Nekromanti Myfarog.....

Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Först kan jag säga jag vet i stort sett inget alls om detta spel. Har bara läst ytterst lite om det.

Men jag har sett det få mycket kritik. Jag har egentligen inte heller brytt mig att läsa mycket om denna kritik heller så även där är mina kunskaper väldigt små.

Men är lite nyfiken på Varför så många verkar ogilla Myfarog. är spelet i sig dåligt? är det reglerna? världen, eller något annat?

Jag menar jag har väldigt hört det nämnas rätt ofta på olika ställen men sällan hört något bra sägas om detta spel.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Efter att ha läst Chrulls recensionstråd låter det som om man skulle ha roligare med F.A.T.A.L... :p

Edit: ...okej, jag inser plötsligt att det där lät sjukt creepy, men ni fattar vad jag menar.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Kritiken mot spelet gäller väl att spelskaparen är rasist och har skrivit ett oerhört rasistiskt spel? Vissa påstår att han tom är nazist. Själv kallar han sig Odalist eller nåt liknande. Mördare och kyrkbrännare är han iallafall och en sån vill jag då inte stödja ekonomiskt.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Magnamund;n158659 said:
Kritiken mot spelet gäller väl att spelskaparen är rasist och har skrivit ett oerhört rasistiskt spel? Vissa påstår att han tom är nazist. Själv kallar han sig Odalist eller nåt liknande. Mördare och kyrkbrännare är han iallafall och en sån vill jag då inte stödja ekonomiskt.
Jag gissar att detta är en del av problemet. hans förflutna. vad han gjort och så vidare. men dock tvivlar jag på att det förklarar all negativ kritik,

Helt ärligt vad personen bakom spelet gjort i sitt liv spelar ingen roll för mig personligen. även en person jag tycker är ett dunder arsle kan ju göra bra saker ändå. jag dömer en persons verk efter verket så att säga inte efter personen som gjort det.
Samma sak även om man gjort något avskyvärt kan man då inte förändras och bli en annan person? Vi kan ju inte alltid döma folk efter den människa de var förut och tro att de inte kan förändras. då kan man ju lika gärna säga samma sak om någon som gjort något bra men sedan mördar någon, säga. det spelar ju ingen roll. för före det var han ju en bra person :)

med andra ord jag är inte intresserad av omdömen som baseras på personen bakom spelet utan på spelet i sig.

Om spelet i sig är rasistiskt kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte ens läst spelet, eller något om raserna som finns där eller något.
Nu låter det som att så är fallet och det skulle i mina ögon sänka spelet.

men vad som för mig verkar mest negativt efter vad jag läst är att många klagar på onödigt komplicerade regelsystem.

men vill inte dra upp någon hetsig diskussion om detta. tror jag helt enkelt får skaffa mig spelet i fråga och bilda en egen uppfattning eftersom jag är nyfiken
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Det där kanske kan tolkas dåligt men det var inte menat så, ber om ursäkt så här i förväg om någon skulle ta det så :)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Reddokk Fheg;n158671 said:
med andra ord jag är inte intresserad av omdömen som baseras på personen bakom spelet utan på spelet i sig.
Även om man inte fäller några omdömen om författarens förflutna så pekar allting på att det här är ett spel där författaren packat in mycket av sina värderingar (ibland explicit och inte mellan raderna). Så... ja.

Det finns en tabell för vilken hudfärg ens rollperson har. Slå 3t6. 3-18 = mycket ljus.

Det finns mörkhyade människor också. De är fula pirater och banditer som man ska slåss mot.

De två coola grejerna som jag uppfattade det: man levlar på lördagar (för det är då man utför religiösa riter) och det finns jättesvanar.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Chrulls recension tog död på all eventuell nyfikenhet jag hade på Myfarog (och den var inte stor). Reddokk, spar pengarna om du inte är en fanatisk samlare.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Chrulls tråd bekräftar vad jag trodde när jag först hörde talas om Myfarog.
 

Magnamund

Warrior
Joined
29 Jan 2015
Messages
398
Reddokk Fheg;n158671 said:
Jag gissar att detta är en del av problemet. hans förflutna. vad han gjort och så vidare. men dock tvivlar jag på att det förklarar all negativ kritik,

Helt ärligt vad personen bakom spelet gjort i sitt liv spelar ingen roll för mig personligen. även en person jag tycker är ett dunder arsle kan ju göra bra saker ändå. jag dömer en persons verk efter verket så att säga inte efter personen som gjort det.
Samma sak även om man gjort något avskyvärt kan man då inte förändras och bli en annan person? Vi kan ju inte alltid döma folk efter den människa de var förut och tro att de inte kan förändras. då kan man ju lika gärna säga samma sak om någon som gjort något bra men sedan mördar någon, säga. det spelar ju ingen roll. för före det var han ju en bra person :)

med andra ord jag är inte intresserad av omdömen som baseras på personen bakom spelet utan på spelet i sig.

Om spelet i sig är rasistiskt kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte ens läst spelet, eller något om raserna som finns där eller något.
Nu låter det som att så är fallet och det skulle i mina ögon sänka spelet.

men vad som för mig verkar mest negativt efter vad jag läst är att många klagar på onödigt komplicerade regelsystem.

men vill inte dra upp någon hetsig diskussion om detta. tror jag helt enkelt får skaffa mig spelet i fråga och bilda en egen uppfattning eftersom jag är nyfiken
Klart att människor kan förändras men tittar man på hans youtubevideos så är det rätt uppenbart att han fortfarande är fullblodsrasist mm. Jag kan kanske tänka mig att spela ett oneshotäventyr i rollen som rasist eller nazist bara för den udda upplevelsens skull men skulle inte vilja spela session efter session i ett spel som är så genomsyrat av en politisk övertygelse som går emot min egen.

Det blir nog rätt svårt att bedöma spelet utan att ta hänsyn till spelskaparens politiska övertygelse då den så tydligt genomsyrar spelet från första till sista bokstaven .
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
DeBracy;n158678 said:
Även om man inte fäller några omdömen om författarens förflutna så pekar allting på att det här är ett spel där författaren packat in mycket av sina värderingar (ibland explicit och inte mellan raderna). Så... ja.

Det finns en tabell för vilken hudfärg ens rollperson har. Slå 3t6. 3-18 = mycket ljus.

Det finns mörkhyade människor också. De är fula pirater och banditer som man ska slåss mot.

De två coola grejerna som jag uppfattade det: man levlar på lördagar (för det är då man utför religiösa riter) och det finns jättesvanar.


Klart att skaparens värderingar kan märkas på de verk han gör så att säga. men det är ändå en skillnad på att döma något för att det är rasistiskt tex. och att döma något för att skaparen är rasistiskt.

Om ett spel är gjort ur tex fornnordiskt perspektiv ser jag inget konstigt med att den "vanligaste rasen" skulle vara mycket ljus i hyn.Detta i sig är inget som är rasistiskt

men beskrivningen av de andra raserna låter ju helt ärligt inte så bra

men Jättesvanar är grymmt så det räknar jag som ett plus
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Men hela denna diskussion gör mig faktiskt mer nyfiken. blir sugen på försöka hitta en billig begagnad version av spelet. för att läsa det och få en egen uppfattning

Kommer inte vilja lägga ut pengar på en ny version. men om jag hittar en billig begagnad så slår jag nog till
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det är ett fult spel. Konstig typografi. Och verkar tillkrånglat. Så inte min grej, oberoende upphovsman och förvirrade rasteorier.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Arfert;n158727 said:
Det är ett fult spel. Konstig typografi. Och verkar tillkrånglat. Så inte min grej, oberoende upphovsman och förvirrade rasteorier.

Detta är något jag hört från några. Oftast från de som inte verkat fokusera på upphovsmannen bakom spelet

Känner en som kollat igen boken men han sa den var ful och tråkig till den grad han tappade suget att läsa igenom den-
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Björn Wärmedal;n158745 said:
chrull kanske vill bli av med sitt ex? Han verkade ju inte jätteförtjust i det :)

jag kan ju alltid höra med honom. det värsta han kan göra är väl att säga nej
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,745
Location
Stockholm
Reddokk Fheg;n158712 said:
Klart att skaparens värderingar kan märkas på de verk han gör så att säga. men det är ändå en skillnad på att döma något för att det är rasistiskt tex. och att döma något för att skaparen är rasistiskt.

Om ett spel är gjort ur tex fornnordiskt perspektiv ser jag inget konstigt med att den "vanligaste rasen" skulle vara mycket ljus i hyn.Detta i sig är inget som är rasistiskt

men beskrivningen av de andra raserna låter ju helt ärligt inte så bra

men Jättesvanar är grymmt så det räknar jag som ett plus

" låter ju helt ärligt inte så bra"?

Århundradets underdrift? :p

chrull said:
Järnmännen är alla vita, men vissa undergrupper finns som uppstått när vad som verkar vara huvudgruppen (Thulir) har fått barn med andra raser. Anledningen är att Thulingarnas kvinnor krigar vid sida med männen, men eftersom kvinnorna är svagare så dör de snabbare och det leder till en brist på Thulingskvinnor... Såatteh.
+

chrull said:
Kopparmän kommer söderifrån, kommer från en gudinna som beskrivs som "terribly ugly and brown like a snake" med "snake like hair". De delas upp i Mörklingar och Skrälingar och de finns enbart för att vara fiender som pirater, rövare, banditer eller eventuellt slavar. "they are filthy, vulgar, have little education, and they eat and live very much like (other?) predatory animals, and show no signs of wanting to change this.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
RasmusL;n158912 said:
" låter ju helt ärligt inte så bra"?

Århundradets underdrift? :p


eftersom jag inte läst något själv så vill jag inte komma med någon starkare kommentar om detta.

Jag har mer än en gång hört om saker som beskrivits som väldigt rasistiska men som jag inte funnit vara häften så hemske som de låtit. Och åt andra hållet har jag hört saker beskrivits som inte alls rasistiska men själv funnit dem väldigt rasistiska

Därför vill jag inte säga allt för mycket om något som jag inte vet något om annat än vad folk berättat för mig.


+
 
Top