När skaparen dör borde alla rättigheter upphöra

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Farcrom;n344320 said:
Exakt, varför skulle det vara ett problem sålänge du som skapare av ett verk får göra det du vill med det? Det är ju ditt verk.
Varför slutar propaganda vara ett problem bara för att upphovsmannen är OK med den? Är det bara utifrån det du bedömer huruvida propaganda är OK eller inte?



Farcrom;n344320 said:
I slutändan kanske det inte skulle finnas speciellt mycket att remixa med.
Vi är en kulturskapande art. Den här idén folk har att det skulle vara vinning eller pengar eller försörjning som skulle vara den största eller ens en betydande del i varför folk skapar är för mig helt bisarr. Visst kan det finnas en del folk som drivs av en sådan ambition, men jag tror att det är mycket vanligare att de som skapar skapar för att de vill skapa. För att de inte kan låta bli. För att det är roligt, för att det fyller ett inre behov. Jag tror inte att alla fanfic-skapare drivs av en tanke att en dag bli stora författare som tjänar multum. På sin höjd kan det vara en drivkraft att vilja bli läst.

Det här med att skapandet skulle behöva vara ett yrke är… tja, jag tycker att det är helt sjukt. En del av den här helknäppa kulturen vi lever i där alla prompt måste ha ett jobb, där ens jobb definierar en som individ, och där det man gör på jobbet liksom ska vara det man huvudsakligen gör.



Jag tror att vi skulle fortsätta ha väldigt, väldigt mycket att remixa med. Det är inte som att saker inte skapades innan upphovsrätten hittades på. Tvärtom finns det ju en hel del som tyder på att skapandet generellt minskade när upphovsrätten ströps åt och blev så fullkomligt barock som den är just nu, med flera decenniers skydd efter "upphovspersonens" död.

Så vad händer med kulturen? Den blir sannolikt bättre. Jag tycker inte att verk som skapas av folk som har skapande som heltidssyssla nödvändigtvis blir bättre eller har mer existensberättigande än det som skapas av folk på hobbybasis.


Det är inte en mänsklig rättighet att få hålla på med något på yrkesmässig basis. Jag skulle absolut önska att folk som ville skapa på heltid kunde få en medborgarlön att leva på, men jag ser inte varför vi ska försämra vår kultur och skapa en massa artificiell scarcity bara för att en extremt liten andel av alla världens skapare ska få ha sitt skapande som yrke.

Liksom, varför ska vissa skapare få ha sitt skapande som försörjning och inte andra?


Jag tror att vi skulle få fler, inte färre, skapelser om folk vore fria att skapa vad de ville. Nu är ju till exempel fanfic redan väldigt stort, och i stort sett bara riktigt korkade författare försöker hindra den från att skapas – men rent formellt är den i allmänhet brott mot upphovsrätten som upphovspersonen väljer att inte dra till domstol. Skulle man gå 100% efter dagens lagstiftning så skulle hela detta fantastiskt kreativa fält, som fått extremt många att inspirerats att börja skriva och våga sprida sina alster och bygga communities, helt enkelt .
 

Farcrom

Veteran
Joined
14 Aug 2009
Messages
41
krank;n344329 said:
Varför slutar propaganda vara ett problem bara för att upphovsmannen är OK med den? Är det bara utifrån det du bedömer huruvida propaganda är OK eller inte?
Om du anser att propaganda är ett så stort problem inom kultur så bör du kanske propagera för att förbjuda propaganda inom kultur istället för att slopa upphovsrätten?

Nu upprepar jag mig för tredje gången? Men som sagt, som ägare till ditt verk kan du förhindra att ditt verk används i propaganda.
Propaganda är alltså enbart ett exempel i detta fall.

Inte för att jag anser att det hör till diskussionen men nej, jag anser inte att propaganda är ett så stort problem. Jag tror att det påverkar befolkningen i extremt liten grad och det är väldigt enkelt att låta bli att betala pengar till kreatörer som sysslar med politisk propaganda genom sina verk om man nu inte gillar dem.


Vi är en kulturskapande art. Den här idén folk har att det skulle vara vinning eller pengar eller försörjning som skulle vara den största eller ens en betydande del i varför folk skapar är för mig helt bisarr. Visst kan det finnas en del folk som drivs av en sådan ambition, men jag tror att det är mycket vanligare att de som skapar skapar för att de vill skapa. För att de inte kan låta bli. För att det är roligt, för att det fyller ett inre behov. Jag tror inte att alla fanfic-skapare drivs av en tanke att en dag bli stora författare som tjänar multum. På sin höjd kan det vara en drivkraft att vilja bli läst.

Det här med att skapandet skulle behöva vara ett yrke är… tja, jag tycker att det är helt sjukt. En del av den här helknäppa kulturen vi lever i där alla prompt måste ha ett jobb, där ens jobb definierar en som individ, och där det man gör på jobbet liksom ska vara det man huvudsakligen gör.
Håller helt med dig i det första stycket, och jag tror inte heller att pengar är den största faktorn som driver människor till att skapa kultur.
Däremot är det nödvändigt att kunna tjäna pengar på kultur för att kunna livnära sig på det. Och kan du inte livnära dig på ditt skapande så leder till att all form av kultur i framtiden drivs på hobbynivå. Jag tror personligen att det skulle få förrödande konsekvenser för kulturen.

Sen får man väl tycka att vi lever i en helknäpp kultur, det kan jag också tycka emellanåt. Men det här med att alla eller åtminstone majoriteten ska ha ett jobb så ja, det är ju liksom en förutsättning för att samhället ska fungera.

Liksom, varför ska vissa skapare få ha sitt skapande som försörjning och inte andra?
Därför att det endast är vissa skapare som lyckas skapa något som folk är villiga att konsumera. Varför ska vi betala för något vi inte vill ha?
Du skulle inte betala någon annan yrkesgrupp heller för deras tjänster om dom inte kunde utföra sitt jobb tillräckligt bra.

Är väl samma sak med idrottare också för den delen? Varför ska bara vissa idrottare kunna ha sin idrott som försörjning och inte andra?

Men i princip håller jag med dig även här. I en perfekt värld hade jag också gärna sett att alla kunde få försörja sig med det dem själva ville.

Jag tror att vi skulle få fler, inte färre, skapelser om folk vore fria att skapa vad de ville. Nu är ju till exempel fanfic redan väldigt stort, och i stort sett bara riktigt korkade författare försöker hindra den från att skapas – men rent formellt är den i allmänhet brott mot upphovsrätten som upphovspersonen väljer att inte dra till domstol.
Precis, och här sker det ju på upphovsrättsinnehavarnas villkor. Alltså ett mycket bra exempel på där det fungerar som det är tänkt.

Skulle man gå 100% efter dagens lagstiftning så skulle hela detta fantastiskt kreativa fält, som fått extremt många att inspirerats att börja skriva och våga sprida sina alster och bygga communities, helt enkelt
Skulle vem? Lagen bygger ju på att du som upphovsrättsinnehavare ska yrka på att dina rättigheter missbrukats. Det är någonting du gör helt frivilligt med dagens lagstiftning, ingenting du är skyldig att göra.
Men ja, det skulle vara stendumt om alla upphovsrättsinnehavare började döda sina communities på det viset.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
EDIT: Nä förresten, det här blev dåligt och svamligt och repetetivt.

Om jag ska komma med fler svar i den här tråden så ska jag tänka igenom dem lite mer och formulera mig bättre. Återkommer.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Gurgeh;n344361 said:
MODERERING

Sidospåret om hur rättigheterna till Tolkiens böcker egentligen fungerar återfinns numera här:

https://www.rollspel.nu/threads/73508 Åhå. Flyttar du mig med?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
God45;n344222 said:
Men du kommer sitta i fängelse. Det finns en massa saker som är svårare än att döda någon. Skillsmässa för att ta ett extremt vanligt exempel. Eller arvstvister. Men vi har separata lagar om att man inte får döda folk. Folk är för det mesta inte kallblodiga nog att göra det heller.
Nu är detta en väldigt hypotetisk diskussion, för jag är alldeles för squeamish för att frivilligt skada någon oskyldig. Men:

1. Jag sa inte att jag skulle döda någon, jag sa att jag skulle hyra en mördare.

2. Du är antagligen medveten om att vi i Sverige har haft väldigt många dödsskjutningar de senaste åren. Hur många av dessa dödsskjutninngar har klarats upp?

3. De flesta dödsskjutningarna i Sverige är beställningsjobb. Låt vara att beställaren och utföraren ofta är med i samma gäng - men det är fortfarande beställningsjobb.

Fråga:
Exakt vad får dig att tro att jag kommer att hamna i fängelse?

Det är inte så vanligt, men det förekommer att personer "försvinner" vid lämpliga tillfällen.
- Journalister som ställer jobbiga frågor dör.
- Oppositionspolitiker dör.
- Fackliga företrädare dör.
- Klimataktivister dör,

Om upphovsrätten försvann när man dör, vad får dig att tro att författare inte skulle hamna på ovanstående lista?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Vi har ett bra skyddnät faktiskt
Nej, det är azz!!!! Helt urholkat! Jag är mentalt sjuk, helt koko, som nästan alla här på WRNU vet och det blommade ut alldeles när jag gick på universitet. Då var jag nollad i SGI—"sjukpenninggrundande inkomst" så då fick jag nadita. Eftersom var student. Och försäkringskassan och arbetsförmedlingen skickar mig fram och tillbaka mellan sig. Och det var 2012 och har fått zilch från staten sen dess.

Ja jo soc finns ju förhoppningsvis kvar som ett skyddsnät sen när alla mina besparingar är slut och jag sålt mitt hem. Håhåjaja. Något att se fram mot medan jag är i den här gå-back-varje-månad ekonomiska malströmmen jag ramlat in i. Och ja jo att jag har kunnat över leva i gå-back–livet i 8 år på mina savings (+ har jobbat ett par dagar som gästlärare här och där på olika högskolor och föreläst för mastersprogrammet. Dvs mina elever hade högre utbildning än mig själv fml. Fast dom var jätteschyssta.) är ju redan i sig tecken på vilka medelklassprivilegier jag kan sitta med. Tänker mig någon i samma situation som inte hade en sån lyx?! Dom skulle ju ha blivit nermalda direkt!

Och första varvet som psyksjuk var ju så. Då var det sova på parkbänkar och gå till soc varje månad som gällde! Sen hade jag några år där jag var relativt frisk i skallen och jobbade som programmerare och lade allt på hög + ganska mycket arv för alla dör hela tiden vilket i sig är en ändlös💔.

Och en stor del av den gå-back–summan är såklart grejer jag lägger på s.k. "IP" dvs köper opiratversioner av serietidningar och rollspel. Min pull-list på comics heaven är typ 12 olika serier. Och sen mangor från sfbok. Sen när jag läst allt jag lagligen köpt så piratkopierar jag resten för jag orkar inte bara sitta och titta på en tom vägg hela dagarna. Känner att hela "IP"-maskineriet kan bara få så mycket från mig innan jag måste sätta stopp varje månad; lägger ju mer på sånt än på mat för helvete!

@krank mitt hjärta skriver, jag parafraserar "på vilket sätt har 2097 inte förtjänat att leva på sitt skapande?" Ja jag blir varm av hjärtat att du skriver så, krank!

Jag målar och skriver i timmar varje dag. Jag gör helt vidriga bilder som ingen vill ha. Postar jag nåt på r/art får jag möjligen några downvotes som tack för besväret men ännu troligare crickets. Men jag kan bara inte sluta skapa! Jag skapar för jag måste! Brinner för det! Borde jobba med vår att migrera vår server och jag ska det och jag jobbar på det lite grann varje dag och sen "som belöning" tillåter jag mig själv att sätta mig och måla tills fingrarna blöder och skuldrorna krampar och jag somnar i stolen. Fast dom flesta dagarna kan jag inte hålla mig utan börjar måla direktamundo istället.

Eller periodvis är det skrivande som driver mig ist för målande. Vilket ni säkert har fått smaka på här på wrnu där min medverkan växlar mellan månader av total frånvaro till att jag skriver så mina topreswitchar knattrar i hundra decibel och folk checkar ut för att läsa mig blir som att släcka törsten med brandsläckaren pga kvantiteten. Jag kan bara inte sluta!

Och då kommer förslaget att jag ska försämra mina redan dåliga texter och bilder med att beslå dom med ett exemplarframställningsmonopol ist för att låta dom vara CC? Jag brinner för dom här sjuka fåglarna som kraxar sig ut ur mitt huvud i form av text eller bild. Fly my pretties! Jag vill inte att pippijåglarna ska mögla i ett unket ©-fängelse där bara dom som har $$$$ ska få läsa dom. Däremot kan dom som har $$$$ gärna få skicka det åt mitt håll för det vore fett!

Inför medborgarlön för helvete! Jag hinner inte få nått betalande jobb gjort för jag måste ju måla och teckna hela tiden! Ja jo om jag kunde koncentrera mig på en grej ist för att byta inriktning varje vecka och lämna en hord av oavslutade projekt bakom mig kanske jag kunde sätta upp en liberapay eller en patreon eller nåt men då skulle jag ändå få in zilch för mina grejer är så jävla dåliga! Jag är ingen mästare i stil med Tolkien eller Claremont, jag är snarare en virrig Dunning-Kruger! Men hur dåliga mina grejer än är så kan jag inte sluta göra dom! Och tänker inte sluta göra dom heller! Jag fortsätter ner i kvarnen hellre än att sluta!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Med tanke på att nästan alla verk idag är kommersiellt döda inom bara några år, så hade 10 år efter publicering varit fullt tillräckligt.

Ja, några enstaka verk blir klassiker och fortsätter dra in pengar efter det, men de är ganska få, och de har redan dragit in gott om pengar de tio första åren. Klassiker är dessutom en sån där sak som folk vill äga original av, så de köps nog ändå. Om något, så tror jag att en enkel tillgång till saker som passerat 10-årsfönstret bidrar till att upprätthålla populariteten.
 
Top