När blev dvärgar så standardiserade?

Kortvuxenhet i kombination med intellektuell funktionsnedsättning var påfallande vanligt i Alperna, men då av den sorgliga anledningen att kongenital hypothyroidism (”kretinism”, som man inte säger längre) förekom i hög grad. Detta berodde på jodbrist, då man framför allt får jod från havsfisk. Schweiz var därför först i världen med att införa jodsalt för att motverka detta. Detta är anledningen till att Linné inkluderar ”alpdvärgar” bland Homo monstrosus, de människor som vanskapats av sin miljö.

Kanske var annorlunda i tidigare versioner men i trean (den jag har spelat) så är ju dvärgarna Alliansens prickskyttar - de springer omkring i luvor utan nämnvärt mycket pansar med gevär - och som gripryttare som kastar hammare. De ska också ha helikoptrar och ångstridsvagnar.

(”kretinism”, som man inte säger längre)
Måste kort inflika den fina etymologin. Dessa människor ansågs vara lugna och godmodiga, och fick smeknamnet ”bons chrétiens”, goda kristna. Det är detta som sedan förkortades till ”crétins”. Från början var ordet alltså inte alls nedsättande, utan en komplimang!

Måste kort inflika den fina etymologin. Dessa människor ansågs vara lugna och godmodiga, och fick smeknamnet ”bons chrétiens”, goda kristna. Det är detta som sedan förkortades till ”crétins”. Från början var ordet alltså inte alls nedsättande, utan en komplimang!
Det är en möjlig etymologi – den andra kända är att det skulle vara en påminnelse om att även dessa är kristna, och därmed inte bör behandlas illa.

I Grekland skyltar de än idag med idiotparkering. Det beror på att ordet idiot ursprungligen syftade på en man i hans privata sfär, utan hänsyn till hans yrke. Därifrån gick det till en man som saknade yrke. Och till en man med klent förstånd.

I Grekland skyltar de än idag med idiotparkering. Det beror på att ordet idiot ursprungligen syftade på en man i hans privata sfär, utan hänsyn till hans yrke. Därifrån gick det till en man som saknade yrke. Och till en man med klent förstånd.
Kanhända har diskussionen nu dock flyttat sig mer till historiska fakta-tråden och inte den som rör dvärgars homogenitet.

Kanske var annorlunda i tidigare versioner men i trean (den jag har spelat) så är ju dvärgarna Alliansens prickskyttar - de springer omkring i luvor utan nämnvärt mycket pansar med gevär - och som gripryttare som kastar hammare. De ska också ha helikoptrar och ångstridsvagnar.
Googla på world of warcraft dwarf

Nu har jag inte läst igenom alla nio sidorna, men jag hoppas någon har lagt upp de här bilderna från vikinga- respektive medeltid som gestaltar Sigurdlegenden (och i så fall ber jag om ursäkt för redundans). I båda har stackars Regin helskägg. På ristningen verkar han ha dvärgstorlek också, men på den snidade dörren ser han ut att vara lika stor som Sigurd.

Regin.jpeg

Attachments

• Sigurd_kills_Regin_large.jpg
    Sigurd_kills_Regin_large.jpg
    53.4 KB · Views: 0
När jag skrev Sorgeveden till Hjältarnas tid skapade jag Boinsdvärgarna som kringresande byggare utan underjordiskt tillhåll, i ett försök att bryta mönstret. Kvalitetsmedvetna, socialt kompetenta mästertekniker.

"Ni behöver en damm/ett fort/en kanal? Det fixar vi. Här är vår offert."
jag Älskar "Dvärgar som ingenjörer" i en low fantasy setting.
Brukar lägga till Ingenörskonst som färdighet i Drakar och Demoner Expert (gamla DoD)

Jag tror att dvärgar helt enkelt blev väldigt homogena på grund av att det bara finns en dvärg i The Lord of the Rings så alla dvärgar blev precis som honom. Det finns flera alver (av flera olika slag!) så de fick i alla fall några stycken stereotyper till sig istället för att alla är Legolas. Precis som alla andra sådana klichéer sattes dessa självklart i sten av Dungeons & Dragons.

Jag tror att dvärgar helt enkelt blev väldigt homogena på grund av att det bara finns en dvärg i The Lord of the Rings så alla dvärgar blev precis som honom. Det finns flera alver (av flera olika slag!) så de fick i alla fall några stycken stereotyper till sig istället för att alla är Legolas. Precis som alla andra sådana klichéer sattes dessa självklart i sten av Dungeons & Dragons.

Jag vet inte om den romantiske krigarpoeten Gimli blev så där superstilbildande för fantasydvärgar sedan egentligen...

Jag vet inte om den romantiske krigarpoeten Gimli blev så där superstilbildande för fantasydvärgar sedan egentligen...
Dvärgarna som de avbildades i Bilbo känns mer stereotypa än Gimli. Men inte riktigt heller då t.ex alla Dvärgarna i Bilbo kan sjunga, spela instrument (och är överlag mer kulturella än stereotypen). Verkar inte heller ha någon fixering på just öl då förutom ljus och mörk ale så dricks det te, kaffe och vin.

P.S: Dvärgarnas besök hos Bilbo är inte alls lika kul för oss som det hade varit för Tolkien själv, då mycket av humorn bygger på den viktorianska te kulturen. Bilbo tror att han ska bjuda Gandalf på low-tea, en finare tebjudning inte helt olik våran borgeliga kaffe&kaka. Istället blir det high-tea, vilket är en festligare arbetarklass-middag. High vs low tea kommer ifrån vilka bord de serverades på (låga kaffebord eller höga matbord)

Dvärgarna som de avbildades i Bilbo känns mer stereotypa än Gimli. Men inte riktigt heller då t.ex alla Dvärgarna i Bilbo kan sjunga, spela instrument (och är överlag mer kulturella än stereotypen). Verkar inte heller ha någon fixering på just öl då förutom ljus och mörk ale så dricks det te, kaffe och vin.
De slåss också med svärd och är inte i rustning för än den stora slutstriden då det är arméer framför deras dörr.

Fast Wow kom väll ut efter den punk som dvärgar blev standardiserade?
Kanske det, minnet är inte dad det en gång var, men varje gång en stereotyp återupprepas så befästs den ju starkare.
Kanske hade de skotsk dialekt sen innan, kanske hade de axelskydd stora som handfat. I så fall skyller jag på Dungeons and Dragons.

Back