"När guldet blev till blod" eller "att namnge ett rollspel"

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Blood & Bly är ett otroligt bra namn, men jag måste nog ändå hålla med Björn den Gode. Det är inte värt att bråka om.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Nä, klart du inte behöver byta om du inte vill, juridiskt borde det vara en icke-fråga.

Sen kan jag tycka att förslaget Bly & Blod vore ok, men jag förstår om du inte är sugen på det.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Sen kan jag tycka att förslaget Bly & Blod vore ok, men jag förstår om du inte är sugen på det.
Hoppas att inte @luddwig känner att jag talar för honom nu (ber om ursäkt i så fall) men det föreslogs på facebooksidan att det skulle kastas om och mitt intryck var att folk inte blev gladare av förslaget.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Hoppas att inte @luddwig känner att jag talar för honom nu (ber om ursäkt i så fall) men det föreslogs på facebooksidan att det skulle kastas om och mitt intryck var att folk inte blev gladare av förslaget.
Näha, kanske inte det då. Håller dock personligen med @wilper att det får ett rätt annorlunda språklig ton och inte längre låter särskilt likt.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Ja visst ja, en jättestor bidragande orsak till att jag tycker det är blaj att "namnen är för lika" (vilket de inte ens är); det ena är ett figurspel, det andra ett rollspel. Kom igen liksom!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Namnförslag:
Död mans hand
Några få dollar mer
Skrapsår & Kulhål (okej, det låter mer som en buskispjäs än som ett rollspel)

Att avväga mellan good will-förlust och att hålla fast vid ett bra namn som du lagligen inte borde kunna hamna i trubbel för är ju lite lurigt. Får bli magkänsla i slutändan.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om du vill ha ett western relaterat namn som dessutom är en homage till spaghetti western så kör på dy&blod det är en referens till Sergio Corbuccis Mud&blood trilogi och om du vill ha omväxling sätt blod före dy så det blir blod&dy
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Att avväga mellan good will-förlust och att hålla fast vid ett bra namn
Alltså, hur mycket godwillförlust snackar vi här? Allt som sagts är att "namnet är väldigt likt figurspelet" och "kan nog bli en del förvirring".

Det är inte som att det står en arg skara westernspelare utanför Luddwigs hus med högafflar och facklor.

(Eller? Luddwig, gör tumme upp på det här inlägget om du vill att jag ska säga polisen!)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Jag har inte sett till några facklor eller högafflar. Inte heller någon tjära eller fjädrar. Så långt allt väl men måhända passerar en arg folkhop just nu Gävle på väg norrut.

Att det skulle bli någon slags juridisk armbrytning av det hela har jag mycket svårt att tro. Namndiskussionen känns mest som en storm i ett vattenglas. Någon formulering som kan tolkas som hård, ett svar som låter lite stridslystet och så rullar det på. Svårigheterna med kommunikation i text, ni vet.

Just nu är min tanke såhär. Jag behåller namnet Blod & bly men upplyser när det känns lämpligt om att mitt spel inte är detsamma som Guld & bly. På så vis blir Åskfågelns spel omnämnt här och var. Lite gratis reklam så att säga. Skulle det sedan visa sig att folk köper fel spel, hoppar på fel spelpass på konvent och dylikt får jag helt enkelt göra en ny utgåva med ett nytt namn. Jag lär hur som helst få idéer till justeringar och tillägg med tiden.

Ska sova på saken få se om planen fortfarande känns bra imorgon.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Nu är det klart. Det blir inget Blod & bly. Åskfågeln har meddelat att namnet gör intrång på deras varumärke och jag vill inte ställa till med bråk.
Vad tråkigt att höra. Men menar du att det inte blir ett spel med den titeln eller inte ett spel alls? Det vore jättesynd om du lade ner hela projektet på grund av namndispyten. Det är ju trots allt många som skrivit att dev är intresserade av spelet och att de vill köpa ett exemplar 🙂
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,613
Location
Uppsala
Nu är det klart. Det blir inget Blod & bly. Åskfågeln har meddelat att namnet gör intrång på deras varumärke och jag vill inte ställa till med bråk.
Du kan alltid bråka om det rättsligt. De testar nog varumärket. Men antagligen inte värt det.

Trist att de gör så tycker jag.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Ja trist, och lite konstigt av dem att ta till det påståendet. Speciellt som Guld & Bly inte tycks vara ett registrerat varumärke hos dem.
 
Top