Nekromanti Mutant

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Jo, vildmarken och zonerna är ju det som är spännande, Hindenburg är ju bara en håla att proviantera och sälja av skräp i.

Har spelat runt lite i Hindenburg, men det är i zonerna som tillvaron får färg. Så när/om det dyker upp någon modul om zoner så kommer den att köpas omedelbart.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Vad jag saknar är en övergripande världsbeskrivning (av Skandinavien), en beskrivning av hur det kommit att bli som det är (alltså historia), en beskrivning av mer än de största städerna, skulle gärna vilja ha info om landsbygd, förbjudna zoner, vildamark etc. Vidare saknar jag information om hur människor (och mutanter och robotar) i Pyris tänker, en tämligen viktig uppgift om man skall försöka gestalta dem...
Det är uppenbart att våra åsikter går isär ganska ordentligt här. Det är just sådana här saker som jag inte vill ha en beskrivning av eftersom den med nästan 100%-ig säkerhet kommer bli så generell att den är ointressant.
Historien fram till för ca 100 år sedan är okänd även för världens invånare, så varför behöver vi känna till den? Vad katastrofen egentligen beror på är i sammanhanget helt ointressant. Vad är det man behöver veta om Landsbygd och vildmark, som inte är beskrivet redan? Jag gissar att det finns bönder på landsbygden och träd i vildmarken och att de båda företeelserna fungerar ungefär som de gör idag. Hur invånarna tänker är nog ganska individuellt. Jag kan inte se på vilket markant sätt det skulle skilja sig från hur dagens människor tänker och beter sig. Visserligen är förutsättningarna helt annorlunda, men människors mentalitet måste ändå vara densamma.
Alla de här sakerna finns dessutom beskrivna, de låter bara bli att gräva ner sig i detaljer. Jag tycker att man får en ganska bra uppfattning om hur saker och ting ser ut och fungerar. I de gamla versionerna av Mutant kan jag inte minnas att landsbygden beskrivs på ett enda ställe, det är bara ett stort vitt område som man går igenom för att komma till äventyrsplatserna.
Naturligtvis vore det trevligt med mer omfattande beskrivningar av massor av olika saker. Det rör sig dock om beskrivningar av speciella platser, organisationer, personer och annat, som kan vänta till de äventyr eller moduler där de blir aktuella.

Inlägget blev lite spydigare än jag menade. jag ber hemskt mycket om ursäkt... :gremsmile:

/tobias
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Smart marknadsföring med andra ord

Du läser boken, och vill ha mer, mer, mer! Låter nog som musik i tillverkarens öron.

:gremgrin:

Magnus
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Historien fram till för ca 100 år sedan är okänd även för världens invånare, så varför behöver vi känna till den? Vad katastrofen egentligen beror på är i sammanhanget helt ointressant
Ja, håller helt med. Men de hundra år som finns bevarade...

Vad är det man behöver veta om Landsbygd och vildmark, som inte är beskrivet redan? Jag gissar att det finns bönder på landsbygden och träd i vildmarken och att de båda företeelserna fungerar ungefär som de gör idag.
Okej, så här är det: Klichéer är tråkigt. För att en spelvärld skall "få färg" krävs att de bryts. Beskrivs någonting ej kommer den improviserande spelledaren naturligtvis hävda att det är "som vanligt" och platsen kommer antagligen befolkas av stereotyper. Eller också lägger spelledaren ned tid och arbete, och kunde lika gärna skrivit en egen värld. Min poäng är att det som inte beskrivs kommer inte bli annorlunda, och ej heller användbart. Vem vill spelleda Mutant på den "vanliga" landsbygden?

Hur invånarna tänker är nog ganska individuellt. Jag kan inte se på vilket markant sätt det skulle skilja sig från hur dagens människor tänker och beter sig. Visserligen är förutsättningarna helt annorlunda, men människors mentalitet måste ändå vara densamma.
Eftersom? Varför skulle människorna i ett radikalt annorlunda samhälle tänka likadant som vi gör? Lever upplysningstanken vidare efter katastrofen? Konsumtionssamhället? Den gamla världens filosofiska/religiösa/kulturella arv? Svar: Nej. Är det då rimligt att människor tänker likadant? Svar: Nej Troligen är de, jämfört med oss, vidskepligare och traditionsbundna (utan upplysningstanken) mindre giriga och mer kollektivistiskt tänkande (utan konsumtionssamhället) VÄLDIGT ANNORLUNDA (utan filosofisk/religiös/kulturella arvet)
Hur robotar sedan tänker lär ju bero ganska mycket på teknikerna som programmerade dem, före katastrofen, varför det är rimligt att tro att robotarna är mer lika dagens människor än människorna i Pyri.

/calle
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Klart du skall köpa den. Framför allt för att boken är väldigt trevlig. Snyggaste svenska rollspelsbok jag någonsin sett (slår DOD6 med hästlängder). Jag tycker inte att regler och värld gick av för hackor heller, men jag har inte läst igenom boken tillräckligt noggrant för att fälla ett underbyggt omdöme.
 

FFF

Veteran
Joined
2 Oct 2002
Messages
91
Re: Smart marknadsföring med andra ord

Han läser boken och tycker att den är otillräckligt.
Detta berättar han för sin kamrater på ett internetforum där många potentiella kunder hänger. Låter mindre musikaliskt måste jag säga.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Ett sådant missförstånd

Det var inte meniningen att vara elak mot dig, det jag menar är att rollspelen har förändrats, rollspelarna med dem. När första mutant kom så var folk vana att göra saker själva.

I en tidigare tråd på rollspelsforumet pratade vi om hur rollspelarna verkar ha blivit latare. Jag påpekade bara att vi här såg ett exempel på det hela.

Du får gärna spela färdiga rollspel med färdiga världar beskrivna i detalj. Jag gör det ibland och tycker det är kul...

chrull
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Otillräcklig?

Nä, det tror jag faktiskt inte han tycker. Begrunda följande citat från inlägget:

Reglerna är bra. Världen är bra, om än något bristfälligt beskriven. Det enda felet är att boken är alldeles för kort. Jag vill ha mer mer mer mer mer. Efter en genomläsning av boken så har man inte världens utseende på det klara. Är alla hus byggda av plåtskrot? Hur vanliga är muterade storkar? osv osv.

Allt som FINNS med i boken är bra, men som sagt. jag vill ha mer.
Om jag hade skrivit Mutant, hade de raderna glatt mig i alla fall. Allt i boken är bra. Han vill ha mer. Då skulle jag se till att han fick mer. På ett eller annat sätt.

Magnus
 
Top