Nekromanti När jag var ung...

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: En deprimerande tanke

Åh. Nostalgi.
Får mig att minnas tredje eller fjärde klass när vi satt ett par killar i skolans lekstuga och spelade rollspel, fast vi kallade det att "Hitta på". En var SL och berättade vad som hände och om man lyckades med det man försökte, och det gjorde man ju. Vi höll allt i huvudet och en gång använde jag en flat sten som tärning. Vi hade rollspel hemma, jag hade en gammal DoD-box jag tjyvlånat av min kusin och en annan killes brorsa hade SoR. Vi förstod inte ett smack utan tittade på bilderna och läste vapenlistorna, det var allt vi behövde för att "Hitta På". Tänk vad bra det var förr...

weatherman - en fin kille, egentligen
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Det var bättre förr

Tänkt att man kan vara 20 bast och säga det. Jag trodde det bara var gamla pensionärer som sade så men ack så mycket sanning det kan ligga i det uttalandet...
 

Dandelion

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
42
Location
Karlskoga
Re: När Dandelion var ung...

Ganska prick 13 år sedan jag skapade min första RP

Hela grejen är att jag är helt värdelös på namn och när jag sitter där med min rollperson utan namn medan alla suckar och stönar; kom igen då... Vi vill börja.. Så blir det ibland att jag bara flummar till något

En gång när jag var liten och kobold så sa SL (Nightowl)
-Men döp din karaktär till Gollum då för fan men då skall det vara rätt och slätt Gollum..

Så han fick heta: Gollum Rätt å slätt
Jag hade en germansk (DoD varianten av typiskt Tysk) Nekromantiker som fick heta Garmish Partenkirchen jag tror att han hade en familiarius som hette Otto
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: När Dandelion var ung...

<I>-Men döp din karaktär till Gollum då för fan men då skall det vara rätt och slätt Gollum..
Så han fick heta: Gollum Rätt å slätt</I>

SL när vi slog våra allra första Traveller-karaktärer:
"Åhå, Social Status 10! (på 2T6) Då är du adlig, kan kalla dig 'von'!"
Så, spelaren skrev in "von" i namnrutan... men sen kom han aldrig på nåt mer i namnväg att skriva dit, så gubben fortsatte att heta "von", kort och gott.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Dumma namn

"Så, spelaren skrev in "von" i namnrutan... men sen kom han aldrig på nåt mer i namnväg att skriva dit, så gubben fortsatte att heta "von", kort och gott."

Jaaa... vi har ju barbaren i AD&D. Spelaren skulle välja namn, men hade svårt att välja: "Ehrm... ehrm... ehrm... Erm! Han får heta Erm!"

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Re: Dumma namn

Vi hade en som hette "Hokius Pokius". Gissa yrket på <EM>den</EM> gubben.

/[color:green]Han</font color=green> som brukar förbjuda löjliga namn
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: När Dandelion var ung...

Själv tycker jag Dandelion är kung på namn - förutsatt att man inte är så där förtvivlat seriös!

Och förövrigt måste jag besserwissra lite: Garmisch Partenkirchen var en alvisk bedragare, resultatet av att Dandelion läst "för mycket" av Jack Vance "Dying Earth" (det är omöjligt att läsa för mycket Jack Vance, men ni förstår vad jag menar).

Den lätt germanskt anfrätte nekromantikern hetter Orfrich Geistmeister - men hans tama gam hette mycket riktigt "Otto" (bör uttalas som om man var en SS-officer i en riktigt usel amerikansk krigsfilm som väser en order åt en idiotisk underhuggare som låtit den amerikanske hjälten rymma).

Nightowl, vill också påminna om den lärde mannen Loke den Kloke, den kvinnliga vikingen Gina Pungpina och draken Birger (som inte var en rollperson, tackålov).

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: konstigt SLP-namn [fortfarande OT]

Attberopå konstiga namn och Star Wars, så körde vi (nej, Dandelion et consortes var fullständigt oskyldiga) i en SW-kampanj med universalnamnet "Gurkmajonäs", som kunde appliceras på SLP, planeter, skepp och annat som SL inte hunnit eller haft möjlighet att namnge innan de dök upp i spelet.

Ett BRA men corny RP-namn är "Knot Snorrlasson" som en kille kallade sin pseudo-viking i en liten nostalgi-kampanj till gamla Drakars grundlåda jag körde i höstas. Den innehöll också en pseudo-arabisk alv som hette Mehumet och kallades "Mammut" av den råbarkade Knot (en referens till frukostpålägget i hans hemland, om jag minns rätt).

Nightowl, som fortfarande garvar åt "Laughs-At-Benny-Hill".

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: konstigt RP-namn [fortfarande OT]

På ett lajv där vi skulle vara mindre seriösa spelade jag den barbariske (läs: blandning av Pendragon-pikt och Lucky Luke-indian) spejaren Frågar-Om-Vägen, som var närsynt, halvdöv och saknade riktningssinne (ungefär som jag i verkligheten utan glasögon).

Nightowl, när han tänker efter

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Dumma namn

På Gamla Forumträffen (Fattar ni? /images/icons/wink.gif) kom det ju fram att det fanns en by i AD&D som hette Notchet.

-Har den här något namn?
-Not yet. (=Notchet)




/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Men det är ju jag som är Gollum...

Du kallas "Gollum", inte "Gollum Rätt och Slätt". Det är skillnad.

<SMALL><I>In the darkest realms of Mordor
I met a girl so fair
But Gollum, the evil one
crept up and stole her away</I>
    Led Zeppelin</SMALL>

--
Åke
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Re: Men det är ju jag som är Gollum...

Ahh... Då kan jag krypa tillbaka till mina hålor och gotta mig åt att det inte finns någon annan som är jag... =)

/Gollum - som ser fram emot morgondagen

Dagen D närmar sig. AW4.01.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Inte AD&D, RQ...

Nix. Staden Nochet är en av de största i Glorantha, fick namnet på det sättet, och spelet i fråga var RuneQuest.

Äldsta RQ vimlar av dumma namn. Vampyrguden Vivamort ("Länge leve döden!"). Namn baserade på folk som varit med och gjort spelet (Johnstown och Swenstown efter två herrar vid namn Johnson och Swenson). En enorm stenformation, the Block, som uppenbarligen existerar eftersom någon tappade en T6 i fel ögonblick på en preliminär wargames-karta... Ett land som har tre stora vattendrag: The Creek, The River och The Stream. När de flyter ihop kallas den skapade floden givetvis Creekstream River.

Spelets tidiga historia skapades mycket genom konstruktörerna Steve Perrin och Greg Staffords egna kampanjer, och därifrån kom också guld-SLP som halvtrollet Uuuuurgh the Ugly, som hade lägre INT än sin häst och dyrkade sitt guld (han såg att andra samlade guld och dyrkade grejer, men han fattade aldrig riktigt VARFÖR; det blev liksom lite fel där; han KÖPTE aldrig något för alla sina pengar...).

Nightowl, RQ-fantast

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Dumma namn... i Mundana

Själva namnet Mundana tycker jag är ett "dumt" namn... :)

Nightowl

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,694
Location
Värnhem, Malmö
Re: Konstiga RP namn [OT]

Jag har sjäkv spelat Conan MacGandalf och Per Rectum (riktig perv-kampanj) :)

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Konstiga RP namn [OT]

<I>Jag har sjäkv spelat Conan MacGandalf och Per Rectum (riktig perv-kampanj) :)</I>

Aha? När jag gick på gymnasiet fanns det ett punkband på skolan som hette Per Rectum...

--
Åke
 
Top