Nästa IP från Fria Ligan?

Okej fine!

Det finns massor av bra cyberpunkrollspel redan!

Men jag skulle nog ändå vilja se Ligans take cyberpunk =D

Om vi översvämmar hyllorna med cyberpunkrollspel kanske fler börjar spela dem och inse att cyberpunk är bäst!

Min känsla är att suget på cyberpunk avtagit något. Jag tror fortfarande många gillar det men inte lika mkt som förut. Det är verkligen inte ofta jag träffar folk som spelar mkt cyberpunk red eller neotech edge för den delen. Samtidigt finns det många spel som befinner sig i hyfsad närhet - tex Blade Runner.

Cyberpunk är en av mina favoritgenrer, men jag tror samtidigt att genren innehåller många troper som med tiden har blivit rejält uttjatade. Rimligen går det att göra helt nya och intressanta saker med urbana dystopier. Att ta några kliv bort från Blade Runner - cool setting men den finns ju redan - tror jag är en bra början.

Kan det vara att samtiden alltmer börjar likna ett cyberpunksamhälle och att cyberpunkspel därmed blir fruktlösa som verklighetsflykt?

"Så ok, premissen för det här spelet är att ett gäng stora techbolag tävlar om makten och förstör vår planet. Låter det intressant? Nu kör vi!"
Och att fantasier om att kämpa tillbaka allt mer framstår som förtäckta angrepp på faktiskt existerande personer och institutioner.

Kan det vara att samtiden alltmer börjar likna ett cyberpunksamhälle och att cyberpunkspel därmed blir fruktlösa som verklighetsflykt?

"Så ok, premissen för det här spelet är att ett gäng stora techbolag tävlar om makten och förstör vår planet. Låter det intressant? Nu kör vi!"

Är det inte snarare så att cyberpunk börjar framstå som en alltför gammal framtidsvision? Vi sitter ju i någon mån redan på facit. Visserligen lever vi på många sätt i ett hyperkapitalistiskt samhälle, men det ser inte riktigt ut som i cyberpunk-fiktionen från 80-talet. Dystopier behöver säga något om vår tid och gör de inte det i tillräckligt hög grad så tror jag att de upphör att vara riktigt angelägna.

Jag tycker exempelvis att Blade Runner 2049 är en oerhört snygg film - flera scener är verkligen visuellt hänförande - och det är det och nostalgin kring franchisen som är min behållning av filmen. Och inte att den ger en skakande inblick i vad en framtid med AI och artificiell genetik kan innebära. Dystopier om sådant kan vara väl så intressanta, men då behöver de utgå ifrån sådant vi vet idag.

Last edited:
Är det inte snarare så att cyberpunk börjar framstå som en alltför gammal framtidsvision? Vi sitter ju i någon mån redan på facit. Visserligen lever vi på många sätt i ett hyperkapitalistiskt samhälle, men det ser inte riktigt ut som i cyberpunk-fiktionen från 80-talet. Dystopier behöver säga något om vår tid och gör de inte det i tillräckligt hög grad så tror jag att de upphör att vara intressanta.
Jag är ju inte negativ till det. Retro-cyberpunk från åttiotalet är en sjukt ball estetik, sladdbaserat internet liksom. Cybernetik-proteser med ful hårdplast lånad från datorernas tjockskärmar, fysiska knappar istället för pekskärmar, etc.

Här tycker jag att farbror @krank har fått till estetiken nästan ferpekt i just Rotsystem. Med en fullt rimlig historia om varför det är så i världen dessutom.

Men jag tror inte det går att göra rollspel på den estetiken för Ligan, om de inte plockar upp en IP. Jag tror det är en en populär estetik, med datorspel och allt. Men det är för svårt att göra det själva. Kanske om de tar ett snack med Gibson och gör Neuromancer: the RPG?

Jag är ju inte negativ till det. Retro-cyberpunk från åttiotalet är en sjukt ball estetik, sladdbaserat internet liksom. Cybernetik-proteser med ful hårdplast lånad från datorernas tjockskärmar, fysiska knappar istället för pekskärmar, etc.

Här tycker jag att farbror @krank har fått till estetiken nästan ferpekt i just Rotsystem. Med en fullt rimlig historia om varför det är så i världen dessutom.

Men jag tror inte det går att göra rollspel på den estetiken för Ligan, om de inte plockar upp en IP. Jag tror det är en en populär estetik, med datorspel och allt. Men det är för svårt att göra det själva. Kanske om de tar ett snack med Gibson och gör Neuromancer: the RPG?

Nu hann jag utveckla och redigera mitt resonemang lite efter det att du citerade mig. Jag tycker också att retro-sci fi kan bli coolt, men det handlar förstås om hur det görs. Vid det här laget finns det dessutom väldigt mycket som är just retro på olika sätt. En franchise jag tycker är riktigt tråkig av just den anledningen är Altered Carbon. För mycket välbekanta genre-troper och för lite nytt. Och dessutom innehåller den en ”tänkvärd” och ”filosofisk” (läs: pretentiös och intetsägande) kärna som jag inte kan engagera mig i.

Jag tänker mig alltså att man kan ta sig an genren cyberpunk på helt nya sätt. Hur skulle en cyberpunk-värld se ut om man tar bort alla eller åtminstone många av de mest välbekanta troperna? Kanske kan man skildra helt nya typer av miljöer och situationer som ändå känns som klockren cyberpunk? För mig är det en kreativ ingång.

Gibsons Neuromancer har rätt många år på nacken vid det här laget. Vet faktiskt inte hur väl hans trilogi har stått sig, men jag ska definitivt läsa Modernistas nyutgivning som jag köpte direkt av förlaget för något år sedan.

Last edited:
MODERERING

Jag tänker att om den här diskussionen om cyberpunk-spel förs i en ny tråd så kan personer som vill diskutera det hitta den, utan att behöva leta i en tråd om hypotetiska spel från Fria Ligan.

Back