krank;n344183 said:
Det jag funderar på där är: Dagens system sätter inte upp några hinder alls mot att verk gör detta. Det är ju knappast så att alla upphovsmän är fina, demokratiska människor vet vettiga värderingar. I just Marvels stall finns ju visserligen X-men, som väl större delen av tiden fått stå för rätt vettiga grejer, men också till exempel Punisher, som ju i perioder mest varit en helknäpp högerparanoid dagdröm. Jag minns en serie där han mördar ett barn och hans enda reaktion är att "det här kriget blir allt smutsigare, nu skickar Kingpin barn mot mig". Marvel har också, liksom Disney, stundtals spelat med ganska bra i USAs propaganda. Och deras verk är ju långt ifrån opolitiska.
Ja absolut, för att förtydliga så har jag inget emot att du gör vad du vill med ditt eget varumärke sålänge det följer lagen. (Uppmana till våld, hets mot folkgrupp osv går alltså bort)
Och att Marvel och Disney gör propaganda för USA är knappast konstigt då det är deras hemland. Ungefär som att Martin Beck skulle propagera för Sverige liksom.
Så jag har alltså inget emot att du använder ditt eget varumärke för att framföra politiska budskap. Som du säger, det görs rätt flitigt idag.
Problemet uppstår när någon annan använder ditt varumärke för att framföra politiska eller hatiska budskap utan ditt samtycke.
Idag kan du stämma, be platformen materialet publiceras på att ta bort innehållet osv. Det skulle du inte kunna utan en upphovsrätt.
Och det går ju också åt andra hållet – om en författare absolut vill att hens skapelse ska användas för fascistpropaganda så finns det idag inget sätt att erbjuda motbilder till det. Skulle Marvel börja gulla med Trump så kan ingen nyansera porträttet, ingen motarbeta dem med hjälp av deras egna symboler.
Det är en bra poäng, och just Trump är väl en sådan som faktiskt skulle ha råd att köpa rättigheter av något varumärke för att använda det i sin kampanj. Vet inte varför det inte görs i USA idag? Kanske det faktiskt finns regler eller överenskommelser om att sådant inte får ske?
Så som hinder för i allmänhet felaktig användning av figurer och verk är ju dagens lagstiftning tandlös. Allt som händer just nu är att man lägger alla ägg i samma korg och hoppas att skaparna som sitter på monopolet är snälla och bra.
Så är det, det enda du kan göra idag är att använda din egen plånbok. Dvs spendera inte pengar på kultur du inte gillar.
Frågan är inte helt svartvit, det finns helt klart bra argument både för och emot upphovsrätt men min personliga åsikt är att fördelarna väger upp mot nackdelarna.
Antar att vi inte är helt överens där?