Nekromanti MYFAROG - Intryck

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Jag fick precis hem MYFAROG. Spelet av Mördaren, Kyrkbrännaren och den smått nazistiska Varg Vikernes.

Jag tänkte använda den här tråden till att posta lite intryck.

Vi börjar med det viktigaste:
Spelar man bara blonda vikingar?

Korta svaret är: Ja.

"The hair colour nuances (like the degree of bondness) ... a character has is left for the player to decide"

Det finns en tabell för att slå fram hudfärg, man slår 3d6 och läser av tabellen:
3-18: Very Light.

Y U EVEN TABLE???
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Rollformuläret är minst 4 sidor långt och det verkar finnas tre nivåer av blödning. Det verkar alltså röra sig om ett detaljerat simulationistiskt culture-gaming-spel. Några spel nämns som inspirerande: HarnMaster, MERP, Rolemaster, RuneQuest, Stalker.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Spelet är enbart illustrerat med bilder på vapen, rustningar och sköldar. Det finns även en karta och några heliga symboler. En av de heliga symbolerna är en variant av swastikan.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Det finns Järnmän (som man ska spela), Bronsmän och Kopparmän

Kopparmän kommer söderifrån, kommer från en gudinna som beskrivs som "terribly ugly and brown like a snake" med "snake like hair". De delas upp i Mörklingar och Skrälingar och de finns enbart för att vara fiender som pirater, rövare, banditer eller eventuellt slavar. "they are filthy, vulgar, have little education, and they eat and live very much like (other?) predatory animals, and show no signs of wanting to change this."Kopparmän kommer söderifrån, kommer från en gudinna som beskrivs som "terribly ugly and brown like a snake" med "snake like hair". De delas upp i Mörklingar och Skrälingar och de finns enbart för att vara fiender som pirater, rövare, banditer eller eventuellt slavar. "they are filthy, vulgar, have little education, and they eat and live very much like (other?) predatory animals, and show no signs of wanting to change this."

Bronsmän har rödbrunt hår och är "skilled with weapons, but still not very bright".

Järnmännen är alla vita, men vissa undergrupper finns som uppstått när vad som verkar vara huvudgruppen (Thulir) har fått barn med andra raser. Anledningen är att Thulingarnas kvinnor krigar vid sida med männen, men eftersom kvinnorna är svagare så dör de snabbare och det leder till en brist på Thulingskvinnor... Såatteh.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Det finns regler för att slåss i formationer, fyra sorters Jättemaskar och fyra storlekar på kraken samt ett helt blad för att hålla reda på rollpersonernas tillfälliga moral.

Nu tror jag att jag ska sluta posta och börja läsa på riktigt. Mer intryck senare/imorgon.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Björn Wärmedal;n64540 said:
Hur och varför har du införskaffat det här spelet? o_O
Varg Vikernes, aka Count Grishnak, aka Burzum är ju en legend inom Black Metal. När han nu har släppts från fängelset (dömd för mord och kyrkbränning) och bestämmer sig för att skriva ett rollspel så kände jag att det var min plikt att skaffa det och kolla om det var så hemskt som jag misstänkte.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Hittills har jag BARA hört saker som stämmer EXAKT med vad jag förväntade mig.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag är besviken på det jag hört hittills. Det hade varit så mycket coolare om en så störd person hade skrivit ett riktigt bra och intressant rollspel.

/tobias
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Gurgeh;n64550 said:
Jag är besviken på det jag hört hittills. Det hade varit så mycket coolare om en så störd person hade skrivit ett riktigt bra och intressant rollspel.

/tobias

 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Jag tycker att MYFAROG är ett indicium på att Allan Rubin hade rätt. Döden är bara början. Det slutar med rollspelen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Introduktionskapitlet är bra, bitvis riktigt bra. Det är pedagogiskt och förklarar vad rollspel är bättre än många andra spel. Det drar sig inte för att kalla det för hitte-på-lek, erkänner att reglerna kan verka komplexa och svåra och rekommenderar nybörjare att introducera dem en och en. Dessutom förklarar det att reglerna ska vara ett verktyg, aldrig ett hinder.
Det förklarar också att reglerna är specifikt byggda för att användas med just den här kampanjvärlden.

Det berkar helt enkelt vettigt och smart.

Sen kommer den här biten: "There are no typical fantasy rpg races ... in MYFAROG, because this is a game based on original Pagan world view and not the more or less modern Judeo-Christian (intentionally) demonizing misinterpretations of the Pagan world view, such as the one found in the (otherwise excellent) The Lord of the Rings books ..."
Wow.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Det förklarar också att reglerna är specifikt byggda för att användas med just den här kampanjvärlden.

Det berkar helt enkelt vettigt och smart.
Visst men allting som verkar vettigt och smart är det inte så frågan är hur bra spelsystemet gör jobbet dvs hur välbyggda är spelreglerna för kampanjvärlden? Har du någon åsikt om det efter att ha läst reglerna och kampanjvärlden?

Vad har du att säga om spelreglerna annars? Är spelreglerna något nytt eller är de bara en variant av de stora befintliga spelsystemen?

Personligen tycker jag att det låter lite tråkigt utan "fantasy rpg races". Du skriver ingenting om magi. Finns det magi i spelet? Du skriver om heliga symboler men har de någon magisk betydelse eller vad är meningen?

Ett fantasyrollspel utan "fantasy rpg races" får mig att tänka på ett Gumshoe-spel utan övernaturligheter. Typ ett svenskt deckarspel som enbart bygger på verkliga kriminalfall. Jag är rädd att ett sådant spel blir för tråkigt i längden. Det är också därför jag tror att Mutant City Blues och The Esoterrorists har blandat in övernaturligheter. Jag tror inte att verkligheten räcker som spelvärld men det kanske den gör om den är historisk och framförallt om den är alternativhistorisk. Men jag är tveksam till det. Jag tror att ett spel behöver ha inslag av overklighet och helst även hos rollpersonerna för att det ska vara kul i längden.

Jag får en uppfattning om att spelet är tänkt att spelas "alternativhistoriskt" och "realistiskt". Stämmer den uppfattningen med ditt intryck av spelet?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Mutanten;n64632 said:
Visst men allting som verkar vettigt och smart är det inte så frågan är hur bra spelsystemet gör jobbet dvs hur välbyggda är spelreglerna för kampanjvärlden? Har du någon åsikt om det efter att ha läst reglerna och kampanjvärlden?

Vad har du att säga om spelreglerna annars? Är spelreglerna något nytt eller är de bara en variant av de stora befintliga spelsystemen?

Personligen tycker jag att det låter lite tråkigt utan "fantasy rpg races". Du skriver ingenting om magi. Finns det magi i spelet? Du skriver om heliga symboler men har de någon magisk betydelse eller vad är meningen?
Jag har läst 20 sidor i boken.
Det finns magi.

Ett fantasyrollspel utan "fantasy rpg races" får mig att tänka på ett Gumshoe-spel utan övernaturligheter. Typ ett svenskt deckarspel som enbart bygger på verkliga kriminalfall. Jag är rädd att ett sådant spel blir för tråkigt i längden. Det är också därför jag tror att Mutant City Blues och The Esoterrorists har blandat in övernaturligheter. Jag tror inte att verkligheten räcker som spelvärld men det kanske den gör om den är historisk och framförallt om den är alternativhistorisk. Men jag är tveksam till det. Jag tror att ett spel behöver ha inslag av overklighet och helst även hos rollpersonerna för att det ska vara kul i längden.

Jag får en uppfattning om att spelet är tänkt att spelas "alternativhistoriskt" och "realistiskt". Stämmer den uppfattningen med ditt intryck av spelet?
För det första: Det finns ingenting som är alternativhistoriskt med det här. Det finns massor av troll, magi, regler för hur bra rustningar gjorda av drakfjäll är och som jag redan sagt finns det fyra olika sorters jättemaskar i en värld som heter Thule.

För det andra: verkligheten duger alldeles utmärkt att spela i. Men den diskussionen ska inte tas i den här tråden.

För det tredje: det här spelet är skrivet av en mördare, kyrkbrännare och nära på nazist. Jag förväntar mig inte att spelet ska vara särskilt bra eller intressant annat än som ett varnande exempel.

OBD said:
Finns det som pdf nånstans?


Nä, inte vad jag har hittat iaf.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Lite kort om världen och de olika folken: Järnmännen (de smarta, blonda och blåögda) lever i Thule som är en skärgård. Det mesta av skärgården är vildmark och det bor en del läskiga varelser på dem. Järnmännen är utvalda av gudarna och vissa av dem är gudomliga själva. Problemen för Järnmännen är att det börjat dyka upp massa vidrigt patrask i form av Kopparmännen som är mördande, äckliga, piratande folk med mörk hud. Det har också dykt upp en massa Bronsmän som är lite bättre och tolereras ibland som handelsmän, eftersom järnmännen tycker att driva handel är vedervärdigt. Kopparmännen och Bronsmännen har flytt till Thule för att Ettins håller på att ta över världen. Tyvärr för Järnmännen har också Ettins börjat influera och bli aktiva på Thule.

Jag förväntar mig att Ettins gärna korrumperar folk och arbetar i något slags världsomspännande konspiration, men det är nog några hundra sidor kvar innan jag kommer till den biten.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Jag har sökt med ljus och lyckta efter pdf, men det verkar inte finnas. Jag gissar att nazister inte gärna piratar rollspel. Vill "stödja en god sak" etc.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
gorillotaur;n64681 said:
Jag har sökt med ljus och lyckta efter pdf, men det verkar inte finnas. Jag gissar att nazister inte gärna piratar rollspel. Vill "stödja en god sak" etc.

Det stod "#21/100" i min, så det kan ju vara så att de 20 andra personer som köpt spelet inte är pirater? :D

( å andra sidan är det här version 1.2, oklart om någon annan version tidigare funnits att få tag på, tror dock inte det )
 
Top