"När guldet blev till blod" eller "att namnge ett rollspel"

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag är ingen expert på lagar och regler så därför frågar jag ifrån en stance av nyfikenhet.

Kan man ens åka dit för att man använder sig av ett namn som liknar ett annat namn .

Isf skulle ju tex personen som uppfann cheesebrugaren stämma skiten ur alla som använder sig av namnet cheesebrugare vilket vi ju sett att hen uppenbart inte gjorde .

Som jag sa innan åskfågeln äger ju föga rättigheterna till ordet blod eller bly .

Det är som jag skulle skapa ett rollspel som heter svärd och sköldar försöka stämma skiten ur alla som har ordet svärd eller sköld i titeln på sitt rollspel går det ens är det ens möjligt ?

Isf skulle det ju vara helt absurt.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag är ingen expert på lagar och regler så därför frågar jag ifrån en stance av nyfikenhet.

Kan man ens åka dit för att man använder sig av ett namn som liknar ett annat namn .

Isf skulle ju tex personen som uppfann cheesebrugaren stämma skiten ur alla som använder sig av namnet cheesebrugare vilket vi ju sett att hen uppenbart inte gjorde .

Som jag sa innan åskfågeln äger ju föga rättigheterna till ordet blod eller bly .

Det är som jag skulle skapa ett rollspel som heter svärd och sköldar försöka stämma skiten ur alla som har ordet svärd eller sköld i titeln på sitt rollspel går det ens är det ens möjligt ?

Isf skulle det ju vara helt absurt.
Man kan ju kontakta en advokat här och fråga om råd. På sin håll kan man hitta gratis konsultation också, i Lund fanns det studenter som jobbade gratis förr i världen i alla fall.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Man kan ju kontakta en advokat här och fråga om råd. På sin håll kan man hitta gratis konsultation också, i Lund fanns det studenter som jobbade gratis förr i världen i alla fall.
Tycker bara att det är konstigt om det skulle hålla i rätten.
Det är ju inte som att Ludwig använder sig av namnet på en jätte känd licens hen har ju inte valt att kalla sitt rollspel för en handfull dollar utan två generiska ord blod&bly .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tror inte det men är i detta fall inte heller sugen på att driva frågan vidare. Jag vill bara ge ut ett spel för att det är kul, fast nu känns det inte så kul längre.
Jättetråkigt att du känner så och jag hoppas att du väljer att ge ut ditt spel . Även om osr inte är min scene så tycker jag alltid det är roligt när någon ger ut något svenskt.

Jag tycker förövrigt att det är oerhört småsinnt att agera på det sättet som ovädersflygfäet valt att agera.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,317
Kan man ens åka dit för att man använder sig av ett namn som liknar ett annat namn .
Ja det verkar som det:

Ensamrättens innebörd 10 §
Ensamrätten till ett varukännetecken enligt 6-8 §§ innebär att ingen annan än innehavaren, utan dennes tillstånd, i näringsverksamhet får använda ett tecken för varor eller tjänster, om tecknet är 1. identiskt med varukännetecknet och används för varor eller tjänster av samma slag, 2. identiskt med eller liknar varukännetecknet och används för varor eller tjänster av samma eller liknande slag, om det finns en risk för förväxling, inbegripet risken för att användningen av tecknet leder till uppfattningen att det finns ett samband mellan den som använder tecknet och innehavaren av varukännetecknet
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,317
Tråkigt med namnet! Jag som har letat efter ett osr-western med övernaturliga inslag. Snyggt omslag också. Hoppas du kommer på något nytt namn och att det släpps!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Ja det verkar som det:

Jo så är det väl. Knäckfrågan är väl om figurspel och rollspel är tillräckligt liknande varor och om det finns en risk för förväxling. Inte omöjligt men inte heller helt uppenbart.

Jag har annars för mig att man inte kan varumärkesskydda vilka ord som helst, t.ex. blir det nog svårt för @ceruleanfive att registrera ROLLSPEL eller om någon vill göra det för varan "Potatis".

(Varumärken registreras i kategorier ser det ut som, de framsynta verkar registrera sitt namn i angränsande grupper, ex är ju Symbaroum även registrerat för datorspelsutveckling, antagligen för säkerhets skull inte för att FL tänker börja sälja sådant.)

Hur som helst, PRVs skriver ju också att det bästa sättet är att skicka in en ansökan, så prövar myndigheten namnet mot andra varumärken och avgör om det inkräktar. Och Guld & Bly är som sagt inte registrerat. (Sen finns det kanske någon slags sedvanerätt kring väletablerade ej registrerade varumärken, jag vet inte.)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tyck vad man vill om hen men om vi ser på fallet med Aron Flam och en svensk tiger så friades ju Aron Flam i Svea rikes hovrätt från intråg i upphovsrättslagen och kunde herr Flam komma undan vad som var uppenbar plagerism på den svenska tigern så känns steget långt till att man åker dit för att använda sig av ordet bly i kombination med ett annat ord .
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jo så är det väl. Knäckfrågan är väl om figurspel och rollspel är tillräckligt liknande varor och om det finns en risk för förväxling. Inte omöjligt men inte heller helt uppenbart.

Jag har annars för mig att man inte kan varumärkesskydda vilka ord som helst, t.ex. blir det nog svårt för @ceruleanfive att registrera ROLLSPEL eller om någon vill göra det för varan "Potatis".

(Varumärken registreras i kategorier ser det ut som, de framsynta verkar registrera sitt namn i angränsande grupper, ex är ju Symbaroum även registrerat för datorspelsutveckling, antagligen för säkerhets skull inte för att FL tänker börja sälja sådant.)

Hur som helst, PRVs skriver ju också att det bästa sättet är att skicka in en ansökan, så prövar myndigheten namnet mot andra varumärken och avgör om det inkräktar. Och Guld & Bly är som sagt inte registrerat. (Sen finns det kanske någon slags sedvanerätt kring väletablerade ej registrerade varumärken, jag vet inte.)
Det här får mig att än en gång påminna om att det kan vara värt att konsultera en jurist. Och registrera Blod och bly som ett varumärke?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Det får någon såklart göra om dom vill. Jag kommer inte att göra det. Som sagt, jag vill inte bråka med någon och Åskfågen har med all tydlighet meddelat mig att dom inte uppskattar det namnet.
Jag har så klart full förståelse för att du inte vill bråka med någon i allmänhet eller Åskfågeln i synnerhet.

Men vad gör du med ditt rollspel nu? Byter namn? Lägger ned?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Ändå sjukt trist beteende. Inte som att någons feta profit kommer försvinna pga att ett ord är samma som ett annat eller att du kommer sno åt sig hundra tusentals figurspelare som plötsligt upptäcker att osr-western är the shit och slänger alla sina miniatyrer på majbrasan.

Förstår att peppen dalar och överger du titeln helt hoppas jag att denna tråd eller du själv kan komma fram med en titel som är tio resor bättre så peppen återställs!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Tyck vad man vill om hen men om vi ser på fallet med Aron Flam och en svensk tiger så friades ju Aron Flam i Svea rikes hovrätt från intråg i upphovsrättslagen och kunde herr Flam komma undan vad som var uppenbar plagerism på den svenska tigern så känns steget långt till att man åker dit för att använda sig av ordet bly i kombination med ett annat ord .
Fast i det fallet handlade väl om att Aron använde sig av tigern i syfte att göra satir?

Hur som helst, jag förstår dig @luddwig att det känns trist med namnet, men det verkar vara många som är intresserade av spelet och det känns som att de flesta backar dig i att det som du råkat ut för är trist och inte helt schysst. Jag tror att många skulle bli glada om du gav ut spelet, även om det är i ett annat namn!
 
Top