Jag uppfattar det som att frågan gäller under själva spelandet, och då är det extremt sällan spelarna ger sådan input (bortsett från då jag spelar samberättarspel, typ Utpost). Men, jag har som spelledare inte något problem med att delegera ut sådant så länge det matchar spelstilen vi har. T.ex. just hur random värdshus nummer 148 ser ut och vilket klientel som finns där just nu. Men, de flesta spelare jag har haft verkar inte vara så intresserade av det. De vill mer uppleva genom spel.
Sedan, i spelgruppen för FFG Star Wars, där tärningsresultatet både är lyckat/misslyckat och om det är med fördel/komplikation, så bollade vi lite ibland om hur vissa tärningsutfall skulle ge för resultat. Gissar på att i 60% av fallen var det jag som hittade på, 30% av fallen skippade vi att ge det något mer än att ta det mekaniska resultatet och gå vidare, och 10% av fallen kom en spelare upp med något.
Men, innan spel så är det en annan sak. Till Star Wars skapade spelgruppen gemensamt planeten och staden rollpersonerna kom ifrån, I min Traveller kampanj så pratade jag en massa med varje spelare om hemplaneten för varje spelare. I båda fallen är jag mer i en Art Director roll, där min uppgift blir att se till att det som fastsälls passar den tänkta kampanjen, och om det inte passar, gräva lite i vad i idén som spelaren vill ha för att se om det kan vridas till för att passa in. Att skapa delar/detaljer av settingen gemensamt innan har hjälpt att grunda rollpersonerna i settingen, och hjälpt spelarna att komma in i spelet.