"När guldet blev till blod" eller "att namnge ett rollspel"

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag tror att många skulle bli glada om du gav ut spelet, även om det är i ett annat namn!
Jag har provspelat det och kan säga att det är ett riktigt bra spel. Tror många som inte orkar plocka upp western kommer älska det, och jag tror många som redan spelar western kommer titta på Blod&Bly (pending name change) och fråga sig varför de gett sig själva ryggskott alla dessa år.

Ja, nu efter Blod&Bly-gate kan ju ingen med självaktning spela Western IV i vilket fall, så om detta inte kommer ut finns det ju inget svenskt Westernrollspel att spela.
Appråpå goodwill-förluster =D

Jag känner detsamma!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag har faktiskt förståelse för Gillbringarna. Det skulle vara märkligt om det på nästa Gothcon arrades både Blod och bly och Guld och Bly. Men som sagt, synd på ett jäkligt bra namn. Har bläddrat i Blodsmeridianen i morse för att få inspiration till ett namnförslag men inte kommit på något bra. Vill du förresten ha idéer? Det kanske inte är hjälpsamt. Men om du vill får du gärna berätta mer omval man gör i spelet.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Appråpå goodwill-förluster =D

Jag känner detsamma!
Nu är ju detta en storm i ett vattenglas på ett sätt, och vi är ju inte så många här som är arga - med den reservationen, måste jag ändå undra om Åskfågeln inte går back ekonomiskt på detta? För hur många kronor kunde de ha tappat på att låta Luddwig ge ut sitt spel under dess rätta namn? Några tior när Kalle köpte fel av ren inkompetens? Godwillförlusten känns ju som bra mycket större, eller?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Alltså, det ÄR ju ett tillfälle att lyfta fram den okulta aspekten av spelet. Hur bra Blod & Bly ändå är som namn, så för det mest tankarna till helt vanliga vilda västern.

Fast om namnet blir för utsvävande tror jag det kan göra en del av publiken lite avtända. Jag tycker B&B funkar utmärkt som ett rent westernrollspel även utan spöken (även om karaktärsgenereringen kanske behöver lite husregling då).

Men att ge en touch av övernaturlighet vore kanske inte helt fel?

Blod, Bly & Banshees
Spök & Spader
Den onde, den gode, den döde
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Alltså, det ÄR ju ett tillfälle att lyfta fram den okulta aspekten av spelet. Hur bra Blod & Bly ändå är som namn, så för det mest tankarna till helt vanliga vilda västern.
Western är nog den enda genre där jag, om jag fick höra talas om ett rollspel i genren, inte genast hade antagit att det finns trollkarlar. :gremtongue:
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Nu är ju detta en storm i ett vattenglas på ett sätt, och vi är ju inte så många här som är arga - med den reservationen, måste jag ändå undra om Åskfågeln inte går back ekonomiskt på detta? För hur många kronor kunde de ha tappat på att låta Luddwig ge ut sitt spel under dess rätta namn? Några tior när Kalle köpte fel av ren inkompetens? Godwillförlusten känns ju som bra mycket större, eller?
Jo, detta förvånar mig också. Hade gärna gett en handfull dollar för att förstå resonemanget bakom. Med det sagt vill jag hellre fokusera på att hjälpa och peppa @luddwig än att vara arg på Åskfågeln.

Angående titel så föreslår jag Döda kräk och röda dueller. Gillar den lite skitiga början med "Döda kräk och XXX"
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Jag behöver vara arg. Min bild av Åskfågeln har fullständigt kastats över ända av det här.
Självklart, jag menade det inte som att du eller någon annan gör fel som blir arg, jag talade bara i egen sak. Sorry.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Vad finns annat än x&y formeln?
Dödens öde land

Det är för övrigt spännande hur töntigt western-saker låter på svenska: ömfoting, skjutjärn, nybyggare. Vad finns det för coola western-ord?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Jag är, som ni nog kan förstå, måttligt road av att tänka på nya namn men vill inte hindra er om ni känner er inspirerade. Så, den grundläggande premissen:
  • Rollpersonerna är en brokig skara problemlösare. Sannolikt kringflackande sådana i typisk västernstil. Typiska problem att försöka lösa kan vara att hitta en efterlyst person, skydda en värdetransport eller undersöka en hemsökt gruva. Det finns övernaturliga saker men de är hyfsat nedtonade så det är inte jätteviktigt att lyfta fram dem i spelets namn tycker jag.
Och så några allmänna riktlinjer:
  • Namnet ska inte inkräkta på någon annans varumärke.
  • Namnet ska vara på svenska eftersom spelet är på svenska.
  • Namnet ska vara informativt, alltså förklara vilken slag spel det är frågan om.
  • Namnet ska ha en schysst retro och pulpig känsla.
  • Namnet ska ha en bra rytm. Blod & bly är bra. Bly & blod är inte bra.
  • Namnet ska vara lagom långt, säg två till tre inte alltför långa ord, annars blir det besvärligt.
  • Om namnet följer formeln Ord1 & ord2 ska ord 1 och 2 börja med samma bokstav. Blod & bly är bra. Guld & bly är det inte. Det är sen gammalt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Just ja, en riktlinje till:
  • Eftersom spelet inte hämtar inspiration från någon specifik förlaga bör inte heller namnet koppla alltför tydligt till en specifik förlaga. Ett ord som "handfull" är till exempel olämpligt eftersom det direkt för tankarna till Sergio Leones film.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Jag tycker "Skjutjärn" är ett råcoolt ord som funkar i princip helt ensamt som titel på ett rollspel.
Redan gjort, här på forumet till och med.

 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Jag är ingen känd figur på forumet men känner med luddwig i detta (men gör inte anspråk på att veta hur du känner). Relationen till det tidigare namnet är ju såklart stark och det är ju inte lätt att bara byta. Speciellt inte så här nära inpå. Men jag tror du kommer kunna känna glädje till spelet och till ett nytt namn så småningom.

Kanske är det bäst att hitta ett nytt format på titeln eftersom det finns känslor kopplade till formatet X & X. Då kan det kännas mer som något nytt och mindre som en ersättare.

Med det sagt så tror jag att det kan finnas något på P. Här är lite ord: Pickadoller (coolt), puffror, pistoler, prärie, pulp, pengar, pasta (spagettivästern).
 
Top