När började rollspelens pågående guldålder, och när tar den slut?

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Du har nog rätt, men vilka titlar är det? Jag har allstå dålig koll och menar inte att ifrågasätta.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Jag tror att en viktig del i ligans framgångar är just balansgången mellan det gamla och det nya. År Noll, Svärdets Sång och Väsen tilltalar liksom både nya spelare och de som spelade Äventyrsspels föregångare på 80-talet.
Jag håller verkligen med om det här! Min poäng är att nostalgidelen av det konceptet bygger på att det finns gamla sammanhang att förnya och att det finns begränsat med gamla sammanhang.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Min poäng är att nostalgidelen av det konceptet bygger på att det finns gamla sammanhang att förnya och att det finns begränsat med gamla sammanhang.
Så är det i och för sig, men jag tror inte att det är ett problem. Coriolis och Ur varselklotet bygger ju inte alls på spelnostalgi medan Hindenburg är en fortsättning på MUA, alltså en senare generations spelnostalgi. Det visar att det finns vägar framåt bortom den ursprungliga Äventyrsspelsnostalgin.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,720
Location
Eskilstuna
Så är det i och för sig, men jag tror inte att det är ett problem. Coriolis och Ur varselklotet bygger ju inte alls på spelnostalgi medan Hindenburg är en fortsättning på MUA, alltså en senare generations spelnostalgi. Det visar att det finns vägar framåt bortom den ursprungliga Äventyrsspelsnostalgin.
Ur Varselklotet bygger väl dock extremt mycket på nostalgi i allmänhet? :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Sorry! Jag menade det du skrev här:
Aha, ja det är ju helt grundlöst och baserat på känsla men Alien, Väsen, Mörk borg, Symbaroum var det jag tänkte på. Svärdets sång kanske? (Det finns ju de som skulle hävda att det rider på DoD-nostalgi men bortsett från att vissa bilder återanvänds tycker jag mest det gör något nytt).
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Aha, ja det är ju helt grundlöst och baserat på känsla men Alien, Väsen, Mörk borg, Symbaroum var det jag tänkte på. Svärdets sång kanske? (Det finns ju de som skulle hävda att det rider på DoD-nostalgi men bortsett från att vissa bilder återanvänds tycker jag mest det gör något nytt).
Sant! Min spaning håller inte, vilket ju är skönt.

Alien, Väsen, Ur varselklotet och Svärdets sång följer dock konceptet att ligan har byggt ett rollspel på någonting (filmer och illustrationer) som redan finns. Det är ett bra koncept och de är jätteduktiga på att göra det! Om jag ska krysta en korrigerad version av min spaning ett steg till, skulle guldåldern kunna ta slut när det inte finns så mycket intressanta verk att bygga rollspel på längre, men frågan är om det någonsin kommer att hända.

Dessutom är Symbaroum och Mörk borg jättebra exempel på framgångsrika rollspel som står helt för sig själva (undantaget Symbaroums koppling til Ereb Altor, men den är snarare en subtil referens än en byggsten).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Alien, Väsen, Ur varselklotet och Svärdets sång följer dock konceptet att ligan har byggt ett rollspel på någonting (filmer och illustrationer) som redan finns. Det är ett bra koncept och de är jätteduktiga på att göra det! Om jag ska krysta en korrigerad version av min spaning ett steg till, skulle guldåldern kunna ta slut när det inte finns så mycket intressanta verk att bygga rollspel på längre, men frågan är om det någonsin kommer att hända.
Nej, det är mer troligt att rollspel försvinner av något annat skäl än att det händer.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Märkligt att det går rätt bra i sync med att folk födda på 70- eller 80-talet blev äldre och kanske byggde familj ("rollspelsdöden"), och sen hade mer fritid och disponibel inkomst (ny guldålder!). Nästan som att det är samma personer som spelar rollspel nu som förr, och som köper på sig böcker för att fylla hyllorna med. :)

(Inte hela sanningen givetvis, men till synes väldigt väldigt sant för WRNU.)
Nu sammanfaller mitt nyvunna rollspelsintresse visserligen med att jag är småbarnsförälder, men i övrigt håller jag med. Är det någon som vet om rollspelande är stort bland unga kids (typ 12-18 år) eller är det bara vi äldre kids (typ 30-60 år) som spelar?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Nu sammanfaller mitt nyvunna rollspelsintresse visserligen med att jag är småbarnsförälder, men i övrigt håller jag med. Är det någon som vet om rollspelande är stort bland unga kids (typ 12-18 år) eller är det bara vi äldre kids (typ 30-60 år) som spelar?
Anekdotiskt men utifrån några olika FB-grupper jag är med i är det mycket unga vuxna som kommer in i hobbyn just nu (18-23 eller så, det är ju en gissning). Yngre (12-18) är också växande uppfattar jag men från en lägre nivå och med mer sporadiskt spelande.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,658
Location
Värnhem, Malmö
Anekdotiskt men utifrån några olika FB-grupper jag är med i är det mycket unga vuxna som kommer in i hobbyn just nu (18-23 eller så, det är ju en gissning). Yngre (12-18) är också växande uppfattar jag men från en lägre nivå och med mer sporadiskt spelande.
Den sistnämnda gruppen är ju sällan någon man märker av på FB.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Den sistnämnda gruppen är ju sällan någon man märker av på FB.
Nja, fast deras föräldrar. Frågor om spelgrupper för barn/intro till rollspel förekommer då och då. Min sons grupp skapades också ungefär på det viset (fast inte via Facebook).
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag vill minnas att Fredrik Malmberg pratat om hur leksaksbutikerna, som var den huvudsakliga kanalen ut till kunderna, stoppade all försäljning av Äventyrsspels produkter. Eventuellt kom det fram i den där SVT-dokumentären.
Vad jag förstått råkade SVT-dokumentären (och De övergivnas armé) sammanfalla med redan dalande siffror för rollspel i leksaksbutikerna. Nog för att dessa grejer sannolikt inte gjorde saken bättre. Sen, att sälja Kult i en leksaksbutik kanske inte är 100% genomtänkt marknadsföring.
 
Top