När utrustning går sönder.

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
En del rollspel har regler för hur utrustning går sönder.
En del rollspel har sådana regler bara för specifika saker som sköldar.
Många rollspel har inga sådana regler alls.

Jag är inte intresserad av att diskutera varför man inte vill ha sådana regler i alla spel, jag vill ha exempel på spel som har intressera regler för det.

Ni får gärna också dela med er av historier ifrån era rollspelspass det varit kul/intressant när saker gått sönder.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
518
Nog var det coolt i gamla Eon 3 , när sköldar splittrades och svärd bröts efter att man svingat binderakk-hammare men det var ju absolut rätt crunchiga regler.

Men jag tycker år noll gör det bra. Man får någon extra tärning till sin tärningspöl från sina prylar. Och om man pressar sitt slag, alltså slår om det, för att man var missnöjd med sitt första slag händer det tråkiga grejer om tärningarna visar ettor.

Om det är pryl-tärningarna som bussar ettor så skadas prylen.

Jag tycker att det funkar bra, saker går sönder nog ofta för att det ska vara värt att ha regler för det, men nog sällan för att det inte ska kännas för ofta, man kan välja att spela safe och inte pressa slaget om man är väldigt rädd om pryl men satsa allt om det är viktigt.

Det ger jus spelet en lite mer jordnära stämmning, vilket jag tycker passar bra i mutant år noll och svärdets sång, man måste köpa nya rep, stränga om pilbågar, lappa och laga. Så charmigt men rätt o-hjälte-aktigt
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
+1 på Mutant År noll. Man kan undvika att saker som man är rädd om går sönder genom att vara försiktig (inte pressa), men då har man inte heller samma chans till framgång. Det innebär att systemet i praktiken låter spelarna köpa framgång med prylar. När saker går sönder så skapar det incitament för rollpersonerna att bygga grejer av skrot. Och att bygga grejer av skrot är verkligen mutant-postapokalyps känsla.

Andra År noll spel har också denna regel, men den passar ingen setting så bra som det passar mutant!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
I vissa OSR-spel har jag sett regeln att man kan välja att låta sin sköld splittras, så att den tar hela smällen av en attack som kanske annars hade dödat dig. Detta är också sköldens enda användningsområde och den ger inga andra bonusar. Enkelt och snyggt för den typen av spel.

I Mythras kan du välja att göra skada på det parerande vapnet (eller skölden) istället för mot fienden, om skadan överstiger vapnets HP så går det sönder. Det kan göras som en specialeffekt beroende på hur mycket övertag du har i din attack.
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Vi husreglade just den biten i År Noll. Om man slår en etta på sin pryltärning, alltså så att den går sönder, gör den fortfarande effekt en sista gång. Du hinner precis klättra uppför repet till säkerhet innan det knakar till och när du lägger handen på klippkanten känner du hur fibrerna ger vika och repet går av. Gjorde prylarna snäppet bättre utan att ge avkall på temat.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Andra År noll spel har också denna regel, men den passar ingen setting så bra som det passar mutant!
Passar rätt bra i T2000 med ;) (sannolikt även i TWD som jag gissar kommer ha en liknande mekanik). I T2000 har du ett värde på prylarna som sänks. Vet inte om det är samma i MÅ0.

Som svar på frågan tycker jag att det är en rätt bra mekanik.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
I Drakar och bananer är en av trubbeltabellerna att prylar går sönder. Så du väljer själv hur mycket du vill satsa, men ju mer du satsar desto mer potentiellt trubbel. Och en av dessa typer av trubbel är prylar som går sönder. Det finns också flera nivåer här, där de värre nivåerna till och med kan ha sönder någon annans pryl.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Pendragon har en enkel och skapligt elegant regel för när/hur vapen går sönder.
  • Om du fumlar med ett vapen som har träskaft - spjut, yxa, stridsklubba etc - går vapnet av. (Vapen helt i metall som svärd tappar man istället vid fummel.)
  • Om en kämpe med svärd får ett oavgjort stridsresultat (dvs båda slår samma tal på 1T20 och lyckas) mot en med ett vapen med träskaft hugger hen av det bräckligare vapnet.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
I Mythras kan du välja att göra skada på det parerande vapnet (eller skölden) istället för mot fienden, om skadan överstiger vapnets HP så går den sönder. Det kan göras som en specialeffekt beroende på hur mycket övertag du har i din attack.
I Mythras kan man också göra skada på rustning som en specialeffekt, om man har t ex ett tungt tvåhandsvapen.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Pendragon har en enkel och skapligt elegant regel för när/hur vapen går sönder.
  • Om du fumlar med ett vapen som har träskaft - spjut, yxa, stridsklubba etc - går vapnet av. (Vapen helt i metall som svärd tappar man istället vid fummel.)
  • Om en kämpe med svärd får ett oavgjort stridsresultat (dvs båda slår samma tal på 1T20 och lyckas) mot en med ett vapen med träskaft hugger hen av det bräckligare vapnet.
Jag gillade det där tills jag började hålla på med HEMA och sånt. Det är hart när omöjligt att hugga av ett spjut eller en trästav med ett skarpt vapen under pågående strid, ens om motståndaren fumlar och håller skaftet still, med marken som andra motpart. Ett tjockt yxskaft ska vi inte ens prata om...

Men nu inser jag att risken blir att jag låter som hela svärd-på-ryggen-tråden. Så jag stannar där.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Personligen gillar jag att saker går sönder, men att det funkar mer som aktiva val. Att som anfallare kunna välja att krossa skölden, eller som försvarare välja att låta skölden krossas istället för att ta en monsterskada är roligare än att det sker "automatiskt". Aktiva val är roliga val.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Jag gillade det där tills jag började hålla på med HEMA och sånt. Det är hart när omöjligt att hugga av ett spjut eller en trästav under pågående strid, ens om man fumlar och håller skaftet still, med marken som andra motpart. Ett tjockt yxskaft ska vi inte ens prata om...

Men nu inser jag att risken blir att jag låter som hela svärd-på-ryggen-tråden. Så jag stannar där.
Ja, jo, jag vet. Det är inte särskilt realistiskt att hugga sönder en metallrustning med tvåhandssvärd heller som i Mythras...
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Dåliga system:
1. All form av bookkeeping, inte roligt.
2. Risk vid varje användande. Har hänt flera gånger i sådana spel att "coola prylen" går sönder första gången den skall användas.....inte så coolt.

Bra system:
1. Passar PLOT. När det stämningsmässigt passar ofta initierat av spelarna för att få extra känsla över hur farlig fienden är. Ger klart mervärde.
2. Passar settingen. Ex År Noll. Allt är skräp. Det är inte fråga OM, det är fråga om NÄR. Egentligen bara en undergrupp till punkt 1.


Ex:
Dåligt

SL till Barbaren Bengt.
-Nu har du huggit mot goblinen (random encounter) och missat. Slå mot till brytvärde och räkna av resultatet....yxan är nu sämre...
"alla i rummet" gäsp och en känsla av förlust mot något som egentligen inte har med storyn att göra.

SL till Barbaren Bengt
- Monstret(tm) är på väg emot er över bron. Det verkar som era vapen inte har någon effekt.
(B) Jag attackerar för att mina vänner skall hinna undan.
- Du får in en enorm träff och yxan fastnar i låret på monstret som stannar till och skrattar, sliter loss den och krossar sedan yxan mellan sina klor.
- dock gör denna handling att ni hinner ut genom den trånga passagen där Monstret (tm) inte kan följa er
"alla i rummet" Faan vad skall vi göra nu. Tvåhandsyxan gjorde inget!!! Den som dräpte draken i förra äventyret!! Skit!!!!
Äventyr!!!


Så jag är helt för Rule of Plot/ Rule of Cool för förstörd utrustning.

Men detta är naturligtvis enbart en personlig åsikt , inte en sanning.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Vi husreglade just den biten i År Noll. Om man slår en etta på sin pryltärning, alltså så att den går sönder, gör den fortfarande effekt en sista gång. Du hinner precis klättra uppför repet till säkerhet innan det knakar till och när du lägger handen på klippkanten känner du hur fibrerna ger vika och repet går av. Gjorde prylarna snäppet bättre utan att ge avkall på temat.
Snygg lösning!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Jag gillade det där tills jag började hålla på med HEMA och sånt. Det är hart när omöjligt att hugga av ett spjut eller en trästav med ett skarpt vapen under pågående strid, ens om motståndaren fumlar och håller skaftet still, med marken som andra motpart. Ett tjockt yxskaft ska vi inte ens prata om...

Men nu inser jag att risken blir att jag låter som hela svärd-på-ryggen-tråden. Så jag stannar där.
Nä, det är on topic! Jag ogillar regler som gör att saker går sönder när de används helt normalt. Slitage föredrar jag. Men det blir helt enkelt lite för problematiskt för mig när saker går sönder när man använder dem som de ska.

Slitage och reparation gillar jag. Gamla M:UA med sitt PÅL-värde och sina reservdelar var enkelt och elegant.

Slår nog inte pressa-mekaniken från YZ men att hitta en gammal cool mojäng med PÅL 8 (av 100) kunde bli ett äventyr i sig självt.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
... men att hitta en gammal cool mojäng med PÅL 8 (av 100) kunde bli ett äventyr i sig självt.
Detta håller jag helt med om.
Men inte att alla prylar skall ha ett eget värde. Utan just att denna pryl är skadad och behöver lagas.

Dvs PLOT och SETTING i detta fall.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag älskar system där man kan välja att låta en pryttel gå sönder i utbyte mot att man får vända ett misslyckande till en framgång, Som redan nämnts så finns det spel där man kan låta sin sköld eller hjälm splittras istället för att man själv tar skada av en fiendeattack. Jag gillar att ta det längre.

Den som t ex ska ta sig över en stock över en klyfta och är tvungen att slå ett Dex/Smidighet/Akrobatik/Whatever-slag för att inte trilla av kan vända ett misslyckat sådant slag till ett lyckat genom att säga sig tappa ett för spelaren viktigt föremål istället. Det bli väldigt intressant spel av att en av RPna mitt i alltihopa tappar sitt vapen/den hemliga skattkartan/juvelen som är det enda som kan blidka väktardemonen.
 
Top