Nekromanti MYFAROG - Intryck

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Max Raven;n65289 said:
Så FATAL-vibbarna jag får av att läsa här, är de någorlunda rätt?

För det låter som aningen mindre tungrott FATAL, fast med vikingar (typ, fast inte riktigt)

Du får förklara vad du menar med FATAL-vibbar om jag ska kunna svara på det.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Godzillikles;n65300 said:
Jag har inte för avsikt att skaffa spelet och har inte något speciellt nyttigt att tillföra tråden, utan jag vill bara komma med uppmuntrande tillrop: Tycker det är intressant läsning, så tack!

Tack, jag hoppas på att fler tysta läsare tycker det är intressant att läsa om, och att de inte ska avskräckas att läsa tråden bara för att en grupp människor får för sig att snacka om konstigheter som juridik :)
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
chrull;n65363 said:
Tack, jag hoppas på att fler tysta läsare tycker det är intressant att läsa om, och att de inte ska avskräckas att läsa tråden bara för att en grupp människor får för sig att snacka om konstigheter som juridik :)
Jag tycker bara det är roligt när krank och Mutanten har meningsutbytet "Jag tycker att man tycker något om man tycker så" "Nej det tycker inte jag". Nåja. Det här är en skitbra tråd, måste höra mer om MYFAROG. :D
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
DeBracy;n65369 said:
Kom till namnlistan nån gång!
Vad vill du veta om den?

Jag kan redan nu säga att namnlistan finns med på den Errata jag fick med: "Three names starting with the letter O misplaced, and can be found under Q."
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Nåja, nu ska det läsas lite. "Bands, Cults & Organisations" heter ett kapitel:

The Liberated är en kult av "Bacchantes and Maenads" som på utan är en fredlig grupp folk som gillar sång, dans och att uppnå sådan eufori att man springer ut i naturen, fångar ett djur och sliter sönder det med händerna. De kvinnliga medlemmarna är Maenader och måste vara oskulder, de tjänar kulten i 10 år och sen brukar de gifta sig och därmed tappa sitt medlemsskap. Bacchanterna finns mest för att skydda Maenaderna i deras oskuld, så de är helt enkelt cockblockers.

The Ansugardaraithô är en kult av Einherjar och Valkyrjur. De skyddar gravplatser och ser till att ingen klipper gräset eller hugger ner träden på gravkullarna (det står alltså specifikt så i boken...) och tar hand om begravningar. De ser också krig som en bra sak, och därför brukar de provocera fram krig, eller helt enkelt starta dem själva om det råkar vara fred i området. ... ...
Givetvis kan inte krigshetsande gravvårdare ligga runt, så därför sparkas man ut om man inte är oskuld. Gäller givetvis enbart kvinnor.

The Cult of Meleh Ha-Mashiach består nästan enbart av Kopparmän och dyrkar en kvasigud. Deras mål är att Mörda Alla Gudar Och Deras Präster samt att Bränna Alla Deras Tempel etc etc. Har en fult målad fisk som symbol.

The Hashshashin är såklart en kult av lönnmördare som består av Bronsmän och är en del av tidigare nämnda Cult of Meleh Ha-Mashiach. De beskrivs som "utter cowards" och har en månskära som symbol.

The Sicarii eller dolkmännen dyrkar en gyllene ko, har ett böjt kortsvärd som symbol och dödar och mördar och använder list för att starta krig. Eventuellt för att helt enkelt sänka bfolkningsmängden i Thule, men deras motiv är okända. Man måste typ mörda barn och skära i sin kropp för att bli medlem.

The Antediluvians är ytterligare en kopparmanskult som dyrkar en falsk gud, de leds av en snubbe som kallas Profeten, ägnar sig åt människooffer på groteska altare och skapar "small and poorly made clay statues". Deras symbol är en grön kraken på svart bakgrund.

The Gardeners är "native Thulean bigots" som ser invandrare som ogräs som måste rensas. Deras ledare kallas för "The Gardener" vars sanna identitet är okänd. Fast ärligt talat så är det ju något som är känt bland de flesta av oss på rollspel.nu. RIGHT? ;)

The Merchants, eftersom thuleaner anser att handel är synd så är det bronsmännen som ägnar sig åt sådant. Givetvis är de ofta onda och ingår i en hemlig organisation som försöker roffa åt sig monopol och kidnappa barn för att sälja som slavar. De försöker givetvis också häva förbudet mot att ta ränta på lån.

I det här kapitlet trycker också VV in en ruta om Shield Maidens. Shield Maidens är kvinnorna i armen och de ägnar sig såklart inte åt sådant som Lagertha ägnade sig åt, dvs slåss utan istället tar de hand om krigarnas vapen, lagar mat, hejar på från kanten och om deras krigare är på väg att förlora så gör de det här: "rip open their dresses or shirts to expose their breasts to show what is at stake. ... This makes their warriors fight harder and quite often it can turn the tide of the battle."
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
chrull;n65376 said:
Vad vill du veta om den?
Vad det är tänkt att folk ska heta förstås! Om det är norska namn eller om det är fornnördiska namn eller om det är hittepånamn. Viktiga grejer!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
chrull;n65388 said:
Nåja, nu ska det läsas lite. "Bands, Cults & Organisations" heter ett kapitel:

The Liberated är en kult av "Bacchantes and Maenads" som på utan är en fredlig grupp folk som gillar sång, dans och att uppnå sådan eufori att man springer ut i naturen, fångar ett djur och sliter sönder det med händerna. De kvinnliga medlemmarna är Maenader och måste vara oskulder, de tjänar kulten i 10 år och sen brukar de gifta sig och därmed tappa sitt medlemsskap. Bacchanterna finns mest för att skydda Maenaderna i deras oskuld, så de är helt enkelt cockblockers.

The Ansugardaraithô är en kult av Einherjar och Valkyrjur. De skyddar gravplatser och ser till att ingen klipper gräset eller hugger ner träden på gravkullarna (det står alltså specifikt så i boken...) och tar hand om begravningar. De ser också krig som en bra sak, och därför brukar de provocera fram krig, eller helt enkelt starta dem själva om det råkar vara fred i området. ... ...
Givetvis kan inte krigshetsande gravvårdare ligga runt, så därför sparkas man ut om man inte är oskuld. Gäller givetvis enbart kvinnor.

The Cult of Meleh Ha-Mashiach består nästan enbart av Kopparmän och dyrkar en kvasigud. Deras mål är att Mörda Alla Gudar Och Deras Präster samt att Bränna Alla Deras Tempel etc etc. Har en fult målad fisk som symbol.

The Hashshashin är såklart en kult av lönnmördare som består av Bronsmän och är en del av tidigare nämnda Cult of Meleh Ha-Mashiach. De beskrivs som "utter cowards" och har en månskära som symbol.

The Sicarii eller dolkmännen dyrkar en gyllene ko, har ett böjt kortsvärd som symbol och dödar och mördar och använder list för att starta krig. Eventuellt för att helt enkelt sänka bfolkningsmängden i Thule, men deras motiv är okända. Man måste typ mörda barn och skära i sin kropp för att bli medlem.

The Antediluvians är ytterligare en kopparmanskult som dyrkar en falsk gud, de leds av en snubbe som kallas Profeten, ägnar sig åt människooffer på groteska altare och skapar "small and poorly made clay statues". Deras symbol är en grön kraken på svart bakgrund.

The Gardeners är "native Thulean bigots" som ser invandrare som ogräs som måste rensas. Deras ledare kallas för "The Gardener" vars sanna identitet är okänd. Fast ärligt talat så är det ju något som är känt bland de flesta av oss på rollspel.nu. RIGHT? ;)

The Merchants, eftersom thuleaner anser att handel är synd så är det bronsmännen som ägnar sig åt sådant. Givetvis är de ofta onda och ingår i en hemlig organisation som försöker roffa åt sig monopol och kidnappa barn för att sälja som slavar. De försöker givetvis också häva förbudet mot att ta ränta på lån.

I det här kapitlet trycker också VV in en ruta om Shield Maidens. Shield Maidens är kvinnorna i armen och de ägnar sig såklart inte åt sådant som Lagertha ägnade sig åt, dvs slåss utan istället tar de hand om krigarnas vapen, lagar mat, hejar på från kanten och om deras krigare är på väg att förlora så gör de det här: "rip open their dresses or shirts to expose their breasts to show what is at stake. ... This makes their warriors fight harder and quite often it can turn the tide of the battle."
Det här... Ja. Vad fan ska man säga? Det är som att få kliva in i en pubertetsnazists euforiska feberdrömmar. Jag saknar ord, helt enkelt.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Först och främst vill jag påminna om det här som inleder boken:

To my son Tîwar (To whom I originally made this game as an educational tool for home schooling)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,540
Location
Umeå
Slåss man inte rimligtvis sämre om man helt plötsligt blir distraherad av att se någon man tycker om dyka upp helt oskyddat på slagfältet, och dessutom försöka dra åt sig ens uppmärksamhet? Verkar inte realistiskt det här, tycker jag.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
DeBracy;n65389 said:
Vad det är tänkt att folk ska heta förstås! Om det är norska namn eller om det är fornnördiska namn eller om det är hittepånamn. Viktiga grejer!

Namnen verkar vara nordiska, grekiska, romerska och säkert lite mer. Här är några smakprov:
Ambrosius, Atilius, Agelmund, Gundomad, Gann, Älfric.

Koppar- & Bronsmän heter saker som:
Mawagali, Damla, Obwambi, Amunet.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
chrull;n65393 said:
Först och främst vill jag påminna om det här som inleder boken:

To my son Tîwar (To whom I originally made this game as an educational tool for home schooling)

 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Spellkapitlet!

Man kan fummla med spells, ett av resultaten förvandlar dig till en groda. Bara en nobel kvinnas kyss kan förvandla tillbaka dig.

Calm Creature lugnar ner aggressiva djur. Vilka djur man kan lugna ner beror på vilken gud du ber om hjälp (om Präst) eller vilket element du använder (om magiker). Till exempel krävs Manôs hjälp för att lugna enhörningar, Nerthus hjälp för att lugna delfiner (lol wut?) och Wôthanas hjälp för att lugna Giant Swans.

Javisst ja, det finns Jättsvanar!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
De flesta spells som finns med är klassiska rollspels-spells som i många fall går att spåra tillbaka till D&D från 1974. Eftersom regelsystemet är annorlunda funkar de på lite olika sätt, men vad de egentligen gör är samma. Men namnen är ibland ändrade:

Ettin Eyes är namnet på spellen som gör att du kan se i totalmörker, och det är ju tusen gånger ballare än "Darkvision".
Den spell man botar sjukdomar med heter Cure Malaria (alias Influenza).
Feather Fall heter Snowflake

Totem Animal är lite mer unik. Den heter också Berserk och när man kastar den blir man immun mot rädsla, kan inte bli medvetslös och blir tuffare. Hur tuff beror på ens totem-djur och ett sådant måste man ha först. Det får man genom att spåra upp det djuret, döda det, äta dess hjärta och göra en rustning av dess kropp. Exemplen listar djur som Kanin, Vildsvin, Brunbjörn, Jättetusenfoting, Jättesvan och Eldorm (dvs drake).

Trojan Horse är namnet på en spell som låter dig färdas till andra världar och Trojan fortress skickar ditt mål till en labyrintdimension.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
chrull;n65402 said:
Totem Animal är lite mer unik. Den heter också Berserk och när man kastar den blir man immun mot rädsla, kan inte bli medvetslös och blir tuffare. Hur tuff beror på ens totem-djur och ett sådant måste man ha först. Det får man genom att spåra upp det djuret, döda det, äta dess hjärta och göra en rustning av dess kropp. Exemplen listar djur som Kanin, Vildsvin, Brunbjörn, Jättetusenfoting, Jättesvan och Eldorm (dvs drake).
Alltså. Hur ser en rustning av en kaninkropp ut?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
kloptok;n65406 said:
Alltså. Hur ser en rustning av en kaninkropp ut?
Bra fråga!
Jag har dock alltid förställt mig att en kanin i rustning nog ser ut som ett bältdjur
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
chrull;n65412 said:
http://www.christersoderberg.se/bilder/stifado1.jpg

Alltså, i det här fallet menar man nog päls/skinnet. Och det är väl en del av kroppen?
Jo, men även om det bara skulle vara skinnet - hur stor skulle den rustningen bli egentligen? Står det vad man får för RV/AC/motsv. för en kaninrustning? Det kanske går att göra en liten kaninhuva i och för sig.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
kloptok;n65414 said:
Jo, men även om det bara skulle vara skinnet - hur stor skulle den rustningen bli egentligen? Står det vad man får för RV/AC/motsv. för en kaninrustning? Det kanske går att göra en liten kaninhuva i och för sig.

Det står att det krävs 12 kaniner för en rustning, men bara en behövs dödas och hjärtats ätas upp för, resten kan man köpa om man vill :D
 
Top