Blade Runner?Men jag skulle nog ändå vilja se Ligans take cyberpunk =D
Se svar ovan; inte riktigt samma grej.Blade Runner?
Nä, såg det sen, lyckades missa hela sidan 12 i tråden...Se svar ovan; inte riktigt samma grej.
Min känsla är att suget på cyberpunk avtagit något. Jag tror fortfarande många gillar det men inte lika mkt som förut. Det är verkligen inte ofta jag träffar folk som spelar mkt cyberpunk red eller neotech edge för den delen. Samtidigt finns det många spel som befinner sig i hyfsad närhet - tex Blade Runner.
Och att fantasier om att kämpa tillbaka allt mer framstår som förtäckta angrepp på faktiskt existerande personer och institutioner.Kan det vara att samtiden alltmer börjar likna ett cyberpunksamhälle och att cyberpunkspel därmed blir fruktlösa som verklighetsflykt?
"Så ok, premissen för det här spelet är att ett gäng stora techbolag tävlar om makten och förstör vår planet. Låter det intressant? Nu kör vi!"
Elon Musk är en alldeles för otrovärdig skurk.Och att fantasier om att kämpa tillbaka allt mer framstår som förtäckta angrepp på faktiskt existerande personer och institutioner.
Kan det vara att samtiden alltmer börjar likna ett cyberpunksamhälle och att cyberpunkspel därmed blir fruktlösa som verklighetsflykt?
"Så ok, premissen för det här spelet är att ett gäng stora techbolag tävlar om makten och förstör vår planet. Låter det intressant? Nu kör vi!"
Jag är ju inte negativ till det. Retro-cyberpunk från åttiotalet är en sjukt ball estetik, sladdbaserat internet liksom. Cybernetik-proteser med ful hårdplast lånad från datorernas tjockskärmar, fysiska knappar istället för pekskärmar, etc.Är det inte snarare så att cyberpunk börjar framstå som en alltför gammal framtidsvision? Vi sitter ju i någon mån redan på facit. Visserligen lever vi på många sätt i ett hyperkapitalistiskt samhälle, men det ser inte riktigt ut som i cyberpunk-fiktionen från 80-talet. Dystopier behöver säga något om vår tid och gör de inte det i tillräckligt hög grad så tror jag att de upphör att vara intressanta.
Jag är ju inte negativ till det. Retro-cyberpunk från åttiotalet är en sjukt ball estetik, sladdbaserat internet liksom. Cybernetik-proteser med ful hårdplast lånad från datorernas tjockskärmar, fysiska knappar istället för pekskärmar, etc.
Här tycker jag att farbror @krank har fått till estetiken nästan ferpekt i just Rotsystem. Med en fullt rimlig historia om varför det är så i världen dessutom.
Men jag tror inte det går att göra rollspel på den estetiken för Ligan, om de inte plockar upp en IP. Jag tror det är en en populär estetik, med datorspel och allt. Men det är för svårt att göra det själva. Kanske om de tar ett snack med Gibson och gör Neuromancer: the RPG?
Komsi!MODERERING
Jag tänker att om den här diskussionen om cyberpunk-spel förs i en ny tråd så kan personer som vill diskutera det hitta den, utan att behöva leta i en tråd om hypotetiska spel från Fria Ligan.