Nästa IP från Fria Ligan?

Tänk om nästa stora IP Ligan lägger beslag på är STAR WARS.

Herregud vilken kioskvältare det hade blivit. Det hade blivit 50 miljoner på första kickstartern. Det har väl inte funnits något stort star wars-spel sedan FFG schabblade bort de sista linjerna.

Herregud vad tiden är mogen!
Tror du? Star wars är ett speciellt IP eftersom folk som spelar star wars vill kunna göra en gubbe som tillhör en helt bortglömd ras som bara finns med i en bakgrundsscen. De vill kunna jämföra olika rymdskepp och vapen.

FFG's star wars (som väl faktiskt är i tryck igen efter att Asmodee omorganiserade en massa) är ju ett i grunden väldigt loosey-goosey system med narrativa tärningar och olika framgångsnivåer, som sen har fått ett simulationistiskt system påklistrat ovanpå just för att det är star wars. Det finns supplement med olika raser, olika rymdfarkoster och olika vapen trots att systemet inte alls behöver det.

Jag tycker inte att det star wars-spelare verkar vilja ha ur ett star wars-spel är i linje med FL's styrkor.

Tror du? Star wars är ett speciellt IP eftersom folk som spelar star wars vill kunna göra en gubbe som tillhör en helt bortglömd ras som bara finns med i en bakgrundsscen. De vill kunna jämföra olika rymdskepp och vapen.

FFG's star wars (som väl faktiskt är i tryck igen efter att Asmodee omorganiserade en massa) är ju ett i grunden väldigt loosey-goosey system med narrativa tärningar och olika framgångsnivåer, som sen har fått ett simulationistiskt system påklistrat ovanpå just för att det är star wars. Det finns supplement med olika raser, olika rymdfarkoster och olika vapen trots att systemet inte alls behöver det.

Jag tycker inte att det star wars-spelare verkar vilja ha ur ett star wars-spel är i linje med FL's styrkor.
Detta är nog ändå en rätt specifik del av fanbasen du beskriver. Den större målgruppen vill nog mest leva ut sina jedi-fantasier, och då hade Fria ligans beprövade system, med deras höga produktionsvärden (och marknadsföringsapparat) gjort susen.

Last edited:
Kanske stämmer. Fast jag skulle nog våga påstå att det vore en rätt oprövad väg att gå. Vilket officiellt SW-spel har egentligen erbjudit det sen möjligen 1st ed d6? Så att fansen inte vill ha det tror jag är en öppen fråga.

Ja, med tanke på att de skar ned Coriolis från Tredje Horisonten med 30 stjärnsystem, många metropoler och ett dussintal större fraktioner till The great dark som är typ ett stjärnsystem med 5-6 fraktioner och bara en större bosättning, så känns ju Star Wars kanske inte helt kompatibelt med deras utveckling.

Om jag hade varit en betting man så hade jag sålt huset och allt jag äger och satsat på att ligans Star Wars spel hade blivit en sån rungade framgång att det hade eket i rollspelshistorien. Jag har aldrig varit mer övertygad om någonting i hela mitt liv tror jag.

Om jag hade varit en betting man så hade jag sålt huset och allt jag äger och satsat på att ligans Star Wars spel hade blivit en sån rungade framgång att det hade eket i rollspelshistorien. Jag har aldrig varit mer övertygad om någonting i hela mitt liv tror jag.
Jag är nog helt med dig här, tror verkligen inte att gemene SW-fan är stornördarna som letar efter obskyra raser och jämför rymdskepps-stats. Star Wars är Hollywood med rätt lättsmälta koncept och en enorm fanbase och Fria ligan har verktyg att fånga sånt.

Detta är nog ändå en rätt specifik del av fanbasen du beskriver. Den större målgruppen vill nog mest leva ut sina jedi-fantasier med hjälp av Fria ligans bevröpavde system och med deras höga produktionsvärden.
Kanske stämmer. Fast jag skulle nog våga påstå att det vore en rätt oprövad väg att gå. Vilket officiellt SW-spel har egentligen erbjudit det sen möjligen 1st ed d6? Så att fansen inte vill ha det tror jag är en öppen fråga.
Det är möjligt, men jag har till och från följt lite olika forum om genesys-SW där de tongångarna förekommit (Jag tycker genesys är ett coolt och intressant system vars potential tyvärr schabblats bort).

Jag tror att star wars-fans väldigt gärna vill ha sånt material eftersom en stor del av diskussionerna jag läst har handlat om sånt, trots att man diskuterat ett system där det (i mina ögon) inte behövs.

Det är möjligt, men jag har till och från följt lite olika forum om genesys-SW där de tongångarna förekommit (Jag tycker genesys är ett coolt och intressant system vars potential tyvärr schabblats bort).

Jag tror att star wars-fans väldigt gärna vill ha sånt material eftersom en stor del av diskussionerna jag läst har handlat om sånt, trots att man diskuterat ett system där det (i mina ögon) inte behövs.
Men jag tror inte dessa diskussioner förs av de som hade varit målgruppen. Fria ligans Star Wars RPG hade varit spelet som de inbitna SW-nördarna knorrar över eftersom det är för mainstream.

Fast är de som du läst har diskuterat det representativa för gruppen "Star Wars-fans"?

med tanke på att de skar ned Coriolis från Tredje Horisonten med 30 stjärnsystem, många metropoler och ett dussintal större fraktioner till The great dark som är typ ett stjärnsystem med 5-6 fraktioner och bara en större bosättning
Det här är helt enkelt inte sant. Jag förstår din poäng med att The Great Dark har färre civilisationer och fraktioner, men världen är nog så vid, och full av olika stjärnsystem som beskrivs. Det handlar om en setting centrerad kring resursbrist och överlevnad på ett helt annat sätt, bara. Vill inte att någon ska få ett felaktigt intryck av Coriolis TGD här.

Det här är helt enkelt inte sant. Jag förstår din poäng med att The Great Dark har färre civilisationer och fraktioner, men världen är nog så vid, och full av olika stjärnsystem som beskrivs. Det handlar om en setting centrerad kring resursbrist och överlevnad på ett helt annat sätt, bara. Vill inte att någon ska få ett felaktigt intryck av Coriolis TGD här.
Reagerade också på detta. TGD:s begränsade format skvallrar ju också om en större spelvärld, även om det inte finns en detaljerad gazetteer över alla stjärnsystem.

Fast är de som du läst har diskuterat det representativa för gruppen "Star Wars-fans"?
De får väl ändå ses som representativa för gruppen "rollspelande star wars fans som är engagerade i den senaste utgåvan av star wars-rollspelet".

Det är en sorts spelskrivande som FL blivit tvungna att närmna sig i Alien, där det finns en hög med fordonstats och vapenstats. Jag tror inte att de finns där för att de behövs i den sortens äventyr som gör sig bäst i alien-systemet, utan för att det är en konsekvens av att skriva för en filmvärld. I star wars blir den effekten upphöjd till 10.

Men det här är bara något jag observererat och inte något jag jättegärna vill ska vara sant, så jag släpper det.

Jag skulle vilja se ett eget IP med DoD motorn som är ungefär lika setting löst som drakar och demoner. Ordentlig space fantasy där man kunde köra det mesta beroende på hur man anpassar det. Inspiration från star wars, guardians of the galaxy och He man/She ra osv. Teknologiska monster och vanliga rymdmonster med moster attacker osv.

Tänk om nästa stora IP Ligan lägger beslag på är STAR WARS.

Herregud vilken kioskvältare det hade blivit. Det hade blivit 50 miljoner på första kickstartern. Det har väl inte funnits något stort star wars-spel sedan FFG schabblade bort de sista linjerna.

Herregud vad tiden är mogen!
Oh...my...gawd...jag måste gå och duscha.

Jag skulle vilja se ett eget IP med DoD motorn som är ungefär lika setting löst som drakar och demoner. Ordentlig space fantasy där man kunde köra det mesta beroende på hur man anpassar det. Inspiration från star wars, guardians of the galaxy och He man/She ra osv. Teknologiska monster och vanliga rymdmonster med moster attacker osv.
Drakar och Demoners version av Spelljammer? Jag är försiktigt positiv, även om det redan provats en gång.

1764152443981.webp

Här tänker jag att Coriolis fyller tillräcklig funktion. Svårt att se att FL skulle göra en till egen science fiction-IP.

Back