När utrustning går sönder.

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
532
Vi husreglade just den biten i År Noll. Om man slår en etta på sin pryltärning, alltså så att den går sönder, gör den fortfarande effekt en sista gång. Du hinner precis klättra uppför repet till säkerhet innan det knakar till och när du lägger handen på klippkanten känner du hur fibrerna ger vika och repet går av. Gjorde prylarna snäppet bättre utan att ge avkall på temat.
Det gör vi också inser jag, men jag har nog bara läst reglernaslarvigt
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Vi husreglade just den biten i År Noll. Om man slår en etta på sin pryltärning, alltså så att den går sönder, gör den fortfarande effekt en sista gång. Du hinner precis klättra uppför repet till säkerhet innan det knakar till och när du lägger handen på klippkanten känner du hur fibrerna ger vika och repet går av. Gjorde prylarna snäppet bättre utan att ge avkall på temat.
Det här finns ju lite grann också i RAW. När man t ex har ett +2 föremål och slår 1 och 6. Föremålet ger en framgång men blir trasig på köpet.

Det påminner också lite om när jag saknade kritiska skador för föremål när vi började med MÅ0. Det var en tabell för när ett föremål blir brutet och såg ut typ:
6: Det ser ut som att förmålet ger vika, men det höll! (Du får tillbaka +1)
5: Innan det går sönder hjälper det dig en sista gång (+1 framgång)
4: Trasigt!
3: Allt hängde på det! (Negerar andra framgångar)
2: Ett annat föremål blir också skadat (-1 på ett annat föremål, fortsätt slå på denna tabell om det föremålet blir brutet)
1: Du får en skada i och med att föremålet går sönder (+1 skada i aktuell grundegenskaper)

Jag försökte göra en 66 tabell också men kom inte på 36 utfall...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Jag skrev en regel till ett spel där teknologin och utrustningen oftast är gammal, och kunskapen om att bygga nytt har försvunnit. Som i många andra spel slår man 1T20+värde för att komma över en svårighetsgrad. (Den har inte testats ännu.)

Saker går sönder
Varje gång du slår ett färdighetsslag och tärningen visar exakt 13 kommer den utrustning du använder att sluta fungera. Slå 1T10:
1-4. Du kan starta om den eller fixa den på en runda med ett lyckat slag för lämplig färdighet.
5-7. Du kan starta om eller fixa den i en verkstad med ett lyckat slag för lämplig färdighet.
8-9. Du kan starta om eller fixa den om du får tag på en reservdel (och lyckas med ett slag för lämplig färdighet).
10. Den är rökt. Lycka till att hitta en ny!
Om slaget för att fixa prylen misslyckas blir skadan värre. Flytta ner ett steg på tabellen.
 
Top