När började rollspelens pågående guldålder, och när tar den slut?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Vad jag förstått råkade SVT-dokumentären (och De övergivnas armé) sammanfalla med redan dalande siffror för rollspel i leksaksbutikerna.
Så var det nog. Den sjunkande kvalitén på Äventyrsspels produkter torde ha spelat in, liksom konkurrensen från allt fler och bättre dataspel.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Redan idag är det väl ytterst få som kan leva på sitt spelskapande. Samtidigt ger allt fler mindre svenska spelskapare ut sina spel enbart på engelska. Jag tänker till exempel på Suldokar's Wake, The Troubleshooters och Death in Space. Min gissning är att det handlar om lönsamhet på nivån att det ska bli en peng över även om det inte blir en lön att leva på, samt såklart om möjligheten att sprida sitt spel till en internationell publik.
Jag var nog otydlig med att jag menade att jag tror att det kommer fortsätta komma spel på svenska, inte att spel på svenska kommer att öka nödvändigtvis. Du har en poäng att vissa spelskapare helt verkar strunta i att ge ut på svenska idag.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
...jag menade att jag tror att det kommer fortsätta komma spel på svenska...
Ja, det tror jag också, men i minskande omfattning. Jag tänker då främst på nya spel, sådana som inte redan har en svenskspråkig kundbas.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Ja, det tror jag också, men i minskande omfattning. Jag tänker då främst på nya spel, sådana som inte redan har en svenskspråkig kundbas.
Rollspel som riktar sig till yngre publik kommer väl också göras på svenska, men frågan är hur mycket pengar det är i sammanhanget att översätta ett svenskt spel till engelska om förlaget har upparbetade internationella kanaler. Det är nog som du skriver sannolikt att få spel kommer komma endast på svenska, om de inte bygger på en väldigt nationellt orienterad IP, typ som tidigare nämnda 91:an. Förhoppningsvis innebär det väl även att fler spel som inte skrivs på svenska eller engelska kommer översättas till engelska, samt att fler spelskapare som kommer från en exempelvis frankofon, lysofon, mandarinsk eller kastilliansk kultursfär överväger att ge ut spel på engelska.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Vad jag förstått råkade SVT-dokumentären (och De övergivnas armé) sammanfalla med redan dalande siffror för rollspel i leksaksbutikerna. Nog för att dessa grejer sannolikt inte gjorde saken bättre. Sen, att sälja Kult i en leksaksbutik kanske inte är 100% genomtänkt marknadsföring.
Vad är det för SVT-dokumentär? När jag söker på "SVT-dokumentär rollspel" så svarar Google "Mot andra världar" av Jesper Huor.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Stämmer detta verkligen? Finns det uttalanden från någon av de större kedjorna i slutledet (som säljer rollspel idag) som sagt att de tagit bort rollspel pga de varit kontroversiella? Jag tycker det låter konstigt, jämför till exempel med datorspel. Finns det mer än anekdotiska belägg?
Var väl fel av mig att få det att låta som det bara var pga Kult. Jag har inte sparat uttalanden från leksaksbutiker från början till mitten av 90talet så mycket av informationen får jag gå på mitt minne och det som sägs på olika forum och liknande. Sätter ju ingen liknelse direkt till Kult men Kult kom 91 och 92 tar Stor & Liten bort rollspelen, 94 tar åhlens bort dem enligt boken Finna dolda ting. Här är bla ett citat från speltidningen Fenix (http://www.speltidningen.se/Artiklar/kult.htm) " Under många år kom Kult att vara det främsta slagträt i den svenska rollspelsdebatten. Ett bra exempel kommer från en motion om indragandet av Sveroks bidrag, så sent som 1998"
"När det kom såldes Kult i leksaksaffärer och det köptes troligtvis bara in för att man sedan tidigare tog in allt från Äventyrsspel. Det kan så här i efterhand sägas vara ett misstag och en bidragande orsak till att leksaksaffärerna slutade sälja rollspel."

Nu är ju inte allt på wiki fakta men på Kult´s wikipediasida (https://sv.wikipedia.org/wiki/Kult_(rollspel)) står bla " När Kult först gavs ut blev det genast kritiserat av såväl politiker som religiösa samfund. Uppståndelsen runt rollspelet ledde till att flera affärskedjor i Sverige inte bara tog bort Kult från butikshyllorna utan även slutade saluföra rollspel i allmänhet. "

Hittar fler exempel på rollspelsbloggar online men vill inte dra det alltför långt offtopic.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Vad är det för SVT-dokumentär? När jag söker på "SVT-dokumentär rollspel" så svarar Google "Mot andra världar" av Jesper Huor.
Vad den hette minns jag inte, men dokumentären som avses var en annan, som ville koppla diverse svartklädd och rollspelande ungdomskultur till olika typer av antisocialt beteende. Det fanns eventuellt något brott som de ville koppla till rollspelande. Mot andra världar kom ju förra eller förr-förra året.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Angående Kult så skyndande nog omslaget på den dalande trenden. Jag hade heller inte köpt det spelet till mina barn:

"Oj, i det här spelet torterar man änglar. Döden är bara början? Näfy!"

Skulle nog kalla det ett monumentalt PR-fiasko. Lite som att Barbie skulle släppa "Knark och Sadist-Barbie" (eller vilka dockleksaker det finns nu).

För att svara på frågan så började Guldåldern med Fria Ligan. Välj spel.

Den kommer sluta när APs inte är spännande längre.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Mitt perspektiv: Guldåldern för hobbyn började någonstans i mitten av sjuttiotalet. Och kommer aldrig ta slut. Det finns feta spel skapade då. Skapade mellan nu och då. Skapade idag. Och antagligen skapade i morgon. Och antagligen ett helt oanvändbart perspektiv.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
534
Location
Mörkmården (småland)
Skulle nog kalla det ett monumentalt PR-fiasko. Lite som att Barbie skulle släppa "Knark och Sadist-Barbie" (eller vilka dockleksaker det finns nu).
Som 14-åring var det jag som köpte spelet, inte mina föräldrar, men det är inte viktigt. Däremot ger det här en lite skev bild på leksaksbutikerna och deras spelutbud. Det var där man köpte alla sällskapsspel om man inte bodde i en storstad med ett Tradition. De hade till majoriteten spel för barn, visst, men även spel riktade till vuxna högre upp på hyllorna. Så att Kult skulle befinna sig där var inte alls konstigt.

Jag vidhåller att guldåldern började runt omkring slutet på 2012 och början på 2013 när Evil Hat visade att kickstarter kunde bli en stor succé för de mindre förlagen och ensambyggarna. Fria Ligan kom in mitt i.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Angående Kult så skyndande nog omslaget på den dalande trenden. Jag hade heller inte köpt det spelet till mina barn:

(...)

Skulle nog kalla det ett monumentalt PR-fiasko. Lite som att Barbie skulle släppa "Knark och Sadist-Barbie" (eller vilka dockleksaker det finns nu).
Enligt de samtal jag har haft med Fredrik Malmberg så stämmer ovan, att trenden redan var nedåtgående men att Kult accelererade det hela (men inte så mycket att det enskilt drog ned branschen.

PR-fiasko skulle jag inte säga -Kults bad boy-stämpel cementerades rätt bra. Däremot skulle jag påstå att det var en mismatch mot distributionskanalerna, givet spelets uppfattade kontrovers och samhällsklimatet/tidsandan. Det prickade in den tidens moralpanik rätt väl.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Den starkt överdrivna rollspelsdöden karaktäriserades till stor del över att det var svårt att SÄLJA rollspel. Nyskapandet och de som gjorde grejer var på forum (tex the forge, story games och gamla Mutant forumet) och släppte sina spel som gratis pdf:er. Ändringen till den nya ”guldåldern” kom med Lulu, Kickstarter och såklart AP vågen som alla släpper in mer pengar i hobbyn och har visat WotC att D&D kan vara den stora kassakon, och andra mindre att det är värt att köpa in Alien eller Conan som varumärke.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
Jag skulle säga att nya guldåldern tar vid 2014-2015. Främst för att då ser vi DnD 5th Edition och Call of Cthulhu 7th Edition, som ger nytt liv åt redan viktiga och etablerade varumärken och sätter ett nytt stort spår i hobbyn. Samtidigt släpps Mutant: År Noll och ger nytt ordentligt liv till svenska rollspel. Crowdfunding är väldigt viktigt för att ge nytt liv i rollspelen, där förlag nu inte alls behöver ta samma risk för att släppa en produkt. Det andra viktiga som sker är att vi också börjar se rollspel väckas i andra delar av nördsfären, som gör enormt för att få in nya, där den största faktorn är Critical Role, som startar 2015 och innan det har Tabletop väckt mångas intresse. Få saker bidrar lika mycket till rollspelens växande popularitet som hur stort de blivit inom nördhobbyn överlag, speciellt bland unga.

Jag har svårt att se en ny död, men jag kan se potentialen till en ny nedgång. De sakerna skulle bero på:
  • Färre rollspel på svenska: Svenska förlagen lyckas allt mer utomlands, speciellt Ligan som nu är en av de största. Då blir det allt vettigare att lägga fokus på en internationell marknad. Även om vi inte lär få se en total död av rollspel på svenska lär mängden stora kunna minska.
  • Problem med crowdfunding: Majoriteten av alla spel, däribland dem stora releaser, lever mycket på crowdfunding för att lyckas. Kommer vi till ett steg där crowdfunding för rollspel av något skäl börjar bli ohållbar kommer det utan tvekan göra det svårare att släppa nya spel.
  • Minskat intresse i nördsfären: Om vi skulle se att rollspelens popularitet minskar i nördhobbyn, typ om Critical Role och rollspelspoddar backar så kommer också återspeglas i spelen, där bland annat färre kommer hitta till rollspelshobbyn.
Med det sagt har jag svårt att se något närmare en "död", kanske en tillbakagång, men nu verkar rollspel stå sig ganska stadigt. I och med verktyg som Roll20 har vi också börjat se åt vilket håll de kan bana vägen för att fortsätta vara relevanta i framtiden.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Hela den här diskussionen ter sig lite förhastad och begränsad som jag ser det. Utvecklingen går framåt i rasande tempo. För några år sedan spelade få rollspel på distans. Nu har det börjat bli mer och mer accepterat. Och detta bygger på den (begränsade) teknik som vi har idag. Jag skulle inte bli förvånad om utveckligen av VTT fortsätter i snabbt tempo och kommer att få stöd för mer och mer verktyg för att göra upplevelsen nära på lika "verklig" som att sitta med polare i soffan och rulla tärning.

Med lite tur är förhoppningsvis nästa eller näst-nästa generationshopp av VR såpass lättillgängligt, billigt och smidigt att använda så detta kan ersätta VTT som vi ser det idag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
PR-fiasko skulle jag inte säga -Kults bad boy-stämpel cementerades rätt bra. Däremot skulle jag påstå att det var en mismatch mot distributionskanalerna, givet spelets uppfattade kontrovers och samhällsklimatet/tidsandan. Det prickade in den tidens moralpanik rätt väl.
Tänkte mer att det kanske inte var en bad boy rollspelen behövde just då :)
"Ajaj, försäljningen går lite knackigt, vad göra! Vi behöver en ny storsäljare, som kan få leksaksbutikerna att börja kränga!
"Kanske nått där man torterar änglar?"
Kult_2autgåvan_Framsida.jpg"
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Den starkt överdrivna rollspelsdöden karaktäriserades till stor del över att det var svårt att SÄLJA rollspel. Nyskapandet och de som gjorde grejer var på forum (tex the forge, story games och gamla Mutant forumet) och släppte sina spel som gratis pdf:er. Ändringen till den nya ”guldåldern” kom med Lulu, Kickstarter och såklart AP vågen som alla släpper in mer pengar i hobbyn och har visat WotC att D&D kan vara den stora kassakon, och andra mindre att det är värt att köpa in Alien eller Conan som varumärke.
Det här väcker ju en intressant frågeställning. Bidrog kanske "rollspelsdöden" till att folk ägnade sig åt hemmafixande istället för att köpa saker, och hjälpte då detta till att fostra en ny generation av spelmakare som sedan kunde börja släppa innovativa spel när infrastrukturen fanns?
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Har spelat en del utländska rollspel som CoC, D&D och The One Ring några gånger men har överlag väldigt dålig koll på hur välmående den utländska rollspelscenen varit. Stämmer utländska guldåldrar och mörka tider överens bra med de svenska? Blev det ett lika tydligt fall i den utländska rollspelsvärden som vi hade här under 90talet tex?
 
Last edited:

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Enligt de samtal jag har haft med Fredrik Malmberg så stämmer ovan, att trenden redan var nedåtgående men att Kult accelererade det hela (men inte så mycket att det enskilt drog ned branschen.

PR-fiasko skulle jag inte säga -Kults bad boy-stämpel cementerades rätt bra. Däremot skulle jag påstå att det var en mismatch mot distributionskanalerna, givet spelets uppfattade kontrovers och samhällsklimatet/tidsandan. Det prickade in den tidens moralpanik rätt väl.

Ssssssh. Kom inte med fakta och sabba storyn ”Magnus Seter dödade svenska rollspelens guldålder”. Den storyn är alldeles för bra, för allt annat Magnus gör är så jävla bra och rätt, så vi behöver något stort att skylla på honom.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Det här väcker ju en intressant frågeställning. Bidrog kanske "rollspelsdöden" till att folk ägnade sig åt hemmafixande istället för att köpa saker, och hjälpte då detta till att fostra en ny generation av spelmakare som sedan kunde börja släppa innovativa spel när infrastrukturen fanns?
Helt anekdotiskt:
För min grupp så ledde DoDs förfall in i Chronopia (som vissa tyckte då) till att vi började testa fler rollspel än tidigare. Vi hade en grupp där i stort sett alla var spelledare, alla köpte olika spel, och vi lånade och spelledde spel vi inte ens ägde själva. Det fick, ffa mig, att tänka att det var så rollspelare generellt spelade, dvs att man testade nya spel nästan varje vecka i långa perioder. Jag är väldigt glad för att jag spelade så, ganska tidigt i mitt hobbyutförande, även om det knappast ledde till särskilt bra spel där och då. Annars hade jag kanske varit en av de där som bara satt och filade på heartbreaker-DoD v4.259876 och trodde att det inte fanns några andra alternativ.

Så i korthet: Det fick oss att prova helt nya spel, spelstilar, och gav oss en bredd som jag idag gissar inte är representativ för många rollspelare (som inte hänger på rollspel.nu eller liknande platser, vi är antagligen undantag)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Har spelat en del utländska rollspel som CoC, D&D och The One Ring några gånger men har överlag väldigt dålig koll på hur välmående den utländska rollspelscenen varit. Stämmer utländska guldåldarar och mörka tider överens bra med de svenska? Blev det ett lika tydligt fall i den utländska rollspelsvärden som vi hade här under 90talet tex?
Nej, jag tror att tidigare guldåldrar har varit nationellt lokala. Däremot tror jag att dataspel knäckte alla spel under 90-talets början, men väldigt oklart om övriga länder hade samma blomstring under 80-talet som i Sverige. Våra nordiska grannar hade det inte på samma sätt. Sedan kom ju Vampire på 90-talet och det var garanterat superstort på många håll, även om spelscenen i Sverige då var utan Drakar och Demoner. Men med Eon. Och här märker man ju hur haltande hela narrativet om Rollspelsdöden är. Det har ju påpekats flera gånger, men Rollspelsdöden handlar uteslutande om Ä-spels fall.
 
Top