Nästa IP från Fria Ligan?

Det här är helt enkelt inte sant. Jag förstår din poäng med att The Great Dark har färre civilisationer och fraktioner, men världen är nog så vid, och full av olika stjärnsystem som beskrivs. Det handlar om en setting centrerad kring resursbrist och överlevnad på ett helt annat sätt, bara. Vill inte att någon ska få ett felaktigt intryck av Coriolis TGD här.
Ja, TGD kan nog ha en större spelvärlden, men det är ju inget stort sammankopplat sammelsurrium av olika fraktioner som interagerar med varandra på olika fronter som det är i star wars som har 40 år av lore.

Snarare så är TGD ju en points-of-light setting, som visserligen kan bara rätt stor men är outforskad och som man kanske främst vill kunna stoppa in lite olika grejer i, både officiella saker och tredjeparts. Ligan har ju själva sagt att antalet Fraktioner i Tredje Horisonten var lite för många, och att det även var klurigt med de olika spelgruppskoncept. Så jag tycker faktiskt att det går att använda exemplet.

Här tänker jag att Coriolis fyller tillräcklig funktion. Svårt att se att FL skulle göra en till egen sciencd fiction-IP.
Instämmer.

Jag skulle inte bli förvånad om de plockar upp en annan stor SF-IP, typ just Star Wars. Kanske Star Trek. Kanske StarGate nu när den ska startas upp igen.

Men Coriolis är väl deras själ och hjärta, så jag tror inte de kommer satsa på något annat egenutvecklat om det inte har en extremt distinkt egen vibb.Lite som Stålenhags grejer - det är tekniskt sett SF, men verkligen inte samma känsla som i Mutant År Noll eller i Coriolis.

Ja, TGD kan nog ha en större spelvärlden, men det är ju inget stort sammankopplat sammelsurrium av olika fraktioner som interagerar med varandra på olika fronter som det är i star wars som har 40 år av lore.

Snarare så är TGD ju en points-of-light setting, som visserligen kan bara rätt stor men är outforskad och som man kanske främst vill kunna stoppa in lite olika grejer i, både officiella saker och tredjeparts. Ligan har ju själva sagt att antalet Fraktioner i Tredje Horisonten var lite för många, och att det även var klurigt med de olika spelgruppskoncept. Så jag tycker faktiskt att det går att använda exemplet.

Ja, definitivt. Star Wars skulle kräva ett helt annat angreppssätt. Vilket väl är ett argument FÖR. De skulle inte konkurrera.

Jag hoppas verkligen att de i så fall gör något enkelt, brett och nybörjartillvänt. Deras enklare, T6-baserade, YZE-variant, som i Walking Dead eller Alien. Något elegant runt kraften och den mörka sidan för att ge narrativ till press/stress-mekaniken.

Och klassisk, bred star wars. Jedi, smugglare och droid. En öppen galax. Onda sith/imperium. Ett litet handelsskepp.

Lite WEG i YZE-skrud.

Jag tror inte att man ska överanslysera utan att det är så enkelt att om (ja, tänk OM!) Ligan lyckades ro hem en Star Wars-licens skulle det bli en succé helt enkelt för att folk gillar både FL och SW.

Om inte min matematik är helt felaktig blir 1 rätt + 1 rätt = 1 rätt

Kanske Star Trek. Kanske StarGate nu när den ska startas upp igen.
Båda dessa tror jag skulle funka rätt bra. Star Trek som någon form av Voyager-variant där man färdas genom outforskat område och eventuellt även bygger upp sitt skepp under tiden. Det finns tydligt definierade roller och även möjlighet till resurshantering. Det är ju också en setting som är ljusare och hoppfullare än mycket annat Ligan gjort, vilket skulle kunna vara en USP, utöver det kända IP:et.

Lite samma sak med Star gate, man spelar en specialstyrka som åker på uppdrag till olika frikopplade världar. Här skulle man också kunna få in resurshantering i och med att militären skjuter till mer och mer resurser allt eftersom portalerna utforskas och man lär sig mer. Kommer det ut en ny tvserie så är ju det också bra, då man tidigare försökt lägga lanseringar i samband med andra relevanta grejer för ökad exponering.

Jag skulle vilja se ett eget IP med DoD motorn som är ungefär lika setting löst som drakar och demoner. Ordentlig space fantasy där man kunde köra det mesta beroende på hur man anpassar det. Inspiration från star wars, guardians of the galaxy och He man/She ra osv. Teknologiska monster och vanliga rymdmonster med moster attacker osv.
De har registrerat namnet "Starbane" som skulle passa utmärkt till ett sådant spel 🙂

Absolut. Jag ville bara rätta vad jag såg som ett direkt faktafel, vilket kunde ge någon som var obekant med nya Coriolis intrycket att det inte fanns en värld full av märkliga stjärnsystem att utforska, vilket det i allra högsta grad finns. (Jag vet eftersom ett av mina egna ytterst små bidrag till spelet är beskrivningen av några av sagda stjärnsystem. :) )

De har registrerat namnet "Starbane" som skulle passa utmärkt till ett sådant spel 🙂
Såg det förut och tyckte det lät kul och lite stimulerande.

Star wars är lite av ett guilty pleassure nu förtiden och litet fan av fria ligan kan jag inte neka till att jag är. Jag skulle köpa en fria ligan star wars och skulle vara glad över att de fått en så stor IP. Men egentligen tycker jag att det skulle vara lite begränsande och Star wars fandomen är jobbig. Star wars tycker jag har ett motsatts förhållandet att det är en ganska tunn och bra idé som tyngs ner av massor av Lore.

Jag har inte nya Coriolis men borde kanske ha backat jag har inte riktigt grepp om vad de stödjer för spelstil i nya utgåvan. Den gamla versionen är lagd i frysbox vad jag förstod.

Jag har inte nya Coriolis men borde kanske ha backat jag har inte riktigt grepp om vad de stödjer för spelstil i nya utgåvan. Den gamla versionen är lagd i frysbox vad jag förstod.
Man spelar utforskande scavangers och fokus är på "Delving" i olika ruiner. vilket kan jämföras med grottkräl med en del resurshantering.

Man spelar utforskande scavangers och fokus är på "Delving" i olika ruiner. vilket kan jämföras med grottkräl med en del resurshantering.
Tack det var min gissning. Medans jag tänker på klassisk space opera vilken är nästan en helt annan genre

Jag tror inte Star Wars är rätt "fit" för Fria Ligan. Det sagt tror jag inte heller de skulle schabbla bort det om de nu knep den IP:n.

Och det finns ju sätt att karva ut en egen liten hörna av galaxen som man fokuserar på, där resten av galaxen existerar; det är bara inte fokus för själva spelet.

Om ligan annonserade Star Wars skulle jag inte bli besviken. Jag skulle bli förvånad och nyfiken. Och ja, jag skulle nästan garanterat hoppa på kickstarten.

Hade inte Mutant Chronicles nyligen haft en rungande framgång för 3rd edition hade jag gissar på det.

Jag hade ju gärna sett ett Sci-Fi-fantasy, med alver och orcher och rymskepp och laserpistoler. Typ Shadowrun fast i rymden. För vilket Starbane funkat skitbra! Lit som starfinder, men med vettiga regler =D

Last edited:
Annars skulle jag ju väldigt gärna se Ligans take på ett cyberpunkspel.

Mutant 2089 Ligan style?

Min känsla är att suget på cyberpunk avtagit något. Jag tror fortfarande många gillar det men inte lika mkt som förut. Det är verkligen inte ofta jag träffar folk som spelar mkt cyberpunk red eller neotech edge för den delen. Samtidigt finns det många spel som befinner sig i hyfsad närhet - tex Blade Runner.

Det hade säkert funkat. Men jämfört med star wars -herregud jag tror inte det skulle spela i samma universum.

Det är verkligen inte ofta jag träffar folk som spelar mkt cyberpunk red eller neotech edge för den delen
Kanske för att det inte finns något _bra_ cyberpunk spel för närvarande =)

Bladerunner är närliggande, men det är inte riktigt samma grej. För mig är frågan inte heller vad som skulle bli mest framgångsrikt =)

(Well, vi har ju Cy_borg så klart, vilket ÄR ett bra cyberpunkspel! Men jag känner att i skalan med typ Neotech i ena änden, och Cy_borg i andra, så skulle nog Ligan kunna göra något som platsar lite lagom där i mitten av skalan, tror jag.)

Back