Nekromanti Mutant

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Någon som testat den nya utgåvan, hur är den, är den värd att köpa?

/Per
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Någon som testat den nya utgåvan, hur är den, är den värd att köpa?

Kan du ge dig på att den är! ^_-
Enkla och snabba regler, kul värld, allt man behöver i en bok. Ett klart köp! Nu vet jag inte hur mycket du vet om Mutant i övrigt så jag ve inte hur mycket jag kan berätta som du inte redan vet...


Storuggla, tutar
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Jo MUA är bra, den nya spelvärlden dödade en del av mina favoriter ur gamla utgåvan. Men regler för NFM improviserades ihop på någon timme, sedan var det bara att köra.

För de som är så unga att de inte har testat den gamla versionen så är Mutant ett efterkatastrofenspel, som av sina talande djur får svaga fantasydrag.

Den nya versionen har handlingen förlagd till Pyrisamfundets barndom, vilket gör att det utspelar sig lite före den förra utgåvan från Äventyrsspel rent kronologiskt.

För de som gillar att pilla runt med rollspelsregler så innehåller MUA en del rätt häftiga modifieringar av det gamla klassiska BRP systemet. Skadesystemet infördes tex rakt av i min DoDv6-grupp.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Om jag får vara kritisk

Om jag får vara kritisk, vilket jag givetvis får och ska vara, så måste jag säga att jag inte håller med åsikten här under.

MUA innehåller verkligen inte allat man behöver. Gång på gång upptäcker jag att jag tvingas leta efter saker i regelboken som helt enkelt inte finns där.
Hade jag läst nogrannare första gången jag läste kanske jag hade hittat några utav dem och varit beredd. Men det saknas fortfarande mycket.

Reglerna är bra. Världen är bra, om än något bristfälligt beskriven. Det enda felet är att boken är alldeles för kort. Jag vill ha mer mer mer mer mer. Efter en genomläsning av boken så har man inte världens utseende på det klara. Är alla hus byggda av plåtskrot? Hur vanliga är muterade storkar? osv osv.

Allt som FINNS med i boken är bra, men som sagt. jag vill ha mer. Håller järnringen vad de lovat så kommer jag ju få mer ganska snart så det ska nog gå bra :gremlaugh:

chrull - lätt förvirrad.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Re: Om jag får vara kritisk

Vad letar du efter men inte hittar? Jag ha rinte märkt några saknade regler än.

Vad gäller världen så är jag kanske lite blind efter för många år med den gamla versionen.

Men jo, en tjockare bok är ju alltid kul.
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Det är härligt, allt går snabbt och lätt, världen är riktigt skön. Det är ett riktigt bra rollspel som är väldigt värt att pröva på.
 

Legolas

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
80
Location
Gävle
Bra för nybörjare

Jag tycker det verkar som ett ypperligt nybörjarspel. Lätta regler. Det tog mig ca. 20 minuter att skumma igenom boken tillräckligt för att kunna göra rollpersoner. Jag har inte gått in djupare i stridssystem och liknande och har ännu inte spelat det. Men det motsvarade mina förväntingar. Även om dessa antagligen inte var lika högt satta som många anndras, jag har nämligen aldrig spelat gammla mutant. Men jag ser fram i mot att få spela min muterade kanin.

Legolas
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Nej, egentligen inte...

Mutant UA är ett mycket magert rollspel, som närmast kräver den tidigare versionen som förförståelse. Okej, layout och system är det inget fel på, men bakgrundsinformationen är mycket bristfällig. Att spela utanför staden Hindenburg verkar svårt, om man inte äger gamla versionen vill säga.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Mutant UA är ett mycket magert rollspel, som närmast kräver den tidigare versionen som förförståelse. Okej, layout och system är det inget fel på, men bakgrundsinformationen är mycket bristfällig. Att spela utanför staden Hindenburg verkar svårt, om man inte äger gamla versionen vill säga.
Protest! Varför skulle man inte kunna spela MUA när den gamla versionen av Mutant gick alldeles utmärkt att spela, trots att den inte innehöll ens en bråkdel så mycket information om världen. Även om man räknar med Mutant 2 och Efter Ragnarök så är Pyrisamfundet ganska dåligt beskrivet i de äldre produkterna, om man bortser från översiktliga data som statsskick, befolkningsmängd och liknande. Vad är det för typ av bakgrundsinformation du saknar och tycker borde vara med i grundreglerna?

/tobias
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Om jag får vara kritisk

regler för högteknologisk ammo och priser på alla typer av ammo till exempel

det kan jag dock skvallra om att det kommer i Vid regnbågens slut. äventyret jag ska recensera som kom hem idag. Än så länge har jag bara läst inledningen men det ser lovande ut...

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Om jag får vara kritisk

hm. är jag så obegriplig.

ja. den stora bristen är att det inte finns mer.
Det är bra. men jag vill ha mer. det känns som nått saknas liksom.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Här ser vi ju ett tydligt exempel på hur rollspelarna blir latare.

När Mutant kom första gången så började alla spelledare direkt planera vad som kunde finnas utanför.

Nu väntar vi på modulerna...

Med äventyret som finns att ladda ned från deras hemsida så får vi en bra bild av hur en by kan se ut. och i Vid Regnbågens slut så får vi lite smakprov av de förbjudna zonerna också...

chrull
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Tja när mutant kom ut första gången såg nästan alla rollspel ut som mutant oavsett om dom kom från Sverige eller utlandet.
En bok med regler där det inte fanns någon information om hur man spelade eller någon slags världsbeskrivning. Fast rollspelen har väl utvecklats sedans mutant släptes första gången och med det har väl kraven från spelarna och ökat, i alla fall om man har haft lite kontakt med andra rollspel från utlandet.
Det är väl bara dom svenska rollspelen som fortfarande följer 80 tals formatet med endast regler utan att för den skull försöka vara en regelbok som är världsfri och som kan användas för att göra helt egna världar.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Om jag får vara kritisk

Jo
Det förstås
Det är många antydningar här och var om gangsterfamiljer och annat...
Men inte så mycket konkret egentligen
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Om jag får vara kritisk

jag har en svag känsla av att vi kommer få lära oss mer om gansgterfamiljerna i äventyret Fallet Cappuccino som ingår i första delen av den kommande trilogin Undergångens arvtagare.

Vi får hoppas att järnringen håller sin lanseringsplan. I så fall kommer vi ha den information vi saknar ganska snart :gremlaugh:
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: Om jag får vara kritisk

Och priserna på etanol.
Och ångmaskinsreservdelarna som skulle finnas under verktyg i utrustningslistorna.
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Om jag får vara kritisk

gansgterfamiljerna
Gangsterfamiljerna heter det välan ändå va? :gremgrin:
Men visst är det så
Kan ju alltid hoppas på det, ser det bara lika bra ut och samma sköna känsla så....
Wohoo
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Ett sådant missförstånd

Aha, förlåt mig, jag missförstod! Jag trodde man köpte rollspel för att man inte orkar/vill göra egna, jag förstod inte att vad man egentligen köper är en grundidé man skall bygga ut själv! Nu är jag upplyst...
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Även om man räknar med Mutant 2 och Efter Ragnarök så är Pyrisamfundet ganska dåligt beskrivet i de äldre produkterna, om man bortser från översiktliga data som statsskick, befolkningsmängd och liknande. Vad är det för typ av bakgrundsinformation du saknar och tycker borde vara med i grundreglerna?
Vad jag saknar är en övergripande världsbeskrivning (av Skandinavien), en beskrivning av hur det kommit att bli som det är (alltså historia), en beskrivning av mer än de största städerna, skulle gärna vilja ha info om landsbygd, förbjudna zoner, vildamark etc. Vidare saknar jag information om hur människor (och mutanter och robotar) i Pyris tänker, en tämligen viktig uppgift om man skall försöka gestalta dem...
Däremot uppskattades Bestiariet, vi fick åtminstone veta vilka farliga livformer som bor ute i det stora vita (Hindenburgbornas beteckning på den okända omvärlden, om vilken ytterst få upplysningar finns att tillgå).

Summa åsikter: Lägg till 100 sidor världsbeskrivning till nästa upplaga (i övrigt instämmer jag med Hunden)
 
Top