"När guldet blev till blod" eller "att namnge ett rollspel"

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Jag har de senaste 3-4 åren knåpat på ett litet rollspel, OSR-västern med övernaturliga inslag. Det har allt sedan starten gått under namnet Blod & bly. Flera här på forumet har spelat det med mig vid olika tillfällen och i smått olika versioner. Nu är saken den att Blod & bly är klart, så till den grad att jag igår sjösatte en Facebook-sida för spelet. Ganska snabbt fick jag dock kommentarer om att Blod & bly låter väldigt likt Åskfågelns Guld & bly som är ett figurspel kopplat till rollspelet Western. Jag är själv inte insatt i figurspel men har vid några enstaka tillfällen tidigare råkat på folk som nämnt likheterna mellan Blod & bly och Guld & bly. Jag upplever dock dagens skörd av kommentarerna som en smula mer bestämda med uttalanden som "...be om trubbel...", "...plagiering..." och "...redan är upptagen...". Frågan är då, vad ska jag göra?

Ett alternativ är såklart att döpa om Blod & bly till något annat, oklart vad. Samtidigt tycker jag inte att Blod & bly respektive Guld & bly är så lika att det borde skapa några direkta problem, särskilt inte om man väger in att det ena är ett rollspel och det andra ett figurspel. Spelen ser också väsentligt olika ut. Risken att någon tror att Blod & bly är en produkt från Åskfågeln är lika med noll vill jag påstå. Spelen kommer inte heller att säljas via samma kanaler. Blod & bly kommer att gå att köpa direkt från mig och som POD från Lulu, det är hela planen i nuläget. Jag inser dock att jag är allt annat än opartisk här. Så, har ni några kloka tankar kring detta?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Skulle det räcka med att byta plats på orden?

"Bly&blod" kanske ligger så pass annorlunda i munnen från "guld&bly" att det blidkar de värsta surkarten?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag som har vart med och skrivit grejer till Blood & Bronze som ju också är blod + metall tycker inte att du ska behöva tänka på det.
Jag slogs såklart av likheterna med Guld & Bly första gången jag såg Blod & Bly, men hur många saker signalerar Western som miljö mer än att lägga till Bly? Det skulle vara ordet Western då, och det blir ännu mer likt…
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Eh... jag är förvisso lite trött på namn alá DnD och DoD, men just Blod & bly tyckte jag kändes helt klockrent.

Ibland råkar saker hamna rätt nära varandra. Med alla miljarder människor i världen som hittar på saker är det ju stört när omöjligt att hitta på något som inte på minner om något annat, så snack om plagiering tycker jag är strunt om du inte väldigt aktivt jobbat för att få Blod & bly att se ut som Guld & bly och det har du ju inte. Skillnaden är milsvid och ingen skulle plocka upp dit spel i tron om att det hade en koppling till western.

Du kan ju kolla med patent och registreringsverket (eller vilka det nu är som håller koll på varumärken) och se om någon reggat det. Varken blod, bly eller guld är ju särskilt unika ord, så att någon skulle hävda att de har ensamrätt på de ordet är blaj.

Vill du för din egen del kan du ju leka runt lite med formatet på orden. Ska det vara "blod & bly", eller "Blod! Bly!". eller kasnke rent av "Guld! Blod! Bly!"

(eller "Guld, blod & bly" =D).

Men jag tycker inte du behöver ändra ett jota. Och eftersom det enda jag får upp när jag googlar antingen "blod & bly" eller "blod och bly" handlar om blyförgiftning så tycker jag det är ett ypperligt namn.

Endast om du har aspirationer på engelska så verkar det finnas en dikt med namnet "Blod and lead", men inte ens det tror jag skulle vara ett hinder.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Måste tragiskt erkänna att jag trodde de var samma spel, men har bara sett att figurspelet arras på GothCon. Men så tillhör jag inte riktigt målgruppen heller! Tycker du öser på med nuvarande namnet oavsett vad. Kan ju vara värt att fråga Åskfågeln vad de tycker också!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
I Sverige finns det ju lite av en tradition att döpa rollspel till saker som påminner om andra rollspel och dessutom ha just ordningen Någonting & Någonting. Vi har ju Drakar och Demoner, Dunder & Drakar, Dimmor & Borgar, Svärd & Svartkonst etc. Så har vi redan den traditionen tycker inte jag att det är något fel att följa den! Kort sagt, kör på! 👍
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Du kan ju byta ordning på orden. BLY OCH BLOD. Så får det lite annan ton.

(Och glöm inte att hälften av alla människor är dummare än medianen, så ta tomtarna på nätet med en nypa salt.)
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Du kan bygga på tre ord istället utifrån "blod, svett och tårar". Typ, "Blod, bly och dårar," fast med ett annat ord på slutet då. Du kan också förvrida någon gammal westernpocket-serie som Kaliber 45, Longhorn, Utpost 9, e.dyl.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Kan ju vara värt att fråga Åskfågeln vad de tycker också!
Först ut på Facebook-sidan med att påpeka att namnen var lika var faktiskt herr Åskfågeln själv, Anders Gillbring. Han verkade tycka att det var problematiskt. Samtidigt kunde han inte veta att Blod & bly är mitt lilla hobbyprojekt och inte ett spel som kommer att slå några kickstarterrekord eller finnas på hyllorna i alla bokhandlar och spelbutiker i landet.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Snyggt omslag . Jag tycker du skall köra på din grej , även om nu blod&bly kan påminna om guld&bly rent namnmässigt så äger väll inte åskfågeln rättigheterna till ordet bly ?

Dessutom är det ena ett figurspel och det andra ett rollspel som dessutom har väldigt olika omslag så man får ursäkta uttrycket vara ganska korkad om man skall ta fel mellan dom två spelen .
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Först ut på Facebook-sidan med att påpeka att namnen var lika var faktiskt herr Åskfågeln själv, Anders Gillbring. Han verkade tycka att det var problematiskt. Samtidigt kunde han inte veta att Blod & bly är mitt lilla hobbyprojekt och inte ett spel som kommer att slå några kickstarterrekord eller finnas på hyllorna i alla bokhandlar och spelbutiker i landet.
Jag har ingen koll på juridiken, men gissar att det inte är jättestor risk att någon ska orka bry sig tillräckligt för att ta det till domstol och vem som i så fall skulle vinna. Att det ena är figurspel och det andra rollspel tror jag inte är tillräckligt olika för att göra någon skillnad men som sagt nog rätt liten risk ändå.

Däremot så hade jag (trots att det känns surt och innebär en del extra jobb) antagligen bytt namn, eftersom om Anders och en skara fans tycker det är problematiskt så kommer du få bad will därifrån alldeles oavsett hur 'rätt' du har, enda alterantivet för att slippa bad will tror jag skulle vara att prata direkt med Anders och få honom att vara ok med det. Communityt för folk som gillar rollspel på svenska i westernmiljö är säkert inte heller jättestort så att få dåligt rykte i dom kretsarna kan antagligen vara tråkigt om du vill leta samarbetspartners eller liknande i framtiden.

Det eller så ser du till att göra en rejäl beef av det för att få communityt att dela sig i två läger, gärna med tillhörande battle-raps på youtube, det kommer antagligen vara alternativet som säljer mest exemplar men ökar förstås också risken att det blir domstol till slut ändå ;)
 
Top