Nekromanti Myfarog.....

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Reddokk Fheg;n158914 said:
[/SIZE][/FONT][/COLOR]

eftersom jag inte läst något själv så vill jag inte komma med någon starkare kommentar om detta.

Jag har mer än en gång hört om saker som beskrivits som väldigt rasistiska men som jag inte funnit vara häften så hemske som de låtit. Och åt andra hållet har jag hört saker beskrivits som inte alls rasistiska men själv funnit dem väldigt rasistiska

Därför vill jag inte säga allt för mycket om något som jag inte vet något om annat än vad folk berättat för mig.


+
Jag tror att du kan nog utan oro fälla "starkare" kommentarer om detta :)

Enbart detta:

direktcitat från greven själv said:
they are filthy, vulgar, have little education, and they eat and live very much like (other?) predatory animals, and show no signs of wanting to change this
...är så otroligt vansinnigt att det förtjänar minst en åtta på stark-skalan och lägger du det samman med det faktumet att alla spelarkaraktärer är vita i hyn så klättrar det upp till en stark nia! Jag tror inte att gubben Vikernes kommer att ta illa vid sig för att vi dömer ut hans spel som tok-rasistiskt (snarare tvärt om!) men du riskerar däremot att läsare av forumet tar illa vid sig av att det inte tas avstånd från det här.

Det "låter" helt vansinnigt och idiot-rasistiskt :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag läste beta pdf:en. Det var ett av de tre sämsta spelen jag har läst. Främst för att det är för mycket att hålla reda på för att det ska gå att spela. Att en galen konspiratorisk nazist skriver galen konspiratorisk nazism hade jag liksom räknat med och såg till och med fram mot att frossa i och bli förbannad på min kammare.
Men inte ens det får man efter som spelet bara är en jävla soppa.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
RasmusL;n158924 said:
Jag tror att du kan nog utan oro fälla "starkare" kommentarer om detta :)

Enbart detta:



...är så otroligt vansinnigt att det förtjänar minst en åtta på stark-skalan och lägger du det samman med det faktumet att alla spelarkaraktärer är vita i hyn så klättrar det upp till en stark nia! Jag tror inte att gubben Vikernes kommer att ta illa vid sig för att vi dömer ut hans spel som tok-rasistiskt (snarare tvärt om!) men du riskerar däremot att läsare av forumet tar illa vid sig av att det inte tas avstånd från det här.

Det "låter" helt vansinnigt och idiot-rasistiskt :)
Fortfarande jag fäller inga starkare kommentarer baserade på andra hands uppgifter och några korta citat från spelet. Jag får uppfattningen om att det har rasistiska beskrivningar och framställningar av de andra raserna. Men eftersom jag inte läst något från spelet själv avktar jag med min slutgiltiga uppfattning tills jag läst det personligt

Om då vissa läsare på forumet känner sig stötta av att jag inte bildar mig en stark och fördömande uppfattning av ett spel baserat på andras tolkningar och några få citat. ja då får de helt enkelt bli stötta

men jag tror inte många tar illa vid sig för att jag enbart känner mig skeptisk till ett spel eftersom jag får uppfattningen att det är rasistiskt. men inte fördömer det utan att ha faktiskt läst det själv

Edit:
Vad Varg själv tycker om min eller våra omdömen om spelet rör mig inte i ryggen.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Reddokk Fheg;n158931 said:
Fortfarande jag fäller inga starkare kommentarer baserade på andra hands uppgifter och några korta citat från spelet. Jag får uppfattningen om att det har rasistiska beskrivningar och framställningar av de andra raserna. Men eftersom jag inte läst något från spelet själv avktar jag med min slutgiltiga uppfattning tills jag läst det personligt

Om då vissa läsare på forumet känner sig stötta av att jag inte bildar mig en stark och fördömande uppfattning av ett spel baserat på andras tolkningar och några få citat. ja då får de helt enkelt bli stötta

men jag tror inte många tar illa vid sig för att jag enbart känner mig skeptisk till ett spel eftersom jag får uppfattningen att det är rasistiskt. men inte fördömer det utan att ha faktiskt läst det själv

Edit:
Vad Varg själv tycker om min eller våra omdömen om spelet rör mig inte i ryggen.
Jag har inte träffat någon av vår historias stora tyranner men jag kan ändå med gott samvete ta avstånd från deras påstådda handlingar :)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
RasmusL;n158944 said:
Jag har inte träffat någon av vår historias stora tyranner men jag kan ändå med gott samvete ta avstånd från deras påstådda handlingar :)

Skämtar du? jämför du tyranner som Idi Amin, Hittler och sådana. och hur väldockumenterade deras handlingar var med hur ett fiktivt rollspel ska bemötas?

jag hoppas du skämtar :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Reddokk Fheg;n158947 said:
Skämtar du? jämför du tyranner som Idi Amin, Hittler och sådana. och hur väldockumenterade deras handlingar var med hur ett fiktivt rollspel ska bemötas?
Nej, det är det bara du som gör i meningen ovan. Läs det jag skrev igen så förstår du nog vad jag syftade på, om inte så förklarar jag nedan:


Du ställer dig försiktig till att göra uttalanden kring spelets påstådda rasism innan du läst det själv, alltså för att du känner att du inte kan vara säker på hur det ligger till i verkligheten. Du har fått en uppsjö av direktcitat via chrulls tråd samt andra individers uppfattning till lags här i tråden och de pekar alla tydligt i samma riktning: spelet är och förblir en nazists våta rollspelsdröm och studiematerial för raskrigare. Det finns en gräns där "innocent until proven guilty"-tvivel övergår i den sorts absurditet vi ibland ser i rättsväsendet (senast idag var detta på tapeten rörande bunkerläkaren) som jag upplever att du närmade dig. Den gränsen är givetvis högst personlig men när det är så pass tydligt att alla hjältar är vita och alla svarta är skurkar:

chrull said:
Det finns en tabell för att slå fram hudfärg, man slår 3d6 och läser av tabellen:
3-18: Very Light.
+

chrull said:
Kopparmän kommer söderifrån, kommer från en gudinna som beskrivs som "terribly ugly and brown like a snake" med "snake like hair". De delas upp i Mörklingar och Skrälingar och de finns enbart för att vara fiender som pirater, rövare, banditer eller eventuellt slavar. "they are filthy, vulgar, have little education, and they eat and live very much like (other?) predatory animals, and show no signs of wanting to change this
...så är vi i alla fall för min del en bra bit på fel sida om den :)


EDIT: Det här är även anledningen till att jag tror att många ogillar spelet: combon att speltexten är så tydligt nazi-galet att det inte går att bortse ifrån + författaren är heeeeelt verklighetsfrånvänd i sina åsikter till den grad att det är närmast omöjligt att se hans verk utan att se till honom.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Utan att ha läst spelet så blev jag mest avtänd av det verkar vara ett ganska bökigt regelsystem. Då Vikernes är tämligen rättfram med att det är 90-talssimulationism som är hans kopp te. Är dock rätt nyfiken på boken han skrev om trolldom och häxeri i urtida Skandinavien som han till stora delar baserat Myfarog på.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
RasmusL;n158954 said:
Nej, det är det bara du som gör i meningen ovan. Läs det jag skrev igen så förstår du nog vad jag syftade på, om inte så förklarar jag nedan:


Du ställer dig försiktig till att göra uttalanden kring spelets påstådda rasism innan du läst det själv, alltså för att du känner att du inte kan vara säker på hur det ligger till i verkligheten. Du har fått en uppsjö av direktcitat via chrulls tråd samt andra individers uppfattning till lags här i tråden och de pekar alla tydligt i samma riktning: spelet är och förblir en nazists våta rollspelsdröm och studiematerial för raskrigare. Det finns en gräns där "innocent until proven guilty"-tvivel övergår i den sorts absurditet vi ibland ser i rättsväsendet (senast idag var detta på tapeten rörande bunkerläkaren) som jag upplever att du närmade dig. Den gränsen är givetvis högst personlig men när det är så pass tydligt att alla hjältar är vita och alla svarta är skurkar:
Du kanske missade det jag sagt att jag tycker det verkar rasistisk och att jag ställer mig skeptisk till de ras beskrivningar jag hört.
Vilket ju rätt klart tyder på att jag haren negativ uppfattning om spelet i detta avseende.

Det enda du egentligen hakar upp dig på är att jag inte blint lyssnar på vad folk säger utan vill bilda mig en egen uppfattning om spelet innan jag kommer med en slutgiltig åsikt. Eller inte riktigt det heller utan mer att jag inte blint lyssnar på de som har samma åsikt som dig och håller med om detta innan jag har läst genom det själv

Du har redan en stark åsikt om spelet. vet inte om den är baserad på andras åsikter och några citat från spelet eller om du själv läst det och bildat dig en egen uppfattning. men hur som helst har du i alla fall redan en stark åsikt om spelet. det är helt ok. det respekterar jag

Men Jag har inte läst spelet i fråga.och jag föredrar att göra det innan jag bildar mig en allt för stark åsikt
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Reddokk Fheg;n158959 said:
Det enda du egentligen hakar upp dig på är att jag inte blint lyssnar på vad folk säger utan vill bilda mig en egen uppfattning om spelet innan jag kommer med en slutgiltig åsikt. Eller inte riktigt det heller utan mer att jag inte blint lyssnar på de som har samma åsikt som dig och håller med om detta innan jag har läst genom det själv
Nej, jag tyckte bara att det en fantastiskt humoristiskt underdrift med tanke på den information du hade att basera ditt uttalande på :) Du gav ju inte uttryck för något tyckande utan endast kring hur det "låter" och där har du ju perfekt information!

Jag har även gett min förklaring till varför spelet är illa omtyckt i inlägget ovan som svar till din trådstart!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Angående typografin: han använder "The King of Bad Typefaces": Papyrus!

(Sorry Comic Sans, inte ens du är så förskräckligt!)

 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Arfert;n158969 said:
Angående typografin: han använder "The King of Bad Typefaces": Papyrus!

(Sorry Comic Sans, inte ens du är så förskräckligt!)


Hemskt val av typsnitt.ser konstigt och klumpigt ut
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
RasmusL;n158963 said:
Nej, jag tyckte bara att det en fantastiskt humoristiskt underdrift med tanke på den information du hade att basera ditt uttalande på :) Du gav ju inte uttryck för något tyckande utan endast kring hur det "låter" och där har du ju perfekt information!

Jag har även gett min förklaring till varför spelet är illa omtyckt i inlägget ovan som svar till din trådstart!

Som sagt jag fördrar att hellre "underdriva" än överdriva innan jag kan bilda mig en egen uppfattning baserad på mer än andras åsikter och ett gäng citat.

Det gäller överlag.både positiva och negativa saker.

och jag har ju även sagt varför jag är försiktig med åsikter. det är inte för att jag inte håller med om att det är rasistiskt. eller att de som anser detta har fel. utan helt enkelt för att jag personligen inte vet nog mycket om spelet för att ha några mycket starka åsikter
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku


Urk. Han är ju ingen höjdare på att skriva fluff heller. Till råga på allt känner han sig tvungen att ägna halva stycket åt att förklara vad thuleanerna inte är. :rolleyes:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Reddokk Fheg;n158976 said:
Som sagt jag fördrar att hellre "underdriva" än överdriva innan jag kan bilda mig en egen uppfattning baserad på mer än andras åsikter och ett gäng citat.

Det gäller överlag.både positiva och negativa saker.

och jag har ju även sagt varför jag är försiktig med åsikter. det är inte för att jag inte håller med om att det är rasistiskt. eller att de som anser detta har fel. utan helt enkelt för att jag personligen inte vet nog mycket om spelet för att ha några mycket starka åsikter
Snälla Reddokk Fheg och RasmusL.

Släpp den här deltråden. Ni har båda varit tydliga med vad ni säger och varför ni säger det, så den här cirkeln ni vandrar i är inte särskilt givande.

Tack på förhand

Vänliga hälsningar

/Magnus
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Magnus Seter;n159015 said:
Snälla Reddokk Fheg och RasmusL.

Släpp den här deltråden. Ni har båda varit tydliga med vad ni säger och varför ni säger det, så den här cirkeln ni vandrar i är inte särskilt givande.

Tack på förhand

Vänliga hälsningar

/Magnus

Håller med jag skippar gärna denna del av diskussionen den leder ingen vart:)
Så jag kommer inte att gå vidare meden. kommer någon mer kommentar om detta så ignorerar jag eller tar det privat. vilket jag nog skulle gjort från början
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Jocke;n158929 said:
Jag läste beta pdf:en. Det var ett av de tre sämsta spelen jag har läst. Främst för att det är för mycket att hålla reda på för att det ska gå att spela. Att en galen konspiratorisk nazist skriver galen konspiratorisk nazism hade jag liksom räknat med och såg till och med fram mot att frossa i och bli förbannad på min kammare.
Men inte ens det får man efter som spelet bara är en jävla soppa.
Du förstår väl att du måste nämna de andra två i topp tre listan av sämsta spel
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Vikernes är rätt galen, men man gillar ju Burzum, så det är inte nödvändigtvis en turn-off för mig. Typografin, däremot, gör det omöjligt för mig att ens ta del av spelet. Tyvärr.
 
Top