Nästa fråga om spelledarskärm: Varför?

Vad är anledningen till att ni använder spelledarskärm (flera val)?

• Total voters
    55
Att sätta upp SL-skärmen och sitta bakom den är först och främst en liten ritual jag har för att känna att "nu kommer vi igång och spelar rollspel".
Jag tycker det är trevligt att ha den där, och när jag själv är spelare så gillar jag när SL har en skärm.

Det är en del av grejen. Jag använder den inte till någonting konkret direkt.
Jag kan köpa det. Jag har samma känsla när jag tar på MC-hjälm och handskar.

Har aldrig gillat spelledarskärmar. Tycker det skapar en vägg mellan SL och spelare. Jag vill hellre vara "en i gänget" när jag spelleder. Dessutom använder jag gärna kroppsspråk vilket försvåras av en skärm som är i vägen.

Jag har sällan så mycket anteckningar och de jag har kan ligga nedvända eller på en stol bredvid mig. De mycket fåtal tärningsslag som behöver döljas kan jag dölja med handen.

Nej, ingen skärm för mig.

Jag använder alltid skärm som SL, och som spelare så hade jag avskytt om SL inte använder det. Den gruppen hade jag inte velat spela i.

Avsaknad av skärm antyder tydligt allt det jag hatar med moderna, äldre personer som är för inne i hobbyn och har varit det för länge: vi spelar rules light. Det finns lixom ändå inget att kolla upp. Jag har inte massa coola kartor och annat mystiskt här bakom, herregud vi är liksom här för att bara spela amatörteater. Jag har på sin höjd minimalt prepp i lite korta notes, här finns inget att gömma.

Usch!

LOL.

Det är fascinerande att någon skulle tolkat det som "rules light" eller "amatörteater" när vi spelade Phoenix Command och dess avknoppningar :)

När jag använder skärm är det för de användbara tabellerna och för att kunna ha massor med såoilerinfo framme. Sen används den då för mig och spelare att sätta info på andra sidan av.

När jag inte använder skärm är det för att jag inte har någon användbar till spelet i fråga, för att det inte får plats, eller för att jag inte har några stora spoilers att hålla undan.

Jag ser hemligheterna mer som spoilers. Att X är mördaren, att Y jobbar är en hemlig agent, att det finns en fälla i nästa rum är det roligare för alla om det uppdagas vid rätt tillfälle, utan att alla visste det långt tidigare för att de sett det i mina anteckningar som legat framme.

Jag använder alltid skärm som SL, och som spelare så hade jag avskytt om SL inte använder det. Den gruppen hade jag inte velat spela i.

Avsaknad av skärm antyder tydligt allt det jag hatar med moderna, äldre personer som är för inne i hobbyn och har varit det för länge: vi spelar rules light. Det finns lixom ändå inget att kolla upp. Jag har inte massa coola kartor och annat mystiskt här bakom, herregud vi är liksom här för att bara spela amatörteater. Jag har på sin höjd minimalt prepp i lite korta notes, här finns inget att gömma.

Usch!
Jag har främst lärt mig skippa skärmen genom OSR-spelande, och för mig är det så långt från "amatörteater" man kan komma!

Det var nu det verkligen slog mig att jag inte spellett IRL vid ett bord med alla i samma rum sedan pandemin. :o Men då körde jag för all del med spelledarskärm, dels av tradition och dels för att ha referensmaterial till hands och gömma anteckningar mm bakom.

Det stora problemet med vissa skärmar är att de inte tar upp allt man skulle vilja. Att inte ha med färdigheter/grundegenskaper eller vad man nu vill kalla det kan jag tycka är något av en rejäl miss eftersom man oftast hinner glömma bort vad fasen det är man vill att nån ska slå för om det dyker upp nått hastigt eller att man som SL behöver improvisera eftersom nån spelare fick en fantastisk snilleblixt som man ändå inte bara vill släppa igenom men inte kan skohorna in i en viss typ av slag

Det stora problemet med vissa skärmar är att de inte tar upp allt man skulle vilja. Att inte ha med färdigheter/grundegenskaper eller vad man nu vill kalla det kan jag tycka är något av en rejäl miss eftersom man oftast hinner glömma bort vad fasen det är man vill att nån ska slå för om det dyker upp nått hastigt eller att man som SL behöver improvisera eftersom nån spelare fick en fantastisk snilleblixt som man ändå inte bara vill släppa igenom men inte kan skohorna in i en viss typ av slag
Ibland har spelledarskärmen idé att man ska ha rollpersonsskapande på den, vilket är helt vansinnigt - det är det sista man behöver i spel.

Jag gillar en skärm som visar vad vi spelar. Det är som en signal att vi spelar Dragonbane här, inget annat. Jag spelar också i en miljö där ingen känner till DoD särskilt bra, så för mig känns det som att jag visar de som ser oss att detta minsann är ett 'riktigt' rollspel (alla andra högproducerade grejer som kartor och tärningar, hjälper också). Jag har ingen till Mutant YZ tyvärr (den är slutsåld) , men jag köpte skärmen till nya Alien, vilken dock är lite understated.

När jag började spela fanns det inga officiella skärmar (när kom den första svenska skärmen?). Och precis som andra glömmer jag mest att använda den för regler, förutom fummel- och skräcktabellerna.

Tvärtom - vi är sådana veteraner att vi kan reglerna vid det här laget. :)
Äh bullshit😆 . De som kan reglerna är kidsen som har den nya entusiasmen. Gamla rävar blir alltid mer och mer ”ääägh jag vill inte ha så mkt regler ääää”.

Har aldrig gillat spelledarskärmar. Tycker det skapar en vägg mellan SL och spelare. Jag vill hellre vara "en i gänget" när jag spelleder. Dessutom använder jag gärna kroppsspråk vilket försvåras av en skärm som är i vägen.

Jag har sällan så mycket anteckningar och de jag har kan ligga nedvända eller på en stol bredvid mig. De mycket fåtal tärningsslag som behöver döljas kan jag dölja med handen.

Nej, ingen skärm för mig.
Du beskriver precis det jag hatar 😂 Jag vill inte att spelledaren skall vara en i gänget. Då spelar jag brädspel när jag vill ha den upplevelsen!

Jag vill att spelledaren skall vara den här mystiska filuren som har läst regler i 15.000 timmar. Som har preppat i 10.000 timmar. Och som har en skatt av lore och övermänskliga ting bakom sin stora skärm. Bakom 14 tjocka luntor, böcker och bakgrundsmaterial.

(Sen kanske han inte har läst och preppat så mkt. Men jag vill ha illusionen av det!)

Last edited:
Ibland har spelledarskärmen idé att man ska ha rollpersonsskapande på den, vilket är helt vansinnigt - det är det sista man behöver i spel.
Det är ju fullkomligt idiotiskt! Kan även känna att föremålslistor kan hålla sig i boken. Ytterst sällan du behöver kolla upp vad ett lerkrus kostar så pass ofta att det behöver stå på skärmen. Samma sak med vissa SLP-generatorer. Förstår grejen men tycker det kan vara kvar i boken.

Jag använder inte, de gånger jag gör är det med tanke att dölja/hålla ordning på saker... Slutar dock oftast med att jag blir sur på skärmen då den är i vägen.

Back