Nekromanti Mycket snack...

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
En liten sak som jag funderat på ett tag, och som disskuterades lite i vrållådan under föregående kväll, är huruvida det är bra eller dåligt för kreativiteten att skriva inlägg om vad man gör.

Själv tror jag att det egentligen är så att man, iom att man skriver ett inlägg om något, spenderar lite av den energi man har för att fullfölja själva uppgiften. Eller, tja, detta gäller nog att snacka om det i allmänhet.

Tänk er själva. Alla era stridssystemsfunderingar, konceptidéer och dylikt... om ni hade använt den energin till att faktsikt lägga lite tegel där hetluften regerat, tror ni inte att ni kommit betydligt mycket längre på er idé?

Ja, jag vet, man vill inte spendera all sin tid på att skriva något som inte fungerar som det ska/man vill inte behöva skriva om allting. Men ärligt, är

Ta Rising, till exempel. Hade han använt den energi det tagit att skriva alla de dära duellito-inläggen till att faktsikt skriva duellito kanske det faktiskt hade varit färdigt till inlägg 5000. Om man tog all energi det tog för honom att förklara att han skulle/inte skulle hinna bli klar till inlägg 5000 så hade det nog gått ännu bättre. Och vi vet ju alla att det beryktade Rising-tempot inte beror på att gode herr Johan har slut på idéer eller något sådant dumt.

Eller ta mig som exempel! De projekt som gått slöast för mig, produktionsmässigt, är de som jag babblat mest om. Varje gång jag slängt ur mig ett inlägg om regelsystemet till Sisu så har produktionen stått still under långa perioder. Nu, när jag börjat skriva ordentligt, är det de saker som jag valt att inte nämna i mina inlägg som har gått bäst.

Är jag inne på något här, eller håller ni inte med mig?

/Mask - har köpt rock
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
... ger lite verkstad

Är jag inne på något här, eller håller ni inte med mig?
Jag håller med. Jag väljer oftast att hålla käft om vad jag håller på med, dels eftersom jag inte vill lova något jag inte kan hålla (till exempel att mitt maffiarollspel skulle varit klart för ett år sedan) och dels eftersom jag inte vill ha min kreativa process störd av människor som har åsikter. Det låter fruktansvärt trångsynt, men jag tycker att jag arbetar bättre om jag först lyssnar på åsikter och formar en egen uppfattning om det jag ska skriva, därefter skriver ner det, och först när jag är klar lyssnar på vidare åsikter. Input under arbetets gång skapar bara problem. När jag vill ha kreativa åsikter om något här på forumet är det alltid om saker jag själv inte riktigt har bestämt mig för hur jag ska hantera.

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ja och nej.

Ja, jag håller med dig till stor del. En hel massa av det jag har skrivit om har aldrig blivit av.

Och nej, jag håller inte med dig. En del av det jag har skrivit om har blivit av, och hade aldrig blivit det om jag inte hade skrivit om det här. Ett exempel är Aki, som tillkom genom pratet om Emmerdale: The Eternal. Utan det pratet hade Aki inte tillkommit alls. Och Andra Imperiet drivs till stor del av Cola Light Lemon, Ghost in the Shell och pressen att komma ut med en ny Veckans skryt eller Lägesrapport. Utan pratet om Andra Imperiet hade jag aldrig orkat skriva färdigt skiten (och jag vill ha den klar till jul!).

Så varför blev det där som aldrig blev av, aldrig av? Tja, jag tror att det för min del handlar om att jag inte har tid. Skulle jag skriva en Is, en Valkyria, en Västmark 1940 eller en 1989, så skulle det inte bli tid över att jobba på Andra Imperiet. Ibland känns det som att jag endast kastar ur mig dessa idéer på forumet för att de ska förevigas och inte glömmas bort.

Så ni som väntar på Sveriges häftigaste manga/wuxia/space opera-rollspel (dvs det enda), be till Gud att jag fortsätter att ploppa ur mig idéer på forumet. Gör jag det inte så är risken stor att jag börjar jobba på de idéerna istället för Andra Imperiet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Det finns en poäng med att inte diskutera ihjäl saker som är relativt konkreta (när startade jag en teronetråd senast, till exempel?), men jag tycker ändå att fördelarna väger tyngre än nackdelarna. Om jag inte hade läst och diskuterat massor av stridssystem här så hade jag antagligen varit fast i ett klassiskt handlingsbaserat stridssystem av tennismodell, till exempel. Fast visst skulle det vara kul att bara överraska forumet med något som var helt klart, och som ingen kände till! :gremlaugh:


/Dimfrost
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"men jag tycker ändå att fördelarna väger tyngre än nackdelarna."

Ah, det säger jag inte emot. Men du håller med mig om att det finns nackdelar också, alltså.

Jag ville inte få den här tråden till något som ska hindra folks trådskrivande om sina projekt, men väl överväga om den potetiella vinsten är bättre än vad man förlorar på att skiva om det.

Men tja, var mest en lös tanke.

/Mask
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Är jag inne på något här, eller håller ni inte med mig?
Nope, håller inte med. Mitt Generica är till mycket stor del ett resultat av de regeldiskussioner, filosofidiskussioner, spelledningsdiskussioner och d20-licensdiskussioner jag har haft här och utan dem skulle det inte blivit något Generica.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Mitt Generica är till mycket stor del ett resultat av de regeldiskussioner, filosofidiskussioner, spelledningsdiskussioner och d20-licensdiskussioner jag har haft här och utan dem skulle det inte blivit något Generica."

Jag tror att det är viktigt att skilja på att prata om sina rollspel, och att disskutera dem. Om man är ute efter att spåna på koncept, regler och whatever så måste man ju såklart prata om det. Det jag inte tro hjälper något är när man pratar om sitt projekt. Alltså, säga saker i stil med "I mitt pågående projekt så har jag en stor val som är ihålig inuti, och där det bor en kis som har så snabba ben att han måste använda vikter, fästa via kedjor i hans vrister, för att han inte ska springa bort. Det är så jävla skittufft, och här har jag skrivit tolv haikus som exakt beskriver vad jag tänkt göra."

Klargjorde det något? Det är alltså skillnad på att prata med syftet att informera om ett pågående projekt och att göra det med syftet att utveckla det.

Sedan är det ju säkert så att det här är något väldigt individuellt.

/Mask
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Alltså, säga saker i stil med "I mitt pågående projekt så har jag en stor val som är ihålig inuti, och där det bor en kis som har så snabba ben att han måste använda vikter, fästa via kedjor i hans vrister, för att han inte ska springa bort. Det är så jävla skittufft, och här har jag skrivit tolv haikus som exakt beskriver vad jag tänkt göra."
Coolt! Helt klart en kandidat för ett Dogmaspel!

Klargjorde det något? Det är alltså skillnad på att prata med syftet att informera om ett pågående projekt och att göra det med syftet att utveckla det.
OK, i så fall tror jag att det antingen är plus minus noll eller aningen på plussidan. Man pressar sig själv lite mer genom att göra offentliga åtaganden, samtidigt som man bränner lite tid på att göra dem. Jag tror iofs att det rör sig om annan tid, tid då man ändå inte skulle pysslat med spel. Det är lite som att klaga på att ätandet tar för mycket tid från sovandet, det är två olika "tidskassor" som är öronmärkta för olika ändamål.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"Coolt! Helt klart en kandidat för ett Dogmaspel!"

Och sen blir man stämd av vemhelst det är som har copyright på Baron von Münchausen. :gremsmile:

Men nu vet jag vad du tycker om konceptet. "Vad trevligt att han gillade det" tänker jag och är nöjd(efter att vi disskuterat projekt ordenligt). Och det är just det. Jag är nöjd med vad jag åstadkommit, istället för nyfiken och skaparglad.

"OK, i så fall tror jag att det antingen är plus minus noll eller aningen på plussidan. Man pressar sig själv lite mer genom att göra offentliga åtaganden, samtidigt som man bränner lite tid på att göra dem.

Det är inte tiden jag syftar på att man bränner, utan skaparkraften bakom projektet. Man får lixom känslan av att man redan åstadkommit något, om än i en liten dos, och om man gör detta för mycket så tillfredställer man hela tiden sin skaparkraft och sitt kreativa utlopp(återigen, man måste skilja på att prata om skapandeprocessen och att prata som en del av skapandeprocessen). Det har nog inte så mycket med tid att göra.

Tid att göra saker är bara en dum illustion som jag är nästan är befriad från. :gremwink:

Men sedan är det, förmodligen, högst individuellt det här.

/Mask
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Och sen blir man stämd av vemhelst det är som har copyright på Baron von Münchausen.
Misstänker att den har passerat ut ur copyright vid det här laget.

Det är inte tiden jag syftar på att man bränner, utan skaparkraften bakom projektet. Man får lixom känslan av att man redan åstadkommit något, om än i en liten dos, och om man gör detta för mycket så tillfredställer man hela tiden sin skaparkraft och sitt kreativa utlopp(återigen, man måste skilja på att prata om skapandeprocessen och att prata som en del av skapandeprocessen).
Inget problem för mig, sådant ger mig inspiration och mer skaparkraft.
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Jag skrev:
[color:\\"red\\"]"Man får lixom känslan av att man redan åstadkommit något, om än i en liten dos, och om man gör detta för mycket så tillfredställer man hela tiden sin skaparkraft och sitt kreativa utlopp."[/color]

Du svarade:
[color:\\"blue\\"]"Inget problem för mig, sådant ger mig inspiration och mer skaparkraft"[/color]

Du syftar på känslan att åstadkomma något, inte tillfredställandet av din skaparkraft... rajt? Tja, i så fall kan vi nog konstatera att en av oss är knasigt funtad på något vis. :gremsmile:
Du verkar, enligt hur jag uppfattat vad du skrivit, fungera så att ju mer du pratar om något desto mer energi får du över till att skriva om saker. Om man ska göra en graf över det du beskriver borde det väl se ut såhär, typ:

X = Skaparkraft
_ = Eget arbete
O = Skryttillfälle

----------------------------XXXX
------------------XXXXXXXXXX
---------XXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
____O____O____O____

Det verkar jättekonstigt ur min synpunkt, för att förvisso kan jag hålla med om att man kan känna en viss förpliktelse att fortsätta på det hela, men jag kan inte hålla med om att mina projekt främjas på det här sättet av att jag berättar om dem utan syfte att få något för skrivandet värdefullt tillbaka.

För mig ser alltså grafen ut såhär:

-------X--------X--------X---------
----XXX-----XXX----XXX-----XX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
____O____O____O_____

Alltså, vid mina skryttilläfllen får jag utlopp för en del av mitt skapande. Simple as that.

/Mask - som mycket hellre hade haft Trobergs graf
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Nu blev graferna lite mosade i presentationen, men jag förstår vad du menar. Jag funkar så att positiv respons ger mig en kick, ger mig uppmuntran att göra något, ger mig skaparkraft. Negativ respons ger också motivation, en drift att visa att jag kan göra det bra.

Det tråkigaste och okreativaste som finns är att jobba i ett vacuum där ingen bryr sig och man bara har sig själv att relatera till. Ingenting funkar då, man blir bara trött och ger upp.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Själv har jag hållt mig ganska förtegen vad det gäller mitt eget Daimonionprojekt, av anledningen att jag dels vill inte förse med alltför mycket gratismaterial till klåfingriga rollspelskonstruktörer med skrivkramp :gremwink:, dels inte vill spoila för mycket inför den stora händelsen då spelet väl blir offentligt. De flesta av mina inlägg som handlat om Daimonion har medvetet innehållt väldigt sparsam information om vad Daimonion egentligen handlar om och jag har försökt att hålla mina frågor och funderingar så generella som möjligt. Denna hemlighetsfulla linje rekommenderar jag dessutom till alla rollspelsskaparkolleger.

Forumet använder jag framför allt för att få en bredd av synpunkter om diverse olika frågor. Det är ungefär som att doppa stortån i plurret innan man hoppa i, med andra ord känna av stämningar och rådande uppfattningar och kanske få riktigt bra förslag på helt andra linjer än de man tänkt från början. Det är inte helt säkert att det bidrar positivt till inspirationen, men förhoppningsvis har man färre buggar och problem att stå till svars för när man väl släppt spelet, eller åtminstone mer eller mindre genomtänkta argument och motiv till de val man i slutändan gjort.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
TOPPHEMLIG jämte sekretesslagen 1968§711

"Denna hemlighetsfulla linje rekommenderar jag dessutom till alla rollspelsskaparkolleger."

Det gör inte jag. Min spontana tanke kring Daimonion har alltid varit "jaha, ännu en wannabe med ännu ett spel med ännu ett konstigt namn, och han har inte ens vett att försöka locka folk till projektet utan är jättehemlig och mystisk och tror att folk ska bli intresserade av hans intetsägande hemmabygge", och jag tror inte att jag är ensam om den.

Jag menar, hur intressant är det med en person i Skövde med lego-avatar som säger att han bygger på ett spel som heter Aki och är jättehemlig om det och vägrar säga vad det handlar om annat än att det är nutid i Japan? Skulle du vilja titta närmare på det? Skulle du ens bli nyfiken?

Liksom, konceptet "hemligheter" går ut på att man inte vill sprida dem. Det är totalt raka motsatsen till att skapa uppmärksamhet. Och uppmärksamhet är faktiskt klart mycket ballare än hemlighetsfullhet. Det finns inget som hindrar att man håller vissa delar av projektet hemligt, men att hålla hela projektet hemligt är bara fånigt. Då påminner man bara om den rollspelsmässiga motsvarigheten till killen med långrocken som viskar "psst! vill du köpa?". Det vill säga, mer suspekt än intressant.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Om topphemliga grejer

...tror att folk ska bli intresserade av hans intetsägande hemmabygge
Hmm, jag tror du läser in för mycket. Jag har aldrig påstått att mitt hemlighetsmakeri skulle vara ett sätt för mig att försöka "sälja" min produkt. Det är ganska enkelt egentligen: Till den dag jag offentliggör spelet befinner sig projektet alltjämt i en utvecklingsfas som innebär ständiga tillägg och revideringar. Daimonion är inte i dag vad det var för blott ett år sedan. Jag har helt enkelt tänkt så här: "Den dag jag har kontroll över vad det egentligen är jag håller på med, den dag ska offentliggörandet ske, och det är just denna dag som spelet de facto är färdigt och redo att publiceras." Onödigt att slå på trumman för något som inte är färdigt, helt enkelt, och alltså håller jag käft om projektet tills det faktiskt är färdigt.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Afrikanska masker

Det jag gjort i rollspelsväg de senaste tre åren, skulle aldrig ha blivit gjort om jag inte valt att vara aktiv här och på theprojekt. Visst de skulle kanske ha kommit fram som ideér, men inte till rollspel och defenetivt inte något skrivet om dem. Jag kan till viss del känna igen mig i det du skriver om att man nöjer sig med lite, att fokuset blir otydligt, då man söker kortaste vägen till tillfredställelse. Men jag är nog mer inne på Trobergs linje, närmare den än din iaf.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Jag har för närvarande ett par projekt igång som jag valt att inte skriva något om här. Anledningen är mycket enkel och har inte så mycket med dina teorier om energi att göra: jag har postat så många inlägg på det här forumet om spelvärldar som sedan aldrig kommit förbi konceptstadiet att jag är rädd för att jag skulle bli till allmänt åtlöje om jag skrev några fler. :gremtongue: Dessutom känns det coolare att komma in på forumet med ett helt färdigt rollspel som man aldrig sagt ett knyst om än att ständigt tjata om sitt coola projekt utan att nånsin komma någon vart.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ser allt, hör allt, asfalt...

Jag menar, hur intressant är det med en person i Skövde med lego-avatar som säger att han bygger på ett spel som heter Aki och är jättehemlig om det och vägrar säga vad det handlar om annat än att det är nutid i Japan?
Jag tror det är skillnad på färdiga spel och pågående projekt.

Gurgeh till exempel har ett färdigt spel att prata om. Jag har varit galen på honom för att han inte har diskuterat det mer än vad han har gjort. Han ska inte vara hemlig med det hanr edan har skrivit.

Jag å andra sidan har knappt ett skit av Flux att visa upp. Lite av den där lusten att göra något och få häpna andra med det, den tillfredsställer man ju när man i förväg pratar om det man tänkt skriva. Jag har exempelvis pratat om två av mina monster till Eskapix här på forumet. Dessa monster är de som det är tråkigast att skriva något om nu till rollspelet. Det känns mest som beställningsjobb; "ah, nu skall jag leva upp till de förväntningar som ställts efter det jag redan skrivit, och brodera ut det som jag redan har lyft fram", medan det finns andra stycken som är mer kittlande, för de vet jag inte riktigt hur de kommer att mottas (ens av mig själv) för jag har inte riktigt formulerat mina tankar om dem när jag sitter vid tangentbordet och knackar fram dem.

Så... Jag tror helt klart på det här fenomenet som Mask beskriver. Jag menar, det enda större (nåja) som jag någonsin postat på forumet, det var Pookafiktum, och det kom out of the blue.

Men jag är iofs också en notorisk blabbare och en fenomenalt dålig få-det-gjort-are, så jag är kanske ett lite för enkelt exempel för den här tesen.

/Riz
håller mun om det han skriver på nu
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Slightly OT, men så cool att jag inte kan låta bli

Jag vet att det här är aningen OT, men den är perfekt att använda som handout i ett agentspel i det tidiga kalla kriget eller något.

Topphemligt dokument (1 MB)

Observera texten på sista sidan (som jag misstänker egenligen ska vara förstasidan). Visst känner man sig lite James Bond-aktig när man läser den...

När jag ändå håller på så kan jag skicka med ett par bilder som en spoin kan ha smugglat ut, en om man spionerar för öst, en för väst (vilket visar hur lika öst och väst tänkte när de kom över tysk teknologi och skulle testa den...).

Öst testar Argus
Väst testar Argus

Återigen, sorry för att det är OT, men det passade i sammanhanget och är material för ett halvt agentscenario.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,648
Location
Uppsala
Se detta ur en allmängiltig synvinkel istället. Det gjorde jag förr, och slutade som resultat att diskutera här för en rätt lång period.

Hur mycket tid spenderar man på att diskutera rollspel, gentemot att spela dem?
 
Top