När började rollspelens pågående guldålder, och när tar den slut?

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Min bild av det är att det alltid är D&D som varit störst i världen, med ganska god marginal. De flesta har inte riktigt behovet att gå “över” till några andra spel, och har nog aldrig haft det.
Nja, Pathfinder var ju troligen störst ett tag efter att 4e kom, och inget i denna värld varar som bekant för evigt. Frågan är hur länge Wizards kan hålla liv i 5e och vad som händer när 6e kommer. En ny edition tappar spelare som håller kvar vid den gamla, och behöver hitta nya spelare som ersättning. Blir 6e en flipp eller en flopp?

@Rymdhamster ns gissning är vä så god som någon!
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag tänkte snarare på det du skrev om uppgång och fall, att just OSR så vitt jag kan avgöra inte är på väg mot något fall. Snarare är det frågan om en slags förvandling liknande den som tradspelen genomgått de senaste tio åren eller så. Just old-school förefaller dock som ett olyckligt ordval i sammanhanget, men beteckningen lär nog leva vidare ändå.
Ja precis. Medan jag då menar att när OSR förändrats så mycket att det inte riktigt är old school längre så har OSR röreslen gått under eller gått i dvala, och en ny rörelse (Vad det än är OSR förvandlats till) har uppstått istället. Att de båda råkar kallas för OSR, och att övergången skedde så gradvis att ingen riktigt märkte det ser jag som rätt oviktigt i sammanhanget ;)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Ser nog inte Pathfinder som separat från D&D, men det är det såklart. Var det alltså störst?
Vi har ju inte tillgång till försäljningssiffror, men det finns ett dataset med kvartalsrapporter från USA och Kanada baserat på intervjuer av affärsidkare. Den ligger här / https://www.enworld.org/wiki/top_rpgs/ / och visar att PF var störst från Q2 2011 till sommaren 2014.

Och det är väl inte omöjligt att ngt annat spel var störst under slutet mot 90-talet, när luften gått ur TSR och ADnD men innan 3e.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Ja precis. Medan jag då menar att när OSR förändrats så mycket att det inte riktigt är old school längre så har OSR röreslen gått under eller gått i dvala, och en ny rörelse (Vad det än är OSR förvandlats till) har uppstått istället. Att de båda råkar kallas för OSR, och att övergången skedde så gradvis att ingen riktigt märkte det ser jag som rätt oviktigt i sammanhanget ;)
Då förstår jag bättre hur du menar, men jag tycker att din tolkning är onödigt snäv. Spelare som vurmar för gammel-DnD finns ju kvar, och det kommer fortfarande nya retrokloner, men OSR-rörelsen har samtidigt breddats. Grunddragen i spelstilen plockas över till spel som använder helt andra slags regelmekaniker och som har en helt annan atmosfär men ingen kallar det för den skull för något annat än OSR. Jag tycker att det är fullt jämförbart med hur tradspelen förändrats under åren men fortfarande samlas under samma namn. Därmed inte sagt att det är bra med dessa breddade begrepp. Snarare bäddar breddningen för att ännu fler människor kommer att uttrycka felaktiga uppfattningar på internet i framtiden. :p
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Då förstår jag bättre hur du menar, men jag tycker att din tolkning är onödigt snäv.
Den är avsiktligt snäv eftersom jag inte pratar om OSR specifikt, utan bara behövde sätta namn på ett annars ganska abstrakt svamlande =)

Allt vi diskuterar nu är ju semantik.

Att spela retrokloner av DND är populärt just nu, och kommer säkert vara det ett tag till. Sen är det mycket möjligt att det intresset sjunker en del och majoriteten av folk istället övergår till att vara intresserade av att spela nytolkningar av retrokloner blandat med neotrad och indieinfulenser.

Något gammalt dalar ner, något nytt reser sig.

Skitsamma om det kallas OSR eller inte =)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Old School Renaissance (uppriktiga försök att härma vad man såg som en bättre svunnen era -- Labyrinth Lord, Swords & Wizardry, OSRIC) har väl ersatts eller kompletterats av Old School Baroque (en formmässig utveckling som för in mer drastiska och kaotiska element, mörker och elaboration -- LotFP) och Old School Neoclassicism (stramhet, rationalisering, ordning -- Whitehack), om man ska plåga metaforen mer än den kanske tål.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Dem medelålders män som bär upp hobbyn idag kommer väl bara att ha mer och mer tid att spel framöver. Därtill kanske en yngre generation så småningom begriper att rollspel är mycket roligare än datorspel och att träffas och spela är roligare än att sitta var och en för sig. Sen verkar det tillkoma många kvinnor till hobbyn. Så jag tror rollspelsmarknaden kan växa ytterligare.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Old School Renaissance (uppriktiga försök att härma vad man såg som en bättre svunnen era -- Labyrinth Lord, Swords & Wizardry, OSRIC) har väl ersatts eller kompletterats av Old School Baroque (en formmässig utveckling som för in mer drastiska och kaotiska element, mörker och elaboration -- LotFP) och Old School Neoclassicism (stramhet, rationalisering, ordning -- Whitehack), om man ska plåga metaforen mer än den kanske tål.
Är det här samma sak som första, andra och tredje vågens OSR som man ibland pratar om?

Oavsett, tycker det givet förändringen är bra att hålla i huvudet att OSR inte längre är en sak utan flera. Själv är jag mest intresserad av b/x och BECMI och finner mycket av det som kommit efter de rena klonerna tämligen ointressant (eller i värsta fall pretentiöst).
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jag tror att en yngre generation redan upptäck rollspel genom Critical Role och dylikt.
Kul, och bra poäng, dem utmärkta rollspelspoddarna borde få en hel del att bli intresserade också.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Därtill kanske en yngre generation så småningom begriper att rollspel är mycket roligare än datorspel och att träffas och spela är roligare än att sitta var och en för sig.
Nu handlar inte tråden om det här, jag spelar dock datorspel och tv-spel. Skulle aldrig säga till någon att rollspel är roligare än dessa två. Det är två skilda nöjen med helt olika syften för egen del. Så har vi den här attityden tror jag snarare vi distanserar oss från eventuella framtida spelare snarare än att bygga broar. Skulle jag själv välja den ena över den andra skulle jag förmodligen välja datorspel och tv-spel över rollspel då det är den aktivitet som gett mig mest. Med det sagt ser jag inte ned på rollspel då det är en hobby som även den står högt för mig.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Frågan är hur länge Wizards kan hålla liv i 5e och vad som händer när 6e kommer. En ny edition tappar spelare som håller kvar vid den gamla, och behöver hitta nya spelare som ersättning. Blir 6e en flipp eller en flopp?
Bland kidsen och de som är unga (som utgör en stor anledning till att rollspelen växt så enormt) lär 5E hänga kvar ett bra tag. Då många av dem ändå skriver egna kampanjer och världar, ihop med ett rätt stora DIY/homebrew-communityt som finns lär många fortsätta ett tag på 5E, utan att bry sig markant om produkter som kommer. Samtidigt kommer det faktumet att vi har stadigare influx av spelare (via typ Critical Role) säkerligen leda till att de kommer in direkt via 6E istället.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Nu handlar inte tråden om det här, jag spelar dock datorspel och tv-spel. Skulle aldrig säga till någon att rollspel är roligare än dessa två. Det är två skilda nöjen med helt olika syften för egen del. Så har vi den här attityden tror jag snarare vi distanserar oss från eventuella framtida spelare snarare än att bygga broar. Skulle jag själv välja den ena över den andra skulle jag förmodligen välja datorspel och tv-spel över rollspel då det är den aktivitet som gett mig mest. Med det sagt ser jag inte ned på rollspel då det är en hobby som även den står högt för mig.
Intressant, trodde ingen som spelat rollspel tyckte dataspel var roligare.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Bland kidsen och de som är unga (som utgör en stor anledning till att rollspelen växt så enormt) lär 5E hänga kvar ett bra tag. Då många av dem ändå skriver egna kampanjer och världar, ihop med ett rätt stora DIY/homebrew-communityt som finns lär många fortsätta ett tag på 5E, utan att bry sig markant om produkter som kommer. Samtidigt kommer det faktumet att vi har stadigare influx av spelare (via typ Critical Role) säkerligen leda till att de kommer in direkt via 6E istället.
Jo, jag tror också DnD5 kommer att hålla ett tag till, och kanske till och med ett långt tag till. Samtidigt: "Ingenting är svårare i hockey än att leda med 3-1" (riktigt citat, fritt återgivet). Dvs hur ska man förvalta den starka ställning man har. En dag kommer 5e börja svikta - vad gör man då? Och hur gör man det? Hur undviker man ett (relativt) fiasko som 4e? Jag hade gärna varit fluga på väggen när trollpersonerna på kusten diskuterar affärsstrategi.
 
Last edited:
Top