Om det inte kommer upp i spel så finns det inte och den liknande Om det inte finns i reglerna så finns det inte i spelet är två lite tillspetsade påståenden som jag har omvärderat delvis. Tänker att de är bra om man vill ta sig an rollspelskapandet/spelandet med intention, så man inte slentrianmässigt går i samma gamla hjulspår, t ex att spelet blir nåt i stil med ”friforma lite o sen slår tärning ibland” utan att allt som man lägger in i spelet har en mening.
Men de är lite väl kategoriska, för visst att ”system matters”, men jag tror inte alltid på det mest direkta sättet utan även det indirekta, informella och outtalade spelar roll.
Om vi friformar en massa i Dungeons & Dragons 5e med en massa politik och romantik utan att använda stridsreglerna en enda gång så påverkar ändå det som står på t ex rollformuläret vi som spelar, hur vi tänker runt rollpersonerna och världen. Rent formellt spelar vi kanske ”fel”, men informellt kan det vara för att vi kör i just 5e som gör oss trygga att utforska spelandet. Att stridsreglerna finns och att vi har stats skapar en viss känsla utan att vi ens använder dem.
Jag menar inte att man ska skapa spel utan intention, men att det kan vara intressant att tänka på mer indirekta eller informella aspekter av speldesign.