Dubbelyxa
Warrior
Jag kan aldrig förlåta PJ för vad han gjorde mot Gimli.Jag vet inte om den romantiske krigarpoeten Gimli blev så där superstilbildande för fantasydvärgar sedan egentligen...
Jag kan aldrig förlåta PJ för vad han gjorde mot Gimli.Jag vet inte om den romantiske krigarpoeten Gimli blev så där superstilbildande för fantasydvärgar sedan egentligen...
Han är ung och hetlevrad, och det satte sina spår. Samma sak med Legolas, men med alverna har man Elrond och Galadriel som visar att det finns mer än en alv i världen.Jag vet inte om den romantiske krigarpoeten Gimli blev så där superstilbildande för fantasydvärgar sedan egentligen...
I Shannara böckerna så är troll, dvärgar och gnomer (men inte alver) alla ättlingar till människor som anpassats till de miljöer som de överlevde apokalypsen i. I dvärgarna fall så överlevde de genom att gå under jord och deras riken är uppbyggda rund de stora bunkrar de kom ut ur när världen åter igen var stabil. Men de vill inte ner under jorden igen utan vill stanna på ytan med des friska luft och skönhet - de är kända för sina ståtliga trädgårdar.Mike Bourke skrev 2018 en artikel om att dvärgar är survivalister, de har gått under jorden för att överleva apokalypsen: Survivors Of The Underdark: A New Dwarven Paradigm. Det finns säkert andra som tänkt och funderat på hur de skall återuppfinna dvärgarna men den här stötte jag på när det begav sig.