Nekromanti Nästanstryk på krogen

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag, småbarnsmamma utan liv, har varit ute på krogen och nästan åkt på däng i helgen... nu måste jag kolla krog-etiketten med alla erfarna drinkare!

Scenario:

En tjugo meter lång bardisk i värsta rusningen på fredag kväll med tre bartendrar och femti törstiga personer, alla viftande med varsin hundring.

Efter 10 minuter insåg jag att det inte finns en chans att få uppmärksamhet eftersom jag är tre äpplen hög och försvinner bakom baren. Men räddningen fanns intill mig, min 190 cm arbetskamrat Micke. Så jag knuffade på Micke, gav honom min hundring och bad honom beställa åt mig också.

I detta läge blev jag trängd av en annan tjej som stirrade mig rakt i vitögat och sa att jag inte skulle tränga mig före, på ett bryskt sätt. Jag valde att ignorera aggro-bruttan, Micke köpte min drink och sen kunde jag inte låta bli att smila en smula mot henne. Och jag kom hem helskinnad!

Kan man tränga sig om alla står på samma linje? Vilken etikett gäller? Hur kan man snabbast och effektivast få sin gin och tonic?

/Magoo, inte lättskrämd
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Kan man tränga sig om alla står på samma linje? Vilken etikett gäller? Hur kan man snabbast och effektivast få sin gin och tonic?
Djungelns lag, först till kvarn, gud hjälper den som hjälper sig själv osv. Inga regler, det är en enda stor "No disqualification"-match.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,531
Location
Helsingborg
Här hade jag "hoppats" på en frän berättelse om en härligt rivit fight om horskor men så får jag en stare-out serverad, plus att du ändå hade beskydd av en 190 cm biff. :gremsmile:


Kan man tränga sig om alla står på samma linje? Vilken etikett gäller?
Min filosofi är att den som stått där längst är den som är först i kön. Att du beställer via en annan som stått där innan är som att smita in till kön till toaletten bredvid sin kompis. Kommer man samtidigt så tycker åtminstone jag att det hela är mer acceptabelt.

Hur kan man snabbast och effektivast få sin gin och tonic?
Charma upp en snygg singelkille... aah, du var mamma, ja. :gremwink: När jag var yngre så hängde jag på disken med en hundring i näven. Det funkade alltid, men kan betraktas som allmänt valpigt.

Numera så ställer jag mig någonstans där bartendern ofta stannar till, som vid ölupphällningen, vid disken där de gör drinkar eller vid kassan, viftar med plånboken (se, det har jag tagit med mig) och beställer sedan en drink. Om det står någon annan där innan mig som ser ut att vilja ha något att dricka, så frågar jag vad den personen vill ha (om tid finns) och sedan beställer åt båda. Alternativt så säger jag till bartendern att personen bredvid vill beställa efter mig. Det tycker jag är hyfs (när jag ändå har trängt mig före).

/Han som inte har svårt att ta kontakt med andra (killar mestadels)
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Här hade jag "hoppats" på en frän berättelse om en härligt rivit fight om horskor men så får jag en stare-out serverad, plus att du ändå hade beskydd av en 190 cm biff
Hade jag haft mina horskor på mig hade jag synts bakom baren :gremlaugh:

Det var inte bara en sur blick, hon trängde mig och tur var det att jag både var på mycket bra humör och att jag blev så förvånad för annars hade du fått det du ville (minus horskor).

Vi stod alla där på en linje, vem som kom först det vete fan. Trångt, fulla människor och skum belysning. Jag kunde hålla reda på mig själv, Micke intill och en trevlig tjej på andra sidan som försökte samarbeta med mig för att få uppmärksamhet till vår del av baren.

Tränga sig i toakön det gör man inte med livet i behåll, det närmaste jag har varit krogvåld är just i damtoakön. Kissnödiga människor med mord i blicken redan innan nån tränger sig...

Bartenders är också mina idoler, vilket skitjobb!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Tränga sig i toakön det gör man inte med livet i behåll, det närmaste jag har varit krogvåld är just i damtoakön. Kissnödiga människor med mord i blicken redan innan nån tränger sig...
Äh, de är harmlösa. Bara pip dem i magen så är de oskadliggjorda och flyr fältet snarast möjligt...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Bardisken är en djungel, och alla andra som står där tar antingen och tränger sig före dig, eller så står de i vägen så att du inte syns. Det finns bara fiender kring bardisken, så den här kvinnan gjorde faktiskt helt rätt som var bitchig mot dig. Det hör alltså till god sed att man beter sig som ett rövhål när man står vid bardisken. Det gör man för att skapa en dålig atmosfär som förhoppningsvis kan skrämma bort pundhuvena som bara sitter där och tar upp en massa plats.

Hon var alltså otrevlig för ditt och alla andra gästers eget bästa.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Conexxion

Hur kan man snabbast och effektivast få sin gin och tonic?

Ögonkontakt! Släpp ALDRIG bartendern med blicken. Förr eller senare tittar han åt ditt håll, och om du då råkar betrakta whiskysortimentet så är du rökt och han går till nästa. Se till att få ögonkontakt så fort som möjligt, då är du hemma.

"Var tjej" är ett annat bra tips... men den biten har du ju klarat av :gremwink:

F.ö tycker jag att det främsta kvalitetsmåttet på uteställen är bartenderns split-vision och känsla för turordningen. På sansade huvudstadshak brukar det funka bra, bartendern har pejl och serverar alla i rätt ordning oavsett om nån valp från Ladugårdslandet står och viftar med sedlar. Värre är det på tex studentställen, där bartendern i värsta fall är nåt mofo till sydamerikansk utbytesstudent med noll djupseende. En kväll på Universitetet blev jag så sne på bartendertomten att jag tände en cigarett och roade mig med att blåsa rök över honom. Han märkte mig fortfarande inte... (och nej, han ignorerade mig inte med vilje, därtill var han inte tillräckligt cool).

Ha det bra i bardjungeln.

/Sax, som helst går till hak med bordsservering
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Folk som sitter vid bardisken

Åh fy fan vad jag hatar de där jävlarna som sitter vid bardisken! Alltså, jag gör det typ aldrig, det suger. Och det är alltid några småfnittriga vinhaggor som går ut två och två efter att de har lagt ungarna och vinkat adjö till sin snubbe som sitter och lirar WoW på fredagkvällen och de har ju så jävla myyyyyysigt. Vad fan är det med er? Det här är inte Skottland eller något annat rövland där krogkultur är att hänga vid en bardisk. Svenskar super i grupp, vid ett bord. Bardisken är ett utskänkningsställe och ingen uppehållsplats för kåta kärringar och spärrmongon.

- Vulf
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Oj. Först och främst så är det att ta i att kalla en kaxig kommentar för nästanstryk. Sedan är det precis som du konstaterar att det inte finns en kö längs en bardisk så det finns ingen kö att bryta. Att knuffa sig fram till bardisken, i stället för att snällt vänta på en lucka, är i och för sig att tränga sig före. Att däremot ge sina pengar till en kamrat (som redan står framme vid disken) och be kamraten beställa är kutym och inte alls att tränga sig.

Vill man ha snabbare expediering - när man väl står framme vid disken - brukar det funka att 1) vara tjej eller 2) vifta med större sedlar än man behöver.

Dewil
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Att stå och vifta med sina sedlar är ociviliserat och har förmodligen ursprung i någon söndagsbilagas krogguide. Vill man ha sin alkohol snabbt och effektivt är man trevlig men koncis och dricksar med hyfs.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
Re: Folk som sitter vid bardisken

Åh fy fan vad jag hatar de där jävlarna som sitter vid bardisken! Alltså, jag gör det typ aldrig, det suger. Och det är alltid några småfnittriga vinhaggor som går ut två och två efter att de har lagt ungarna och vinkat adjö till sin snubbe som sitter och lirar WoW på fredagkvällen och de har ju så jävla myyyyyysigt. Vad fan är det med er? Det här är inte Skottland eller något annat rövland där krogkultur är att hänga vid en bardisk. Svenskar super i grupp, vid ett bord. Bardisken är ett utskänkningsställe och ingen uppehållsplats för kåta kärringar och spärrmongon.
Sant, sant. Om det råkar vara helt jävla folktomt i baren är man möjligtvis ursäktad men bardiskhäng är helt värdelöst om man är en i ett sällskap på fler än två personer då man bara kan prata med den bredvid.

Fast jag bara måste fråga, vad fasen är ett "spärrmongo" för nått? Den som tar betalt i tunnelbanan eller?

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
Att vifta med sedlar är nästan lika illa som att knäppa med fingrarna och kalla bartendern för "garcon". Fast däremot är det helt ok att ha pengar redo i handen, väl synligt men diskret, för att signalera "jag vet vad jag vill ha och kommer inte fumla med stålarna och ta upp onödig bartid".

/Anders
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Re: Folk som sitter vid bardisken

Fast jag bara måste fråga, vad fasen är ett "spärrmongo" för nått? Den som tar betalt i tunnelbanan eller?
Nej, ett spärrmongo är någon som helt ovetandes, genom sin oförmåga att inse konsekvenserna av sitt handlade är i vägen. Typ fanskapet som stannar för att titta i handväskan precis efter att de klivit av rulltrappan, eller feta boråsare som spatserar (åh fy fan vad jag hatar folk som är ute och spatserar förresten) tre i bredd i gamla stan, kärringar med barnvagn etc.

- Vulf
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Bara för att man är 190 cm så betyder det inte att man är en biff.
Jo, det är det tyvärr. Åtminstone i ögonen på alla 170-killar som är lite för fulla. Jisses vad de vill mucka gräl med längre personer.

//erik. 192
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Angående barnvagnar (ot)

ett spärrmongo är någon som helt ovetandes, genom sin oförmåga att inse konsekvenserna av sitt handlade är i vägen. Typ fanskapet som stannar för att titta i handväskan precis efter att de klivit av rulltrappan, eller feta boråsare som spatserar (åh fy fan vad jag hatar folk som är ute och spatserar förresten) tre i bredd i gamla stan, kärringar med barnvagn etc.
Den enda gången som barnvagnar är spärrmongon i sig själv är

Vid julrusning eller andra överbefolkade tidpunkter.

I övriga fall är barnvagnarnas sölighet till 95% beroende på andra spärrmongon framför som inte har vett att låta bli att stå mitt i en passage i stället för på sidan.

//erik. tvillingvagnsfascist
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Re: Angående barnvagnar (ot)

Skitsnack, det beror på att nyblivna mödrar av någon anledning tycker att det är okej att gå tre i rad i sengångartempo på trottoaren.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Re: Conexxion

F.ö tycker jag att det främsta kvalitetsmåttet på uteställen är bartenderns split-vision och känsla för turordningen.
Hell yeah. För bara några veckor sedan, i Oskarshamn, avstod jag helt från att köpa nåt för att jag till slut blev så störd av att killen bakom baren (en uppenbar amatör) bara servade sina kompisar och verkade helt omedveten om att han lät mig och mina kompisar vänta alldeles för länge.

Gordeg
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,922
Location
The Culture
Re: Angående barnvagnar (ot)

Sedan ska man inte glömma det extremt vanliga fenomenet att barnet inte ens sitter i barnvagnen utan tultar med bredvid. Genom att sära på barnet och barnvagnen uppnår man maximal blockeringseffekt -- både barnet och barnvagnen tar upp plats, och det går extremt långsamt eftersom de måste anpassa tempot efter någon som knappt kan gå.

/tobias
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,479
Location
Stockholm
Ha!

Så säger bara den som aldrig har blivit nedkörd av två barnvagnar i bredd på en trottoar! :gremlaugh:

/M
 
Top