Faehrengaust
Swashbuckler
Jag har mest bara mött motstånd från spelare när jag försökt få dem att fylla i saker. De vill inte skapa världen, de vill spela sina rollpersoner. Det har bara funkat när det kommit spontant från spelarna och då har det varit mindre detaljer.
Det samma känner jag själv när jag spelar, jag vill koncentrera mig på min roll och om jag plötsligt ska börja skapa världen så kommer jag ur rollen. Jag har inget problem med att lägga till smådetaljer och jag gör det gärna om jag kan koppla det till min rollperson, men jag vill inte bli frågad att göra det.
Men, med det sagt så gillar jag verkligen det här exemplet:

---
En orelaterad grej är att eftersom att de flesta jag spelar med även är spelledare så är det inga problem med att engagera dem i världsskapandet mellan speltillfällena. Städer och byar har ofta skapats av spelarna, men inte under spel.
Det samma känner jag själv när jag spelar, jag vill koncentrera mig på min roll och om jag plötsligt ska börja skapa världen så kommer jag ur rollen. Jag har inget problem med att lägga till smådetaljer och jag gör det gärna om jag kan koppla det till min rollperson, men jag vill inte bli frågad att göra det.
Men, med det sagt så gillar jag verkligen det här exemplet:
Jag gillar speciellt att du lyfter upp känslor, dvs vad rollpersonerna känner. Det ska jag ta och testa.... men mycket försiktigtMina försök har varit att jag som spelledare beskriver vad som finns i världen, men att jag ibland ber spelarna fylla i detaljer. Jag kanske säger att en person är en fint utstyrd ryttare med brutal uppsyn, uppflugen på sin impala (jag spelleder i Glorantha just nu), men frågar en spelare vad de noterar i personens klädsen och uppförande. De får känna att jag beskriver världen som finns där, men de kan fylla i genom att gestalta vad rollpersonen ser och känner.
---
En orelaterad grej är att eftersom att de flesta jag spelar med även är spelledare så är det inga problem med att engagera dem i världsskapandet mellan speltillfällena. Städer och byar har ofta skapats av spelarna, men inte under spel.