inte tappa lusten.

MvH Peter
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: vet man?

"Och jag avslutar med att säga som krille har sagt, bygg världen för DIG och inte för någon annan."

Jupp. Vill andra spela i din värld så är det deras problem, inte ditt.
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Re: vet man?

Okay, för det första. Att berätta vad jag VILL ha är bra mycket mer långrandigt än att säga vad jag INTE vill ha.
Steg två är att jag inte vet exakt vad jag VILL ha, Det är upp till konstruktören att slänga upp ett spel som jag analyserar med knivskar precision, hur ser världen ut, hur möjligt är det, vilka möjligheter har jag som spelare, hur smidigt flyter den spelmässigt? (en värld där alver bränns på bål inebär att man inte kan spela dessa utan rediga problem). Vad är författarens vission med dnna värld, har han lagt ned snågon själ i den eller är det ett hafsverk.
alla sånna grejjer leder i slutändan till antingen tummen upp eller tummen ned. Och om mina vanligaste irritationsobjekt inte sticker mig i ögonen med sin iriterande närvaro så är chansen större för att jag tar det till mig.
Sedan är det som så att om ett spel SAKNAR det jag klagar på så är det större chans att jag vill spela det. Är det inte det som man som konstruktör vill? ett spel som många spelar är ett BRA spel, annars så skulle folk inte spela...

Du har rätt i att dom inte behöver vara slätrakade, det är det typiska inkörningssyndromet. Alla av sammma ras är likadana.
F.ö. tyckte jag att mina ideér om grekisk/indisk fantasy var ganska kreativa :gremwink:
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Re: Worst of both worlds

Om man vet vad han inte vill ha, är det väl ganska enkelt att göra något som han vill ha. Är ni helt säkra att ni är redo för ett sådant projekt?

Håller inte med dig .... att folk klagar och ogillar saker är jättevanligt ... men dom har sällan någon vision om vad det är dom vill ha... <min egen erfarenhet>

Vem har sagt att vi tänker skapa ett projekt som bygger på vad folk INTE vill ha här på forumet ... vi kommer att lägga upp en ny värld .... sen är det givetvis så att många kommer att tycka att den är pest och kolera .... men det får man vara bered på.

Det jag vill ha är åsikter och idéer som kan föda idéer och perspektiv som utvidgar den värld som ligger som grund till det vi vill göra ...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Worst of both worlds

Håller på det hela taget med. En värld måste vara någotsånär trovärdig för att ge inlevelse.

Om ni vill se lite nyskapande fantasy så testa att läsa några böcker av Storm Constantine. Hon gör nyskapande fantasy med ett läckert språkbruk (kan mest liknas vid Poe's fantastiska språk).
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Re: vet man?

Du har rätt i att dom inte behöver vara slätrakade, det är det typiska inkörningssyndromet. Alla av sammma ras är likadana.
F.ö. tyckte jag att mina ideér om grekisk/indisk fantasy var ganska kreativa :gremwink:


Om jag säger så här ... våran uttgångspunkt vad det gäller så kallade spelarraser (typ alver, dvärgar, människor, halvlängdsmän mfl i DoD) kommer att för en gångs skull att bli spelbara och dessutom kommer de att vara mer egna individer ... inga generalliseringar som att alla Gygyllerer är si och så, och hatar Kruksigurrarna ... nej individuella och spelbara är vårat motto!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Mörk fantasy?

Mörk fantasy är roligare eftersom spelare kan låta sina rollpersoner hugga ner folk oprovocerat utan att någon (utom andra man kan hugga ner oprovocerat) klagar. Skulle jag tro.
 
Top